Fremmed fugl Skrevet 8. oktober 2023 #1 Skrevet 8. oktober 2023 Det første er at levende mennesker selvfølgelig ikke omsettes på et kjøtt marked, men vi vet hva begrepet betyr. Men hva er et markedsverdi. Ta noe enklere, hva er markedsverdien på huset mitt? Det er faktisk ukjent. Det nærmeste jeg kan komme er hva jeg og kona kan tenke oss som nedre grense som salgssum. Men la oss si at vi selger huset, hvordan blir markedsverdien da fastsatt. Det blir den ved at det kommer et pristilbud som vi gir aksept til. Hvor mange som leste annonsen, kom på visning, eller deltok i budrunden er totalt uinteressant. Det eneste som teller er verdien som ble avtalt ved tilbud og aksept av tilbudet. Et kjæresteforhold er en "per nå" avtale, der begge parter når som helst kan si opp avtalen uten saklig grunn. Det betyr at min markedsverdi som kjæreste nå ikveld, er hvor verdifull min kone syns jeg er nå ikveld. Sånn, da har dem som lurer på hvor verdifull folk er på kjæreste markedet fått svaret, det må man spørre kjæresten om. 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #2 Skrevet 8. oktober 2023 Nei, for etterspørselen virker jo inn. Markedsverdien øker når andre er interessert i det du har. Dersom du har noe med samlingsverdin kan det ha enda større betydning enn den markedsverdi du tillegger det. Hvor vidt kjæresten kan gå hvert øyeblikk gjør ikke at etterspørselen ikke virker inn på markedsverdi. Det du ikke verdsetter kan andre sette høyt. Markedsverdien av et hus fastsettes jo når objektet sammenlignes med andre hus og ut i fra interessen fra flere kjøpere. Anonymkode: 3922a...75d 3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #3 Skrevet 8. oktober 2023 Har samboer så har i praksis 0 markedsverdi. Huset er ikke til salgs. Anonymkode: 554e6...023 4
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #4 Skrevet 8. oktober 2023 En sosiologisk teori nevner at i samfunnet bytter man økonomisk trygghet og status mot skjønnhet og sex, så i følge sosiologien er vi horer alle sammen. Anonymkode: 07be8...0be 3 4
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #5 Skrevet 8. oktober 2023 Fremmed fugl skrev (5 timer siden): Ta noe enklere, hva er markedsverdien på huset mitt? Det er faktisk ukjent. Det nærmeste jeg kan komme er hva jeg og kona kan tenke oss som nedre grense som salgssum. Men la oss si at vi selger huset, hvordan blir markedsverdien da fastsatt. Det blir den ved at det kommer et pristilbud som vi gir aksept til. Hvor mange som leste annonsen, kom på visning, eller deltok i budrunden er totalt uinteressant. Det eneste som teller er verdien som ble avtalt ved tilbud og aksept av tilbudet. Markedsverdi av huset er vel det du ville ha fått om du omsatte det på det frie marked. Markedsverdien av deg er gitt av hvor stor andel av kvinner som ville ha vurdert deg, datet deg, ligget med deg eller blitt sammen med deg om du var på markedet. Jeg ser ingen grunn til å gjøre dette så komplisert. Alle som noensinne har vært på en bar vet at noen kvinner er mer populære enn andre, og noen menn er mer populære enn andre. Grunnen til det kan være så mangt, men å late som om fenomenet ikke eksisterer bare fordi noen lar seg såre virker litt teit. Anonymkode: 638c3...1db 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #6 Skrevet 8. oktober 2023 Kjøttmarkedet er mye mer komplekst, og utvikler seg stadig. Kostnader spiller også inn. Kvinner som er romantiske krever veldig lite av deg. De er sterkt undervurderte, og vil øke kraftig i verdi nå når verden blir tøffere for oss nordmenn. Å finne en romantisk kvinne har vært vanskelig i mange år med høy materiell velstand. Disse vil være på toppen av kjøttmarkedet i årene som kommer. Anonymkode: 2894b...448 1
absinthia Skrevet 8. oktober 2023 #7 Skrevet 8. oktober 2023 For å få en fullstendig oversikt, må en ha tatt kontakt med en eller flere takstpersoner først. Her bør det blant annet opplyses om: Bredde og lengde Alder Krav for vedlikehold Hvor kostnadskrevende produktet er Beliggenhet Tilgjengelighet Værforhold mht humør ( feks. stort sett solskinn, men iblant kan det komme brå vindkast i orkan styrke eller :lett overskyet og iblant tilløp til sol) Spesielle egenskaper Potensiale 4
Fremmed fugl Skrevet 9. oktober 2023 Forfatter #8 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Markedsverdi av huset er vel det du ville ha fått om du omsatte det på det frie marked. Markedsverdien av deg er gitt av hvor stor andel av kvinner som ville ha vurdert deg, datet deg, ligget med deg eller blitt sammen med deg om du var på markedet. Jeg ser ingen grunn til å gjøre dette så komplisert. Alle som noensinne har vært på en bar vet at noen kvinner er mer populære enn andre, og noen menn er mer populære enn andre. Grunnen til det kan være så mangt, men å late som om fenomenet ikke eksisterer bare fordi noen lar seg såre virker litt teit. Anonymkode: 638c3...1db Så du er argumenterer at verdien på mitt hus blir gitt av at folk går forbi og snakker om at det er et fint hus? Eller er det antallet som ser på annonsen på nett hvis jeg selger det? Alle som har vært på et eiendomsmerked vet at det ikke er sånn at de mest populære (flest er interessert) eiendommene har det høyeste markedsverdien. Men det er hvor verdifull som den faktiske kjøperen syns at eiendommen min er, som bestemmer markedsverdien. Så tilbake til din bar. Vet ikke helt hva alle kan se på en bar vedrørende markedsverdi. Hvor mye verdsetter høyest tilbuder dem som er på baren som relasjon? Det må jeg faktisk konkret spørre om. "Hei, vil du slutte å snakke med henne hvis jeg gir deg x kroner?" Markedsverdien vil da bli den høyeste sum som noen vil kreve for å avslutte samtalen. Det samme kan man selvfølgelig gjøre med alt fra et par som er på vei bort fra baren til en drosje for en antatt ONS (hvor mye må jeg betale for at du ikke skal ha ONS med denne personen), eller ekteparet på date night (hvor mye må jeg betale for at du skal avslutte ditt ekteskap). Hadde vært morsomt å teste i praksis, men tror ikke noen (som forskningsrådet) hadde gitt meg tilgang til de penger som en slik øvelse krever. Så både du og jeg kommer aldri kunne vite folks markedsverdi ved hjelp av observasjoner på enn bar.
Fremmed fugl Skrevet 9. oktober 2023 Forfatter #9 Skrevet 9. oktober 2023 absinthia skrev (2 timer siden): For å få en fullstendig oversikt, må en ha tatt kontakt med en eller flere takstpersoner først. Her bør det blant annet opplyses om: Bredde og lengde Alder Krav for vedlikehold Hvor kostnadskrevende produktet er Beliggenhet Tilgjengelighet Værforhold mht humør ( feks. stort sett solskinn, men iblant kan det komme brå vindkast i orkan styrke eller :lett overskyet og iblant tilløp til sol) Spesielle egenskaper Potensiale Takstmannen kan gi sin beste skjønnsmessige vurdering. Men verdien blir fastsatt av det tilbud som kjøper aksepterer. 2
Fremmed fugl Skrevet 9. oktober 2023 Forfatter #12 Skrevet 9. oktober 2023 Fremmed fugl skrev (1 time siden): Så du er argumenterer at verdien på mitt hus blir gitt av at folk går forbi og snakker om at det er et fint hus? Eller er det antallet som ser på annonsen på nett hvis jeg selger det? Alle som har vært på et eiendomsmerked vet at det ikke er sånn at de mest populære (flest er interessert) eiendommene har det høyeste markedsverdien. Men det er hvor verdifull som den faktiske kjøperen syns at eiendommen min er, som bestemmer markedsverdien. Så tilbake til din bar. Vet ikke helt hva alle kan se på en bar vedrørende markedsverdi. Hvor mye verdsetter høyest tilbuder dem som er på baren som relasjon? Det må jeg faktisk konkret spørre om. "Hei, vil du slutte å snakke med henne hvis jeg gir deg x kroner?" Markedsverdien vil da bli den høyeste sum som noen vil kreve for å avslutte samtalen. Det samme kan man selvfølgelig gjøre med alt fra et par som er på vei bort fra baren til en drosje for en antatt ONS (hvor mye må jeg betale for at du ikke skal ha ONS med denne personen), eller ekteparet på date night (hvor mye må jeg betale for at du skal avslutte ditt ekteskap). Hadde vært morsomt å teste i praksis, men tror ikke noen (som forskningsrådet) hadde gitt meg tilgang til de penger som en slik øvelse krever. Så både du og jeg kommer aldri kunne vite folks markedsverdi ved hjelp av observasjoner på enn bar. Det du faktisk kan bruke som enkel metode. Se på om personen er aktiv på en del av markedet med lav verdisetning, eller en del av markert med høy verdisetning. (Obs. Er ikke menneskeverd som jeg skriver om. Den er selvfølgelig uavhengig av dette.) Så en mann som er aktiv på tilfeldig sex markedet, vil ha lav markedsverdi, han er på at lav verdi marked, og har når han velger å være på det markedet enn lav markedsverdi. Men... Han har hatt tilfeldig sex med flere gifte kvinner... Så da må han ha et høyere markedsverdi enn mennene til disse kvinnene. Nei, er ikke noen grunn å tro at disse gifte kvinnene verdsetter en mann som dem kun har brukt til tilfeldig sex, enn den bedratte ektemannen. Hvis dem hadde gjort det, da hadde dem ikke vært utro, men istedenfor single.
Fremmed fugl Skrevet 9. oktober 2023 Forfatter #13 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nei, for etterspørselen virker jo inn. Markedsverdien øker når andre er interessert i det du har. Dersom du har noe med samlingsverdin kan det ha enda større betydning enn den markedsverdi du tillegger det. Hvor vidt kjæresten kan gå hvert øyeblikk gjør ikke at etterspørselen ikke virker inn på markedsverdi. Det du ikke verdsetter kan andre sette høyt. Markedsverdien av et hus fastsettes jo når objektet sammenlignes med andre hus og ut i fra interessen fra flere kjøpere. Anonymkode: 3922a...75d Tror du roter litt. Etterspørselen vil selvfølgelig kunne påvirke min akseptgrense. Som selvfølgelig er helt avhengig av hvor viktig det er for meg å selge huset mitt. Men den vil ikke med automatikk skape markedsverdien på et boligmarked, på et "kjøttmarked" er det totalt urimelig å tro at en usynlig hånd styrer markedet basert på tilbud og etterspørsel. Modellen til Adam Smith baseres på et ideelt marked med like produkter. Hvor mange andre som kunde ha tenkt seg å kjøpe huset mitt, vil ikke spille noen rolle når markedspriset har blitt fastsatt ved tilbud fra kjøper, og aksept fra meg. I mitt ekteskap så er min markedsverdi selvfølgelig et resultat av hvilken verdi som min kone gir meg, og at jeg er avhengig av å skape så mye positivt for henne, at den verdien er høy nok for henne. Ellers trekker hun aksepten for mitt tilbud. Hun kan, eller kan ikke, bli påvirket av hennes forestilling av tilbud og etterspørsel på "kjøttmarkedet". Men jeg håper og tror at det ikke påvirker henne i noen særlig grad.
Fremmed fugl Skrevet 9. oktober 2023 Forfatter #14 Skrevet 9. oktober 2023 Fremmed fugl skrev (16 minutter siden): Tror du roter litt. Etterspørselen vil selvfølgelig kunne påvirke min akseptgrense. Som selvfølgelig er helt avhengig av hvor viktig det er for meg å selge huset mitt. Men den vil ikke med automatikk skape markedsverdien på et boligmarked, på et "kjøttmarked" er det totalt urimelig å tro at en usynlig hånd styrer markedet basert på tilbud og etterspørsel. Modellen til Adam Smith baseres på et ideelt marked med like produkter. Hvor mange andre som kunde ha tenkt seg å kjøpe huset mitt, vil ikke spille noen rolle når markedspriset har blitt fastsatt ved tilbud fra kjøper, og aksept fra meg. I mitt ekteskap så er min markedsverdi selvfølgelig et resultat av hvilken verdi som min kone gir meg, og at jeg er avhengig av å skape så mye positivt for henne, at den verdien er høy nok for henne. Ellers trekker hun aksepten for mitt tilbud. Hun kan, eller kan ikke, bli påvirket av hennes forestilling av tilbud og etterspørsel på "kjøttmarkedet". Men jeg håper og tror at det ikke påvirker henne i noen særlig grad. Eller får å gjøre det enkelt. Jeg elsker min kone. Jeg elsker ikke noen annen som kunde ha vært et "tilbud". Jeg ønsker å være sammen med kvinnen jeg elsker, og det definerer markedet. Så min markedsverdi er den verdisetning som min kone har av meg. Ikke noe annet. 2
KallePils Skrevet 9. oktober 2023 #15 Skrevet 9. oktober 2023 Markedsverdi er det beste seriøse tilbud du kan regne med å få på det åpne markedet. Hverken mer eller mindre. Hvorvidt du "faktisk har tenkt å selge" har ingenting å si. Markedsverdi kan anslås på bakgrunn av de tilbudene du mottar og kan velge blant. 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #16 Skrevet 9. oktober 2023 Fremmed fugl skrev (4 timer siden): Tror du roter litt. Etterspørselen vil selvfølgelig kunne påvirke min akseptgrense. Som selvfølgelig er helt avhengig av hvor viktig det er for meg å selge huset mitt. Men den vil ikke med automatikk skape markedsverdien på et boligmarked, på et "kjøttmarked" er det totalt urimelig å tro at en usynlig hånd styrer markedet basert på tilbud og etterspørsel. Modellen til Adam Smith baseres på et ideelt marked med like produkter. Hvor mange andre som kunde ha tenkt seg å kjøpe huset mitt, vil ikke spille noen rolle når markedspriset har blitt fastsatt ved tilbud fra kjøper, og aksept fra meg. I mitt ekteskap så er min markedsverdi selvfølgelig et resultat av hvilken verdi som min kone gir meg, og at jeg er avhengig av å skape så mye positivt for henne, at den verdien er høy nok for henne. Ellers trekker hun aksepten for mitt tilbud. Hun kan, eller kan ikke, bli påvirket av hennes forestilling av tilbud og etterspørsel på "kjøttmarkedet". Men jeg håper og tror at det ikke påvirker henne i noen særlig grad. Her er det vel heller snakk om at huset selger seg selv, og at det drar opp prisen hvis ingen bor der og en kan få umiddelbar overtakelse. Anonymkode: 9d4d4...2a3
Isambard Skrevet 9. oktober 2023 #17 Skrevet 9. oktober 2023 Markedsverdien til huset ditt er ukjent helt til du prøver å selge det. Da finner du ut hva markedsverdien er. Du har en viss idé på forhånd. Du vet om du kan forvente 4 mill eller 10 mill. 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #18 Skrevet 9. oktober 2023 8 hours ago, AnonymBruker said: Har samboer så har i praksis 0 markedsverdi. Huset er ikke til salgs. Anonymkode: 554e6...023 Huset har fortsatt markedsverdi ellers ville ikke banken tatt pant i huset ditt for belåning. At du ikke har tenkt å selge betyr ikke at huset ikke har verdi. Det du med andre ord sier er at du er verdiløs? Anonymkode: 7bb21...3c0 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #19 Skrevet 9. oktober 2023 1 minutt siden, Isambard said: Markedsverdien til huset ditt er ukjent helt til du prøver å selge det. Da finner du ut hva markedsverdien er. Du har en viss idé på forhånd. Du vet om du kan forvente 4 mill eller 10 mill. Nei. Markedsverdi vet man på forhånd. Salgssum er en annen ting. Anonymkode: 7bb21...3c0
Fremmed fugl Skrevet 9. oktober 2023 Forfatter #20 Skrevet 9. oktober 2023 KallePils skrev (2 timer siden): Markedsverdi er det beste seriøse tilbud du kan regne med å få på det åpne markedet. Hverken mer eller mindre. Hvorvidt du "faktisk har tenkt å selge" har ingenting å si. Markedsverdi kan anslås på bakgrunn av de tilbudene du mottar og kan velge blant. KallePils, hvordan kan et tilbud være mer verdifullt for meg enn det jeg velger å akseptere? Hvor relevant er det med at folk har flere bindende tilbud med overlappende tilbudsfrist på "kjønnsmarkedet"? Er vel fremfor alt på bordeller det kan være relevant, men var ikke den type kjønnsmarked jeg tenkte på. Ja, jeg skjønner at det finnes unntak, som kvinnen som velger om hun skal møte sin elsker eller være sammen med mannen i kveld.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå