Gå til innhold

Halvfabrikata som basis, noen tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har ideer til hvordan man lager gode middager med f. eks Toro som basis? Synes det blir litt tamt hvis man bare lager de sånn som det står i oppskriften. Det er jo lite grønnsaker i posene og det blir ofte en salat ved siden av som er standard hos oss. Med masse dressing på blir vel ikke dette spesielt sunt. Prøver å ikke bruke så mye halvfabrikata, men må jo innrømme at det er veldig lettvint en gang i blandt.

I går laget jeg (med stort hell):

Toro Spansk gryte (mild)

3 kyllingfileter

3/4 squash

1 paprika

ca. 10 cherrytomater delt i to, tilsatt de siste 5 minuttene (så de ikke går helt i oppløsning)

Ris og grove rundstykker

Dette var veldig godt! Noen andre forslag?

Cumulus

Skrevet

En lunsj-klassiker her på jobb, og som også fungerer som middag er 1 pose meksikansk tomatsuppe og i pose vanlig tomatsuppe i samme gryta. Vi har oppi kjøttboller/kjøttkaker i biter/pølsebiter, masse paprika i forskjellige farger og drysser på purre ved servering. Med grove rundstykker til har du et bra måltid. Ellers pleier jeg alltid å tilsette ekstra grønnsaker når jeg bruker posebaser. Lofoten fiskesuppe er god som base til fiskegryte. Jeg tilsetter grønnsaker etter lyst og kjøleskap/fryser (gulrøtter, erter, løk osv) og fiskefilet. Servert med ris eller poteter er det en rask og deilig middag.

Skrevet

Har du forresten prøvd med litt olivenolje, balsamicoeddik, salt&pepper dersom du må ha dressing på salaten? Veldig godt, og understreker smaken av salaten i stedet for å kvele den slik som thousand island og denslags ;)

Gjest Gjest_cumulus_*
Skrevet

Nei Tousæn ailæn er bannyst i mitt hus, det samme er kinakål. (datt visst oppi gryten på 80-tallet :ler: )

Bergensk fiskesuppe pleier jeg å bruke, men det er lenge siden nå. (Middag idag kanskje??) Purre, gulrøtter, laksefilet og masse sitronpepper. Hvis man bruker ris til er det veldig godt å blande risen med en pose frossen spinat.

Cumulus

Skrevet

brokkoli og blomkålsuppe med ekstra brokkoli, purreløk og mais i og med hvitløksbaguetter ved siden av.

kok lapskausblanding og ha i pølsebiter.

blomkålsuppe med ekstra blomkål og pølsebiter.

Skrevet

I pølsestroganovbasis som vi pleier å bruke (er ikke sikker på om det er Toro eller Knorr) tilsetter jeg ikke bare pølser som det står i oppskriften, men gulrotbiter (kok dem så vidt opp i vann først) og en boks med mais før jeg setter den i ovnen.

Hvis det står: "tilsett kjøttdeig" i en rett (f. eks ferdige pastasauser) pleier jeg å steke squash i biter og sjampinjong sammen med kjøttdeigen. Blir litt sunnere og mye bedre!

Skrevet

Jeg kjøper Pasta de Parma (tror den heter det) og koker som det står på pakken. Mens den koker bruner jeg baconbiter sammen med frisk sjampinjong. Jeg blander alt, heller i ildfast form og strør ost over. Steker ved 225 grader til osten er smeltet. Serveres med salat og brød. Godt og lettvint.

Skrevet

Jeg steker karbonadedeig i en gryte, strør over Toro Skjysaus, tilsetter vann, en liten "dæsj" sennep, litt ketchup og urter/krydder. Deretter tilsetter jeg en pose frossen grønnsaksblanding. Serveres med kokte poteter eller ris.

De litt mer "fancy" tomatsuppevariantene synes jeg også er ganske gode. Jeg tilsetter pølsebiter, bønner, mais og litt hakket chili. Serveres med "kremdott" av yoghurt rørt med friske/tørkde urter og grove rundstykker.

Skrevet

Da må jeg bare dele denne oppskriften med dere. Jeg husker ikke hvor jeg fikk den, men den er alltid en suksess...

1pk karbonadedeig eller kjøttdeig

1 stor løk

1box hakkede tomater med hvitløk eller noe godt krydder

1box matfløte

1glass uncle bence orientalsk chili (ica, maxi og sånne butikker, rema har den ikke)

pastaskruer, jeg koker ca 5 dl, men det spørs hvor mange til middag.

Hvitost oppå for gratinering

Stek kjøttdeigen.

Kok pastaen.

Hakk løk og bland i alle ingredienser. Ha i ildfast form og gratiner med ost til den er gyllen og alt er varmt..

Jeg erverer den med en god salat, gjerne med masse tomater og løk.

Retten er ikke sterk, bare akkurat passe, men man kan ha i mere chili om man ønsker det sterkere.

Kjempelett og kjempegodt. Perfekt til syforeninger og lørdagskos... :)

Skrevet

Toro (?) har en stroganoff gryte. Den lager jeg med elgkjøtt, lager den som det står på pakken, men tilsetter noen skiver brunost, et beger lettrømme og noen skjeer rørte tyttebær. Kan også gjøres drøyere ved å tilsette grønnsaker.

Skrevet

Thaillandsk kyllingsuppe, ha oppi litt fløte/creme fraiche, kyllingfilet i strimler og spice opp litt med chili (bruker sånn paste) og evt annet krydder. Koriander er også godt oppi.

Skrevet

Det var forresten mye spennende inne på Toro-linken litt lengre oppe her :sikle:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...