Gå til innhold

Et spørsmål om konverteringsterapi

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er unektelig rart at jeg kan betale en fyr for å prøve å gjøre meg til en Don Juan på sjekkeren, eller til ikke å tenne på barn (hvis jeg hadde vært sånn). Men det er forbudt å betale noen for å prøve å få meg til å foretrekke det ene kjønnet over det andre?

Anonymkode: ef659...02f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er unektelig rart at jeg kan betale en fyr for å prøve å gjøre meg til en Don Juan på sjekkeren, eller til ikke å tenne på barn (hvis jeg hadde vært sånn). Men det er forbudt å betale noen for å prøve å få meg til å foretrekke det ene kjønnet over det andre?

Anonymkode: ef659...02f

Så du vet heller ikke hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (5 minutter siden):

Så du vet heller ikke hva det er.

Slapp av

Anonymkode: 8dbfc...a6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Slapp av

Du spør om hva det er, men vil ikke ha svar? Du vet helt tydelig ikke hva det omhandler.

Endret av Rotemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (3 minutter siden):

Du spør om hva det er, men vil ikke ha svar? Du vet helt tydelig ikke hva det omhandler.

Jeg tror vi skjønner det nå

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvordan et slikt forbud vil påvirke moskeer og imaner eller om de får frikort som vanlig.

Anonymkode: 8e1f9...e0a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 1.11.2023 den 23.30):

Leste meg nettopp litt opp på det med konverteringsterapi og at det muligens blir ulovlig i Norge.
Jeg er litt usikker. Inkluderer dette også at det skal bli ulovlig for kirken å
fortelle folk at homofili er en synd i kristendom?
Jeg er ikke religiøs, men om en vil følge kristen tro, så må man jo godta at dette er et faktum

Mulig jeg har misforstått hvordan dette blir. La meg høre fra dere

Jeg er kristen, og jeg tror ikke at homofili eller homofilt samliv eller sex med noen av samme kjønn er en synd.

Når det er sagt, så vil jeg gjerne nyansere litt. Det er ingen kriker som mener det er synd å være homofil, men det er de som mener det er synd å ha sex med noen av samme kjønn. De mener altså at om man er homofil bør man enten leve i sølibat eller  prøve seg på et samliv med noen av motsatt kjønn. De mener gjerne også at sex hører til innenfor ekteskapets rammer, og at ekteskapet er ment for mann og kvinne, og dermed faller homofile utenfor. De mener altså også at det er synd å ha sex utenfor ekteskapet, selv om partene er av forskjellig kjønn.

At man mener det er synd, betyr ikke nødvendigvis at man blir fordømt for det. Det er også synd å tenkte stygt om andre, å baksnakke, å lyve, å stjele. Vi lever alle i synd, det er ikke til å unngå, utfordringen er å ta det til Jesus og å strekke seg mot å synde mindre.

Alle kriker jeg kjenner til ønsker homofile velkomne, men noen konservative kirker vil ikke ha mennesker som lever i homofilt samliv i verv eller i stillinger i kirka, fordi de mener det er et dårlig eksempel til etterfølgelse.

Personlig står jeg i en kirke som vier homofile, som ønsker transpersoner velkommen og som gjerne tar mennesker i homofilt samliv og/eller transpersoner i verv og stillinger i kirka, og ellers mener at alle slags mennesker hører Guds rike til.

Anonymkode: 6b595...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er kristen, og jeg tror ikke at homofili eller homofilt samliv eller sex med noen av samme kjønn er en synd.

Når det er sagt, så vil jeg gjerne nyansere litt. Det er ingen kriker som mener det er synd å være homofil, men det er de som mener det er synd å ha sex med noen av samme kjønn. De mener altså at om man er homofil bør man enten leve i sølibat eller  prøve seg på et samliv med noen av motsatt kjønn. De mener gjerne også at sex hører til innenfor ekteskapets rammer, og at ekteskapet er ment for mann og kvinne, og dermed faller homofile utenfor. De mener altså også at det er synd å ha sex utenfor ekteskapet, selv om partene er av forskjellig kjønn.

At man mener det er synd, betyr ikke nødvendigvis at man blir fordømt for det. Det er også synd å tenkte stygt om andre, å baksnakke, å lyve, å stjele. Vi lever alle i synd, det er ikke til å unngå, utfordringen er å ta det til Jesus og å strekke seg mot å synde mindre.

Alle kriker jeg kjenner til ønsker homofile velkomne, men noen konservative kirker vil ikke ha mennesker som lever i homofilt samliv i verv eller i stillinger i kirka, fordi de mener det er et dårlig eksempel til etterfølgelse.

Personlig står jeg i en kirke som vier homofile, som ønsker transpersoner velkommen og som gjerne tar mennesker i homofilt samliv og/eller transpersoner i verv og stillinger i kirka, og ellers mener at alle slags mennesker hører Guds rike til.

Eg har lagt merke til at mange kirker har begynt å bøye seg etter sosialt press og politisk korrektighet. Da mister man litt av det som er kristendom. Det er bra at man ikkje diskriminerer, men skal man være kristen, så må man faktisk godta reglene

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Eg har lagt merke til at mange kirker har begynt å bøye seg etter sosialt press og politisk korrektighet. Da mister man litt av det som er kristendom. Det er bra at man ikkje diskriminerer, men skal man være kristen, så må man faktisk godta reglene

TS

Eller vi bare observerer at Gud er kjærlighet, og at et kjærlighetsforhold mellom to av samme kjønn ikke skader noen på noen måte, og kan ikke forstå at det skulle være synd. Hvis vi skulle følge hele bibelen bokstavelig hele tiden måtte vi jo også bodd i et skjul i hagen når vi har mensen og aldri gå med klær av to typer tråd, vaske hele kroppen og unngå mennesker resten av dagen om vi har hatt sex med vår ektemake, og dessuten kunne vi gjerne ha holdt slaver.

Uansett, poenget mitt var at selv de som mener homofili er en synd mener ikke at det er en synd å være homofil, de mener det er en synd å ha et seksuelt forhold til noen av samme kjønn. Det er altså ikke snakk om å si at homofili er en synd, men å si at homofilt samliv er en synd. Dermed treffer ikke det loven om konverteringsterapi, fordi det som blir ulovlig er å prøve å endre noen fra å være homofil til å ikke være det, mens det som noen kirker mener er en synd ikke er å være homofil, men å «gjøre homofili».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.11.2023 den 23.32):

Du går å håper på at kirken skal fortsette å spre homohat?

Anonymkode: e49a7...c30

Det er ikke homohat. Det ER en synd ifølge Bibelen. Ikke å være homo i seg selv- men å leve ut på sine seksuelle lyster ER EN SYND. 
Samme som ugifte kvinner og menn som har samleie uten å være gift- er også EN SYND.

Anonymkode: 6a551...bce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.11.2023 den 18.56):

TS

Det står i Bibelen at Antikrists ånd skal ta over mange av menighetene i den siste tiden. Derfor ser man at kirken idag bøyer seg for «verden». Dette kommer bare til å eskalere med tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
On 11/6/2023 at 10:09 PM, AnonymBruker said:

Det er ikke homohat. Det ER en synd ifølge Bibelen. Ikke å være homo i seg selv- men å leve ut på sine seksuelle lyster ER EN SYND. 
Samme som ugifte kvinner og menn som har samleie uten å være gift- er også EN SYND.

Fortell det til noen som bryr seg 😂 Vi gir en lang faen i at du mener det er synd.

Anonymkode: 98656...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 16.11.2023 den 18.20):

Fortell det til noen som bryr seg 😂 Vi gir en lang faen i at du mener det er synd.

Anonymkode: 98656...f26

Da er du nok ikke en skikkelig kristen. Om du er kristen i det hele tatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva den der hellige blekka måtte innholde i hht homofili, hører konverteringsterapi ingen sted hjemme i et sivilisert samfunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...