Gå til innhold

Samboer takler ikke at jeg har mye empati

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får klager på at jeg bruker for mye penger på mennesker i nød samtidig som vi sparer til bolig. Det er nå en ting, men jeg får også klager på at jeg alltid parkerer på de vanskeligste plassene som tar litt ekstra tid, går med småhull i klærne siden jeg er mot barnearbeid og den type ting. Hvordan kan jeg få henne til å forstå?

Anonymkode: 9d8f7...23c

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finn deg ny kjæreste. Eller send henne til Gaza for en stund. Så lærer hun nok. 

Anonymkode: 809c4...010

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Å velge kle seg slaskete fordi man har en overbevisning er å dra det for langt slik jeg ser det da man har valg om å kle seg ordentlig og likevel være bevisst, samtidig som det å leve vanskelig bevisst er slitsomt (hvorfor velge den vanskeligste parkeringen når du har mange andre mindre vanskelige valg?) og jeg tror ikke slik "selvpining" kan forklares til andre mennesker som ikke har denne iboende trangen til å leve på en bestemt måte. Det å gi bort penger mens dere selv trenger dem er i mitt hode ikke empatisk - det er å la seg lure til å tro at man faktisk gjør enforskjell. Hvordan VET du at pengene du gir faktisk går til riktig formål i dag når vi er så opplyste på at maskineriet i mange av disse organisasjonene faktisk ikke konkret gir pengene til de som trenger det men bruker det for å holde egen organisasjon i live? 

Endret av Carrot
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Hvorfor parkerer du på de vanskeligste plassene, og hvorfor reparerer du ikke klærne dine?

Hvis måten du bruker penger på mennesker i nød er ved å gi til tiggere er jeg faktisk helt enig med henne - det er ikke de som har ressurser til å ta seg til Norge det er mest synd på.

Anonymkode: 44540...b83

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg antar at du parkerer på de vanskelige plassene slik at andre kan parkere enkelt. Det går jo ikke ut over damen din med mindre hun må klatre ut av takluken for å komme seg ut av bilen.

Om du gir masse penger til veldedighet ut i fra deres felles penger, så er det ikke empatisk. KUN hvis du betaler av dine egne penger, og du fortsatt kan betale din del av regninger og mat, etc. Lurer også på hvor mye dette er i måneden.

Anonymkode: 48abc...288

• Liker 4
Skrevet (endret)

Kanskje du kan gjøre ting som ikke går ut over dere? Jobb frivillig, gi blod, samle inn penger til TV aksjonen (de søker bøssebærere nå). 

Endret av Tvist
  • Liker 3
Skrevet

Dette var litt for lite informasjon.

Altså, er det slik at du ikke får bidratt som avtalt til "fellespotten" fordi du gir bort pengene dine til nødlidende? Isåfall forstår jeg godt at samboeren din reagerer. For å sette det på spissen: For deres felles økonomi er det like skadelig om du gir pengene dine til tiggere på gaten eller diverse innsamlingsaksjoner, som om du hadde gamblet dem bort.

Jeg velger ikke å kommentere på det med parkeringen, men klærne dine: Det går da fint an å kjøpe etiske klær. De koster riktignok mer enn fast fashion, men da får man nøye seg med færre plagg. Mye kan også kjøpes brukt og i fin stand, trenger ikke være hullete eller slitt. Og hull kan repareres, slik man gjorde i gamle dager da folk hadde dårligere råd. Det er selvsagt bedre fra et bærekraftperspektiv også. Man trenger ikke se ut som en boms selv om man vil ta etiske valg!

Anonymkode: 84115...c51

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvorfor er det empatisk å ikke reparere klærne sinne? Og hvorfor bruker du lang tid på å parkere? 

Det er bra å donere penger, samtidig må du samarbeide med samboeren din om økonomi. Vanskelig å vitte hvem av dere som er urimelige uten å vite mer om økonomien deres, men dere må jo uansett bli enige om et kompromiss. Forslaget om at du kan jobbe frivillig i stedet for å donere penger var jo bra bra 🙂 

• Liker 2
Skrevet

Du har helt feil prioriteringer.

AT du klær deg dårlig fordi du ikke liker barnearbeid er bare dumt. Selv handler jeg mye klær da det hjelper til at kidza får lønn :)

Å donere bort penger til ukjente istedenfor å putte de i bolig viser du er helt avsporet.

Det er såpass mange folk her i verden. Vi er ikke utrydningstruet. Du gjør faktisk bare skade ved å holde liv i flere.

Prioriter ditt eget eller finn deg ei dame med samme syn på livet.

Anonymkode: d7a6b...9b2

Skrevet

Samboeren din trenger deg også. Om du prioriterer de i nød over henne, vil jo hun også være i nød i sitt eget forhold. Ikke samme krise, men en krise allikevel. 

Penger går ikke nødvendigvis til dem det er ment for. 

Anonymkode: 5bb1b...cc7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Bruk pengene dine på hva du vil, men jeg ville vært tydelig med samboer om målet. Enten at du sparer til felles bolig og samtidig gir til andre som trenger det, eller at du er tydelig på at du ikke vil prioritere boligsparing nå. Da kan samboer velge hva hun ønsker ut i fra det. 
Hvor du parkerer og hva slags klær du går med har jo ingen betydning, det kan samboer bare gi beng i, det bestemmer du selv. 

Anonymkode: b03c9...bda

• Liker 1
Skrevet

Det er greit at du ikke vil støtte fast fashion, men det finnes alternativer til å gå fillete klær.

Du kan finne en lokal skredder, eller gjøre jobben selv. 

Anonymkode: 140eb...f03

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg får klager på at jeg bruker for mye penger på mennesker i nød samtidig som vi sparer til bolig. Det er nå en ting, men jeg får også klager på at jeg alltid parkerer på de vanskeligste plassene som tar litt ekstra tid, går med småhull i klærne siden jeg er mot barnearbeid og den type ting. Hvordan kan jeg få henne til å forstå?

Hun burde finne seg en annen som er litt mer empatisk mot hennes ønsker og mindre mot fremmede dere har ingen relasjon til. Du høres usmakelig ut,.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hun virker ganske kontrollerende. Du må jo få gjøre om du vil? Så lenge du ikke parkerer sånn at hun ikke kommer seg ut da, det er jo ikke så veldig empatisk gjort av deg. :hoho:

Anonymkode: b51dc...492

Skrevet

Tror du har misforstått noe her.

• Liker 1
Skrevet

Må du ty til barnearbeid for å fikse hull i klærne dine? Kan du ikke fikse det selv?

Anonymkode: 561d8...947

• Liker 4
Skrevet

Forstår samboeren din!

som noen andre skriver her, hjelp til med ting som ikke går ut over dere😂

Anonymkode: 31cef...df2

• Liker 1
Skrevet
Carrot skrev (5 timer siden):

Hvordan VET du at pengene du gir faktisk går til riktig formål i dag når vi er så opplyste på at maskineriet i mange av disse organisasjonene faktisk ikke konkret gir pengene til de som trenger det men bruker det for å holde egen organisasjon i live? 

Dette er noe folk liker å fortelle seg for å droppe bidra med penger til folk i nød. Selvsagt er det en del som går til byråkrati, men det finnes nok av organisasjoner man har godt belegg for å vite at de driver med reelt hjelpearbeid.

Anonymkode: 6d4b4...62f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette er noe folk liker å fortelle seg for å droppe bidra med penger til folk i nød. Selvsagt er det en del som går til byråkrati, men det finnes nok av organisasjoner man har godt belegg for å vite at de driver med reelt hjelpearbeid.

Anonymkode: 6d4b4...62f

Tøys, det er så utrolig mange organisasjoner som har vist seg å ikke gi pengene dit de skal, om man følger med ser man ofte store medieoppslag om dette.. 

Det er også derfor det for eksempel er en egen innsamlingskontroll som fører tilsyn.. 

For givere : Innsamlingskontrollen
 alt i 2015 sa de:

Sitat

Innsamlingskontrollen mener  givere bør være klar over hva bistandspenger går til.  – Kun 28 prosent av innsamlede midler går til formålet, advarer Børre Hagen i Innsamlingskontrollen.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

, går med småhull i klærne siden jeg er mot barnearbeid 

Er du et barn siden du ikke kan reparere klærne dine, og argumentet er at duer imot barnearbeid? 

Anonymkode: 1ed2f...437

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...