Gå til innhold

Hvorfor så negative til gravide over 40?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

50 minutter siden, AnonymBruker said:

Hovedgrunnen vel at risikoen er langt større for at det er noe galt med barnet, og at det er langt større risiko i svangerskapene også (etter man er 38 må man følges langt tettere opp, men det er uavhengig av om det er nr 1 eller 5).

Ellers tenker jeg at damer som får første barn etter 40 GENERELT SETT er litt mer engstelig og kanskje er litt «særere». Det er kun en teori, som kanskje er feil? 

Anonymkode: 9b470...253

Det et visstnok helt feil. IFølge denne studien er eldre mødre mer robuste og takler stress bedre https://www.forskning.no/barn-og-ungdom/eldre-modre-har-de-gladeste-barna/357203

Anonymkode: d020b...7ce

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke så veldig kult når en av dine foreldre får barn på likt som deg og du har jevngamle barn med egne foreldre.

Anonymkode: cb453...2d0

Dette var faktisk ikke uvanlig i det hele tatt før i tiden,da det ikke fantes prevensjon. Det er først i nåtid at dette blir sett på som uvanlig.

Anonymkode: 1c809...b3b

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/12/2023 at 7:13 PM, AnonymBruker said:

Du er 40 år, men hvis du fikk baby nå ville hen vært ti år når du blir 60?

Anonymkode: 4e86a...06e

Kanskje bra at hun ikke får så mange da 😅

Anonymkode: 287ae...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/12/2023 at 5:23 PM, AnonymBruker said:

Tja, kjipt for barnet å vokse opp med gamle foreldre og større sjanser for at det er noe galt med barnet

Anonymkode: e4de6...362

Hvis jeg ser meg rundt om i barnehagen blant de yngre foreldrene i barnehagen, ser jeg jo hvor kjipt det er for ungene med foreldre som ikke kan få ungene ut døra fort nok. Det er helger, veninnekveld, overtid, parmiddager, hytteturer uten barn og masse selvrealisering på jobb.

her er vi sammen med ungene. Opptatt av ungene og bruker tid på å Være sammen. Og merkelig nok er det her ungene liker seg best. Vi er stødige og stabile. Og det tror jeg ungene merker veldig godt. Ja vi er virkelig kjipe 😜

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (2 timer siden):

Fysisk form og helse har mye mer å si enn alder. De som får barn sent har som gruppe vesentlig bedre helse enn de som får tidlig.

Mulig at det er sant. Likevel har set neppe noko å gjere med kva alder dei får barn i. Dei som får barn tidleg, ville dei fått betre helse med alderen om dei venta med barn? Dei som får barn seint, hadde dei dårlegare helse når dei var yngre? Mest truleg er begge svar nei.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi folk begynner å dø rundt 50 år og det er dritkjipt for et barn å miste forelder som barn eller ungdom. Man trenger liksom ikke gå inn for å sette barn i mest mulig sårbare posisjoner, særlig ikke i dag når de færreste kan satse på at storfamilien tar vare på dem om foreldre faller fra.

Anonymkode: b308d...3f5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en som hadde gamle foreldre. Mistet moren når han var 35. Jeg syntes det er veldig ungt å miste en forelder. Spesielt idag der mange sliter med å finne partner og stifte familie og kanskje ikke har så stort sosialt nettverk som før i tiden

Anonymkode: f5c88...d1d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvis jeg ser meg rundt om i barnehagen blant de yngre foreldrene i barnehagen, ser jeg jo hvor kjipt det er for ungene med foreldre som ikke kan få ungene ut døra fort nok. Det er helger, veninnekveld, overtid, parmiddager, hytteturer uten barn og masse selvrealisering på jobb.

her er vi sammen med ungene. Opptatt av ungene og bruker tid på å Være sammen. Og merkelig nok er det her ungene liker seg best. Vi er stødige og stabile. Og det tror jeg ungene merker veldig godt. Ja vi er virkelig kjipe 😜

Og jeg har samme erfaring med de som fikk barn sent: de virker å være så vant med å bare tenke på seg selv at de ikke har tid til ungene. De blir overlatt til besteforeldre som strengt tatt er altfor gamle til å passe småbarn. Jeg ble mor relativt tidlig og har alltid prioritert barna først. 

Kunne aldri tenkt meg å få barn etter fylte 40. Nyter tiden med tenåringer nå som jeg er i slutten av 30- årene. 

Anonymkode: 58d8d...b0b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud skrev (11 minutter siden):

Mulig at det er sant. Likevel har set neppe noko å gjere med kva alder dei får barn i. Dei som får barn tidleg, ville dei fått betre helse med alderen om dei venta med barn? Dei som får barn seint, hadde dei dårlegare helse når dei var yngre? Mest truleg er begge svar nei.

Grunnen er at de som får barn sent som gruppe har høyere utdanning og høyere lønn. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Ville heller blitt mor som 16 åring enn 40 åring!

Anonymkode: 726cc...715

Ja, det er jo vanlig det i land der jenter giftes bort når de er barn. Man har folk som prøver å få jentene til å bli ferdig med skole og utdanning før de får barn, mens her i dette landet så synes man det er greit å gå tilbake til middelalderen med barnemødre. Man er BARN når man er 16. 

Anonymkode: e4370...dab

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Min mann er noe eldre enn meg. Vi fikk barn fra han var 34 til han var 40. Det er enorm forskjell på hvor mye våkennetter o.l tærer på fra man er 34 til man er 40. 
Jeg merker forskjell som fikk barn fra jeg var 23 til jeg var 29, kan ikke engang se for meg hvor tungt det må være når man er 40+.

I tillegg skal man følge dem opp. Uansett hvor mye man vrir på det: en gjennomsnitlig 50åring er mindre sprek enn en gjennomsnitlig 40åring. Og så videre. Får man barn når man er f.eks 45 så er man faktisk 60år når man har tennåring i hus, som man skal orke å følge skikkelig opp.

Anonymkode: 7c6a3...e33

Har ikke dette også litt med at antall barn øker? At våkenetter også er mer slitsomt fordi man totalt sett har flere barn på tredje runde.

Anonymkode: 1f975...b80

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Og jeg har samme erfaring med de som fikk barn sent: de virker å være så vant med å bare tenke på seg selv at de ikke har tid til ungene. De blir overlatt til besteforeldre som strengt tatt er altfor gamle til å passe småbarn. Jeg ble mor relativt tidlig og har alltid prioritert barna først. 

Kunne aldri tenkt meg å få barn etter fylte 40. Nyter tiden med tenåringer nå som jeg er i slutten av 30- årene. 

Så da kan man konkludere med at det ikke handler om alder, men personlighet?

Anonymkode: 1f975...b80

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (10 minutter siden):

Grunnen er at de som får barn sent som gruppe har høyere utdanning og høyere lønn. 

Spot on! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Fordelen med å få barn sent er at besteforeldrene er så gamle at de ikke har egen karriere å passe på, samtidig som de ikke er for gamle til å være barnevakt. Husk at foreldrene til de som får barn tidlig (som gruppe) har langt dårligere helse enn foreldrene til de som får barn sent. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
14 minutter siden, Gud said:

Spot on! 

Og hva er grunnen til at denne gruppen har fått høyere utdannelse i utgangspunktet? Kanskje det også er genetiske faktorer med i bildet, som blir videreført til avkommet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 40 åringer såååå gamle? Jeg er 40 år. Skulle tro vi var helt fossiler med en fot i graven og rullatoren i andre hånda liksom. Jeg fikk sistemann som 37- åring. Så her er det småbarnsliv. Men jeg skal ikke ha flere. 

Anonymkode: b70d7...485

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Og hva er grunnen til at denne gruppen har fått høyere utdannelse i utgangspunktet? Kanskje det også er genetiske faktorer med i bildet, som blir videreført til avkommet. 

Som heller ikkje har noko med alder å gjere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...