Gå til innhold

Motoren kvelte seg - bilen oppfører seg annerledes

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en bil (vw golf 2011 1.6 tdi) som jeg har hatt i litt over 3 måneder. Dette er min første bil i en alder av 32, så beklager på forhånd for min manglende kunnskap. Kjørte igår og har hørt at man bør kjøre på høyt turtall på motorveien noen ganger for å unngå EGR-problemer, så jeg gjorde nettopp dette. Kjørte på rundt 2500-3000 omdreininger ganske jevnt i 5-10 minutter. Etter at jeg kom hjem, så skulle jeg på butikken, og etter jeg kjørte ca. 5 meter, så kvelte motoren seg. Etter at jeg starta den, merka jeg at den var litt annerledes enn før, altså både clutchen og gassen var mindre «kraftig» enn før. Den akselerer tregere enn før og kjører ikke like godt i f.eks 40km/t i 3.gir som før.

Lurer på om noen har vært borti noen lignende? Eller er det normalt at det blir slikt iblant og at clutch/gassen blir vanlig igjen? Eller har kanskje været noe med det å gjøre? Er ganske kaldt og regner/snør en del mye for tiden. Takk for evt. svar😊

Anonymkode: 3b4fb...562

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å kjøre så lenge på høyt turtall høres jo litt tullete ut, det gir unødvendig slitasje. Det du skal gjøre er å gasse raskt opp på høyt turtall (etter et kryss f. eks), så ventilen får blåst ut sot og dritt, før du girer opp etter kort tid. Problemet ditt kan jeg nok ikke svare på dessverre, men har aldri opplevd daffere bil som følge av været i hvert fall. Jeg har en Golf 2014 2,0 TDI til sammenligning.

Anonymkode: 2609c...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Hei. Jeg har en bil (vw golf 2011 1.6 tdi) som jeg har hatt i litt over 3 måneder. Dette er min første bil i en alder av 32, så beklager på forhånd for min manglende kunnskap. Kjørte igår og har hørt at man bør kjøre på høyt turtall på motorveien noen ganger for å unngå EGR-problemer, så jeg gjorde nettopp dette. Kjørte på rundt 2500-3000 omdreininger ganske jevnt i 5-10 minutter. Etter at jeg kom hjem, så skulle jeg på butikken, og etter jeg kjørte ca. 5 meter, så kvelte motoren seg. Etter at jeg starta den, merka jeg at den var litt annerledes enn før, altså både clutchen og gassen var mindre «kraftig» enn før. Den akselerer tregere enn før og kjører ikke like godt i f.eks 40km/t i 3.gir som før.

Lurer på om noen har vært borti noen lignende? Eller er det normalt at det blir slikt iblant og at clutch/gassen blir vanlig igjen? Eller har kanskje været noe med det å gjøre? Er ganske kaldt og regner/snør en del mye for tiden. Takk for evt. svar😊

3 hours ago, AnonymBruker said:

Å kjøre så lenge på høyt turtall høres jo litt tullete ut, det gir unødvendig slitasje. Det du skal gjøre er å gasse raskt opp på høyt turtall (etter et kryss f. eks), så ventilen får blåst ut sot og dritt, før du girer opp etter kort tid. Problemet ditt kan jeg nok ikke svare på dessverre, men har aldri opplevd daffere bil som følge av været i hvert fall. Jeg har en Golf 2014 2,0 TDI til sammenligning.

Anonymkode: 2609c...89d

3000rpm er ikke veldig høyt turtall, motoren skal ikke ta skade av det selv om man kjører timevis på det turtallet. For å renske opp i EGR ventilen (som er en dyr sak på VAG motorer) så er det beste å la motoren jobbe med høy belastning over tid, en langtur på motorvei med litt turtall slik du gjorde er bra. 

Det kan høres ut som at motoren går i "nødmodus", er det gult "motorlys" i dashbordet? Det beste er å få lest ut feilkoder, og resatt dem, så vet du hva problemet er. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3k er ikke høyt turtall på golf med 75hk, min ligger stødig på mellom 2.8-3k i 90 på femte gir på motorvei. 

Høres ut som motoren ikke er helt god. Kan du ha kjøpt katta i sekken siden du sier du har lite peil? 

Anonymkode: c1358...42e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres nesten ut som turboen har takket for seg... Ta en tur på verksted å få lest av feilkoder. Kanskje partikkelfilteret er tett? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (20 timer siden):

Se om motorlampe lyser 

Motorlampen har ikke lyst siden den først ble kvelt

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

3k er ikke høyt turtall på golf med 75hk, min ligger stødig på mellom 2.8-3k i 90 på femte gir på motorvei. 

Høres ut som motoren ikke er helt god. Kan du ha kjøpt katta i sekken siden du sier du har lite peil? 

Anonymkode: c1358...42e

Den har fungert helt greit - til nå. Eneste tingen (som ikke ble opplyst i annonsen) er at det kan hende at girkassa 'setter' seg fast etter at jeg har tatt den i revers. Altså jeg tar den revers, også klarer jeg ikke å få den ut derfra iblant på første forsøk, men etter et par ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (6 timer siden):

Høres nesten ut som turboen har takket for seg... Ta en tur på verksted å få lest av feilkoder. Kanskje partikkelfilteret er tett? 

Ja, det kan godt være. Kom opp en varsellampe forrige måned at partikkelfilteret var tett etter at jeg var ferdig på jobb. Men etter en tur på motorveien i 15 min, så forsvant varsellampa da jeg kom hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte også å nevne at giret satt fast i revers før jeg klarte å få den ut og inn på 1.gir. Da følte jeg at bilen daffet også ble motoren kvelt, hvis det har en betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er coil i den bilen men hos meg var det coilen som var problemet.

Anonymkode: 77b2d...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Vet ikke om det er coil i den bilen men hos meg var det coilen som var problemet.

Anonymkode: 77b2d...7ff

Dieselmotor har ikke coil. Om du har nyere bensinmotor, har du 4 coiler

Anonymkode: e5f24...d31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ignorér kommentaren om høyt turtall, du har gjort alt rett. Denne bilen skal kunne kjøres i timesvis på motorvei i 130-150 km/t, dette går fint. Ellers er jo Volkswagen dårlige biler, det kan være så mye. Kjøp østasiatisk neste gang. :)

Anonymkode: 7782b...676

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3k omdreininger er ingenting. Du må nok opp i 5-6k før du merker bedring.

Anonymkode: 06b31...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.10.2023 den 18.00):

Motorlampen har ikke lyst siden den først ble kvelt

Ikke det nei 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Maskinfører said:

Muligens sjekk slange inn til turbo 

Ja, det er mulig. En eller annen vakumslange. 

En god mekaniker kan ofte finne det med å lytte på motoren, men siden det er VAG må man nok ha et team med experter og diagnoseutstyr før motoren og baklysene må demonteres. 🤪

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...