Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg søker gode råd og andre perspektiver på livsutfordringen min. 

For to år siden møtte jeg en 20 år eldre mann på arbeidsplassen min. Jeg er i midten av tyveårene. Hverken han eller jeg visste hvor gamle den andre var og det var jeg som tok initiativ. Det startet med at jeg ble tiltrukket av han fysisk ettersom han er en pen eldre mann, men han lot også til å være meget genuin og omtenksom fyr - hvilket viste seg å være helt riktig. 

Vi har nå vært sammen i 2 år, jeg har nylig flyttet inn og han har vist meg hvordan det er å bli respektert og sett,  og rett og slett hvordan man skal behandles i et samliv. Det har gått over all forventning. Vi er fortsatt stormforelsket, vi samarbeider om hverdagen - både stort og smått- og vi utvikler oss stadig sammen. Han lærer av meg og jeg lærer av ham. Vi funker rett og slett utrolig godt sammen. Han har to barn fra før (gutt 15 og jente 16), hvilket han har annenhver uke. Denne overgangen brukte vi godt over et år på å introdusere. Barna og jeg har et fint og uproblematisk  forhold, og jeg tar ansvar for dem i den grad det er naturlig da de er hos oss.

Forholdet vårt har virkelig ikke noe betydelig å utsette på - utenom én ting: Barn. 

Han har sagt seg villig (en kjærlighetserklæring en hverdagskveld ut av det blå) å få et barn med meg. Fornuften tilsier at jeg vil ønske å få et barn en gang, helst innen fylte 30. 

Mine kvaler er:

Hvordan blir det å ha en så mye eldre far til mitt barn? 
Unner jeg ham virkelig å starte på nytt nå som han har eldre barn, fritid og har et veldig balansert og sosialt liv?

Vil dette tilfredsstille ønsket om en kjernefamilie hvor partnerne «finner ut av ting sammen» fordi alt er nytt?

Hva når mannen min går av med pensjon og jeg har tyve år igjen å jobbe? 

Skal man avslutte noe som oppriktig funker og gir en glede jeg neppe kommer til å finne på samme måte? Og ikke minst en så fin, ydmyk, ærlig, kommuniserende mann?

og ikke minst.. dette må i såfall planlegges. Han har nemlig kuttet strengen. 

Anonymkode: 6f3f3...f85

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

(Trådstarter)
Det må også sies at vi har pratet om barn i ettertid. Han er ærlig på at dette vil være vanskeligere nå enn tidligere med tanke på våkenetter og liknende (med hensyn til alder), men at han vil stille opp så godt han bare makter for oss. 

Jeg er bare litt redd for at dette er ønsketenkning for oss begge, og at jeg på et tidspunkt om noen år ender opp med å måtte reise fra et nydelig forhold fordi jeg må ut og danne meg min egen familie. 

Endret av Medlivetivente
Skrevet

Du må enten ta det meste selv, men når han blir så gammel at han blir pensjonist må du antageligvis ta deg av han også. Så det er neppe liv laga. Han er 60+ når du er 40.

Anonymkode: 86736...84c

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må enten ta det meste selv, men når han blir så gammel at han blir pensjonist må du antageligvis ta deg av han også. Så det er neppe liv laga. Han er 60+ når du er 40.

Han er heldigvis en veldig sprek og sporty mann, gammel idrettsutøver. Men selvfølgelig- alderen vil ta oss igjen på et eller annet tidspunkt.. 

Er dette nok til å reise fra alt dette gode?

Skrevet
Medlivetivente skrev (2 minutter siden):

Han er heldigvis en veldig sprek og sporty mann, gammel idrettsutøver. Men selvfølgelig- alderen vil ta oss igjen på et eller annet tidspunkt.. 

Det hadde vært nok for meg, men du må jo velge selv. Jeg vil ikke ha barn engang, men vil ikke bli helsesøster heller

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det var veldig mye på en gang.....

Jeg synes ikke du skal søke erfaring på KG. Det vil helt 100% sikker komme kommentarer med både dårlige og gode erfaringer, men ingen kan leve ditt liv.

Du høres ut som du er oppriktig glad i denne mannen, dere fungerer fint sammen, du har et godt forhold til hans barn. Om det er 20 eller 2 år mellom dere - det kan gå galt og forholdet kan ta en slutt.

Det med barn er jo selvsagt noe dere må ta en alvorlig prat om. Men igjen, det er dere som må finne ut av det. For mange er ikke biologiske barn det eneste saliggjørende på denne jord. Man kan adoptere, være fosterfamilie, få en hund....

Jeg var for noen år siden sammen med en som var 19 år eldre enn meg. Det tok slutt på grunn av totalt ulike interesser, ikke på grunn av aldersforskjell. Han jeg var gift med var like gammel som meg. Vi ble skilt....

Anonymkode: a4168...125

• Hjerte 1
Skrevet
Medlivetivente skrev (3 minutter siden):

Jeg og eksen var det 22 år mellom, og det tok slutt av andre grunner, men jeg hadde aldri blitt hvis målet mitt var å få barn. Jeg var 36 da og han var også en sprek fyr med god helse i sin alder som da var 58, men som han sa det selv, det er stor forskjell på å være i god form og ha overskudd og det å ha en baby. Det hadde ikke gått. Nå er jeg i 40 årene og alderen har tatt ham hardt igjen.

Anonymkode: 93f82...b81

• Liker 2
Skrevet

Herregud, han er 20 år eldre. Hva har det å si. Du får det til å høre sur som han er en 120 år gammel krok. Få unger, lev livet. Ingen vet hva som kommer uansett. Hva om du finner en som er like gammel som dauer i en ulykke? Nei, ta det du har og gjør det bedre.

• Liker 2
Skrevet

Litt lignende situasjon som din, men ingen av oss hadde ikke barn fra før. Han er 15 år eldre enn meg og vi har 2 barn sammen, fikk mitt første når jeg var 33 og det andre når jeg var 35, da var barnefar rett under 50. Det har gått kjempebra, han hadde  en krevende jobb, men bidro hjemme på lik linje med meg. Nå er barna 18 og 20, barnefar holder seg frisk og er flott og sprek for alderen sin. Ikke angret et sekund. her var det barnefar som ønsket seg barn mest, for min del kunne vi den gang droppet det om han ville det. Gå for det om du ønsker, en vet aldri hva livet bringer uansett

Anonymkode: f8758...262

• Liker 3
Skrevet

Kinkig situasjon. 

Når du er 50 som jeg er nå, så er han 70.......

Du vil sikkert få en fin mann og en god far, men han blir gammal fort. 

Det er mange ting han har gjort og er ferdig med, som du har igjen å oppleve. 

Du kan jo kanskje vente å se an litt, det kommer snart noen 50 års feiringer dere blir bedt på rundt ham, se om du synes de virker litt gamle...

Anonymkode: 4a5ea...000

• Liker 1
Skrevet

Hei! Vet ikke hvor lenge du har vært på kg, men de er ganske negative til stor aldersforskjell her. Men som du har merket kan det fungere veldig bra. Når man blir kjent forsvinner alderen litt. Det er veldig, veldig stor forskjell på folk! Du skriver at han er gammel idrettsutøver, noe som garantert gjør han sprekere enn gjennomsnittsmannen på hans alder.   Over til dine spørsmål; jeg tenker at det er det med barn som er viktig her. Du ønsker deg det, han har sagt ja. Ikke all sterilisering kan reverseres, så det burde kanskje undersøkes om det i det hele tatt er mulig. Vil du fortsatt være sammen med han om dere ikke kan få felles barn?    Om dette er liv laga kan egentlig bare du vite, men på det du skriver tenker jeg at dette virker veldig bra. Du har fremdeles noen år på å bestemme deg videre. Ønske deg lykke til. 

Skrevet
1 minutt siden, Tusjpenn said:

Hei! Vet ikke hvor lenge du har vært på kg, men de er ganske negative til stor aldersforskjell her. Men som du har merket kan det fungere veldig bra. Når man blir kjent forsvinner alderen litt. Det er veldig, veldig stor forskjell på folk! Du skriver at han er gammel idrettsutøver, noe som garantert gjør han sprekere enn gjennomsnittsmannen på hans alder.   Over til dine spørsmål; jeg tenker at det er det med barn som er viktig her. Du ønsker deg det, han har sagt ja. Ikke all sterilisering kan reverseres, så det burde kanskje undersøkes om det i det hele tatt er mulig. Vil du fortsatt være sammen med han om dere ikke kan få felles barn?    Om dette er liv laga kan egentlig bare du vite, men på det du skriver tenker jeg at dette virker veldig bra. Du har fremdeles noen år på å bestemme deg videre. Ønske deg lykke til. 

🤓

Anonymkode: 1c736...0b4

• Liker 3
Skrevet
Tusjpenn skrev (2 minutter siden):

Tusen takk for lykkeønskning ☺️

Å starte med å sjekke opp i reversering er et veldig godt og konkret tips. Da har vi en ende å starte i.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Dere vil ha mange gode år før den store aldersforskjellen vil merkes. Han er i tillegg en sprek mann som tar vare på kroppen og helsen sin, ergo vil dere trolig få enda flere gode år sammen før han blir veldig merkbart eldre.

Skal dere ha barn - ikke utsett det! Også mannens alder ved befruktning spiller inn på barnas livshelse.

Siden dere er så glade i hverandre, fungerer så bra sammen, også med de barna han har fra før, så tenker jeg at dere i løpet av de neste 20 årene vil kunne bygge et så sterkt fundament i forholdet deres at det kan tåle hans aldring. Dere vil da også ha over 20 års historie bak dere, og det er noe helt annet enn om dere f.eks. møttes når du var 40 år og han var 60 åring som ikke tok vare på helsen sin, da hadde dere hatt langt færre gode år igjen.

Jeg var i et forhold med en god del eldre mann da jeg var omtrent på din alder. Det tok slutt etter få år. Hovedgrunnen var ikke hans alder, men det at vi var altfor forskjellige og ikke minst det at jeg nok hadde blitt manipulert inn i forholdet, så jeg hadde aldri følelser som kunne vare. Du og din samboer, ts, har et helt annet utgangspunkt, fordi du tok initiativ, fordi dere er så gjensidig glade i hverandre. Husk også at ingen har noen garantier for fremtiden, det gjelder deg like mye som ham. Hadde jeg vært i din situasjon, slik du beskriver det hadde jeg trolig satset alt og fått barn nå.

Anonymkode: 17e45...bd4

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

.. Hva når mannen min går av med pensjon og jeg har tyve år igjen å jobbe? 

Anonymkode: 6f3f3...f85

Har han helse til det, kan han beholde pensjonen mens han jobber deltid i samme eller ny jobb. Noen får karriere no2 som pensjonist, som kunstner eller politiker feks. Du kan jobbe mindre eller mer konsentrert (langturnus ol) så dere får mer tid til å reise sammen ol. Og du kan vurdere AFP når den tida kommer. 

Men husk at ingen kjenner framtida. Min far blei enkemann 1 år før han blei pensjonist, da mamma som er jevnaldrende med ham gikk bort. 

Anonymkode: 18be6...ea7

Skrevet

Det blir noen tøffe år, men det høres jo helt fantastisk ut når dere passer så godt sammen. Ikke sikkert du finner ny mann i ditt liv som er like god og snill.

Skrevet

Jeg ville ikke gjort det. Ei venninne er dog godt gift med en 17 år eldre mann, og de fikk to barn da hun var i midten og slutten av tjueårene.

Pensjonstilværelse og slikt er en utfordring. Han vil jo være pensjonist veldig lenge før hun i det hele tatt kan tenke på det. Mannen stod i jobb til han fylte 70 år (er 71 år nå) og han har egentlig fortsatt å jobbe (60-100%) siden han gikk av med pensjon. Marerittet er at han blir syk eller gående og vente på at hun skal kunne gå av med pensjon.

Anonymkode: 41172...9bf

• Liker 1
Skrevet

Lev livet ditt her og nå, gjør det som er rett for deg nå!

Om han holder stand til ungen er voksen, så har ikke det heller så mye å si.

Anonymkode: 03d50...422

Skrevet

Hadde jeg ALDRI gjort, det er et liv som vil bli slitsomt for deg.

Klarer du å date andre litt ved siden av? Er han en bra fyr, skjønner han også at forholdet deres ikke bør vare i 20 år, fordi prisen for deg blir urimelig høy.

Anonymkode: 7b5fb...4e8

• Nyttig 1
Gjest Refreng
Skrevet

Hvorfor ble det brudd med han og eksen han har to barn med?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...