tussi84 Skrevet 12. november 2023 #1 Del Skrevet 12. november 2023 Ikke ment som et dømmende tema/spørsmål i det hele tatt, men jeg lurer bare på hvordan hijab bruken foregår. 1.Tildekker dere håret når er hjemme? 2. Hvordan er det forresten hvis dere feks må til frisøren? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tånegla Skrevet 12. november 2023 #2 Del Skrevet 12. november 2023 (endret) tussi84 skrev (23 minutter siden): Ikke ment som et dømmende tema/spørsmål i det hele tatt, men jeg lurer bare på hvordan hijab bruken foregår. 1.Tildekker dere håret når er hjemme? 2. Hvordan er det forresten hvis dere feks må til frisøren? Når det kun er familie hjemme går flere uten, men noen føler seg mest komfortable med. Kommer det gjester er hijaben på. Jeg antar du lurer på frisører i Norge? Det finnes flere frisørsalonger for muslimske kvinner hvor gardiner dekker vinduer og dør. Ellers kan man ofte bestille hjem en som klipper. I det store utland har de egne beautyhus som er kun for kvinner. BTW. jeg er ikke religiøs på noe som helst vis, men har flere muslimske venninner. Endret 12. november 2023 av tånegla 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 12. november 2023 Forfatter #3 Del Skrevet 12. november 2023 tånegla skrev (9 minutter siden): Når det kun er familie hjemme går flere uten, men noen føler seg mest komfortable med. Kommer det gjester er hijaben på. Jeg antar du lurer på frisører i Norge? Det finnes flere frisørsalonger for muslimske kvinner hvor gardiner dekker vinduer og dør. Ellers kan man ofte bestille hjem en som klipper. I det store utland har de egne beautyhus som er kun for kvinner. BTW. jeg er ikke religiøs på noe som helst vis, men har flere muslimske venninner. Takk for svar. Det var nyttig informasjon. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #4 Del Skrevet 1. desember 2023 tussi84 skrev (På 12.11.2023 den 16.39): Ikke ment som et dømmende tema/spørsmål i det hele tatt, men jeg lurer bare på hvordan hijab bruken foregår. 1.Tildekker dere håret når er hjemme? 2. Hvordan er det forresten hvis dere feks må til frisøren? Jeg er muslim og kan svare på spørsmålene. 1. Nei, vi bruker ikke hijab hjemme, siden vi ikke trenger å tildekke håret for familien. Så vi bruker det kun om det er besøk. 2. Dersom det er en salong med kun kvinner er det greit for meg å ta av hijaben og fikse håret. Ellers har jeg også klipt håret selv hjemme flere ganger. Anonymkode: 28789...e0a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #5 Del Skrevet 1. desember 2023 det må være ubekvemt når man skal ut på joggetur. Eller svømme. Spille volley ...... Anonymkode: f2cba...4b1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #6 Del Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): det må være ubekvemt når man skal ut på joggetur. Eller svømme. Spille volley ...... Anonymkode: f2cba...4b1 Ja, du har et poeng der. Så, derfor finnes det egne "sport hijaber" laget for sport som man kan bruke. De puster veldig godt slik at de er veldig komfortable å bruke, selv om man svetter. Til svømming bruker flere en større badehette, slik at det er null problem der også Anonymkode: 28789...e0a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tånegla Skrevet 2. desember 2023 #7 Del Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg er muslim og kan svare på spørsmålene. 1. Nei, vi bruker ikke hijab hjemme, siden vi ikke trenger å tildekke håret for familien. Så vi bruker det kun om det er besøk. 2. Dersom det er en salong med kun kvinner er det greit for meg å ta av hijaben og fikse håret. Ellers har jeg også klipt håret selv hjemme flere ganger. Anonymkode: 28789...e0a Det er vel litt avhengig av om det er innsyn fra nabohus. Min ene venninne har alltid på hijab hjemme, da det er en del av stua som er mot veien. Hennes døtre som er mer frigjort ønsker ikke å dekke til vinduene, dermed er dette løsningen. Når hun går uten hijab, holder hun seg på kjøkkenet, i spisestuen eller på soverommet. Men for å slippe å stresse med hvor hun skal bevege seg hjemme, bruker hun stort sett alltid hijab hjemme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lurven Skrevet 2. desember 2023 #8 Del Skrevet 2. desember 2023 (endret) tånegla skrev (6 timer siden): Det er vel litt avhengig av om det er innsyn fra nabohus. Min ene venninne har alltid på hijab hjemme, da det er en del av stua som er mot veien. Hennes døtre som er mer frigjort ønsker ikke å dekke til vinduene, dermed er dette løsningen. Når hun går uten hijab, holder hun seg på kjøkkenet, i spisestuen eller på soverommet. Men for å slippe å stresse med hvor hun skal bevege seg hjemme, bruker hun stort sett alltid hijab hjemme. Det er riktig gjort av henne, kvinner hører jo hjemme på kjøkkenet eller i sovrrommet og da helst med hijab på Endret 2. desember 2023 av Lurven Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #9 Del Skrevet 2. desember 2023 Lurven skrev (1 minutt siden): Det er riktig gjort av henne, kvinner hører jo hjemme på kjøkkenet eller i spisestuen og da helst med hijab på 😂 Anonymkode: f2cba...4b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 2. desember 2023 #10 Del Skrevet 2. desember 2023 tånegla skrev (6 timer siden): Hennes døtre som er mer frigjort ønsker ikke å dekke til vinduene Siden det jo er et fritt valg å gå med hijab (altså ikke ufritt) kan man vel ikke kalle døtrene hennes for frigjorte? De har bare gjort et annet valg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #11 Del Skrevet 2. desember 2023 Jeg har aldri helt skjønt poenget med hijab. Man skal jo unngå å "friste" menn, men damer som dekker håret kan jo være dritsexy, spesielt persiske damer 😍🥰 Anonymkode: f2753...b3a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lurven Skrevet 2. desember 2023 #12 Del Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har aldri helt skjønt poenget med hijab. Man skal jo unngå å "friste" menn, men damer som dekker håret kan jo være dritsexy, spesielt persiske damer 😍🥰 Anonymkode: f2753...b3a Er vel en del som bruker det for å vise sin muslimske identitet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #13 Del Skrevet 3. desember 2023 On 11/12/2023 at 5:03 PM, tånegla said: Når det kun er familie hjemme går flere uten, men noen føler seg mest komfortable med. Kommer det gjester er hijaben på. Jeg antar du lurer på frisører i Norge? Det finnes flere frisørsalonger for muslimske kvinner hvor gardiner dekker vinduer og dør. Ellers kan man ofte bestille hjem en som klipper. I det store utland har de egne beautyhus som er kun for kvinner. BTW. jeg er ikke religiøs på noe som helst vis, men har flere muslimske venninner. Kunne aldri tenkt meg vennskap med ein islamist med hijab. Syk religion og kultur! Anonymkode: b539c...60f 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #14 Del Skrevet 3. desember 2023 21 hours ago, Lurven said: Er vel en del som bruker det for å vise sin muslimske identitet. Forstår det veldig godt! Når en ser på statistikken over voldtekter i t.d. Oslo, er denne kulturen sterkt overrepresentert. På seg selv kjenner man andre. Best da å dekke dama mest mulig. Hår, hals og ører minst. Blir kvalm av denne religionen! Anonymkode: b539c...60f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #15 Del Skrevet 3. desember 2023 On 12/1/2023 at 7:33 PM, AnonymBruker said: det må være ubekvemt når man skal ut på joggetur. Eller svømme. Spille volley ...... Anonymkode: f2cba...4b1 Ingen av desse er med på slike fritidsaktiviteter uten at mannen er med. Tryggest å ha dem hjemme! Anonymkode: b539c...60f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #16 Del Skrevet 3. desember 2023 Jeg bruker hijab og kan svare ut fra hva jeg praktiserer. Husk at muslimer er veldig forskjellige, at det er klare regler for hijabbruk, men at man praktiserer det ulikt. Man skal dekke håret foran alle menn man kan inngå ekteskap med(fetter, stebror, mannen til tante, svoger, og alle andre man ikke deler blod med). Stefar blir som ens egen far når han blir gift med moren. Så min far, stefar, bror, halvbror, bestefar, nevø, og alle gutter før pubertetsalder kan se håret mitt ifølge regelen, men igjen så praktiseres dette ulikt fra kvinne til kvinne. Jeg svarer bare på det trådstarter lurer på og går ut fra at det er et oppriktig spørsmål. Om det er så vanskelig å forstå hvorfor vi kvinner dekker håret vårt og hvordan i all verden vi klarer det, så får man gjerne lure på det(skriver dette basert på noen av svarene på dette innlegget, hvor noen skriver på en litt arrogant måte, mulig det ikke menes slikt, but who am I kidding? Anonymkode: f1673...089 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tånegla Skrevet 3. desember 2023 #17 Del Skrevet 3. desember 2023 Hoppetaujenta skrev (23 timer siden): Siden det jo er et fritt valg å gå med hijab (altså ikke ufritt) kan man vel ikke kalle døtrene hennes for frigjorte? De har bare gjort et annet valg? Du har et poeng der hoppe, kanskje kalle dem mer vestlige ville vært riktigere🙂 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kunne aldri tenkt meg vennskap med ein islamist med hijab. Syk religion og kultur! Anonymkode: b539c...60f Ok. -Jeg føler det beriker livet mitt å kjenne folk fra flere land, med forskjellig bakgrunn og kultur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #18 Del Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg bruker hijab og kan svare ut fra hva jeg praktiserer. Husk at muslimer er veldig forskjellige, at det er klare regler for hijabbruk, men at man praktiserer det ulikt. Man skal dekke håret foran alle menn man kan inngå ekteskap med(fetter, stebror, mannen til tante, svoger, og alle andre man ikke deler blod med). Stefar blir som ens egen far når han blir gift med moren. Så min far, stefar, bror, halvbror, bestefar, nevø, og alle gutter før pubertetsalder kan se håret mitt ifølge regelen, men igjen så praktiseres dette ulikt fra kvinne til kvinne. Jeg svarer bare på det trådstarter lurer på og går ut fra at det er et oppriktig spørsmål. Om det er så vanskelig å forstå hvorfor vi kvinner dekker håret vårt og hvordan i all verden vi klarer det, så får man gjerne lure på det(skriver dette basert på noen av svarene på dette innlegget, hvor noen skriver på en litt arrogant måte, mulig det ikke menes slikt, but who am I kidding? Anonymkode: f1673...089 Altså man "deler blod med" fetter. Man kommer fra samme kilde bare ett ledd ledd tilbake, besteforeldrene. Anonymkode: 55aa6...7d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #19 Del Skrevet 3. desember 2023 Anonymkode: 3b5bc...ddf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå