Tiuren Skrevet 13. oktober 2023 #21 Skrevet 13. oktober 2023 12 hours ago, AnonymBruker said: Når det er snakk om dekk for norske vinterveier er det ingen som kan måle seg med Nokian, og når det gjelder nettopp vinterdekk er kun det beste godt nok. En dårlig skodd bil er livsfarlig på vinterføre. Vil man spare inn på sommerdekk, greit nok, men om vinteren skor man seg enten så godt som mulig eller så lar man bilen stå. Anonymkode: 38136...5ee Finnes det noe slikt som norske vinterveier? De aller fleste vinterveier i Sør-Norge er saltet hele vinteren, og så får man noen dager med slapseføre og et par dager med ishinne. Så egentlig kan vi vestlendinger kjøre på "kontinentale vinterdekk", våt vei egenskapene teller mer en snø. Som et eksperiment kjøpte jeg de beste "kontinentale vinterdekkene" jeg kunne finne til "bybilen" (tror det var Continental sine), og det har fungert helt utmerket i 4 år. Det "Norske vinterføret", med skikkelig snø og islagt veibane, kjører jeg på 3 ganger pr år. Nokian er et Finsk dekk, og minus 10-20 og snøføre er vel en Finsk vinter, men jeg ser nesten aldri det lenger.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #22 Skrevet 13. oktober 2023 Tiuren skrev (1 minutt siden): Finnes det noe slikt som norske vinterveier? De aller fleste vinterveier i Sør-Norge er saltet hele vinteren, og så får man noen dager med slapseføre og et par dager med ishinne. Så egentlig kan vi vestlendinger kjøre på "kontinentale vinterdekk", våt vei egenskapene teller mer en snø. Som et eksperiment kjøpte jeg de beste "kontinentale vinterdekkene" jeg kunne finne til "bybilen" (tror det var Continental sine), og det har fungert helt utmerket i 4 år. Det "Norske vinterføret", med skikkelig snø og islagt veibane, kjører jeg på 3 ganger pr år. Nokian er et Finsk dekk, og minus 10-20 og snøføre er vel en Finsk vinter, men jeg ser nesten aldri det lenger. Vel, jeg bor i nord (2 timer fra finskegrensa ) og her er det kun Nokian som holder. Anonymkode: 38136...5ee
Tiuren Skrevet 13. oktober 2023 #23 Skrevet 13. oktober 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Vel, jeg bor i nord (2 timer fra finskegrensa ) og her er det kun Nokian som holder. Anonymkode: 38136...5ee Da er du velsignet med å få kjøre på snøføre, noe jeg nesten aldri får gjøre lenger. At Nokian lager gode vinterdekk er jeg enig i, men jeg vet det finnes flere gode dekkmerker. Det viktigste er å ha et dekk som dekker det behovet man har.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #24 Skrevet 13. oktober 2023 Tiuren skrev (1 minutt siden): Da er du velsignet med å få kjøre på snøføre, noe jeg nesten aldri får gjøre lenger. At Nokian lager gode vinterdekk er jeg enig i, men jeg vet det finnes flere gode dekkmerker. Det viktigste er å ha et dekk som dekker det behovet man har. Det er klart. Bor TS i Bergen er det sikkert ikke nødvendig å kjøpe det beste av det beste. Anonymkode: 38136...5ee
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #25 Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er klart. Bor TS i Bergen er det sikkert ikke nødvendig å kjøpe det beste av det beste. Anonymkode: 38136...5ee Vel, Bergensregionen er tøff fordi dekkene må tåle mye is - det dupper en del rundt 0°C her og det regner/snør da også - og byen er omringet av fjell. Så fra 10°C og masse vann på veien til skikkelig vinterføre trenger du nokså allsidige dekk her. Anonymkode: 17075...3ee
Gjest Lurven Skrevet 19. oktober 2023 #26 Skrevet 19. oktober 2023 Tiuren skrev (På 13.10.2023 den 17.38): Da er du velsignet med å få kjøre på snøføre, noe jeg nesten aldri får gjøre lenger. At Nokian lager gode vinterdekk er jeg enig i, men jeg vet det finnes flere gode dekkmerker. Det viktigste er å ha et dekk som dekker det behovet man har. Det var en dekkende beskrivelse
Tiuren Skrevet 19. oktober 2023 #27 Skrevet 19. oktober 2023 1 hour ago, Lurven said: Det var en dekkende beskrivelse Så lenge den ikke er be-dekkende så er det innafor, gummi er viktig 🙄
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #28 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 11.10.2023 den 20.37): Trenger nye vinterdekk til bilen. Sjekker litt på nett. Men er ett hav av dekk der ute. Har stramt budsjett så trenger noen billige , men som er bra. Hvordan finne det? Anonymkode: 7c359...955 Mange har opplevd å ha stramt budsjett, og må foreta kraftige prioriteringer. Spørsmålet er om du ønsker piggdekk eller piggfrie dekk. Mange kjører rundt med "piggdekk" i dyp forvisning om de er langt bedre ein piggfrie, men de hadde gjordt bedre nytte for som fendere på en kai. Mange byer er det avgifter ved å kjøre med piggdekk på grunn av svevestøvet, og da hadde eg valgt piggfrie dekk. Bor du i næreheten av ein bilopphoggningsfirma så er det ikkje utenkelig de kan ha gode vinterdekk langt rimligere en hos forhandlere- Min oppfordring er å tenke igjennbruk dersom det er muleg, og ein sparer både penger, og miljøet. Anonymkode: 5b826...ada 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #29 Skrevet 20. oktober 2023 Kjøpte Triangle piggfritt pga pris og kvalitet. De solgte også "premium"-merker der men de kostet dobbelt så mye og selger anbefalte de. Har tidligere hatt triangle sommerdekk som var helt greie. Kjører ikke som en galning. Ser hvordan det fungerer i vinter. Anonymkode: 6f8c6...299
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #30 Skrevet 20. oktober 2023 Den finnes greie billig vinterdekk. Som andre her sier er det viktigste å sjekke hvor bra dekket har gjort det på ulike tester. Er dekket billig men har gjort det brukbart på disse testene er det asbolutt noe å vurdere. Anonymkode: 1b244...4b0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå