Gå til innhold

Samboeren min blir passiv-aggressiv når jeg ønsker å tilbringe en kveld foran datamaskinen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi hadde en veldig koselig dag i dag. Vi spiste middag og så på TV fram til halv ti. Etter hvert ble jeg litt lei av TV-en og ønsket å tilbringe litt tid foran datamaskinen. De siste ukene har jeg nesten ikke brukt tid foran datamaskinen, men i kveld fikk jeg lyst til det. Jeg forklarte samboeren at jeg trengte litt alenetid foran PC-en.

Nå er samboeren passiv-aggressiv, og stemningen er ikke på topp. Jeg blir lei meg for at mitt behov for alenetid ikke blir respektert. Det er ikke sånn at jeg alltid prioriterer alenetid; vi har gjort masse sammen den siste uken, og i går tilbrakte jeg hele kvelden på sofaen sammen med samboeren. Av og til føler jeg at det aldri er nok.

Er jeg urimelig som ønsker å tilbringe de siste timene på en lørdag foran datamaskinen?

Anonymkode: f9de3...5aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt greit å ønske litt alenetid foran datamaskinen, spesielt når du har hatt en koselig dag sammen. Det er viktig å ha tid for seg selv og gjøre ting man liker. Prøv å snakke med samboeren din og forklar hvorfor du trenger alenetid. Kommunikasjon er nøkkelen for å finne en balanse som fungerer for begge.

Anonymkode: 014f6...96d

Skrevet

Det virker som om din tid på datamaskinen har vært stor tidligere og har vært et stort tema i forholdet. Da tenker jeg du har svaret der.

Hvorfor det gikk galt i kveld antar jeg har med forventninger å gjøre. Hun føler trolig at dere endelig hadde en dag som brakte dere nærmere hverandre og ønsket at kvelden også skulle avsluttes på samme måte. Istedenfor velger du å avslutte kvelden med datamaskinen, og på den måten skape stor distanse igjen mellom dere. Om du driver og spiller så melder du deg i realiteten helt ut, og det føles som en avvisning for henne. Da blir det en lite hyggelig avslutning på kvelden, og i hvert fall ikke noe som gir lyst til intimitet. Du kan kanskje gjøre det bedre om du begynner å formidle dine egne forventninger på en klar måte, at du vil bruke en bestemt tid foran dataen, avslutte helgekvelden med dataen fremfor henne.

Men helt ærlig så høres det ut som om dere har for ulike behov.

Anonymkode: 16f79...129

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Det virker som om din tid på datamaskinen har vært stor tidligere og har vært et stort tema i forholdet. Da tenker jeg du har svaret der.

Hvorfor det gikk galt i kveld antar jeg har med forventninger å gjøre. Hun føler trolig at dere endelig hadde en dag som brakte dere nærmere hverandre og ønsket at kvelden også skulle avsluttes på samme måte. Istedenfor velger du å avslutte kvelden med datamaskinen, og på den måten skape stor distanse igjen mellom dere. Om du driver og spiller så melder du deg i realiteten helt ut, og det føles som en avvisning for henne. Da blir det en lite hyggelig avslutning på kvelden, og i hvert fall ikke noe som gir lyst til intimitet. Du kan kanskje gjøre det bedre om du begynner å formidle dine egne forventninger på en klar måte, at du vil bruke en bestemt tid foran dataen, avslutte helgekvelden med dataen fremfor henne.

Men helt ærlig så høres det ut som om dere har for ulike behov.

Jeg har ikke nevnt spilling eller kjønnet mitt. For å klargjøre: Jeg spiller ikke spill, og jeg er ikke en mann. Datamaskinen min er hovedsakelig for arbeid, hvor jeg skriver.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke nevnt spilling eller kjønnet mitt. For å klargjøre: Jeg spiller ikke spill, og jeg er ikke en mann. Datamaskinen min er hovedsakelig for arbeid, hvor jeg skriver.

Kjønn er ikke viktig. Og selv om du ikke spiller, så blir effekten av at du trekker deg unna partner den samme for partneren. Du velger arbeid foran partner en lørdagskveld.

Det kan være gode grunner for at du gjør som du gjør, jeg sier bare hvordan din partner tydeligvis opplever ditt valg i kveld.

Skal dere være sammen må dere kommunisere bedre, dere må snakke om forventninger og behov slik at dere unngår å skuffe og såre hverandre. Det er så unødvendig.

Men som sagt, det virker som om dere kanskje har litt for ulike behov og forventninger i dette forholdet.

Skrevet

Kan forstå at det oppfattes litt kjipt at partneren jobber på dataen en lørdags kveld. Men på en annen side så er det veldig viktig å respektere hverandres behov for alenetid. Dessverre er noen veldig intense og ønsker gjerne å være oppi den andre hele tiden. Da føler mange av oss seg fort kvalt. Du gjør lurt i å finne noen er litt mer selvdrivende.

Anonymkode: 0685d...b74

Skrevet

Har samme behov for alene tid foran pc'en for å koble av litt. Jeg tenker det kanskje føles avvisende for samboeren din, jeg kan ikke snakke for h*n. Det er ikke urimelig å trenge alene tid, men kommunikasjon er viktig. 

Anonymkode: 995e7...b21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...