Lawyam Skrevet 27. oktober 2023 #41 Del Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Der finnes ingen grunn til å tro det finnes noen "han". Men tilhengerene av religioner gjør jammen mye stygt mot hverandre på grunn av overnevisningen sin 😔 Anonymkode: 6219b...176 Og de utenom er de snille...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #42 Del Skrevet 27. oktober 2023 Bacteria skrev (2 minutter siden): Hvorfor skulle det ikke være det? Det vi tror vi vet nå, det vitenskapen mener å vite, om 200 år vet vi kanskje mye mer, eller noe helt annet… Hva vitenskapen viser senere, finner. i ut senere og da forholder vi oss til det. Og det har vært stor fremgang i vitenskapen, men aldri har forklaringen vært "overnaturlig makt". Så hvorfor ikke? Fordi ingenting tyder på det! Går du rundt og definerer deg som "agnostisk" til alle fantasifigurer mennesker har funnet på? "Jeg er Gandolf agnostiker", "jeg er julenisseagnostiker", "jeg er Åsgard agnostiker"? Gjør du ikke det, er det jo ikke noen større grunn til å være "høyere makt agnostiker" 🤷♀️ Anonymkode: 6219b...176 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #43 Del Skrevet 27. oktober 2023 Lawyam skrev (6 minutter siden): Og de utenom er de snille...? Jeg opplever at mennesker, med noen unntak, er relativt godt inneforstått med hva som er etisk. Og at det skal stor overbevisning til, f.eks religion eller ekstemt sterk politisk overbevisning, for å få ellers gode mennesker til å gjøre skadelig eller uetiske handlinger. Anonymkode: 6219b...176 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 27. oktober 2023 #44 Del Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva vitenskapen viser senere, finner. i ut senere og da forholder vi oss til det. Og det har vært stor fremgang i vitenskapen, men aldri har forklaringen vært "overnaturlig makt". Så hvorfor ikke? Fordi ingenting tyder på det! Går du rundt og definerer deg som "agnostisk" til alle fantasifigurer mennesker har funnet på? "Jeg er Gandolf agnostiker", "jeg er julenisseagnostiker", "jeg er Åsgard agnostiker"? Gjør du ikke det, er det jo ikke noen større grunn til å være "høyere makt agnostiker" 🤷♀️ Anonymkode: 6219b...176 Tror ikke på julenisse og sånt 😅 men synes det er litt for enkelt å sidestille han og tannfeen med de som tror på Gud i en eller annen form. Alt jeg vet, er at det er mye jeg ikke vet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #45 Del Skrevet 27. oktober 2023 Bacteria skrev (Akkurat nå): Tror ikke på julenisse og sånt 😅 men synes det er litt for enkelt å sidestille han og tannfeen med de som tror på Gud i en eller annen form. Alt jeg vet, er at det er mye jeg ikke vet. Ja, det å forholde seg til at det ikke er noen større grunn til å tro på den ene eller den andre figuren man ikke har grunnlag for å tro på er enkelt. Logikk og sunn fornuft er ofte ekelt. Hvorfor komplisere verden med å hå rundt å vurdere å tro på ting helt uten grunn? Og selvfølgelig er det mye vi ikke vet. Så "vet ikke" er et ærlig og redelig svar, jeg synes det er viktig å være komfortabel med. Å begynne å putte inn "kanskje noe magisk" hekt uten grunn er verken ærlig ellet fornuftig. bare unødvendig og pussig. Anonymkode: 6219b...176 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 27. oktober 2023 #46 Del Skrevet 27. oktober 2023 Lawyam skrev (31 minutter siden): Ja, for du tolker 'elsk hverandre' til at Han sier vi skal være stygge mot hverandre? Jeg leser du er kristen, jeg også, men jeg ser jo forskjell på hva Jesus sier i Bibelen og hva andre mennesker som levde sa, og jeg tenker vel igrunnen at siden Bibelen også handler om andre menneskers tro/vantro så forteller det vel bare hvor de står og deres opplevelser, og ikke hva Jesus og Gud står for; som er KJÆRLIGHET og TILGIVELSE! Hva med mitt svar får deg til tro jeg tror han sier vi skal være stygg med hverandre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 27. oktober 2023 #47 Del Skrevet 27. oktober 2023 Refreng skrev (2 timer siden): Så guden din reddet deg, men den lar barn over hele verden dø hver dag? Den ser på mens barn sulter ihjel over flere måneder? Den ser på mens barn blir voldtatt og får skader så alvorlige at de dør av det? Men du ble reddet? Er du da viktigere, eller hva er logikken? Er det bra for mennesker at gud lar barn dø som følge av grov voldtekt der de får interne skader? Ja jeg ser du skriver de tingene, jeg har min tro, og jeg tror på en kjærlig gud, du gjør åpenbart ikke. Ok greit Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #48 Del Skrevet 27. oktober 2023 Topsi skrev (1 minutt siden): Hva med mitt svar får deg til tro jeg tror han sier vi skal være stygg med hverandre? Det spiller vel ingen rolle hva denne "guden" "har sagt", så lenge det ikke finnes noe grunn til tro noe slikt vesen finnes? Anonymkode: 6219b...176 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #49 Del Skrevet 27. oktober 2023 Topsi skrev (2 minutter siden): Ja jeg ser du skriver de tingene, jeg har min tro, og jeg tror på en kjærlig gud, du gjør åpenbart ikke. Ok greit Du bare "tror på" helt uten grunn, sånn bare fordi du mener det er god ide? Anonymkode: 6219b...176 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 27. oktober 2023 #50 Del Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du bare "tror på" helt uten grunn, sånn bare fordi du mener det er god ide? Anonymkode: 6219b...176 Og om så, det er et problem for deg fordi? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maatte_ha_konto Skrevet 27. oktober 2023 #51 Del Skrevet 27. oktober 2023 Religioner har mye bra i seg mtp menneskesyn og den type ting. men det er skikkelig skakkjørte greier-selvfølgelig er alt dette oppsinn som får leve. lev og kos deg, det tar slutt:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #52 Del Skrevet 27. oktober 2023 Topsi skrev (Akkurat nå): Og om så, det er et problem for deg fordi? Vel, det var vel tema for tråden? Og forøvrig ønsker jeg å leve i et samfunn hvor vi baserer avgjørelser på de observerbare realitetene, ikke diverse irrasjonell "tro" Anonymkode: 6219b...176 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 27. oktober 2023 #53 Del Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vel, det var vel tema for tråden? Og forøvrig ønsker jeg å leve i et samfunn hvor vi baserer avgjørelser på de observerbare realitetene, ikke diverse irrasjonell "tro" Anonymkode: 6219b...176 Jeg vil heller ikke ha et samfunn basert på religiøse lover, men det har vi jo ikke. Og tema for tråden var vel om vi tok feil, hva da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #54 Del Skrevet 27. oktober 2023 De religiøse jeg vet om er skikkelig dobbeltmoralske. Bare fordi de folder hendene og erklærer seg personlig kristne eller muslimer så tror de at de skal få det bedre i det neste liv enn oss andre, selv om de synder like mye om ikke mer. Anonymkode: d5b1c...130 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 27. oktober 2023 #55 Del Skrevet 27. oktober 2023 Topsi skrev (1 time siden): Hva med mitt svar får deg til tro jeg tror han sier vi skal være stygg med hverandre? Ingenting. Jeg vil bare påpeke at Jesus ikke sa noe om homoer osv, så da har det ikke så mye å si hva slags tanker og utsagn andre har omkring visse yndede temaer for de som drar ut av sammenhengen for å kunne slippe å forholde seg til Jesus og Gud, men heller skylde på at de skal klare seg uten fordi de visstnok tror at verden ville sett bedre ut uten... De klager på en verden som er ond hvor få søker Gud og tror at uten Gud blir den god...? Det er jo nettopp fordi få har stolt på Gud den er ond - og har vært ond hele tiden og de vil det skal fortsette sånn; å leve uten Gud. Heldigvis kom Jesus og noen av oss tok i mot redningen Gud gav oss - da er det hvertfall noen som er kommet i trygghet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #56 Del Skrevet 28. oktober 2023 Topsi skrev (6 timer siden): Jeg vil heller ikke ha et samfunn basert på religiøse lover, men det har vi jo ikke. Og tema for tråden var vel om vi tok feil, hva da. Religion har definitivt påvirkning åå både politikk og samfunnsystemer. Hadde det ikke hatt noen påvirkning, hadde ikke eksistensen av religion plaget meg. Anonymkode: 6219b...176 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #57 Del Skrevet 28. oktober 2023 Bacteria skrev (11 timer siden): Tror ikke på julenisse og sånt 😅 men synes det er litt for enkelt å sidestille han og tannfeen med de som tror på Gud i en eller annen form. Alt jeg vet, er at det er mye jeg ikke vet. For mange så er det like rart å tro på Gud som julenissen eller tannfeen. Anonymkode: 49ef5...609 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå