AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #21 Skrevet 13. november 2023 https://www.latimes.com/business/story/2023-06-15/temu-sells-products-linked-to-forced-labor-in-china Anonymkode: ce681...69e 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #22 Skrevet 13. november 2023 https://www.nytimes.com/2023/06/22/business/economy/shein-temu-forced-labor-china.html Anonymkode: ce681...69e 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #23 Skrevet 13. november 2023 Jeg så en Youtube-video for mange år siden, som jeg har lett etter i ettertid, men som jeg dessverre ikke finner igjen. Den forklarer veldig godt hvorfor man ikke bør handle slike steder, der prisene er mistenkelig lave. Det er slik at alt har en pris, uansett, og i noen tilfeller er det forbrukeren som betaler den. I andre tilfeller betaler forbrukeren bare en del av prisen, og det er andre som "betaler" resten. Det kan for eksempel være arbeidere som "betaler" med dårlige arbeidsvilkår/helse/lav lønn, det kan være natur som betaler i form av forurensning eller miljø i form av utslipp av CO2. I flere tilfeller betaler også forbrukeren i form av dårlig kvalitet/skadelige stoffer. Uansett, om du ikke betaler en fair pris for det du kjøper - så betaler noen eller noe annet den delen av prisen du ikke betaler. Anonymkode: 8fa7a...167 1 4
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #24 Skrevet 13. november 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg så en Youtube-video for mange år siden, som jeg har lett etter i ettertid, men som jeg dessverre ikke finner igjen. Den forklarer veldig godt hvorfor man ikke bør handle slike steder, der prisene er mistenkelig lave. Det er slik at alt har en pris, uansett, og i noen tilfeller er det forbrukeren som betaler den. I andre tilfeller betaler forbrukeren bare en del av prisen, og det er andre som "betaler" resten. Det kan for eksempel være arbeidere som "betaler" med dårlige arbeidsvilkår/helse/lav lønn, det kan være natur som betaler i form av forurensning eller miljø i form av utslipp av CO2. I flere tilfeller betaler også forbrukeren i form av dårlig kvalitet/skadelige stoffer. Uansett, om du ikke betaler en fair pris for det du kjøper - så betaler noen eller noe annet den delen av prisen du ikke betaler. Anonymkode: 8fa7a...167 Men..? Hva om jeg ikke vil betale - lager i Norge, lønn til en butikkmedarbeider i Norge, utbetaling til alle aksjonærer/styremedlemer? Hva om jeg føler at Danmarks rikeste mann, Anders Holch Povlsen (eier av Vero Moda) eller Olav Nils Sunde (eier back Match) har nok penger, og de trenger ikke mine penger? Hva om jeg er helt med på å handle direkte fra produsenten, da veldig mange av varene produseres i Kina, uten å gå gjennom mange mange fordyrende mellomledd? Ja, da handler man jo på Aleexpress, som fornuftige menneske. Kanskje ikke Temu da, da det er bare enda en Wish. Anonymkode: e273f...2d3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #25 Skrevet 13. november 2023 Er det toll? Anonymkode: 3d920...525
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #26 Skrevet 13. november 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Men..? Hva om jeg ikke vil betale - lager i Norge, lønn til en butikkmedarbeider i Norge, utbetaling til alle aksjonærer/styremedlemer? Hva om jeg føler at Danmarks rikeste mann, Anders Holch Povlsen (eier av Vero Moda) eller Olav Nils Sunde (eier back Match) har nok penger, og de trenger ikke mine penger? Hva om jeg er helt med på å handle direkte fra produsenten, da veldig mange av varene produseres i Kina, uten å gå gjennom mange mange fordyrende mellomledd? Ja, da handler man jo på Aleexpress, som fornuftige menneske. Kanskje ikke Temu da, da det er bare enda en Wish. Anonymkode: e273f...2d3 Her var det mye rar "logikk". Det er noen rikinger som tjener penger om du handler fra Kina også, spesielt fra AliExpress 😄 Anonymkode: 8fa7a...167 3 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #27 Skrevet 13. november 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Er det toll? Anonymkode: 3d920...525 Om du leser deg opp på Toll reglene, så vil du finne ut at alle varer du kjøper på en utenlandsk nettbutikk krever importavgifter. Toll er er det kun på enkelte varer, dette må du sjekke opp per enkelt type vare (For eks: Klær er det toll på, bøker nei, elektronikk nei) Anonymkode: a9d29...f23 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #28 Skrevet 13. november 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men..? Hva om jeg ikke vil betale - lager i Norge, lønn til en butikkmedarbeider i Norge, utbetaling til alle aksjonærer/styremedlemer? Hva om jeg føler at Danmarks rikeste mann, Anders Holch Povlsen (eier av Vero Moda) eller Olav Nils Sunde (eier back Match) har nok penger, og de trenger ikke mine penger? Hva om jeg er helt med på å handle direkte fra produsenten, da veldig mange av varene produseres i Kina, uten å gå gjennom mange mange fordyrende mellomledd? Ja, da handler man jo på Aleexpress, som fornuftige menneske. Kanskje ikke Temu da, da det er bare enda en Wish. Anonymkode: e273f...2d3 Da får du handle fra mindre aktører da. Finnes hauger av små foretak som har sin produksjon i feks Canada eller Frankrike. De forholder seg til regler om miljø og forurensning, arbeidsvilkår osv. Det gjørikke feks håm. Anonymkode: 5aea5...d36 5
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #29 Skrevet 13. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da får du handle fra mindre aktører da. Finnes hauger av små foretak som har sin produksjon i feks Canada eller Frankrike. De forholder seg til regler om miljø og forurensning, arbeidsvilkår osv. Det gjørikke feks håm. Anonymkode: 5aea5...d36 Hvem er håm? Anonymkode: f3841...452
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #30 Skrevet 13. november 2023 21 minutter siden, AnonymBruker said: Hvem er håm? Anonymkode: f3841...452 H&M Anonymkode: 8fa7a...167
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #31 Skrevet 13. november 2023 Har handlet der en gang. Varene kom kjapt og var som beskrevet. Anonymkode: 2f6df...cc6
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #32 Skrevet 13. november 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg så en Youtube-video for mange år siden, som jeg har lett etter i ettertid, men som jeg dessverre ikke finner igjen. Den forklarer veldig godt hvorfor man ikke bør handle slike steder, der prisene er mistenkelig lave. Det er slik at alt har en pris, uansett, og i noen tilfeller er det forbrukeren som betaler den. I andre tilfeller betaler forbrukeren bare en del av prisen, og det er andre som "betaler" resten. Det kan for eksempel være arbeidere som "betaler" med dårlige arbeidsvilkår/helse/lav lønn, det kan være natur som betaler i form av forurensning eller miljø i form av utslipp av CO2. I flere tilfeller betaler også forbrukeren i form av dårlig kvalitet/skadelige stoffer. Uansett, om du ikke betaler en fair pris for det du kjøper - så betaler noen eller noe annet den delen av prisen du ikke betaler. Anonymkode: 8fa7a...167 Man får jo kjøpt akkurat de samme i produktene i Norge(ikke alt så klart, men mye) men 800% dyrerer, hvorfor skal vi gå i norske butikker å kjøpe og ikke bestille selv? Anonymkode: 1431b...92e 2
Castor Troy Skrevet 13. november 2023 #33 Skrevet 13. november 2023 Får 10 mailer om dagen fra dem, utrolig irriterende...
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #34 Skrevet 13. november 2023 Castor Troy skrev (6 minutter siden): Får 10 mailer om dagen fra dem, utrolig irriterende... Det kan være spam, har sikkert fått 5 bare idag som utgir seg for å være Temu. Anonymkode: 5cdd4...a18
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #35 Skrevet 13. november 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Man får jo kjøpt akkurat de samme i produktene i Norge(ikke alt så klart, men mye) men 800% dyrerer, hvorfor skal vi gå i norske butikker å kjøpe og ikke bestille selv? Anonymkode: 1431b...92e Det er et fåtall. De fleste produkter fra temu inneholder stoffer som ikke er lovlig innen EU for bedriftsalg. Privatpersoner kan derfor kjøpe det, men bedrifter har faktisk ikke lov å selge det om de importerer. Anonymkode: 5aea5...d36 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #36 Skrevet 14. november 2023 On 11/11/2023 at 6:20 PM, AnonymBruker said: Jeg høres sikkert ut som en konspirasjonsteoretiker nå men Temu er en av de etterhvert mange stedene man kan selge informasjonen sin til Kina for å få noe billig man ikke trenger, bare vil ha. Jeg er ikke særlig redd for å selge informasjonen min så jeg har handla med flere slike, Temu inkludert og har fått varene mine raskt og uten problemer. Som beskrevet og til den prisen jeg fikk opplyst. Anonymkode: 4783f...08e Hvordan vet du at man ikke trenger det man bestiller derfra? Jeg finner ikke tingene jeg ønsker i Norge, og om jeg finner de her så er det 10 til 100 ganger dyrere. Feks kan man få ting til 10kr som koster 300+ kroner i Norge. Og man får gratis frakt, noe man ikke får om man bestiller i Norge. Klart man bestiller fra Temu da. Men hvis man ikke trenger noe, så er det bare tull å kjøpe. Men jeg trenger en del ting, og vet hva jeg faktisk trenger. Anonymkode: f9dc7...be5
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #37 Skrevet 14. november 2023 14 hours ago, AnonymBruker said: Det kan være spam, har sikkert fått 5 bare idag som utgir seg for å være Temu. Anonymkode: 5cdd4...a18 Man må jo være litt sånn evneveik om man trykker på noe i en mail da. Man går inn i nettleseren og skriver temu.com så blir man ikke lurt. Anonymkode: f9dc7...be5
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #38 Skrevet 14. november 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Og man får gratis frakt, noe man ikke får om man bestiller i Norge. Klart man bestiller fra Temu da. Men hvis man ikke trenger noe, så er det bare tull å kjøpe. Men jeg trenger en del ting, og vet hva jeg faktisk trenger. Anonymkode: f9dc7...be5 Dette er et godt eksempel på det jeg nevnte tidligere i tråden, at det du ikke betaler for, betaler noen andre. i dette tilfellet Posten Norge. Dette er et stort problem for mange land, hvordan det henger sammen kan man for eksempel lese om her: https://colliflow.no/derfor-er-det-billigere-a-fa-levert-en-pakke-fra-beijing-enn-fra-bergen/ Anonymkode: 8fa7a...167 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #39 Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Man må jo være litt sånn evneveik om man trykker på noe i en mail da. Man går inn i nettleseren og skriver temu.com så blir man ikke lurt. Anonymkode: f9dc7...be5 Hadde det ikke vært for at mange lar seg lure så hadde jo ikke phishing/spam eksistert. Anonymkode: 5cdd4...a18
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #40 Skrevet 14. november 2023 Jeg er svært skeptisk til Kinavarer da de har et helt annet lovverk, eller skal man si et manglende et, til giftstoffer o.l. i både klær, leker og alt annet som de selger. Anonymkode: 2a477...751 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå