Gå til innhold

Små, hvite "puss"-klumper i halsen


Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

  • 11 måneder senere...

Fortsetter under...

ønh-lege:

man får slike puss-klumper på grunn av bakteriedannelser i mandlene. er det vedvarende er faktisk en grunn til å kunne fjerne mandlene. men det ekke farlig, bare sykt irriterende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er også plaget til tider av disse fæle tingene! :frustrert: de kommer ut ca en gang i mnd, nesten alle på en gang. så ligger de å samler seg opp, så faller de ut.. gang på gang på gang :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som jevnlig plukker ut slike klumper med lillefingerneglen (hun har lange negler), og hun kaller det for mandelpropper. Ekkelt er det i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også sånne. Og de kunne bli digre, som en liten tørket ert med ruglete overflate. Jeg hadde kronisk hovne mandler fra jeg var seks år, og dette gjorde dem store nok til at jeg kunne klemme på dem så faenskapet kom ut. Gjorde ikke veldig vondt, men brekningsrefleksen var et større problem.

Har tatt mandlene nå, så problemet er ute av verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Gjest_Pia_*

Jeg slenger meg på ved at jeg også sliter med det.

Det kommer sånn innimellom, og det kjennes ut som det sitter noe fast i halsen. Jeg fant ikke ut før for noen måneder siden at de faktisk kom fra et hull i halsen. Var ingen som engang trodde at det var andre hull i munnen/halsen.

Uansett, jeg prøver å pirke det ut men brekker meg hver gang, og når jeg først har fått ut noe kommer det mer og erstatter det som har kommet ut. Lukter helt jævlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har konstant ekstremt dårlig ånde pga. dette. gurgler SB12, men er borte bare en stund. Holder meg borte fra folk ja :tristbla: Hvor får man kjøpt antiseptisk skyllemiddel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lady M

Disse gulhvite klumpene er jeg også plaget med til tider selv om jeg har fjernet mandlene for hundre år siden. Klumpene sitter på ganeseilet, bak drøvelen, der mandlene har vært feks. De er ikke lette å fjerne nei. Jeg pleier å ta en god munnfull brennevin og gurgle med det så lenge jeg klarer, flere ganger.

Det hjelper ihvertfall en stund og demper dårlig ånde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gjest_Tiffany_*

Typen min fikk sjokk i går. Han har vært forkjølet en stund og hatt vondt i mandlene, i går var det ekstra ille så han tok frem en liten lommelykt og kikket i speilet. Da fikk han til sin store overraskelse se at den ene mandelen var rød og betent, han tok frem en q-tip og begynte å grave litt. Han fikk øye på enden av en sånn klump og tenkte at det var årsaken til problemene, da han dyttet i den kom det ut en diger klump i at annet hull (!) Noe så ekkelt har jeg aldri sett før og han friket helt ut. Han skal til legen i morgen og spørre etter penicilin og så få dem fjernet. Grusomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Gutt15år

Japp, har slike jeg også... serlig hvis jeg er forkjølet! Jeg bruker å ta en strikkepinne (ganske tykk en så du ikke stikker deg) og ta de ut med.. Funker veldig greit for meg. Det går helt fint uten at dere stikker dere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har nok med mandlene og gjøre. Irriterende fordi de kjennes, lukter fælt og når de kommer ut kan det faktisk være litt sårt et lite øyeblikk, hvertfall visst dem er litt store disse puss-proppene. Har ikke noen direkte tilknytning til melke drikking. Kommer gjerne ut ved trykk. Når du hoster, nyser, harker, bøyer deg eller lignende som kan skape trykk i halsen løsner de gjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Gjest_jente20_*

Denne "illeluktende klumpe tilstanden" har jeg hatt før i en periode, også kom den tilbake nå. Putselig når jeg "drar" frem snør..... :S hehe..for å svelge (alle må vel innrømme de gjør det noen ganger) så kommer plutselig en og annen klump på størrelse med en sukkerert, de varierer litt, men er ganske små illelukten greier da hvertfall. Noen ganger bare kommer de også, hvis jeg f.eks hoster elr lignende. Fikk en sånn klump i stad og måtte selfølgelig sjekke på nettet om jeg ikke var helt spess, og om noen hadde opplevd det samme. uansett så jeg at noen hadde sagt de klemte ut dette. Da måtte jeg selfølgelig prøve. Lyste med lykt.. så ikke noe, å fant ikke noe, men, så brukte eg bakenden på pinsetten min, ganske rund flat greie, og dro nedover der det er mykt over mandlene, å plutselig tøt det ut masse greier! hadde ikke blitt ordentlige klumper ennå, så var bare masse gøgg og små klumper som kom ut! jævelig ekkelt, men også jævelig kult! haha...:Per kvitt den følelsen av litt dårlig ånde, å føler meg generellt mye lettere bak i der. Prøv det!! funka fett...! er ikke noe forkjølet eller noe, så vet ike hvorfor jeg har det, men så lenge jeg vet hvordan jeg tar det vekk, så er det vel greit:):) det er som sagt det myke over mandlene, hvis dere begynner litt over mandlene, altså i ganen og drar "tingen" dere bruker nedover der hvor det er mykt, og ned til mandlene, vil dere få det ut. :) lykke til..! hehe..:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

den siste der var helt lættis;) jeg har også sånne kjipe klumper.. faktisk ganske ofte og det siste året har det nesten ikke gitt seg! har konstant bihuleproblemer og i perioder jeg er veldig stressa og har vært på noen fyllekuler, er halsen min hoven og tykk. det virker som om mandlene bytter på å hovne opp?! så fort den ene har begynt å slappe av og bli liten igjen, begynner den andre å slite:( er faktisk litt alergisk mot melk trur jeg, men jeg har nylig begynt å røyke igjen etter et års pause uten problemer med slimhinner og begynner å lure på om dette bare er kroppens måte å si fra at jeg ikke tåler røyk på??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener at det heter "mandelsteiner". Jeg har også slike. De kommer opp i munnen om morgenen, av en eller annen grunn. Det er dødsekkelt, de lukter forjævlig. Er gravid nå, og slike mandelsteiner har gitt meg maaaange morgenbrekninger.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var plaget mye med sånne ekle klumper og gikk til legen min. Endte opp med å fjerne mandlene, og ble kvitt dem etter det! Ikke noe særlig å fjerne mandlene, men var absolutt verdt det! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gl@mB@be

Jeg er også plaget med det. Æsj. Ikke alltid de synes, men pirker man borti kommer de fram. Og ofte kommer de fram av seg selv om det blir mye nok. Æsj. Har søkt om å få de fjernet, håper det går bra :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Tingeling_*

Jeg har selv hatt disse illeluktende hvite klumpene hver dag i omtrent ett helt år. Selv om alle sier at det bare er å pirke de ut med fingeren, er det ikke så lett som en skulle tro om en f.eks jobber bak kassa på KIWI eller går ute blandt mange folk. Mine klumper kommer opp fra halsen kanskje 5-10 ganger om dagen (hittil 3 ganger på bare 1.5 time). Sliter med dette og legene anbefaler meg å ikke fjerne mandlene siden jeg ble født med ganespalte og er litt nasal. De sier noe om at mandlene sørger for at det kommer lite luft til nesa.

Har dere noen ideer? Hilsen frustrert 19 åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Gjest_siri_*
Altså disse små hvite/grå klumpene med ekkel lukt som sitter baki ganen eller kommer ut når man nyser kommer vel fra bihulene? Når man er litt forkjøla så får man snørr i nesa, og noen ganger puss i bihulene. Jeg tror ikke det har noe å gjøre med mandlene og halsen.

Jo, det er i halsen. Jeg har hatt små klumper en sjelden gang, men i det siste har jeg hatt fryktelig dårlig ånde (synes jeg selv), i hvert fall dårlig smak i munnen. Så pusset jeg tennene for et par dager siden og harket skikkelig til, og når jeg så etter i halsen så så jeg et par klumper på den ene siden. Da jeg skulle til å klemme/trykke dem ut, så kom det 3-4 klumper, og de var på størrelse med en halv ert! Jeg brakk meg selvfølgelig, og det var skikkelig ekkelt! Jeg klemte en gang til og det kom enda mer. Det var bare så utrolig godt å få det ut, og nå har jeg ikke dårlig ånde lenger! Det må jo - som det sies lenger oppe i tråden - komme fra noe man har spist. Men jeg vet ikke hva, synes ikke jeg har endret spisemønsteret mitt noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...