AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #1 Del Skrevet 4. november 2023 Hvor ofte er det nødvendig? Anonymkode: 50346...a60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #2 Del Skrevet 4. november 2023 Kommer an på så mye, kulde, hvor langt en kjører etter hver start, alder på batteri, god\dårlig lading fra bilens dynamo. Webasto eller ikke. Er det en slik i bilen og den kan startes før kjøreturen, bør kjøreturen være like langtvarende som tida webasto sto på før start. Men èn gang i uka generelt er nok ikke dumt. Anonymkode: fb27b...c31 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #3 Del Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kommer an på så mye, kulde, hvor langt en kjører etter hver start, alder på batteri, god\dårlig lading fra bilens dynamo. Webasto eller ikke. Er det en slik i bilen og den kan startes før kjøreturen, bør kjøreturen være like langtvarende som tida webasto sto på før start. Men èn gang i uka generelt er nok ikke dumt. Anonymkode: fb27b...c31 Oi, én gang i uka? Er det noen som gjør det? Anonymkode: 50346...a60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serafin Skrevet 4. november 2023 #4 Del Skrevet 4. november 2023 https://nye.naf.no/bilhold/bilpleie/rad-til-batterivedlikehold 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #5 Del Skrevet 5. november 2023 Serafin skrev (13 timer siden): https://nye.naf.no/bilhold/bilpleie/rad-til-batterivedlikehold Takk, men sto ikke så mye om anbefalt hyppighet 😕 Anonymkode: 50346...a60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serafin Skrevet 5. november 2023 #6 Del Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk, men sto ikke så mye om anbefalt hyppighet 😕 Anonymkode: 50346...a60 Du blr lade minst en gang i måneden om vinteren. Du kan også lade en gang i uken hvis du vil det. Men i alle fall må du lade oftere på vinteren enn sommerstid. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #7 Del Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Kommer an på så mye, kulde, hvor langt en kjører etter hver start, alder på batteri, god\dårlig lading fra bilens dynamo. Webasto eller ikke. Er det en slik i bilen og den kan startes før kjøreturen, bør kjøreturen være like langtvarende som tida webasto sto på før start. Men èn gang i uka generelt er nok ikke dumt. Anonymkode: fb27b...c31 Helt nytt batteri ettersom mitt ett år gamle batteri nettopp døde, ingen webasto eller noe sånt. Anonymkode: 50346...a60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #8 Del Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (På 4.11.2023 den 17.41): Oi, én gang i uka? Er det noen som gjør det? Anonymkode: 50346...a60 Prøver å gjøre det minst en gang i uka ja, og det går i alle fall ikke mer enn to uker. I den kaldeste perioden sist vinter burde jeg nok vedlikeholdsladet oftere, for da opplevde jeg flatt batteri (og det var helt nytt). Så satser på 1-2 ganger i uka denne vinteren. Anonymkode: 8a33d...203 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 6. november 2023 #9 Del Skrevet 6. november 2023 En del ganger i året spessielt om vinter,n 😉 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #10 Del Skrevet 5. januar Om man stort sett alltid kjører lengre turer, minst 20-30 km, og ikke er brutal med oppvarmingen, kanskje t-skjorte ikke er riktig bekledning på vinteren, så er det ikke nødvendig å lade ekstra/vedlikeholdslade på biler som virker som de skal. Batteriet lades av en dynamo når du kjører. Det er når de fleste turene er korte at den ikke rekker å lade det opp og du bruker mye mer batteri på vinteren med kupévarmen. For elbiler gjelder egne "regler". Noen elbiler er smarte nok til å automatisk vedlikeholdslade 12V-batteriet fra det store fremdriftsbatteriet ved behov, selv når den står lenge stille, andre ikke. Anonymkode: 5f213...be7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #11 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Om man stort sett alltid kjører lengre turer, minst 20-30 km, og ikke er brutal med oppvarmingen, kanskje t-skjorte ikke er riktig bekledning på vinteren, så er det ikke nødvendig å lade ekstra/vedlikeholdslade på biler som virker som de skal. Batteriet lades av en dynamo når du kjører. Det er når de fleste turene er korte at den ikke rekker å lade det opp og du bruker mye mer batteri på vinteren med kupévarmen. For elbiler gjelder egne "regler". Noen elbiler er smarte nok til å automatisk vedlikeholdslade 12V-batteriet fra det store fremdriftsbatteriet ved behov, selv når den står lenge stille, andre ikke. Anonymkode: 5f213...be7 Du trekker ikke mye strøm fra batteriet for å opprettholde en god varme i kupeèn om vinteren. Det er kjølevæske fra motor som sørger for varmen, ikke vifta som bare blåser luft inn/gjennom. Anonymkode: fb27b...c31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #12 Del Skrevet 5. januar Har aldri gjort det og har heller aldri hatt problemer. Men setter inn nytt batteri hver gang jeg kjøper en dårlig bruktbil. Anonymkode: 57d5f...8e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 5. januar #13 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du trekker ikke mye strøm fra batteriet for å opprettholde en god varme i kupeèn om vinteren. Det er kjølevæske fra motor som sørger for varmen, ikke vifta som bare blåser luft inn/gjennom. Anonymkode: fb27b...c31 Varmetråder i vinduene, setevarmer og rattvarme tar mye batterikapasitet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #14 Del Skrevet 5. januar Illuminatum skrev (34 minutter siden): Varmetråder i vinduene, setevarmer og rattvarme tar mye batterikapasitet. Hvor mye varmer dette opp i kupeèn? Anonymkode: fb27b...c31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 5. januar #15 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hvor mye varmer dette opp i kupeèn? Anonymkode: fb27b...c31 Så du tenker setevarme ikke er relevant? Det varmer kroppen som sitter og også kupeen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #16 Del Skrevet 5. januar Illuminatum skrev (2 timer siden): Så du tenker setevarme ikke er relevant? Det varmer kroppen som sitter og også kupeen. Like lite relevant som varmetråder i front/bakrute. Men skjønner at du skal kverrulere deg til at du skal ha rett. Anonymkode: fb27b...c31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 5. januar #17 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Like lite relevant som varmetråder i front/bakrute. Men skjønner at du skal kverrulere deg til at du skal ha rett. Anonymkode: fb27b...c31 Kveruleringen er det vel du som står for. Oppvarming av bilen er for at fører og passasjerer skal være varme når de frakter seg. Da bruker man varmeapparat og varmetråder for å holde kroppen varm. Tema i denne posten er vedlikehold av batteri. Om en bruker varmesete og andre tråder er det absolutt relevant i forhold til strømforbruk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #18 Del Skrevet 5. januar Illuminatum skrev (17 minutter siden): Kveruleringen er det vel du som står for. Oppvarming av bilen er for at fører og passasjerer skal være varme når de frakter seg. Da bruker man varmeapparat og varmetråder for å holde kroppen varm. Tema i denne posten er vedlikehold av batteri. Om en bruker varmesete og andre tråder er det absolutt relevant i forhold til strømforbruk. Det er helt korrekt at du sklei ut med din kommentar. For det jeg påpekte, var at batteriet gir ikke varme til kupeèn, noe du hevder varmetråder i front/bakrute gir, samt setevarmen. Men de gir forsvinnende lite til å kunne si at de er med på å varme kupeèn en kald vinterdag. Du kan jo bare prøve selv, sett varmen fra klima på kaldt/helt av, vifte på for dra luft på frontruta for at den ikke skal dogge igjen med en gang, og kjenne etter varmt det blir i KUPEÈN av de. Lykke til! Anonymkode: fb27b...c31 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #19 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er helt korrekt at du sklei ut med din kommentar. For det jeg påpekte, var at batteriet gir ikke varme til kupeèn, noe du hevder varmetråder i front/bakrute gir, samt setevarmen. Men de gir forsvinnende lite til å kunne si at de er med på å varme kupeèn en kald vinterdag. Du kan jo bare prøve selv, sett varmen fra klima på kaldt/helt av, vifte på for dra luft på frontruta for at den ikke skal dogge igjen med en gang, og kjenne etter varmt det blir i KUPEÈN av de. Lykke til! Anonymkode: fb27b...c31 Jeg tror du må lese litt nøyere før du går av skaftet og angriper folk her. Du hoffer og poffer over noe som kun har skjedd i ditt eget hode. Slapp av! Og les om igjen. Anonymkode: 344e6...813 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #20 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg tror du må lese litt nøyere før du går av skaftet og angriper folk her. Du hoffer og poffer over noe som kun har skjedd i ditt eget hode. Slapp av! Og les om igjen. Anonymkode: 344e6...813 Har du lest da? I stedet for hoffe og poffe? Anonymkode: fb27b...c31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå