Gå til innhold

Samboer blir irritert om vi må vaske og rydde

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler det er så innmari rotete overalt hele tiden. Er rimelig sikker på at jeg ikke er noe verre enn andre, men han blir alltid så irritert om vi skal vaske. 
Altså, alle skap og skuffer og boder og garasjen flyter seriøst over. Han er aldri interessert i å gjøre noe med det. Jeg vil gjerne gjøre andre ting i stedet for å vaske og rydde jeg og, men når det tyter ut av skap, vi klarer ikke lukke de. det er synlige flekker på gulvene, klissete, ja da må vi. Det er alltid sånn «Åå så kjedelig å bruke fridagen sin på det». Han jobber turnus så har ofte formiddagene fri. Han styrer mye med fotball laget til sønnen, men jeg mener ikke at det kan unnskylde at han ikke gjør noe da? Så enten må han gjøre noe de formiddagene han har fri, eller så må vi bruke en lørdag nå og da. Ettermiddagene går jo ikke, fullt kjør med barna og han har ofte kveld.. 

Synes dere jeg er urimelig som skal ha han med på en rengjøring nå og da?

Anonymkode: 5aa62...a99

• Liker 3
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han må være med å dele på husarbeidet. Høres ut som latsabb som liker å bo i rot og støv. Jobber du?

Anonymkode: 2d71f...d9f

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Flytt. 

Anonymkode: 11e5d...ced

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Han må være med å dele på husarbeidet. Høres ut som latsabb som liker å bo i rot og støv. Jobber du?

Anonymkode: 2d71f...d9f

Ja begge jobber fullt. 
Det er vanskelig for meg å få til å vaske et helt hus om jeg ikke skal gjøre det når jeg har fri 😉 
Jeg blir i så godt humør av å ha det rent og ryddig, og så lei av den kampen hele tiden…

• Liker 3
Skrevet

Dere burde ha en fast dag i uken. Vi f.eks har hver torsdag. Da rekker det aldri å bli kjempeekkelt hjemme. Ungen burde også få noe arbeidsoppgaver. Hva med å tørke støv og støvsuge noen ganger i uken?

Anonymkode: 0b729...5c6

• Liker 6
Skrevet

Det underet der hadde ikke jeg venta på...

Kan han stå for alt av innkjøp og matlaging f.eks?

Kaos i hjemmet blir til kaos i hodet mitt. I stedet for å bruke tid på å irritere meg over noe så bruker jeg heller tid på å gjøre noe med det. Jo mer irritert jeg er, dess større blir prosjektene/innsatsen.

Anonymkode: 20aec...39c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

«Åå så kjedelig å bruke fridagen sin på det»

Har du spurt han om hva han mener er alternativet? At du skal gjøre det alene? At dere skal ha klissete gulv?

• Liker 16
Skrevet

Jeg skjønner ikke. Hva er det som tyter ut av skap? 

Møkk?

Ting?

Om det er sistnevnte euer dere altfor mye. Vi er en familie på 5 med normal str på kjøkkenet og vi har 4-5 skap som er tomme. De andre skapene er kun halvfulle. 

Det høres ut som dere bør organisere og kaste/gi bort/selge. Da er det enklere å holde det ryddig og det kommer aldri til et punkt hvor det flyter. 

Og om det flyter tar det kort tid å rydde alt, fordi det er snakk om 50 ting, og ikke 500. 

Anonymkode: 77004...eac

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette virker som et deg problem, ikke et dere problem.

Det er ikke mulig at det "tyter ut av skap" regelmessig. Da er det ikke ryddigheten som er problemet, da er det plass eller antall ting dere har.

Alle menn forstår at det må ryddes og vaskes enten en gang i uka eller annen hver uke. Om man har et behov for å gjøre det oftere, så må man forvente å gjøre det selv, for da er det ikke å gjøre det rent som er i fokus, men noe annet. 

Om problemet er at han ikke vil være med på husarbeid/rengjøring 2 ganger i måneden, så må du bare forlate med en gang, for det går ikke. 

• Nyttig 1
Skrevet

Fast dag, og fast fordeling av rom. Men aller først tar dere en storopprydding og kvitter dere med ting.

Anonymkode: 2ab56...51d

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Det høres urettferdig ut om du skal ta alt husarbeidet. Jeg er selv gift og mann, og jeg bidrar uten tvil mindre enn ektefellen med grundig renhold (det betyr ikke at jeg er en latsabb og ikke gjør enkle ting som å rydde etter meg, ta inn/ut av oppvaskemaskinen og lage middag. 

Jeg gjør også veldig mye «usynlig arbeid», dvs. alt det administrative i et husholdet, ekteskapet og firmaene våre. Min bedre halvdel synes dessuten ikke at storrengjøring er noe stress, og vi har vel begge kommet frem til at vi ikke pålegger den andre mye merarbeid. Vi har også periodevis hatt vaskehjelp.

Alle forhold er ulike, men med kommunikasjon kommer dere veldig langt. En time eller to hos parterapeut kan også være hensiktsmessig. Ettersom at dere har barn kan dere få gratis parterapi på familievernkontoret i hjemkommunen. De arrangerer også kurs som både kan styrke forholdet og gi dere perspektiver på hvordan ting ser ut i andre forhold. Hverken hjem eller forhold er like perfekt som på Instagram. Tro meg.

Lykke til!

• Liker 3
Skrevet
Gamer skrev (19 minutter siden):

Dump han!

Det er sikkert en fristende tanke for mange i kampens hete, men gresset er sjeldent grønnere på den andre siden. Med kommunikasjon kommer man mye lengre. Å sette ord på følelsene sine og forklare hva man forventer kommer man langt med. Mange par går inn i en endeløs diskusjon med beskyldninger fremfor å si «jeg blir oppgitt/sliten/lei meg når du gjør (…). Snakk om primærfølelsene deres uten å gå til angrep eller starte en konflikt.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Ja begge jobber fullt. 
Det er vanskelig for meg å få til å vaske et helt hus om jeg ikke skal gjøre det når jeg har fri 😉 
Jeg blir i så godt humør av å ha det rent og ryddig, og så lei av den kampen hele tiden…

Der må prøve å holde det rent i stedet for å gjøre det rent. Ble en gamechanger for oss i alle fall. Barne lærer også av dette. 

Anonymkode: 4b772...3c1

• Liker 2
Skrevet

Å jobbe turnus er hardt, så han har min sympati der, men hus må jo vaskes og ryddes uansett hvor man snur og vender på det. Om han ikke vil gjøre det på en fridag, og ikke på formiddagene han har fri, så får han foreslå et tidspunkt det passer ham å gjøre det på da. Min mann foretrekker å gjøre litt hver dag, mens jeg fint tar et skippertak i helga, og da faller det naturlig at han gjør mer av sånne daglige oppgaver som å tømme oppvaskmaskinen, mens jeg vasker ting som kun trengs en gang i uka som dusjkabinettet f.eks.

Fordel rom som andre foreslår? Vurder å kvitte dere med ting om dere har for mye, for det gjør det vanskelig å holde ryddig. Ikke ha for mange åpne hyller med nips, mye å tørke støv av, få det inn i glasskap e.l. Monter bein på sofa så det er enkelt å komme til under. Tenk praktisk.

Har dere råd til en sånn moppe-søvsuger? Altså en sånn som både støvsuger og mopper samtidig. Evt en robot som gjør det? Vi har førstnevnte nede, sistnevnte oppe:p Robot gressklipper? Kjøp vaskehjelp?(krever en viss ryddighet da).

Anonymkode: 1e9a4...365

• Liker 3
Skrevet

Her i huset er vasking damearbeid, mannen tar handyarbeid og uteaarbeld

Anonymkode: 0b79f...939

Skrevet

Vaskehjelp? Men man må rydde før de kommer og vasker

Anonymkode: 4e4cc...eaa

Skrevet

Husk kondom!

Det er bedre å leve etter regelen: det er lettere å holde det rent, enn å gjøre det rent.

Fortell han at det er forebyggende vedlikehold, og ja, han skal absolutt bidra! Det kalles å være en ansvarlig voksen. Barn bør også delta for å lære seg dette.

Anonymkode: b2793...42e

• Liker 1
Skrevet

Skriv ned alt av husarbeide/gjøremål som må gjøres i løpet av dagen, uken og måneden. Han kan gjøre det samme. Sett dere ned. En dag dere IKKE skal rydde. Kanskje han ser at det var mer enn han trodde, og kanskje du ser at du overdriver. Eller at han gjør gjøremål du ikke har sett / tenkt over.

Fordele arbeidsoppgaver dere er enige om må gjøres. Kanskje hvilke dager det skal gjøres.

Hvis det tyter ut av skapene, så må dere enten kvitte dere med ting, eller kjøpe flere skap / kommoder.

Anonymkode: c447e...59d

• Liker 2
Skrevet

Du er ikke urimelig, han må bare skjerpe seg! Det er ikke gøy å bli mast på, men det er heller ikke gøy å mase!

Jeg og mannen bruker å gjøre det sånn at en lager middag og rydder kjøkkenet underveis, mens den andre tar andre ting som må vaskes i huset. Da blir det litt rydding hver dag, og flyter ikke over. Så tar vi storvask ilag av og til når det trengs å vaskes grundigere. Det er som regel den som er sulten først eller en av oss som sier "vil du lage middag eller rydde?" Så indikerer det at begge må gjøre noe, den ene kan ikke velge å bare sluntre unna begge deler. 

Vil også anbefale å få robotstøvsuger med mop, så holder den gulvet ryddig. Man må fortsatt støvsuge i kroker og plasser den ikke kommer til, men da slipper man å støvsuge flere ganger i uken, noe som er veldig deilig!

Anonymkode: f5045...fe1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...