Gå til innhold

Ville dere ha gjort det for samboeren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min er nyretransplantert og har vært det x2. Det begynner å nærme seg 16 år siden, og det er kjent at en nyre ikke velfungerende lengre enn ca 20 år. 

Jeg har brukt mange netter på å tenke på om jeg kunne ha stilt opp som donor om spørsmålet en dag ville dukke opp. Men jeg klarer ikke å finne et svar på det. Hva hadde dere gjort? 

Anonymkode: 9652d...517

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde gjort det for både kjæresten, barna, eksen, foreldre, søsken og tantebarn. Samt et par-tre nære venner. 

Anonymkode: 23452...9f1

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde gjort det for både kjæresten, barna, eksen, foreldre, søsken og tantebarn. Samt et par-tre nære venner. 

Anonymkode: 23452...9f1

Jeg også. 

Anonymkode: 4e00e...c19

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Samboeren min er nyretransplantert og har vært det x2. Det begynner å nærme seg 16 år siden, og det er kjent at en nyre ikke velfungerende lengre enn ca 20 år. 

Jeg har brukt mange netter på å tenke på om jeg kunne ha stilt opp som donor om spørsmålet en dag ville dukke opp. Men jeg klarer ikke å finne et svar på det. Hva hadde dere gjort? 

Har dere barn?

Anonymkode: a1414...3f3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Uffh. Dette er et vanskelig, individuelt spørsmål med mange hensyn å ta stilling til.

I all hovedsak ville jeg utsatt avgjørelsen helt til det ble tidssensitivt. Men jeg tror jeg ville stilt opp som backoppløsning hvis alternativene manglet og kjærligheten mellom var stor nok for det. 

Likevel, jeg kan ikke skryte på meg et svar her egentlig, for spørsmålet kunne jeg ikke svart på før jeg stod i problemstillingen.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Det er veldig mange bivirkninger knyttet til det. Men jeg hadde gitt bort til barn, og søsken. Ingen andre

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har dere barn?

Anonymkode: a1414...3f3

Nei, vi har ingen barn enda. 

Skrevet

Selvsagt hadde jeg gjort det.

Anonymkode: 1629e...6cc

Skrevet

Ja, det hadde jeg gjort - eneste unntak er hvis sykdommen er arvelig og jeg risikerer at mitt barn kom til å stå i en situasjon hvor en nyretransplantasjon var eneste løsningen. Da hadde jeg tatt en rimelig seriøs samtale med mannen min (som da også er far til barnet)...

• Liker 9
Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det for noen.

Anonymkode: 5a113...c09

Skrevet

Det avhenger faktisk av hvor godt forholdet er. 
Ser du for deg et liv med denne mannen i 50 år til, eller skurrer det allerede?

Anonymkode: ebed7...ca8

• Liker 6
Skrevet

Mine kjærester har kommet og gått, så ikke snakk om at jeg donerer nyre til ustadige menn.

Hadde gjort det i ett langt samliv.

Anonymkode: c8e1a...08b

• Liker 2
Gjest Chicchi
Skrevet

Ooof, den er vanskelig. For et dilemma, jeg håper jeg aldri må ta stilling til noe sånt. Men jeg hadde vært redd for hva som ville skjedd med oss om jeg ikke sa ja. Så jeg hadde vel gjort det for å redde forholdet, men ikke med glede. Nå vet jeg ikke om min samboer egentlig er min største kjærlighet, eller om vi bare er sammen på grunn av tilfeldigheter og det praktiske. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, vi har ingen barn enda. 

Jeg ville spart nyren i tilfelle mitt fremtidige barn skulle behøve den. Dumt å ikke kunne redde sitt eget barn fordi man allerede har gitt bort nyren sin til en man kanskje ikke er sammen med mer.

Anonymkode: f8f47...067

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ville spart nyren i tilfelle mitt fremtidige barn skulle behøve den. Dumt å ikke kunne redde sitt eget barn fordi man allerede har gitt bort nyren sin til en man kanskje ikke er sammen med mer.

Men tenk om man ikke får egne barn. 

Anonymkode: 234ea...e00

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men tenk om man ikke får egne barn. 

Anonymkode: 234ea...e00

Neivel.

Skrevet

Nei. Trenger begge selv.

Anonymkode: 41e6c...571

Skrevet

Selvsagt, både til familie og nære venner.

Anonymkode: 7e362...ddd

Skrevet

Jeg hadde kun gitt til barna og mannen min, som er barnas far. Jeg kunne aldri risikert at barnas far døde og jeg satt der med to nyrer..

Anonymkode: 5546b...ce4

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor lenge har dere bodd sammen? Hva er fremtidsplanene deres? "Samboer" kan jo være alt fra et et 6 måneder langt forhold der dere har bodd sammen i 3 uker, til eksempelet med min onkel - som døde i en alder av 79 år, med barn og barnebarn, etter å ha vært samboer med samme dame i 65 år. 

Anonymkode: e14a0...115

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...