AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #1 Del Skrevet 28. oktober 2023 Hei! Jeg håper noen av dere erfarne har tips om gratis oppskrift på en helt enkel genser? Jeg har tatt opp strikking og trenger et litt større prosjekt som ikke er for vanskelig (desverre blitt syk, så alt er plutselig mye vanskeligere enn før 🫤). Jeg har strikket luer, pannebånd, sjal, sokker og hals, holder meg til enkle oppskrifter. Jeg har trålet gjennom masse genseroppskrifter, men går meg litt vill i jungelen. Har noen her tips om gensere som: - strikkes på rundpinne rundt og rundt, ikke to bærestykker som må monteres -ikke altfor avanserte manøvrer i oppskriften -helst pinnestr 8 -chunky type genser, for det meste glattstrikk, ganske åpen i hals, med ribbestrikk i bunn og ermer. -ingen mønster (ensfarget) -garn alpakka/ull Jeg har i utgangspunktet ikke noe i mot å betale for oppskrift, men ønsker gjerne prøve en gratis oppskrift på første genser, for å slippe at jeg betaler for en oppskrift som jeg så finner ut blir for komplisert for meg 😬 Tusen takk! Anonymkode: 2c140...d82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 28. oktober 2023 #2 Del Skrevet 28. oktober 2023 Jeg har ikke strikket den selv, men denne ser ganske grei ut. Eneste du må gjøre annerledes er å strikke vrangbord istedenfor riller, eller hva de har gjort, nederst, nederst på ermene og rundt halsen. DET er lett som en plett. https://www.sandnesgarn.no/raglangenser-7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flusa Skrevet 28. oktober 2023 #3 Del Skrevet 28. oktober 2023 https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://trysilgarn.europris.no/wp-content/uploads/2022/08/EP_22-22_Candy_Genser.pdf&ved=2ahUKEwje4O-TwZiCAxXrcvEDHaqXDZwQFnoECBAQAQ&usg=AOvVaw2aVEGCGRDIMni_rXVPgF1R Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flusa Skrevet 28. oktober 2023 #4 Del Skrevet 28. oktober 2023 Pinne nr.6 til vrangbord,og 8 på selve genseren🤗 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flusa Skrevet 28. oktober 2023 #5 Del Skrevet 28. oktober 2023 Ullvott skrev (2 minutter siden): Jeg har ikke strikket den selv, men denne ser ganske grei ut. Eneste du må gjøre annerledes er å strikke vrangbord istedenfor riller, eller hva de har gjort, nederst, nederst på ermene og rundt halsen. DET er lett som en plett. https://www.sandnesgarn.no/raglangenser-7 Åå,den var superfin😍 Takk! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 28. oktober 2023 #6 Del Skrevet 28. oktober 2023 flusa skrev (Akkurat nå): Åå,den var superfin😍 Takk! Det var igrunnen flere fine mønstere i det heftet. Jeg fikk litt lyst til å ta fram de tykke strikkepinnene igjen selv. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flusa Skrevet 28. oktober 2023 #7 Del Skrevet 28. oktober 2023 Ullvott skrev (1 time siden): Det var igrunnen flere fine mønstere i det heftet. Jeg fikk litt lyst til å ta fram de tykke strikkepinnene igjen selv. Jaa,det var det😀 Elsker strikk på tykke pinner. (Gikt i fingrene og en dose utålmodighet gjør at jeg trives best med tykkere pinner.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #8 Del Skrevet 28. oktober 2023 Jeg skjønner hva du mener med å ikke bruke så mye penger på første genseren, men en oppskrift koster som regel bare ca. 70,-. Hvis det gjør at du får en oppskrift som er akkurat slik du vil ha den, så er ikke det en så høy pris? Garn er jo ikke gratis det heller og jeg bruker i hvert fall ganske lang tid på en genser. Kjenner ikke til en oppskrift som er akkurat slik du beskriver, men Hip Knit Shop har mange fluffy gensere på tykke pinner. Novice Sweater var min første genser og den er superenkel. Finnes i flere varianter, men alle har hals da. Greit med en slik hobby når man er syk. 🙂 Anonymkode: a3e74...d15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #9 Del Skrevet 28. oktober 2023 3 hours ago, Ullvott said: Jeg har ikke strikket den selv, men denne ser ganske grei ut. Eneste du må gjøre annerledes er å strikke vrangbord istedenfor riller, eller hva de har gjort, nederst, nederst på ermene og rundt halsen. DET er lett som en plett. https://www.sandnesgarn.no/raglangenser-7 3 hours ago, flusa said: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://trysilgarn.europris.no/wp-content/uploads/2022/08/EP_22-22_Candy_Genser.pdf&ved=2ahUKEwje4O-TwZiCAxXrcvEDHaqXDZwQFnoECBAQAQ&usg=AOvVaw2aVEGCGRDIMni_rXVPgF1R Tusen takk for tips! Både oversize og raglangenser i heftet var fin, og den siste så også veldig grei ut! Blir nok en av disse, kanskje flere etterhvert hvis jeg får det til 🥰 1 hour ago, flusa said: Jaa,det var det😀 Elsker strikk på tykke pinner. (Gikt i fingrene og en dose utålmodighet gjør at jeg trives best med tykkere pinner.) Samme her, jeg har også smerter i fingre, så liker tykke pinner 😊 58 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg skjønner hva du mener med å ikke bruke så mye penger på første genseren, men en oppskrift koster som regel bare ca. 70,-. Hvis det gjør at du får en oppskrift som er akkurat slik du vil ha den, så er ikke det en så høy pris? Garn er jo ikke gratis det heller og jeg bruker i hvert fall ganske lang tid på en genser. Kjenner ikke til en oppskrift som er akkurat slik du beskriver, men Hip Knit Shop har mange fluffy gensere på tykke pinner. Novice Sweater var min første genser og den er superenkel. Finnes i flere varianter, men alle har hals da. Greit med en slik hobby når man er syk. 🙂 Anonymkode: a3e74...d15 Takk! Jeg kjøper gjerne oppskrifter etterhvert, men akkurat nå kjenner jeg mine begrensninger og vil kunne lese hele oppskriften før jeg begynner 😊 Kjedelig å kjøpe en oppskrift jeg ikke klarer å strikke! Anonymkode: 2c140...d82 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 28. oktober 2023 #10 Del Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tusen takk for tips! Både oversize og raglangenser i heftet var fin, og den siste så også veldig grei ut! Blir nok en av disse, kanskje flere etterhvert hvis jeg får det til 🥰 Samme her, jeg har også smerter i fingre, så liker tykke pinner 😊 Takk! Jeg kjøper gjerne oppskrifter etterhvert, men akkurat nå kjenner jeg mine begrensninger og vil kunne lese hele oppskriften før jeg begynner 😊 Kjedelig å kjøpe en oppskrift jeg ikke klarer å strikke! Anonymkode: 2c140...d82 Vil bare si at alle klarer novice fra Petiteknit. Hennes oppskrifter er veldig, veldig godt skrevet. For min del var det en ny verden da jeg oppdaget Petiteknit (og jeg har strikket mye rart, og dessverre også misforstått mye opp igjennom). Alt er utrolig godt forklart, svært enkelt og begynnervennlig språk, absolutt ingen utregninger (av typen "fell 23 masker jevnt fordelt"), ikke forkortelser (på de enkleste oppskriftene). Ingenting kan misforstås. Oppskriftene fra Petiteknit er vel verdt de kronene de koster. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 30. oktober 2023 #11 Del Skrevet 30. oktober 2023 Grønt blad skrev (På 28.10.2023 den 19.00): Vil bare si at alle klarer novice fra Petiteknit. Hennes oppskrifter er veldig, veldig godt skrevet. For min del var det en ny verden da jeg oppdaget Petiteknit (og jeg har strikket mye rart, og dessverre også misforstått mye opp igjennom). Alt er utrolig godt forklart, svært enkelt og begynnervennlig språk, absolutt ingen utregninger (av typen "fell 23 masker jevnt fordelt"), ikke forkortelser (på de enkleste oppskriftene). Ingenting kan misforstås. Oppskriftene fra Petiteknit er vel verdt de kronene de koster. Helt enig, men noen av oppskriftene hennes er vanskeligere. Men hun merker av med vanskelighetsgrad sånn at man ikke går på en smell Novisegenseren var den første genseren jeg strikket, og den er utrolig enkel. Den er merket med 1 på vanskelighetsgrad som er det laveste. Strikket den i Kos fra Sandnes. https://www.petiteknit.com/no/products/novice-sweater-5 Har også strikket Novise chunky genser, samme vanskelighetsgrad. Den strikkes på pinnenr 6 på vrangbord og nr 7 på bol og ermer. Strikket den i 1 tråd Alpaca 3 fra Isager+1 tråd silk mohair fra Isager. Strikket den en størrelse større en hva jeg bruker til vanlig da jeg ville ha den skikkelig oversized https://www.petiteknit.com/no/products/novice-sweater-chunky-edition-5 Novise-genserne tror jeg nesten ikke det går an å gjøre feil på da de er så enkle og godt forklart. Vet at disse oppskriftene ikke er gratis som ts spør etter, men 45 danske kroner er ikke all verden, og som sagt en av de enkleste genserne man kan strikke (den candyfloss-genseren tror jeg at jeg ville sett etter et annet garn, det som brukes i den inneholder bare 13% mohair, resten er syntetisk/plastikk. Kommer ikke til å varme noe særlig og er brannfarlig hvis man bruker den ute og sitter rundt ei bålpanne, eller man tenner opp i peisen, skal legge innpå en kubbe og det kommer ei glo) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #12 Del Skrevet 1. november 2023 On 10/28/2023 at 7:00 PM, Grønt blad said: Vil bare si at alle klarer novice fra Petiteknit. Hennes oppskrifter er veldig, veldig godt skrevet. For min del var det en ny verden da jeg oppdaget Petiteknit (og jeg har strikket mye rart, og dessverre også misforstått mye opp igjennom). Alt er utrolig godt forklart, svært enkelt og begynnervennlig språk, absolutt ingen utregninger (av typen "fell 23 masker jevnt fordelt"), ikke forkortelser (på de enkleste oppskriftene). Ingenting kan misforstås. Oppskriftene fra Petiteknit er vel verdt de kronene de koster. On 10/30/2023 at 1:22 PM, skruf said: Helt enig, men noen av oppskriftene hennes er vanskeligere. Men hun merker av med vanskelighetsgrad sånn at man ikke går på en smell Novisegenseren var den første genseren jeg strikket, og den er utrolig enkel. Den er merket med 1 på vanskelighetsgrad som er det laveste. Strikket den i Kos fra Sandnes. https://www.petiteknit.com/no/products/novice-sweater-5 Har også strikket Novise chunky genser, samme vanskelighetsgrad. Den strikkes på pinnenr 6 på vrangbord og nr 7 på bol og ermer. Strikket den i 1 tråd Alpaca 3 fra Isager+1 tråd silk mohair fra Isager. Strikket den en størrelse større en hva jeg bruker til vanlig da jeg ville ha den skikkelig oversized https://www.petiteknit.com/no/products/novice-sweater-chunky-edition-5 Novise-genserne tror jeg nesten ikke det går an å gjøre feil på da de er så enkle og godt forklart. Vet at disse oppskriftene ikke er gratis som ts spør etter, men 45 danske kroner er ikke all verden, og som sagt en av de enkleste genserne man kan strikke (den candyfloss-genseren tror jeg at jeg ville sett etter et annet garn, det som brukes i den inneholder bare 13% mohair, resten er syntetisk/plastikk. Kommer ikke til å varme noe særlig og er brannfarlig hvis man bruker den ute og sitter rundt ei bålpanne, eller man tenner opp i peisen, skal legge innpå en kubbe og det kommer ei glo) Takk for tips 😊 Og ja, godt poeng - jeg bruker uansett et annet garn, vil ha annen farge og jeg strikker kun i ren ull/alpakka, klarer ikke følelsen av syntetisk 😆 Anonymkode: 2c140...d82 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diamant20 Skrevet 2. november 2023 #13 Del Skrevet 2. november 2023 Støtte novice sweater jeg også! Petiteknit er bare verdens beste på å skrive oppskrifter, ho burde hatt kurs for mange store aktører. Og skulle du stå fast er vi mange på KG som kan hjelpe, og Petiteknit hat også videoer til alt man skulle trenge 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #14 Del Skrevet 3. november 2023 Her er noen forslag som passer til dine kriterier: 1. "Flax" av Tin Can Knits - Denne genseren strikkes på rundpinne og har en enkel konstruksjon. Den er også tilgjengelig som en gratis oppskrift. 2. "Weekender" av Andrea Mowry - Dette er en chunky genser med enkel konstruksjon og ribbestrikkede detaljer. Den strikkes også på rundpinne. 3. "Simple Summer Tweed Top" av Heidi Kirrmaier - En enkel genser med ribbestrikkede detaljer og åpen hals. Denne oppskriften er gratis. Husk å sjekke garnanbefalingene og tilpasse oppskriften etter dine preferanser. Ønsker deg lykke til med genserprosjektet ditt, og god bedring! 🌸🧶 Anonymkode: 32ca9...e73 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #15 Del Skrevet 3. november 2023 Chunky dahlia? Anonymkode: 19628...2ad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå