AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #1 Del Skrevet 30. oktober 2023 Voksne mennesker som skriver at de har lagt i senga. Jeg blir svett! Dette lærer man jo på barneskolen? Å legge, legger, har lagt. Å ligge, ligger, lå. Sånn. Anonymkode: 101df...d85 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #2 Del Skrevet 30. oktober 2023 Har aldri hørt at noen har sagt / skrevet det feil.. Anonymkode: f2a72...0da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Menelaos Skrevet 30. oktober 2023 #3 Del Skrevet 30. oktober 2023 Jeg har personlig aldri sett noen sagt eller skrevet det feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 30. oktober 2023 #4 Del Skrevet 30. oktober 2023 🤣 Vi bergensere av ikke herskapelig blod sier det. Så er det oppe og fremme. Kor mange har du lagt med? Har du lagt i sengen helt til no? Har du lagt med den tullingen? Slik er det, og at den bergenske dialekten gjør en del mennesker svette vokser vi dessuten opp med å høre. Jeg tror bergensere generelt er litt stolte av akkurat det. 😁 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #5 Del Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Voksne mennesker som skriver at de har lagt i senga. Jeg blir svett! Dette lærer man jo på barneskolen? Å legge, legger, har lagt. Å ligge, ligger, lå. Sånn. Anonymkode: 101df...d85 Men jeg har da lagt meg i senga. Og nå ligger jeg her. Lå her i går natt også. Anonymkode: 71bd5...327 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #6 Del Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men jeg har da lagt meg i senga. Og nå ligger jeg her. Lå her i går natt også. Anonymkode: 71bd5...327 Eller har du ligget deg i senga (som ts sikkert helst vil lese/høre)? Høres rart ut for meg... Anonymkode: aa46f...343 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #7 Del Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Eller har du ligget deg i senga (som ts sikkert helst vil lese/høre)? Høres rart ut for meg... Anonymkode: aa46f...343 Nei! Les første innlegg igjen. Jeg har lagt meg i senga. Jeg har ligget i senga hele dagen. Dette er jo ikke vanskelig! Anonymkode: 101df...d85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 30. oktober 2023 #8 Del Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Eller har du ligget deg i senga (som ts sikkert helst vil lese/høre)? Høres rart ut for meg... Anonymkode: aa46f...343 Nei. Man går og legger seg. Når man er ferdig med det, har man lagt seg (dvs. kroppen sin). Etterpå står man opp, da har man ligget i senga. Man kan ha lagt ungene (i seng) eller lagt fra seg noe(n). Men du har ikke lagt i senga når du står opp om morran. Du har ligget der. Det er to ulike verb. Å legge (fra seg), og å ligge (befinne seg i liggende stilling), noe både mennesker og gjenstander kan gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #9 Del Skrevet 30. oktober 2023 Lorieen skrev (1 minutt siden): Nei. Man går og legger seg. Når man er ferdig med det, har man lagt seg (dvs. kroppen sin). Etterpå står man opp, da har man ligget i senga. Man kan ha lagt ungene (i seng) eller lagt fra seg noe(n). Men du har ikke lagt i senga når du står opp om morran. Du har ligget der. Det er to ulike verb. Å legge (fra seg), og å ligge (befinne seg i liggende stilling), noe både mennesker og gjenstander kan gjøre. Takk! Anonymkode: 101df...d85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #10 Del Skrevet 30. oktober 2023 Mange sliter også med å skille brenne/brenne, fryse/fryse og henge/henge. Infinitiv er like på alle i bokmål, men de bøyes ulikt og har ulik betydning Anonymkode: 97b49...7fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjollefyr Skrevet 30. oktober 2023 #11 Del Skrevet 30. oktober 2023 Som Trolltunge skrev, vi Bergensere har dette i dialekten vår. Vi kan finne på å ligge i ovnen, så går vi og sitter på kaffen. Men vi blir nok litt gretten innimellom, spesielt om vi mast kaffikoppen i gulvet så den knuste. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå