AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #21 Del Skrevet 23. november 2023 Tobias001 skrev (1 time siden): Akkurat dette er grunnen til at flere arbeidsgivere kvier seg for å ansette kvinner. Når de endelig har kommet inn i rollen så forsivnner dere ut i permisjon og arbeidsgiver må bruke masse ekstra penger å tid på ny rekrutering og oppløring av en vikar. Dette burde du helt klart opplyst om under intverjuet, og ikke holdt arbeidsgiver for narr! Åh nei du, den må du lenger ut på landet med 🤓 Anonymkode: e2ad8...94f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #22 Del Skrevet 23. november 2023 Tobias001 skrev (3 timer siden): Akkurat dette er grunnen til at flere arbeidsgivere kvier seg for å ansette kvinner. Når de endelig har kommet inn i rollen så forsivnner dere ut i permisjon og arbeidsgiver må bruke masse ekstra penger å tid på ny rekrutering og oppløring av en vikar. Dette burde du helt klart opplyst om under intverjuet, og ikke holdt arbeidsgiver for narr! Sånn er det å være arbeidsgiver, man har aldri garantier for noe som helst. Arbeidstakere kan bli alvorlig syke når som helst og man kan være uheldig og ansette noen som ikke er i stand til å utføre jobben ordentlig. Man vet aldri hva man får når man ansetter noen. Med mindre TS sa i intervjuet at hun var ferdig med barn og ikke ønsket flere, så har hun ikke holdt noen for narr, man er ikke forpliktet til å fortelle om barneønske i et intervju. Anonymkode: eee4d...ad6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #23 Del Skrevet 23. november 2023 Jeg var uvitende gravid da jeg signerte ny jobb (vel vitende om at jeg kunne potensielt være gravid da vi prøvde å bli det). Var absolutt ikke noe problem, sjefen sa at de regnet med jeg kom til å bli gravid igjen da de visste at jeg hadde et lite barn fra før😅 Anonymkode: 54381...f7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #24 Del Skrevet 23. november 2023 Tobias001 skrev (3 timer siden): Akkurat dette er grunnen til at flere arbeidsgivere kvier seg for å ansette kvinner. Når de endelig har kommet inn i rollen så forsivnner dere ut i permisjon og arbeidsgiver må bruke masse ekstra penger å tid på ny rekrutering og oppløring av en vikar. Dette burde du helt klart opplyst om under intverjuet, og ikke holdt arbeidsgiver for narr! 🤢🤢🤢 Anonymkode: 54381...f7e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #25 Del Skrevet 23. november 2023 Selvfølgelig vil arbeidsgiver "ta det fint". De har jo virkelig ikke noe valg fordi det er fullt lovlig å bli gravid når som helst og vi har sterke fagforeninger i Norge (som jo selvfølgelig er bra). Den arbeidsgiver som tar slike beskjeder på en dårlig måte, er veldig uprofesjonelle og ikke noe en oppegående sjef ville gjort fordi de nettopp vet hvor strengt og godt vern arbeidstaker har. Om de er overbegeistret for det er jo en hele annen sak. De færreste blir vel det. Jeg hadde heller ikke blitt det om en nyansatt ble gravid før opplæringen var ferdig. Ja, det kreves ekstra kostnader og mer innsats for arbeidsgiver, men det betyr ikke at det ikke er "lov". Anonymkode: 0e47e...09e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #26 Del Skrevet 23. november 2023 Det finnes ingen grense der man er garantert å ikke få noen reaksjoner eller at andre ikke tenker noe negativt om en. Hva som foregår inne i andres hoder kan man uansett ikke kontrollere eller ta ansvar for. Ønsker du deg barn bør du ikke vente som 38-åring. Det er et gode for samfunnet generelt at folk velger å få barn. Anonymkode: 4562a...657 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #27 Del Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg var uvitende gravid da jeg signerte ny jobb (vel vitende om at jeg kunne potensielt være gravid da vi prøvde å bli det). Var absolutt ikke noe problem, sjefen sa at de regnet med jeg kom til å bli gravid igjen da de visste at jeg hadde et lite barn fra før😅 Anonymkode: 54381...f7e Godt å høre! 😊 Fikk du jobbet ut prøvetiden før du gikk i permisjon? Anonymkode: 57e4c...b55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #28 Del Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Det finnes ingen grense der man er garantert å ikke få noen reaksjoner eller at andre ikke tenker noe negativt om en. Hva som foregår inne i andres hoder kan man uansett ikke kontrollere eller ta ansvar for. Ønsker du deg barn bør du ikke vente som 38-åring. Det er et gode for samfunnet generelt at folk velger å få barn. Anonymkode: 4562a...657 Nei det er sant, og det er sikkert mange som tenker sitt om mange ting. Og man får jo egentlig ikke gjort noe med det, prøve å si det til meg selv 😅 Anonymkode: 57e4c...b55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #29 Del Skrevet 23. november 2023 Jobb skal tilpasse seg familielivet, ikke motsatt. Anonymkode: f535b...ffb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tobias001 Skrevet 24. november 2023 #30 Del Skrevet 24. november 2023 21 hours ago, AnonymBruker said: Jobb skal tilpasse seg familielivet, ikke motsatt. Anonymkode: f535b...ffb Dette bør gå begge veier, når TS helt klart hadde som intensjon om å sette en unge i produksjon så fort hun fikk jobben, så burde hun opplyst arbeidsgiver om dette! Her har hun med viten og vilje holdt tilbake viktig informasjon! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #31 Del Skrevet 24. november 2023 Tobias001 skrev (21 minutter siden): Dette bør gå begge veier, når TS helt klart hadde som intensjon om å sette en unge i produksjon så fort hun fikk jobben, så burde hun opplyst arbeidsgiver om dette! Her har hun med viten og vilje holdt tilbake viktig informasjon! Dersom TS hadde opplyst om barneønske og arbeidsgiver hadde valgt å ikke ansette henne basert på det, så ville det vært regnet som diskriminering og dermed ulovlig. Det er også ulovlig å spørre om graviditet og familieplanlegging i et intervju, nettopp for å unngå diskriminering. Slike er spørsmål er heldigvis strengt regulert i likestillingsloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2017-06-16-51/KAPITTEL_5#KAPITTEL_5 Graviditet/familieplanlegging er virkelig ikke noe man skal eller bør opplyse om i et jobbintervju! Man trenger strengt tatt ikke å opplyse om det før det er 4 uker til man skal ut i permisjon, men de fleste opplyser nok tidligere (fra 12 uker inn i svangerskapet) for å lette planleggingen av fraværet. Anonymkode: 6c5a1...105 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #32 Del Skrevet 24. november 2023 Jeg har prøvd lenge å bli gravid og fikk jobbtilbud i juni. Avventet å prøve i juli og august (også litt for psyken å få en pause), men nå er jeg i gang med IVF. Men jeg er noen år yngre enn deg, hadde nok ikke turt å vente hvis jeg var eldre. Anonymkode: 8bacf...a7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #33 Del Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (På 19.11.2023 den 8.58): Hei! Jeg har siste året tenkt at jeg vil bytte jobb, mistrives så mye at det går ut over fritid og alt annet. Har omsider fått ny jobb, som jeg starter i midten av mars. Er veldig glad for dette jobbtilbudet, det er en jobb jeg tror jeg vil trives i og som jeg tror passer for meg, så jeg slipper å bare bytte jobb for å «få noe annet», jeg tror også at dette blir bra. Men - jeg er 38, blir 39 neste år og ønsker veldig gjerne å bli gravid. (Vi har en treåring fra før). Så spørsmålet er - hvor lenge «burde» jeg vente med prøvingen? Noen som har blitt gravid raskt inn i en ny jobb? Jeg er klar over lovverket og at man kan gjøre som man vil, men lurer mer på hvordan reaksjoner har vært på de som har gjort det? På grunn av min alder har jeg egentlig ikke lyst til å vente så lenge, hvis det i det hele tatt går. Men får også en klump i magen av å tenke på sure reaksjoner hvis jeg skulle fortelle ganske tidlig etter oppstart at jeg er gravid 😅 Anonymkode: 57e4c...b55 Drit i deres reaksjoner. Eneste er at du må ha hatt jobb 6mnd av siste 10mnd før babyen kommer for å få permisjon med lønn. Det kan være for sent når som helst eller du kan ha flere år igjen så det er nok best å kjøre på. Du har vel kontrakt? Anonymkode: 1df70...5fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jente19årr Skrevet 24. november 2023 #34 Del Skrevet 24. november 2023 Kjør på! Dette kommer til å gå kjempefint 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #35 Del Skrevet 24. november 2023 Tobias001 skrev (På 23.11.2023 den 10.12): Akkurat dette er grunnen til at flere arbeidsgivere kvier seg for å ansette kvinner. Når de endelig har kommet inn i rollen så forsivnner dere ut i permisjon og arbeidsgiver må bruke masse ekstra penger å tid på ny rekrutering og oppløring av en vikar. Dette burde du helt klart opplyst om under intverjuet, og ikke holdt arbeidsgiver for narr! Da får de la være å ansette damer i fruktbar alder, da Sjefen min ble heldigvis veldig glad på mine vegne, og han ble ekstra glad når jeg kom inn på videreutdanning som jeg skal begynne på neste år. Det er en rekrutteringsstilling Godt med sjefer som setter pris på sine ansatte Anonymkode: 2b727...8f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå