Gå til innhold

Andre som ikke får samme godfølelse av styrketrening?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har drevet mye med utholdenhetsidretter i barndommen, og nå jogger jeg jevnlig. Elsker det, og jeg blir så glad og svetter masse under treningen.

Men så må jeg trene litt styrke også. Det synes jeg egentlig er ganske kjedelig, og jeg blir ikke like glad etterpå. 

Noen som kjenner seg igjen? Hvorfor er det slik?:) 

Anonymkode: a867a...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan jo hende setting har noe å si da. Og intensitet. 
Jeg trener HIIT og bodypump (gruppetimer) og der får jeg helt klart godfølelsen etterpå! HIIT er jo den absolutt beste. 

Anonymkode: d39a4...d89

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får like mye dopamin fra styrketrening som fra cardio. Må være mer skjerpet på styrketrening da, mens under Cardio kan jeg la tankene vandre. Liker mao. begge deler.

Anonymkode: 923fc...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Løft tyngre

Anonymkode: db370...ede

Nja, det jeg ikke om går så bra😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Noen som kjenner seg igjen? Hvorfor er det slik?:) 

Ja, kjenner meg igjen. Unntaket er slyngetrening! 

HIIT er for eksempel noe av det kjedeligste som finnes, halve timen består jo av å stå og høre på instruktøren forklare hva vi skal gjøre, for deretter å oppdage at man ikke får til den øvelsen så godt at man blir svett engang. 

Anonymkode: 4b4d4...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Styrketrening er plikt, cardio er godfølelse. Har drevet med styrke i to år, men kommer aldri inn i samme gode flyt-sone som med løping. Helt greit det, alt som er bra for kroppen trenger ikke å gi glede der og da. Gleden kommer av resultatene. 

Anonymkode: 85cf4...8f3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Styrketrening er plikt, cardio er godfølelse. Har drevet med styrke i to år, men kommer aldri inn i samme gode flyt-sone som med løping. Helt greit det, alt som er bra for kroppen trenger ikke å gi glede der og da. Gleden kommer av resultatene. 

Akkurat sånn føler jeg også, men det virker som mange digger styrketrening, men det er kanskje resultatene snarere enn selve treningen de digger? Synes bare det er så kjedelig å ta øvelser om og om igjen🫣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Akkurat sånn føler jeg også, men det virker som mange digger styrketrening, men det er kanskje resultatene snarere enn selve treningen de digger? Synes bare det er så kjedelig å ta øvelser om og om igjen🫣

Jeg liker styrketrening, og det er ikke resultatene, men selve treningen jeg liker. Jeg liker å presse meg selv, litt mer hver gang. Ta den helt ut. Tenk at man er forskjellig! 🤯 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes styrketrening var dritkjedelig og gjorde det ut av plikt før, men etter å sett hva slags resultater man få både i prestasjon og estetisk, så skal det ikke mye til for å motivere seg til både styrketrening og kondisjonstrening nå. Det tok bare litt tid å komme dit! Det er lite som slår sin første pull up etter å ha trent lenge for det, eller når man merker at løpingen i terrenget blir litt lettere fordi man har trent så mye ettbeinsøvelser. Også syns jeg at kroppen ser litt bedre ut med litt muskler. 

Jeg trener altså styrke for å forebygge skader innen løping, og for å gjøre meg til en sterkere løper og turgåer i fjellet. Elsker det! Men jeg får ikke den samme umiddelbare "highen" etter en styrkeøkt, som jeg gjør etter en løpeøkt (med mindre jeg får en uventet PR innen styrke haha). Styrke er mer "delayed gratification", med mangel på et bedre norsk ord :fnise:

Endret av drue
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Joda, jeg er jo også der. Men med jogging så gjør du også den samme øvelsen igjen og igjen 😄 Mitt tips er å bare gjøre det fordi det er bra for deg, gjerne varier øvelsene og aktiviser andre muskelgrupper, og la treningsgleden blomstre på joggetur. 

Sånn gjør jeg deg 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Kan jo hende setting har noe å si da. Og intensitet. 
Jeg trener HIIT og bodypump (gruppetimer) og der får jeg helt klart godfølelsen etterpå! HIIT er jo den absolutt beste. 

Bodypump er vel ikke akkurat styrketrening. Det ble gjort en studie der overvektige kvinnelige deltakere trente body pump i 12 uker, og de forbedret ikke styrken sin. 
Kilde: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28392264/

Anonymkode: 23d10...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Bodypump er vel ikke akkurat styrketrening. Det ble gjort en studie der overvektige kvinnelige deltakere trente body pump i 12 uker, og de forbedret ikke styrken sin. 
Kilde: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28392264/

Anonymkode: 23d10...ba2

Jeg blir sterkere, bruker gradvis tyngre og tyngre vekter.
(Og HIIT som jeg gjør i tillegg har jeg akkurat begynt med, så er ikke den som har gjort meg sterkere. Trener ikke annen styrke.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

drue skrev (2 timer siden):

Jeg syntes styrketrening var dritkjedelig og gjorde det ut av plikt før, men etter å sett hva slags resultater man få både i prestasjon og estetisk, så skal det ikke mye til for å motivere seg til både styrketrening og kondisjonstrening nå. Det tok bare litt tid å komme dit! Det er lite som slår sin første pull up etter å ha trent lenge for det, eller når man merker at løpingen i terrenget blir litt lettere fordi man har trent så mye ettbeinsøvelser. Også syns jeg at kroppen ser litt bedre ut med litt muskler. 

Jeg trener altså styrke for å forebygge skader innen løping, og for å gjøre meg til en sterkere løper og turgåer i fjellet. Elsker det! Men jeg får ikke den samme umiddelbare "highen" etter en styrkeøkt, som jeg gjør etter en løpeøkt (med mindre jeg får en uventet PR innen styrke haha). Styrke er mer "delayed gratification", med mangel på et bedre norsk ord :fnise:

Ja, forstår. Tror jeg digger jogging fordi da tar jeg på musikk og lar tankene fly. Mens med styrke må jeg konsentrere meg mer. I tillegg er det alltid kø på apparatene der jeg går😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...