AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #1 Del Skrevet 29. oktober 2023 Hei. Jeg har en bil (vw golf 2011 1.6 tdi) som jeg har hatt i litt over 3 måneder. Dette er min første bil i en alder av 32, så beklager på forhånd for min manglende kunnskap. Kjørte igår og har hørt at man bør kjøre på høyt turtall på motorveien noen ganger for å unngå EGR-problemer, så jeg gjorde nettopp dette. Kjørte på rundt 2500-3000 omdreininger ganske jevnt i 5-10 minutter. Etter at jeg kom hjem, så skulle jeg på butikken, og etter jeg kjørte ca. 5 meter, så kvelte motoren seg. Etter at jeg starta den, merka jeg at den var litt annerledes enn før, altså både clutchen og gassen var mindre «kraftig» enn før. Den akselerer tregere enn før og kjører ikke like godt i f.eks 40km/t i 3.gir som før. Lurer på om noen har vært borti noen lignende? Eller er det normalt at det blir slikt iblant og at clutch/gassen blir vanlig igjen? Eller har kanskje været noe med det å gjøre? Er ganske kaldt og regner/snør en del mye for tiden. Takk for evt. svar😊 Anonymkode: 3b4fb...562 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #2 Del Skrevet 29. oktober 2023 Ingen?😢 Anonymkode: 3b4fb...562 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #3 Del Skrevet 29. oktober 2023 Å kjøre så lenge på høyt turtall høres jo litt tullete ut, det gir unødvendig slitasje. Det du skal gjøre er å gasse raskt opp på høyt turtall (etter et kryss f. eks), så ventilen får blåst ut sot og dritt, før du girer opp etter kort tid. Problemet ditt kan jeg nok ikke svare på dessverre, men har aldri opplevd daffere bil som følge av været i hvert fall. Jeg har en Golf 2014 2,0 TDI til sammenligning. Anonymkode: 2609c...89d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 29. oktober 2023 #4 Del Skrevet 29. oktober 2023 Se om motorlampe lyser Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 29. oktober 2023 #5 Del Skrevet 29. oktober 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Hei. Jeg har en bil (vw golf 2011 1.6 tdi) som jeg har hatt i litt over 3 måneder. Dette er min første bil i en alder av 32, så beklager på forhånd for min manglende kunnskap. Kjørte igår og har hørt at man bør kjøre på høyt turtall på motorveien noen ganger for å unngå EGR-problemer, så jeg gjorde nettopp dette. Kjørte på rundt 2500-3000 omdreininger ganske jevnt i 5-10 minutter. Etter at jeg kom hjem, så skulle jeg på butikken, og etter jeg kjørte ca. 5 meter, så kvelte motoren seg. Etter at jeg starta den, merka jeg at den var litt annerledes enn før, altså både clutchen og gassen var mindre «kraftig» enn før. Den akselerer tregere enn før og kjører ikke like godt i f.eks 40km/t i 3.gir som før. Lurer på om noen har vært borti noen lignende? Eller er det normalt at det blir slikt iblant og at clutch/gassen blir vanlig igjen? Eller har kanskje været noe med det å gjøre? Er ganske kaldt og regner/snør en del mye for tiden. Takk for evt. svar😊 Anonymkode: 3b4fb...562 3 hours ago, AnonymBruker said: Å kjøre så lenge på høyt turtall høres jo litt tullete ut, det gir unødvendig slitasje. Det du skal gjøre er å gasse raskt opp på høyt turtall (etter et kryss f. eks), så ventilen får blåst ut sot og dritt, før du girer opp etter kort tid. Problemet ditt kan jeg nok ikke svare på dessverre, men har aldri opplevd daffere bil som følge av været i hvert fall. Jeg har en Golf 2014 2,0 TDI til sammenligning. Anonymkode: 2609c...89d 3000rpm er ikke veldig høyt turtall, motoren skal ikke ta skade av det selv om man kjører timevis på det turtallet. For å renske opp i EGR ventilen (som er en dyr sak på VAG motorer) så er det beste å la motoren jobbe med høy belastning over tid, en langtur på motorvei med litt turtall slik du gjorde er bra. Det kan høres ut som at motoren går i "nødmodus", er det gult "motorlys" i dashbordet? Det beste er å få lest ut feilkoder, og resatt dem, så vet du hva problemet er. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #6 Del Skrevet 29. oktober 2023 3k er ikke høyt turtall på golf med 75hk, min ligger stødig på mellom 2.8-3k i 90 på femte gir på motorvei. Høres ut som motoren ikke er helt god. Kan du ha kjøpt katta i sekken siden du sier du har lite peil? Anonymkode: c1358...42e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 30. oktober 2023 #7 Del Skrevet 30. oktober 2023 Høres nesten ut som turboen har takket for seg... Ta en tur på verksted å få lest av feilkoder. Kanskje partikkelfilteret er tett? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #8 Del Skrevet 30. oktober 2023 Maskinfører skrev (20 timer siden): Se om motorlampe lyser Motorlampen har ikke lyst siden den først ble kvelt Anonymkode: 3b4fb...562 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #9 Del Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): 3k er ikke høyt turtall på golf med 75hk, min ligger stødig på mellom 2.8-3k i 90 på femte gir på motorvei. Høres ut som motoren ikke er helt god. Kan du ha kjøpt katta i sekken siden du sier du har lite peil? Anonymkode: c1358...42e Den har fungert helt greit - til nå. Eneste tingen (som ikke ble opplyst i annonsen) er at det kan hende at girkassa 'setter' seg fast etter at jeg har tatt den i revers. Altså jeg tar den revers, også klarer jeg ikke å få den ut derfra iblant på første forsøk, men etter et par ganger. Anonymkode: 3b4fb...562 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #10 Del Skrevet 30. oktober 2023 newman01 skrev (6 timer siden): Høres nesten ut som turboen har takket for seg... Ta en tur på verksted å få lest av feilkoder. Kanskje partikkelfilteret er tett? Ja, det kan godt være. Kom opp en varsellampe forrige måned at partikkelfilteret var tett etter at jeg var ferdig på jobb. Men etter en tur på motorveien i 15 min, så forsvant varsellampa da jeg kom hjem. Anonymkode: 3b4fb...562 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #11 Del Skrevet 30. oktober 2023 Glemte også å nevne at giret satt fast i revers før jeg klarte å få den ut og inn på 1.gir. Da følte jeg at bilen daffet også ble motoren kvelt, hvis det har en betydning. Anonymkode: 3b4fb...562 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #12 Del Skrevet 30. oktober 2023 Vet ikke om det er coil i den bilen men hos meg var det coilen som var problemet. Anonymkode: 77b2d...7ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #13 Del Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Vet ikke om det er coil i den bilen men hos meg var det coilen som var problemet. Anonymkode: 77b2d...7ff Dieselmotor har ikke coil. Om du har nyere bensinmotor, har du 4 coiler Anonymkode: e5f24...d31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #14 Del Skrevet 31. oktober 2023 Mulig DPF filteret er tett. Anonymkode: e9129...1b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #15 Del Skrevet 31. oktober 2023 Ignorér kommentaren om høyt turtall, du har gjort alt rett. Denne bilen skal kunne kjøres i timesvis på motorvei i 130-150 km/t, dette går fint. Ellers er jo Volkswagen dårlige biler, det kan være så mye. Kjøp østasiatisk neste gang. Anonymkode: 7782b...676 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 3. november 2023 #16 Del Skrevet 3. november 2023 Fant du ut hva som var galt med bilen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #17 Del Skrevet 3. november 2023 3k omdreininger er ingenting. Du må nok opp i 5-6k før du merker bedring. Anonymkode: 06b31...213 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 4. november 2023 #18 Del Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (På 30.10.2023 den 18.00): Motorlampen har ikke lyst siden den først ble kvelt Anonymkode: 3b4fb...562 Ikke det nei Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 4. november 2023 #19 Del Skrevet 4. november 2023 Muligens sjekk slange inn til turbo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 4. november 2023 #20 Del Skrevet 4. november 2023 6 hours ago, Maskinfører said: Muligens sjekk slange inn til turbo Ja, det er mulig. En eller annen vakumslange. En god mekaniker kan ofte finne det med å lytte på motoren, men siden det er VAG må man nok ha et team med experter og diagnoseutstyr før motoren og baklysene må demonteres. 🤪 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå