AnonymBruker Skrevet 20. november #1 Del Skrevet 20. november Vi har flyttet og byttet derfor bhg. Da jeg snakket med barnehagen over telefon ga de inntrykk av at de hadde plass til h*n på avd. Da vi kom på møte i dag fikk vi plutselig vite at h*n skal være på en avd med bare 2 åringer. Altså ikke sammen med de barna som er født samtidig som h*n. Jeg kjenner at jeg ble super skuffa og urolig. H*n henger etter i utvikling. Og jeg ser ikke for meg at en 2 åring vil leke med en «baby» som ikke en gang kan gå selv. Jeg har heller ikke tiltro til at de ansatte kommer til å møte h*n sine behov, da h*n er mindre enn de andre barna på avd og trenger mye mer hjelp. Jeg trenger bare å lufte tankene.. Synes dette er skuffende og dårlig informert av bhg. Hadde jeg visst om dette, hadde jeg ikke byttet bhg. Ønsker at h*n skal være sammen med barn på samme alder. Jeg gråter og er skikkelig lei meg. Kan jeg «kreve» noe av bhg ? Synes det er såå feil av de å plassere h*n alene med 2 åringene. Anonymkode: fa7cc...cb1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november #2 Del Skrevet 20. november Skal han være der resten av barnehageløpet, eller blir det bare ut året? Jeg tenker at en som er så liten, først og fremst er opptatt av de voksne og trenger omsorgsfulle voksne rundt seg. De er ikke så opptatt av andre barn i den alderen. Om barnehagen kan garantere voksenomsorg og tilrettelegging for den lille, ville jeg ikke vært bekymret for lek og det sosiale. Det gjør seg kanskje mer gjeldende hvis barnet er 4 og skal gå sammen med 5/6-åringer, tenker jeg. Anonymkode: d8ce0...567 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november #3 Del Skrevet 20. november Stemmer i den over, såsmå har de liten interesse for og glede av de andre barna uansett. Men jeg hadde vært opptatt av at de har nok voksne der til å ivareta barnet godt nok. Anonymkode: 47822...98c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november #4 Del Skrevet 20. november Men hvordan skal de legge opp det pedagogiske da? Forskjell på en 1 år og en 2 åring der. ts Anonymkode: fa7cc...cb1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november #5 Del Skrevet 20. november AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men hvordan skal de legge opp det pedagogiske da? Forskjell på en 1 år og en 2 åring der. ts Anonymkode: fa7cc...cb1 Er lite pedagogisk for en et åring. De er der for å få omsorg, sosialisering og lek. Samme med 2 åringer. Det er frokost, lek, lunsj, soving, frukt og så hjem. Mange av barna sover så og si halve dagen. Hadde ikke bekymret meg. En ettåring leker som regel bare med seg selv eller ved siden av. Samme med toåringer. Anonymkode: 3858e...2ad 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november #6 Del Skrevet 20. november Jeg for min del ville tenkt at om barnet hang etter i utvikling så er det er fordel å være med eldre barn. Mange barn synes det er stas med en som er mindre, og det minste barnet får hele tiden se noen som er mer utviklet, og kanskje vil hige etter å oppnå dette selv - som å gå, prate etc. Pust med magen og ikke krisemaksimer dette. Anonymkode: c80a6...752 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november #7 Del Skrevet 20. november Tenker også at motsatt ville vært verre, en litt sent utviklet toåring på en avdeling med bare ettåringer. Det ville vært mer uheldig. Anonymkode: c80a6...752 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november #8 Del Skrevet 20. november Men hva skal de gjøre da? Hvis det ikke er andre 1 åringer som går der? De voksne forstår vel at en ettåring trenger mye omsorg og det gjør 2 åringene også. Anonymkode: 36e2f...30a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november #9 Del Skrevet 20. november AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men hvordan skal de legge opp det pedagogiske da? Forskjell på en 1 år og en 2 åring der. ts Anonymkode: fa7cc...cb1 Jeg jobber ikke i bhg selv, men jeg får inntrykk av at det pedagogiske på småbarn ofte handler om språkutvikling, fortelle eventyr, høre sanger osv. Det vil jo en ettåring sette pris på også! Det kan også hende at språket blomstrer hos den lille, da den har mange å lære av og hører mye språk. Kan som sagt bli vanskeligere jo eldre de blir. Anonymkode: d8ce0...567 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november #10 Del Skrevet 20. november AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi har flyttet og byttet derfor bhg. Da jeg snakket med barnehagen over telefon ga de inntrykk av at de hadde plass til h*n på avd. Da vi kom på møte i dag fikk vi plutselig vite at h*n skal være på en avd med bare 2 åringer. Altså ikke sammen med de barna som er født samtidig som h*n. Jeg kjenner at jeg ble super skuffa og urolig. H*n henger etter i utvikling. Og jeg ser ikke for meg at en 2 åring vil leke med en «baby» som ikke en gang kan gå selv. Jeg har heller ikke tiltro til at de ansatte kommer til å møte h*n sine behov, da h*n er mindre enn de andre barna på avd og trenger mye mer hjelp. Jeg trenger bare å lufte tankene.. Synes dette er skuffende og dårlig informert av bhg. Hadde jeg visst om dette, hadde jeg ikke byttet bhg. Ønsker at h*n skal være sammen med barn på samme alder. Jeg gråter og er skikkelig lei meg. Kan jeg «kreve» noe av bhg ? Synes det er såå feil av de å plassere h*n alene med 2 åringene. Anonymkode: fa7cc...cb1 Det vanliger er 1 og 2 åringer er på samme avdeling. Så du trenger ikke bekymre det for det. Så små barn leker ikke med andre barn uansett. Så det går nok fint. Anonymkode: 079d6...5bc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november #11 Del Skrevet 20. november Min var alene som ett-åring på avdeling med to-åringer før det etterhvert startet en ett-åring til, det har gått veldig fint 😊 Anonymkode: 7e164...8d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november #12 Del Skrevet 20. november AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men hvordan skal de legge opp det pedagogiske da? Forskjell på en 1 år og en 2 åring der. ts Anonymkode: fa7cc...cb1 Du er klar over at de færreste barnehager har rene avdelinger pr årskull? Med mindre det er en kjempestor barnehage er det som regel bare delt i små barn og store barn. Og 1-2 er småbarn. Så de er som regel sammen. Så dette løser de jo med bind for øyna.. vår barnehage er EN avdeling. Tenk det du. Barn fra 11 mnd- 6 år på samme avdeling. Funker som bare juling. Barna lærer av de større barna og de Større barna lærer omsorg for de små. Alle leker sammen. Anonymkode: 079d6...5bc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november #13 Del Skrevet 20. november Her er vår avdeling for barn opp til 3 år, fra der er det en ny avdeling frem til skolestart. Det er rimelig uvanlig å ha en egen avdeling for alderskull. Anonymkode: a6cb8...f89 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november #14 Del Skrevet 20. november Barnet vårt på 1, startet i bhg med stort sett bare 2-åringer. Det ser jeg bare på som veldig fint! De ansatte er mye mer fri til å gi ekstra omsorg og støtte tiden ett-åring blant en del mer selvstendige to-åringer, enn hvis avd er full av barn som trenger støtte. Det gjelder i alt fra generell trøst, legging og matsituasjoner. Felles pedagogisk opplegg er det svært lite av, det så Små barn trenger er trygghet! Etter min startet, har det begynt en ettåring til. De to bryr seg virkelig nada om hverandre 😂 Det beste forholdet barnet mitt har, er med en annen toåring av samme kjønn. så her tenker jeg egentlig du bare er superheldig med situasjonen! Anonymkode: c10d7...c59 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november #15 Del Skrevet 20. november AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men hvordan skal de legge opp det pedagogiske da? Forskjell på en 1 år og en 2 åring der. ts Anonymkode: fa7cc...cb1 Det er faktisk helt vanlig at 1-3-åringer er på samme avdeling. Går helt fint. 1-åringen din leker neppe sammen med noen uansett, i den alderen er de ikke så opptatt av akkurat det. Og om ditt barn henger etter i utvikling kan det være positivt å gå på avdeling med eldre og ha noen å se opp til. Anonymkode: 5c29f...d3d 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november #16 Del Skrevet 20. november Det er verre når 3 åringer blir plassert i større avdeling sammen med førskolebarna! Så du har ingen grunn til å bekymre deg Anonymkode: eac6f...a51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november #17 Del Skrevet 20. november I vår barnehage er 1-3 åringene samlet på avdelingen. De deler seg i to ut i fra alder i blant, og andre ganger er de sammen med de store barna fra den andre avdelingen. Ganske liten barnehage. Min startet i desember da hun var ett, og selv de fra samme årskull var et halvt år eldre. Det gikk helt fint. De leker ikke sammen som ettåringer, og de har like stor glede av sang og musikk som en toåring. Ellers var det veldig stas å bli «tatt vare på» av de større barna, hun ble jo «babyen». Nå som hun snart er to, og det har kommet enda yngre barn, så viser hun den samme omsorgen for dem. Tipper det går helt fint😊 Anonymkode: 04adc...9ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november #18 Del Skrevet 21. november AnonymBruker skrev (14 timer siden): Men hvordan skal de legge opp det pedagogiske da? Forskjell på en 1 år og en 2 åring der. ts Anonymkode: fa7cc...cb1 Jeg jobber på småbarnsavdeling i barnehage og dette høres ikke unormalt ut. Jeg syns du er litt hysterisk for å være hekt ærlig. Småbarnsavdeling er barn fra 1-3 år, og det hender rett og slett noen år at det kun er en eller to ettåringer som begynner, mens resten av årets nye barn har vært hjemme til de er nærmere eller har fylt 2 år. Det er helt uproblematisk. Om noe så er det en fordel fordi de minste lærer av de største. hva det pedagogiske gjelder så er det lite pedagogikk hos så små barn. Det er sosialisering, lære barna sosial kompetanse, frilek og sansing som gjelder hos de minste i en barnehage, og det kommer naturlig i en helt normal barnehagehverdag. På tur sitter fremdeles 2 åringene i vogn sammen med alle de andre. Hoppet fra 1 til 2 år kan høres fryktelig høyt ut men det er altså egentlig ikke det. Dette kommer til å gå helt fint Anonymkode: fa16e...be3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november #19 Del Skrevet 21. november AnonymBruker skrev (16 timer siden): Vi har flyttet og byttet derfor bhg. Da jeg snakket med barnehagen over telefon ga de inntrykk av at de hadde plass til h*n på avd. Da vi kom på møte i dag fikk vi plutselig vite at h*n skal være på en avd med bare 2 åringer. Altså ikke sammen med de barna som er født samtidig som h*n. Jeg kjenner at jeg ble super skuffa og urolig. H*n henger etter i utvikling. Og jeg ser ikke for meg at en 2 åring vil leke med en «baby» som ikke en gang kan gå selv. Jeg har heller ikke tiltro til at de ansatte kommer til å møte h*n sine behov, da h*n er mindre enn de andre barna på avd og trenger mye mer hjelp. Jeg trenger bare å lufte tankene.. Synes dette er skuffende og dårlig informert av bhg. Hadde jeg visst om dette, hadde jeg ikke byttet bhg. Ønsker at h*n skal være sammen med barn på samme alder. Jeg gråter og er skikkelig lei meg. Kan jeg «kreve» noe av bhg ? Synes det er såå feil av de å plassere h*n alene med 2 åringene. Anonymkode: fa7cc...cb1 Der jeg jobber er det sånn. 1-åringen har utviklet seg helt utrolig mye, og de eldre barna har "passet på" minstemann. De er nesten som en flokk med storesøsken. Det er alltid noen av 2-åringene som trenger ekstra oppfølging på feks språk, og da setter vi de i gruppe sammen, så feks samlingsstund er lagt opp så det passer for alle de. 1-åringen har så klart sine behov, og de blir fulgt opp. Akkurat som 2-åringene sine individuelle behov. Anonymkode: 2dc4d...246 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november #20 Del Skrevet 21. november AnonymBruker skrev (16 timer siden): Vi har flyttet og byttet derfor bhg. Da jeg snakket med barnehagen over telefon ga de inntrykk av at de hadde plass til h*n på avd. Da vi kom på møte i dag fikk vi plutselig vite at h*n skal være på en avd med bare 2 åringer. Altså ikke sammen med de barna som er født samtidig som h*n. Jeg kjenner at jeg ble super skuffa og urolig. H*n henger etter i utvikling. Og jeg ser ikke for meg at en 2 åring vil leke med en «baby» som ikke en gang kan gå selv. Jeg har heller ikke tiltro til at de ansatte kommer til å møte h*n sine behov, da h*n er mindre enn de andre barna på avd og trenger mye mer hjelp. Jeg trenger bare å lufte tankene.. Synes dette er skuffende og dårlig informert av bhg. Hadde jeg visst om dette, hadde jeg ikke byttet bhg. Ønsker at h*n skal være sammen med barn på samme alder. Jeg gråter og er skikkelig lei meg. Kan jeg «kreve» noe av bhg ? Synes det er såå feil av de å plassere h*n alene med 2 åringene. Anonymkode: fa7cc...cb1 Sønnen min hadde nettopp bikket et år da han begynte i bhg. De var ni barn og tre ansatte på avdelingen. Fem av barnet var født året før ham, og de tre andre som var født samme år, var minst syv måneder eldre enn ham. Det gikk helt fint. Han fikk den oppmerksomheten han hadde behov for av de ansatte, og han "strakk seg" etter de eldre barna. Dette skjøt fart på den språklige utviklingen hans, slik at han har fremstått som om han har eldre søsken, noe han altså ikke har. Det motoriske var dog på plass da han startet, han hadde gått stabilt i noen uker da han startet i bhg, og han har generelt hatt god kontroll på klatring osv. fra en tidlig alder. Dette går nok helt fint, TS. Anonymkode: bdc6b...305 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå