AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #1 Del Skrevet 8. oktober 2023 Jeg har slitt mye med matinntak blant annet i det siste og er i kontakt med lege som har henvist meg for å sjekke ut en del ting. Jeg ønsker likevel å gjøre det jeg kan i mellomtiden for å se om jeg kan øke appetitten og kanskje bedre andre ting også. Jeg har vært veldig aktiv i mitt liv, men veldig inaktiv de siste årene. Jeg var aktiv med ulike idretter hele barndommen og startet hovedsakelig på boksing da jeg var 17, trente på det meste 13 timer i uka der, det er jo spesielt mye, men det var hardtreningen vi lå i for å konkurrere og bli veldig gode. Senere har jeg også drevet med cheer og jeg har trent masse styrke. Jeg studerte noen måneder på NIH og hadde planer om å bli PT, men pga helse gikk dette i vasken. Jeg er veldig opptatt av trening og leser meg opp og lærer nye ting. Det er bare at nå er det så lenge siden jeg faktisk har trent og jeg vet ikke helt hvor jeg skal starte. Har som sagt dårlig appetitt og gått ned i vekt og derfor er jeg redd for at jeg skal bli veldig dårlig hvis jeg prøver å trene, tenkte jo å starte VELDIG forsiktig, men vet ikke helt hvor det er best å starte. Skal jeg tenke maks en halvtime i begynnelse? Skal jeg begynne med styrke eller kondisjon? Burde jeg gå rett på en plan eller gjøre litt det jeg synes er gøy i starten? Jeg håper jo at det skal vekke litt appetitt i meg og at jeg skal få mer energi. Jeg har også veldig lyst til å begynne ordentlig med boksing igjen på lang sikt, men tror det er best å trene seg bittelitt opp før jeg slenger meg på de harde treningene 😅. Er også veldig redd for å starte og føle meg så svak og i dårlig form med tanke på minnene jeg har av å være i veldig god form. En siste ting; noen som har noen forslag til mat som er enkelt og sunt å få i seg som kan være med å bygge opp dette fundamentet? Anonymkode: b943b...4c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #2 Del Skrevet 8. oktober 2023 Matinntak/næring er jo veldig viktig, for du må ha drivstoff for å bygge opp kroppen igjen etter trening ellers er det veldig stor risiko for skader! Men skal du starte opp igjen med trening vil jeg anbefale at du starter forsiktig med aktiviteter du liker å holde på med, det viktigste av alt er å få til kontinuitet over tid. så start pent med 20-30 min økter 3-4 ganger i uka, når du har kommet i en god vane med dette i 6=8 uker så kan du vurdere å legge til mer om du får i deg nok mat. Anonymkode: 65755...82f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #3 Del Skrevet 8. oktober 2023 51 minutter siden, AnonymBruker said: Matinntak/næring er jo veldig viktig, for du må ha drivstoff for å bygge opp kroppen igjen etter trening ellers er det veldig stor risiko for skader! Men skal du starte opp igjen med trening vil jeg anbefale at du starter forsiktig med aktiviteter du liker å holde på med, det viktigste av alt er å få til kontinuitet over tid. så start pent med 20-30 min økter 3-4 ganger i uka, når du har kommet i en god vane med dette i 6=8 uker så kan du vurdere å legge til mer om du får i deg nok mat. Anonymkode: 65755...82f Takk, det høres ut som en god idé. Jeg skal i hvert fall få i meg så godt med mat jeg kan før og etter trening. Anonymkode: b943b...4c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #4 Del Skrevet 8. oktober 2023 Du overtenker. På med løpeskoene, løp så langt du kan. Anonymkode: 18897...996 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #5 Del Skrevet 8. oktober 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Du overtenker. På med løpeskoene, løp så langt du kan. Anonymkode: 18897...996 Vel, jeg er ikke helt en person som elsker langdistanseløping. Per i dag har jeg nok så dårlig kondis og at jeg får nok ikke særlig mye ut av å bare løpe så langt jeg kan heller. Anonymkode: b943b...4c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gakk Skrevet 8. oktober 2023 #6 Del Skrevet 8. oktober 2023 Jeg har og masse helse problemer som kommer iveien. Når jeg er starter opp trening igjen så vet jeg at det er viktig å unngå brå bevegelser. Derfor gjør jeg alt veldig forsiktig og sakte inntil jeg har opparbeidet mer fleksibilitet før jeg etterhvert tar fatt på vekter og tyngre trening. Tenk tai chi, yoga, typiske fysioterapi øvelser, magedansing, strekking og tøying - i sakte tempo alt sammen. Man blir jo stiv av å ikke røre nok på seg, så det er lurt å løsne opp litt de første ukene. Turgåing i terreng med oppoverbakker er jo bra for kondis. På helsestudioet mitt har de masse maskiner for kondis trening, de stiller jeg inn på laveste vanskelighetsgrad i begynnelsen. Sånne ergometersykler og hva de nå heter alle sammen, trappemaskin, eliptical, etc. På dem får jeg målt pulsen også så den ikke blir for høy med en gang. Viktig å spise protein i timene etterpå, noen nøtter for eksempel. Hvis jeg er veldig støl et sted etterpå bruker jeg en foamroller (vet ikke hva det heter på norsk). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #7 Del Skrevet 8. oktober 2023 30 minutter siden, AnonymBruker said: Per i dag har jeg nok så dårlig kondis og at jeg får nok ikke særlig mye ut av å bare løpe så langt jeg kan heller. Anonymkode: b943b...4c4 Hvordan tror du man forbedrer sin kondisjon??? Anonymkode: 18897...996 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #8 Del Skrevet 8. oktober 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan tror du man forbedrer sin kondisjon??? Anonymkode: 18897...996 Vel, nå finnes deg utrolig mange måter å trene kondisjon. Sykling, svømming, hoppetau, høyintensitetstrening, mange idretter.. Jeg har også lært at intervaller er best i mange tilfeller. Hvis du bare tar på løpesko og løper så langt du kommer når du er i dårlig form så får du ikke opparbeidet kondisjon så fort. Anonymkode: b943b...4c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #9 Del Skrevet 8. oktober 2023 19 minutter siden, gakk said: Jeg har og masse helse problemer som kommer iveien. Når jeg er starter opp trening igjen så vet jeg at det er viktig å unngå brå bevegelser. Derfor gjør jeg alt veldig forsiktig og sakte inntil jeg har opparbeidet mer fleksibilitet før jeg etterhvert tar fatt på vekter og tyngre trening. Tenk tai chi, yoga, typiske fysioterapi øvelser, magedansing, strekking og tøying - i sakte tempo alt sammen. Man blir jo stiv av å ikke røre nok på seg, så det er lurt å løsne opp litt de første ukene. Turgåing i terreng med oppoverbakker er jo bra for kondis. På helsestudioet mitt har de masse maskiner for kondis trening, de stiller jeg inn på laveste vanskelighetsgrad i begynnelsen. Sånne ergometersykler og hva de nå heter alle sammen, trappemaskin, eliptical, etc. På dem får jeg målt pulsen også så den ikke blir for høy med en gang. Viktig å spise protein i timene etterpå, noen nøtter for eksempel. Hvis jeg er veldig støl et sted etterpå bruker jeg en foamroller (vet ikke hva det heter på norsk). Ja, yoga er absolutt kjempegod idé, det har jeg likt tidligere! Anonymkode: b943b...4c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #10 Del Skrevet 8. oktober 2023 Jeg ville satt opp en plan basert på øvelser du selv liker. Jeg trener ikke etter klokka, jeg trener etter øvelser og repetisjoner. Jeg bruker ikke like lang tid på ett program hver gang jeg kjører samme program. Når jeg startet trene så brukte jeg 10-15 min løping eller roing som oppvarming, deretter styrketrening. Bruker fortsatt utholdenhetsøvelser som oppvarming for alle styrkeøkter. Anonymkode: f4e26...cec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå