Gå til innhold

Liker Jesus. Men klarer ikke godta gamletestementet.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Og det Jesus underviste mtp godhet og rettferdighet, at vi forsøker så godt vi kan å etterleve det. GT inneholder mye som Gud har fått skylden for, historiene der inneholder kun det at mennesker alltid har trodd på en gud men ikke forstått hva Gud er, derfor kom Jesus.

Anonymkode: c65aa...90b

GT testamentet inneholder mye som gud har fått skylden for?

For meg så virker det at du ikke har lest DGT. Vedder på at du, og de fleste her inne i tråden aldri har lest DGT fra perm til perm, men allikevel kommer med tull som dette. Hadde det vært pensum å lese hele bibelen, alle 66 bøker (i den protestantiske bibel) så hadde det ikke vært så mange bibeltroe mennesker. DGT handler mer om drap, hevn, henrettelser og krig, enn om en kjærlig barmhjertighet gud. Barmhjertighet er totalt fraværende! 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 4.10.2023 den 15.55):

Jeg har lyst å være kristen.

Men hvordan kan han være samme person som den krevende, sjalue og blodige guden i gamletestamentet som dreper små barn?

Anonymkode: b88b7...1df

Jeg står på mange måter i samme posisjon som deg, men ser bare NT som relevant fram til jeg evt. får en dypere forståelse.

Deler av Bibelen tar jeg med en klype salt. Bibelen sier noe om at selv hedningene vet forskjell på rett og galt. Vi har alle moralen i oss, så hvis noe føles veldig feil velger jeg å tro det er den hellige ånd som leder meg.

Bibelen har også vært omskrevet og tuklet med av mennesker. F.eks. for å tjene flere penger, fordeler til menn osv. osv. Folk betalte for å få sine synder tilgitt, da er det klart at det er best med en streng og dømmende Gud, så folk kan betale i frykt.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (4 timer siden):

Når Gud redder sitt folk ut av Egypt er det helt greit å drepe barna til egypterne dersom det er eneste mulighet til å få de ut av Egypt.

Akkurat. Var vel omtrent slik Hitler resonnerte også, i sin tid.

Anonymkode: 491ba...266

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble frelst for snart 4 år siden, og jeg har aldri opplevd så mye godhet og kjærlighet fra noen som det jeg har fått av Gud. Jeg har opplevd mirakler og undere og fått hjelp som jeg aldri trodde skulle skje. Mitt liv er totalt forandret og alle som kjenner meg ser jeg er forandret til det bedre. Jeg ante ikke hva kjærlighet var før jeg kom til Gud. Så mye godhet og fred som fins i Gud er overveldende. Jeg har lest hele bibelen og har og syns at Gud har vært streng og hard i GT. Men Gud ser så mye mer og vet så mye mer enn oss mennesker. Vi er mennesker som er skapt av Gud, men Gud er en Ånd og den mektigste som fins og er.

Gud sendte Jesus for å redde oss mennesker, han elsker oss så høyt at han valgte å la sin egen enebårne sønn dø for våres skyld. Er ikke det kjærlighet og godhet så vet ikke jeg. Syndefaldet ødela for Gud ja, djevelen fikk Guds mennesker til å synde og da var alt fortapt, fordi Eva og Adam trodde på djevelen fremfor Gud. Djevelen var i opprør med Gud, og han fikk med seg 1 /3 del av englene på sin side. Hva skulle Gud gjøre da? djevelen mente at menneskene klarte seg uten Gud, med at de kunne klare seg bedre. Gud kunne utryddet djevelen og englene på hans side, men da hadde ikke djevelen fått bevise om han hadde rett eller feil i sine påstander. Gud kunne og utryddet kun djevelen, men da hadde englene som holdt seg til han ikke turt å gjøre opprør mot Gud for at dem hadde vært redd for å bli utryddet av Gud og. Gud er ingen diktator, så han valgte å sende djevelen og englene til jorden for å la han se om han hadde rett eller ikke. ville menneskene klare seg uten Gud? 

Som den altvitende og evige og Hellige Gud er, som vet alt som kan vites og kan alt som kan gjøres, så visste Gud at menneskene ikke ville klare seg uten han.  Men han visste at det ville ikke hjelpe å si det. så han måtte la det bevises. Og det er jo bevist igjennom alle århundrede at menneskene klarer seg ikke uten Gud.  Gud har gitt oss alle en fri vilje, han vil ikke styre oss og bestemme hva vi skal velge, derfra har han begrenset sin makt over menneskene sine. Vi ødelegger og skader og dreper og all elendighet som skjer er vår egen feil, samt djevelen som frister og styrer mennesker til å synde og gjøre det vonde. Det står i bibelen om all elendighet og vondt som vil skje, og det skjer, vi ser jo alle det. Jeg vet bare at Gud vet så mye mer og bedre enn oss og han gjør alt med en hensikt. Men jeg vet og at Gud er så god og full i kjærlighet og fred og trygghet, for det har jeg opplevd så mye. Jeg kan aldri fornekte Gud, for da vil jeg og kunne fornekte alt det gode og utrolige jeg har opplevd hittil med Gud. Jeg vet bare at jeg klarer meg ikke uten Gud og jeg vil holde meg til han for evig. For jeg har valgt Gud og det livet er så mye rikere enn livet uten Gud. 

Anonymkode: 28e17...5a6

• Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markion skrev (38 minutter siden):

GT testamentet inneholder mye som gud har fått skylden for?

For meg så virker det at du ikke har lest DGT. Vedder på at du, og de fleste her inne i tråden aldri har lest DGT fra perm til perm, men allikevel kommer med tull som dette. Hadde det vært pensum å lese hele bibelen, alle 66 bøker (i den protestantiske bibel) så hadde det ikke vært så mange bibeltroe mennesker. DGT handler mer om drap, hevn, henrettelser og krig, enn om en kjærlig barmhjertighet gud. Barmhjertighet er totalt fraværende! 

Du har ikke skjønt hva jeg skrev. Vi kan godt vedde men det blir tap for deg, jeg har lest hele GT flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan kan han være samme person som den krevende, sjalue og blodige guden i gamletestamentet som dreper små barn?

Er dette den eneste logiske bristen du har funnet i kristendommen? Jeg tror ikke du kan være religiøs og for opptatt av logikk. Du må tro ikke vite!  

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er Det Nye Testamentet som gjelder for oss som velger å tro på Jesus Kristus. Så du kan forholde deg kun til det. For det er frelsen som er viktigste og den er ved å tro på Jesus Kristus. 

Anonymkode: 28e17...5a6

Jesus er en romanfigur romerne diktet opp etter kirkemøtet i Nikea over 300 år etter at Jesus skulle levd..Jeg ville gått for en av de andre 10000 religionene mennesker har hatt de siste par tusen år.🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (5 timer siden):

Hva ellers skulle Gud gjort? Han reddet jo israelittene!

Gitt at Gud er allmektig kunne Han jo ha gjort hva som helst.

Hvis målet er å frigjøre en bestemt gruppe mennesker fra slavehold hos en annen, tror jeg de aller fleste vil være enige om at å drepe en masse uskyldige barn kommer ganske langt ned på en rangert liste over alternative aksjonsformer man kan tenke seg at en allmektig gud kan utføre for å få løst oppgaven.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natterravn skrev (1 time siden):

Bibelen har også vært omskrevet og tuklet med av mennesker. F.eks. for å tjene flere penger, fordeler til menn osv. osv. Folk betalte for å få sine synder tilgitt, da er det klart at det er best med en streng og dømmende Gud, så folk kan betale i frykt.

Niks, Bibelen er Guds ord ikke menneskers. Alle mennesker er like etter Bibelen uansett kjønn.

Anonymkode: 94e72...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Sommer2464 said:

Nei men Jesus er det.

Du snakket om å slippe å følge Moseloven. Men om du ikke er israelitt kan du uansett ikke være underlagt israelittenes lov.

Anonymkode: d23ef...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (20 timer siden):

Nei men Jesus er det.

Jesus var vel teknisk sett ikke mer israelitt enn nordmenn er norrøne, italienere er latinere, peruanere er inkaer, franskmenn er frankere, tyrkere er lydere, engelskmenn er angelsaksere, og mexicanere er aztekere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Du har ikke skjønt hva jeg skrev. Vi kan godt vedde men det blir tap for deg, jeg har lest hele GT flere ganger.

Hva er det ikke jeg har forstått hva du skrev?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Syndefaldet ødela for Gud ja, djevelen fikk Guds mennesker til å synde og da var alt fortapt, fordi Eva og Adam trodde på djevelen fremfor Gud.

Hvor står det at djevelen fikk Eva og Adam til å synde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du snakket om å slippe å følge Moseloven. Men om du ikke er israelitt kan du uansett ikke være underlagt israelittenes lov.

Anonymkode: d23ef...db1

Nei, men evangeliet ble først forkynt til jødene og noen år senere begynte det også å bli forkynt til hedningene i Romerriket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klossmajor skrev (22 timer siden):

Gitt at Gud er allmektig kunne Han jo ha gjort hva som helst.

Hvis målet er å frigjøre en bestemt gruppe mennesker fra slavehold hos en annen, tror jeg de aller fleste vil være enige om at å drepe en masse uskyldige barn kommer ganske langt ned på en rangert liste over alternative aksjonsformer man kan tenke seg at en allmektig gud kan utføre for å få løst oppgaven.

Mennesket har fri vilje også Farao. Farao ville ikke la israelittene gå så da var det Guds eneste mulighet til å redde israelittene ut av slaveriet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Akkurat. Var vel omtrent slik Hitler resonnerte også, i sin tid.

Anonymkode: 491ba...266

Artig at du sammenligner Gud med Hitler. Hitler drepte rundt 16 millioner mennesker. Deriblant 6 millioner av Guds folk. Dette betyr at han hatet Gud. Gud drepte bare de førstefødte barna i Egypt et land som bare hadde 3-4 millioner innbyggere i Moses tid.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sommer2464 skrev (28 minutter siden):

Mennesket har fri vilje også Farao. Farao ville ikke la israelittene gå så da var det Guds eneste mulighet til å redde israelittene ut av slaveriet.

Tygg litt på ordet allmektig...det betyr at man kan gjøre hva som helst. Da finnes det knapt grenser for hvilke muligheter som er til rådighet. For den allmektige Gud, som angivelig har skapt himmel og jord, må det da være en smal sak å forhindre en stakkars farao, av kjøtt og blod, fra å bølle med en gruppe av sine undersåtter. Gud kunne f.eks ha gitt farao og hans soldater årtusenets verste diaré, eller gjort dem til saltstøtter, den uka eller så israelittene ville ha trengt til å unnslippe. Det må utvilsomt ha vært massevis av bedre løsninger en allmektig guddommelighet kunne ha funnet på enn å velge å avlive en haug med uskyldige barn.

Endret av Klossmajor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (16 minutter siden):

Artig at du sammenligner Gud med Hitler. Hitler drepte rundt 16 millioner mennesker. Deriblant 6 millioner av Guds folk. Dette betyr at han hatet Gud. Gud drepte bare de førstefødte barna i Egypt et land som bare hadde 3-4 millioner innbyggere i Moses tid.

Gud drepte vel nærmere 2,5 millioner mennesker, mens djevelen drepte 10 stk. For ikke å snakke om alle som blir drept "i guds navn" da de mener de følger Guds ord og har mer rett til landet enn de andre, som også mener de følger Guds ord og har krav på å bo der. 

Anonymkode: 6a4d2...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Gud drepte vel nærmere 2,5 millioner mennesker, mens djevelen drepte 10 stk. For ikke å snakke om alle som blir drept "i guds navn" da de mener de følger Guds ord og har mer rett til landet enn de andre, som også mener de følger Guds ord og har krav på å bo der. 

Anonymkode: 6a4d2...1ac

De sm dreper i Guds navn bryter med Bibelen som forbyr drap og er derfor ateister. Dette er ikke religiøse mennesker, de er ateister som kriger for egen profitt og vinnings skyld.

Anonymkode: 94e72...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest Enoks bok?

Anonymkode: ecbc8...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...