Gå til innhold

Kjempe-dilemma:mannen kommer til meg og betror seg og lurer på om kona (min venninne) er narsissist...

Anbefalte innlegg

Skrevet

.... Ja han har i det siste kontaktet meg, fordi han vet hvor nær venninne jeg er med kona, og han sier han strever i ekteskapet og at han tror kona kan være narsissist. Han forteller de mest hjerteskjærende episoder om hvordan hun behandler han. 

Jeg kan ikke klandre han for behovet for å diskutere det med noen som kjenner henne, men.... Hun er min venninne. Jeg er IKKE i tvil om at hun har sterke narsissistiske trekk og at det han sier er sant. Jeg ser det tydelig og har gjort det i mange år, men klarer håndtere henne på en måte. 

Jeg vet bare ikke om det blir rett av meg å bekrefte overfor han at joda, det han ser stemmer.? Blir det usselt gjort fra min side? 

Så langt har jeg bare lyttet, men jeg vet jo han egentlig trenger bekreftelse. Han er jo der at han ønsker gå fra henne, hvis han tør og finner krefter til det.... Men skal jeg være medvirkende i det? 

Råd? 

Anonymkode: 583c2...ed2

Videoannonse
Annonse
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Han bør jo klare å finne ut selv om han vil leve med henne eller ikke uavhengig av hva du sier.

Skrevet
WhisperingWind skrev (4 minutter siden):

Han bør jo klare å finne ut selv om han vil leve med henne eller ikke uavhengig av hva du sier.

Det forstår jeg og er enig i. Men er man utsatt for en narsissist, blir man forvirret og særlig i den fasen der man begynner forstå hva man har levd i. Da trenger man egentlig bekreftelser på at man selv ikke holder på å bli gal... 

Veldig kinkig, dette. 

• Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet

Selvsagt skal du være ærlig med han! Den stakkars fyren er muligens manipulert og pushet til grunne, og trenger bare en bitteliten bekreftelse på at hun er som han opplever. 
Han kan vel love deg å holde deg utenfor?

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Enig med @WhisperingWind. Uavhengig av bås/etikett/diagnose må jo han kunne klare å gjøre seg opp en mening om han vil fortsette med forholdet eller ikke.

• Liker 1
Skrevet

1. Du er en ræva venninne. 

2. Du kan hjelpe han

Men vennskapet er vel over. 

Anonymkode: 399a3...e91

• Liker 2
Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det forstår jeg og er enig i. Men er man utsatt for en narsissist, blir man forvirret og særlig i den fasen der man begynner forstå hva man har levd i. Da trenger man egentlig bekreftelser på at man selv ikke holder på å bli gal... 

Veldig kinkig, dette. 

Du kan bekrefte hva han føler. At om hun får han til å føle seg crap som bør han stole på den følelsen og ta et valg som gjør han lykkelig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Veldig kinkig, dette. 

Han er voksen. Jeg er kvinne og greide å forlate min eks som var ekstremt selvopptatt.  Jeg gikk ikke til hans beste venn for å snakke med hen om oss. Ærlig talt. Si at du er hennes venninne og han må bestemme selv hva han ønsker seg i livet. Evt kan han gå til legen og snakke med lege. Eller psykolog. Eller en venn som ikke kjenner hans kone! 

Anonymkode: bfd15...e77

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Veldig kinkig, dette. 

Da går han til lege! 

Anonymkode: bfd15...e77

Skrevet

Lytt til han og hjelp han. Men han må love å holde det mellom dere. Du vil sikkert ikke inn i et vepsebol med narsissistisk venninne. Du han hjelpe han ut av forholdet. Fordi det går nesten ikke, uten hjelp.  

Anonymkode: 29cde...aa9

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Det høres ut som at du også er offer for hennes manipulering, dersom du føler større lojalitet for å hemmeligholde hennes ugjerninger enn for å gi emosjonell støtte til en som blir utsatt for psykisk vold.
Du skal gjøre det du synes er riktig, ut fra situasjonen. Hvor riktig er det å la ham i stikken for å verne deg selv?
Hva tjener du på å distansere deg fra dette dilemmaet?
Har hun sørget for å innbille deg at det vil være vanskelig for deg å få andre venner?

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

.... Ja han har i det siste kontaktet meg, fordi han vet hvor nær venninne jeg er med kona, og han sier han strever i ekteskapet og at han tror kona kan være narsissist. Han forteller de mest hjerteskjærende episoder om hvordan hun behandler han. 

Jeg kan ikke klandre han for behovet for å diskutere det med noen som kjenner henne, men.... Hun er min venninne. Jeg er IKKE i tvil om at hun har sterke narsissistiske trekk og at det han sier er sant. Jeg ser det tydelig og har gjort det i mange år, men klarer håndtere henne på en måte. 

Jeg vet bare ikke om det blir rett av meg å bekrefte overfor han at joda, det han ser stemmer.? Blir det usselt gjort fra min side? 

Så langt har jeg bare lyttet, men jeg vet jo han egentlig trenger bekreftelse. Han er jo der at han ønsker gå fra henne, hvis han tør og finner krefter til det.... Men skal jeg være medvirkende i det? 

Råd? 

Dette er den berømte elskerinnetalen. Han prøver å skape sympati og samhold, få deg på kroken og så får han sex. 

Anonymkode: 9fcd5...b7a

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er den berømte elskerinnetalen. Han prøver å skape sympati og samhold, få deg på kroken og så får han sex. 

Med mindre hun har sett det samme før han snakket med henne. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Tiuren skrev (1 minutt siden):

Med mindre hun har sett det samme før han snakket med henne. 

Nettopp. Jeg har sett det samme, lenge før han kom til meg. 

Ingen elskerinnetale her nei. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Naivt. Hvis han får napp med sine bønner om "råd", ut over kort beskjed om å ta det opp med fastlegen. Så kommer det snart noen meldinger sent på kvelden. Gjerne etter en episode, der han har sittet og tatt seg noen pils etterpå. Så forteller han deg hvor godt det er å ha en så god venn å lene seg på ... 

Så kommer det små meldinger med hjerter og "ha en god dag". Ballen er i gang nedover og tadaaaaa han bedyrer sin kjærlighet til deg. 

• Liker 1
Skrevet
Andro skrev (2 timer siden):

Det høres ut som at du også er offer for hennes manipulering, dersom du føler større lojalitet for å hemmeligholde hennes ugjerninger enn for å gi emosjonell støtte til en som blir utsatt for psykisk vold.
Du skal gjøre det du synes er riktig, ut fra situasjonen. Hvor riktig er det å la ham i stikken for å verne deg selv?
Hva tjener du på å distansere deg fra dette dilemmaet?
Har hun sørget for å innbille deg at det vil være vanskelig for deg å få andre venner?

Takk for et godt og reflektert svar. 

Tror som du sier at det er viktig at jeg kjenner etter hva som er rett for meg. Og jeg tror nok det blir riktig å gi han støtte på at det han opplever og ser ikke er helt bak mål. Han er forvirret (klassisk) og han spør nok meg fordi han vet jeg har erfaring med narsissisme. 

Hun har ikke klart Så  inn noe slikt du beskriver nei, men hun har flere ganger vært løgnaktig overfor meg. 

Hm. Må tenke litt på dette. Ts

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Naivt. Hvis han får napp med sine bønner om "råd", ut over kort beskjed om å ta det opp med fastlegen. Så kommer det snart noen meldinger sent på kvelden. Gjerne etter en episode, der han har sittet og tatt seg noen pils etterpå. Så forteller han deg hvor godt det er å ha en så god venn å lene seg på ... 

Så kommer det små meldinger med hjerter og "ha en god dag". Ballen er i gang nedover og tadaaaaa han bedyrer sin kjærlighet til deg. 

For om jeg er i et forhold har ingenting å si? Eller hva jeg måtte mene om han har heller ingenting å si? Om dette skulle skje, så er jo ikke jeg tilgjengelig for å si det sånn. 

Er det virkelig ikke være mulig å være venner lenger, som man kan oppsøke hvis man trenger hjelp? Hvorfor må alt mellom mann og kvinne handle om sex? 

• Liker 9
Skrevet

Det kommer så klart til å bli en krangel på ett eller annet tidspunkt der han sier noe om at du har sagt hun er narsissist osv. Men det vet du vel. Og er det egentlig så fint å ha en sånn venninne? For det kommer du selvsagt ikke til å ha lenger.

Anonymkode: a7c40...cea

• Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig kan alle være venner, uavhengig av kjønn. De som påstår at "alle" andre er sånne fittesniker; de bekjenner sitt eget vesen, men skjønner seg lite på normale folk.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Eller de har erfaring... 🙃

Det er ikke normalt at mannen til det man anser er en venninne kommer til en på den måten. Ikke å kalle seg venninne når man anser dama for å ha så negative personlighetstrekk heller. Lukter fisk ja. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...