Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre med bremsene mine. De ruster


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg byttet alle bremsene for under 2 år siden. På grunn av rust.

Men allerede nå er de nesten gjennomrustne igjen. Jeg bremser og bremser. Bråbremser nesten hver gang jeg er ute å kjører. Likevel klarer jeg ikke holde rusten unna.

Sist jeg byttet bremser, så merket jeg rustflekker allerede dagen etter at jeg hadde hentet bilen på verkstedet. Og har siden kjempet en innbitt kamp mot rusten daglig.

Nå er det snart tid for ny eu-kontroll, og jeg er sikker på at jeg kommer til å få beskjed om å bytte bremser igjen. 10.000 - 15.000 i nye bremser annethvert år gidder jeg snart ikke mer.

 

Anonymkode: cfe8a...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg byttet alle bremsene for under 2 år siden. På grunn av rust.

Men allerede nå er de nesten gjennomrustne igjen. Jeg bremser og bremser. Bråbremser nesten hver gang jeg er ute å kjører. Likevel klarer jeg ikke holde rusten unna.

Sist jeg byttet bremser, så merket jeg rustflekker allerede dagen etter at jeg hadde hentet bilen på verkstedet. Og har siden kjempet en innbitt kamp mot rusten daglig.

Nå er det snart tid for ny eu-kontroll, og jeg er sikker på at jeg kommer til å få beskjed om å bytte bremser igjen. 10.000 - 15.000 i nye bremser annethvert år gidder jeg snart ikke mer.

 

Anonymkode: cfe8a...64d

Bor du i Bergen og bilen din står ute?

Anonymkode: 3a5cf...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bor du i Bergen og bilen din står ute?

Anonymkode: 3a5cf...cb4

Bilen står ute. Men ikke i Bergen.

Anonymkode: cfe8a...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bilen står ute. Men ikke i Bergen.

Anonymkode: cfe8a...64d

Sprøtt.. mine bremser ruster også litt, de trenger ikke være helt rustfrie til EU, er innenfor så mye% liksom. Jeg bytter ca hvert 3-4 år. Bilen står ute i Vestland. Ved kysten. 

Anonymkode: 6dba5...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EL-bil? Er dette bak? El-håndbrekk?

Er jo bare skivene, rusten er bare overfladisk. De godtar 50% nå, uansett lett å bytte skiver selv. Klossene kan du bruke videre som regel.  De sliter seg til :) 

Anonymkode: 9d1b2...18e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet til å spyle hjulbuer, bremseskiver og dekk annenhver uke så hjelper det også på å holde rust unna om det er vegsalting eller kystklima som fører til at bremsene ruster så fort.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjør jo ikke noe om de ser rustne ut, de bør gå igjennom et par eu kontroller uten å måtte skiftes, eu på verksted så står det jo alltid: bremser bør skiftes. Det er jo bare en måte å tjene penger på

Ta eu på NAF 

Ikke kjøp skiver på biltema de ruster fortere er min erfaring, kjøp brembo eller lignende kvalitet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dersom dette er elbil er det jo en del av den ekstra kosten det er å ha en slik rett og slett.. Ikke spesielt miljøvennlig akkurat men.. 

Anonymkode: 7fd2b...693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som ruster? Skivene? Jeg får og rust på skivene om bilen står noen dager, men det blir borte ved neste kjøretur. Jeg plages mer med at kalipperne ruster fast😬 bruker bremsene lite, så må dra litt i handbrekke når jeg kjører for å bruke bremsene bak. 

Å til sist, hva bytter du siden du betaler 10-15 tusen? Veldig dyrt om det bare er skivene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du bremser mye og da skal vel alt være i orden. Får du smurt glidebolter, kalipere og klosser regelmessig? Det er et enkelt arbeid som du kan gjøre selv når du bytter dekk. Veldig greit å lære seg!

Anonymkode: 64b54...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle tro at alle verksted de siste årene leverer elendige bremser som ruster av ingenting. Opplevde nylig at bremsene mine også var rustet etter kun ett år, og bilen min står i garasje. Jeg fikk kranglet meg til nye uten å betale, for de skal faen meg ikke være nedrustet etter 1 år.

Anonymkode: 891ac...fbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg byttet alle bremsene for under 2 år siden. På grunn av rust.

Men allerede nå er de nesten gjennomrustne igjen. Jeg bremser og bremser. Bråbremser nesten hver gang jeg er ute å kjører. Likevel klarer jeg ikke holde rusten unna.

Sist jeg byttet bremser, så merket jeg rustflekker allerede dagen etter at jeg hadde hentet bilen på verkstedet. Og har siden kjempet en innbitt kamp mot rusten daglig.

Nå er det snart tid for ny eu-kontroll, og jeg er sikker på at jeg kommer til å få beskjed om å bytte bremser igjen. 10.000 - 15.000 i nye bremser annethvert år gidder jeg snart ikke mer.

 

Anonymkode: cfe8a...64d

Hva slags bil har du? Hva mener du med "jeg bremser og bremser"? Er det hard nedbremsing fra 90 til nesten stillestående flere ganger? Et godt tips er å trykke på parkeringsknappen/parkbrems når du har kommet opp i ønsket hastighet (gitt at det er elbil). Bare sørg for at det ikke er noen biler bak deg, samt at matvarene i bagasjen er forsvarlig festet og ungen er fastspent og klar over hva du planlegger å gjøre. 

Endret av newman01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg byttet alle bremsene for under 2 år siden. På grunn av rust.

Men allerede nå er de nesten gjennomrustne igjen. Jeg bremser og bremser. Bråbremser nesten hver gang jeg er ute å kjører. Likevel klarer jeg ikke holde rusten unna.

Sist jeg byttet bremser, så merket jeg rustflekker allerede dagen etter at jeg hadde hentet bilen på verkstedet. Og har siden kjempet en innbitt kamp mot rusten daglig.

Nå er det snart tid for ny eu-kontroll, og jeg er sikker på at jeg kommer til å få beskjed om å bytte bremser igjen. 10.000 - 15.000 i nye bremser annethvert år gidder jeg snart ikke mer.

 

Anonymkode: cfe8a...64d

Bremsene ruster så lenge det regner...  Men brukes bilen jevnlig slites rusten bort. Om du ikke sliter bort rusten kjører du veldig lite eller så er bremsecalipterne  kanskje dårlige slik at skivene slites feil.

Anonymkode: 9fe77...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må jo vaske bilen etter at du har kjørt i saltet og hvis bremseskiven er gjennomrustet etter 2 år så må du kjøpe bedre skiver neste gang.

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Skulle tro at alle verksted de siste årene leverer elendige bremser som ruster av ingenting. Opplevde nylig at bremsene mine også var rustet etter kun ett år, og bilen min står i garasje. Jeg fikk kranglet meg til nye uten å betale, for de skal faen meg ikke være nedrustet etter 1 år.

Anonymkode: 891ac...fbc

Verkstedene har begynt å selge billigvarer og folk kjøper selvfølgelig de billigste delene de kan finne uten å tenke kvalitet.

Anonymkode: 92746...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du må jo vaske bilen etter at du har kjørt i saltet og hvis bremseskiven er gjennomrustet etter 2 år så må du kjøpe bedre skiver neste gang.

Verkstedene har begynt å selge billigvarer og folk kjøper selvfølgelig de billigste delene de kan finne uten å tenke kvalitet.

Anonymkode: 92746...a11

Jeg har bilen på merkeverksted og har aldri blitt spurt om jeg vil ha de eller de bremseklossene. De har blitt byttet og jeg har betalt. Regner jo da med at de ikke setter inn noe helt ubrukelige greier som ruster etter ett år.

Anonymkode: 891ac...fbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg byttet alle bremsene for under 2 år siden. På grunn av rust.

Men allerede nå er de nesten gjennomrustne igjen. Jeg bremser og bremser. Bråbremser nesten hver gang jeg er ute å kjører. Likevel klarer jeg ikke holde rusten unna.

Sist jeg byttet bremser, så merket jeg rustflekker allerede dagen etter at jeg hadde hentet bilen på verkstedet. Og har siden kjempet en innbitt kamp mot rusten daglig.

Nå er det snart tid for ny eu-kontroll, og jeg er sikker på at jeg kommer til å få beskjed om å bytte bremser igjen. 10.000 - 15.000 i nye bremser annethvert år gidder jeg snart ikke mer.

 

Anonymkode: cfe8a...64d

Bremseskiver på bil er ikke rustfrie, så de ruster når bilen står i ro, men det er bare overfladisk og slites av neste gang du kjører. Om de er gjennomrustne, altså gravrust, så er det noe feil med caliperene dine.

Du kan kjøpe skiver som er lakkert(coated) eller forsinket, det hjelper på de delene som ikke slites av klossene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har bilen på merkeverksted og har aldri blitt spurt om jeg vil ha de eller de bremseklossene. De har blitt byttet og jeg har betalt. Regner jo da med at de ikke setter inn noe helt ubrukelige greier som ruster etter ett år.

Anonymkode: 891ac...fbc

Om det bare er bremseklossene så ser jeg ikke helt problemet. De koster noen hundrelapper...

Anonymkode: 4c0f4...6ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/12/2023 at 10:51 AM, AnonymBruker said:

eg har bilen på merkeverksted og har aldri blitt spurt om jeg vil ha de eller de bremseklossene. De har blitt byttet og jeg har betalt. Regner jo da med at de ikke setter inn noe helt ubrukelige greier som ruster etter ett år.

Selvsagt er det akkurat det de gjør. Billig for dem og de har deg fortere tilbake for nytt skift.

Det som teller når det gjelder rust på skiver er 2 ting: Salt og/eller elbil. Samt kjøremønster.

Anonymkode: 1d2fd...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...