Gå til innhold

SAS går ut av Star Allianse og inn i Skyteam


Stina234

Anbefalte innlegg

Tror dette er dårlig nytt for de som bruker SAS.  KLM og Air France som store eiere vil nok ikke være så fokusert på norske innenlandsruter. Personlig unngår jeg å fly med Air France, har hatt flere dårlige erfaringer der og det frister ikke til gjentakelse.

Så ryker vel eurobonus systemet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns det er bra. Regner med Sas tar over flyvningen til Amsterdam fra Trondheim. Tror ikke det blir så stor ulempe. 
 

Slipper kanskje unna yalla selskapene da når en skal fly et stykke. Da blir det Sas, klm og air France det passer meg perfekt.

Sjefen i sas er nederlender så ikke overraskende.

Endret av GrønnNellik68
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (12 timer siden):

Tror dette er dårlig nytt for de som bruker SAS.  KLM og Air France som store eiere vil nok ikke være så fokusert på norske innenlandsruter. Personlig unngår jeg å fly med Air France, har hatt flere dårlige erfaringer der og det frister ikke til gjentakelse.

Så ryker vel eurobonus systemet også.

Det blir bra for Norwegian og Widerøe som kan ta dem over. :vetikke:

Det er noen år siden jeg har reist med SAS. Kan ikke si at jeg har hatt gode opplevelser i mine reiser. Veldig ofte har de vært veldig forsinket, et par ganger overbooket ... Jeg har lenge lurt på om SAS har livets rett. 

Mine siste flyreiser var med Norwegian og bortsett fra 1 liten forsinkelse på grunn av teknisk problem på bakken, har det gått veldig knirkefritt. 

Men for lengre distanser er SAS, KLM og Air France en god kombinasjon som den andre brukeren skrev over. Fra Star Alliance er det vel bare Lufthansa som har mer omfattende liste i Europa og Turkish Airlines for andre deler av verden? 

935404959bef6e878bc9fe67702c237f.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (20 timer siden):

Tror dette er dårlig nytt for de som bruker SAS.  KLM og Air France som store eiere vil nok ikke være så fokusert på norske innenlandsruter. Personlig unngår jeg å fly med Air France, har hatt flere dårlige erfaringer der og det frister ikke til gjentakelse.

Så ryker vel eurobonus systemet også.

Det norske innenlandsmarkedet er ganske stort, så de vil nok fortsette der. De største endringene blir nok at jeg aldri kan se for meg at de vil bruke Kastrup som like stor hub nå som tidligere. Det er ikke mange milene mellom København og Amsterdam. Dette selv om den danske stat er med på eiersiden. Kanskje blir Arlanda øket i forhold, siden den ligger lengre øst, og kan være et ok utgangspunkt for ruter østover. Mens norske flyplasser nok vil få flere ruter til Amsterdam og Paris, og kanskje færre direkteruter. 
Godt nytt for Norwegian, dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir interessant. Vi flyr mye til destinasjoner som nesten bare af/KLM flyr til. Blir spennende å se om det vil skje noen forandring her, på tilbud og pris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (7 timer siden):

Det blir bra for Norwegian og Widerøe som kan ta dem over. :vetikke:

Det er noen år siden jeg har reist med SAS. Kan ikke si at jeg har hatt gode opplevelser i mine reiser. Veldig ofte har de vært veldig forsinket, et par ganger overbooket ... Jeg har lenge lurt på om SAS har livets rett. 

Mine siste flyreiser var med Norwegian og bortsett fra 1 liten forsinkelse på grunn av teknisk problem på bakken, har det gått veldig knirkefritt. 

Men for lengre distanser er SAS, KLM og Air France en god kombinasjon som den andre brukeren skrev over. Fra Star Alliance er det vel bare Lufthansa som har mer omfattende liste i Europa og Turkish Airlines for andre deler av verden? 

935404959bef6e878bc9fe67702c237f.png

Enig i at KLM og Air France ikke er en dårlig erstatning for Lufthansa. Jeg har også bedre erfaringer med Norwegian enn med SAS. Bedre rutet har de også. 
Det er først og fremst færre flyselskap med i Skyteam, og ikke minst er det færre europeiske flyselskap med, noe som har betydning. Aeroflot er jo verdiløs som partner nå også. Thai og Singapore airlines er gode partnere som forsvinner. Air New Zealand for Oceania forsvinner også (Quantas er i One World), så dekningen i den delen av verden er dårlig. 
Ellers vet jeg ikke hvem av de tre amerikanske som er størst. 
Totalt tenker jeg at SA er den beste alliansen, men KLM/AF er ikke nødvendigvis dårligere enn Lufthansa alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lindskys skrev (2 minutter siden):

Blir interessant. Vi flyr mye til destinasjoner som nesten bare af/KLM flyr til. Blir spennende å se om det vil skje noen forandring her, på tilbud og pris. 

KLM har stort sett priset seg helt ut de gangene jeg har sjekket (bor et sted hvor det er direkterute til Amsterdam. Det er billig å fly til Amsterdam, men skal man videre til en europeisk destinasjon har det typisk kostet minst 8000 t/r. Til byer hvor Norwegian flyr via Oslo for under halvparten av prisen. Det må skje en stor forandring på det, i tilfelle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mmmwhatever said:

KLM har stort sett priset seg helt ut de gangene jeg har sjekket (bor et sted hvor det er direkterute til Amsterdam. Det er billig å fly til Amsterdam, men skal man videre til en europeisk destinasjon har det typisk kostet minst 8000 t/r. Til byer hvor Norwegian flyr via Oslo for under halvparten av prisen. Det må skje en stor forandring på det, i tilfelle. 

Shiphol har vel hatt diverse problemer helt siden korona også. Kanskje har vært en grunn for høye priser. Vi bor i Oslo, og vi har kunnet velge mellom lufthansa og klm/af dit vi reiser. Kanskje sky team vil kunne tilby flybytte annet sted enn ams/cdg med overgangen for sas. Men jeg tviler egentlig på det. Våre billetter har ligget ganske så stabilt mellom 8000 og 12000 de siste årene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmwhatever skrev (28 minutter siden):

Enig i at KLM og Air France ikke er en dårlig erstatning for Lufthansa. Jeg har også bedre erfaringer med Norwegian enn med SAS. Bedre rutet har de også. 
Det er først og fremst færre flyselskap med i Skyteam, og ikke minst er det færre europeiske flyselskap med, noe som har betydning. Aeroflot er jo verdiløs som partner nå også. Thai og Singapore airlines er gode partnere som forsvinner. Air New Zealand for Oceania forsvinner også (Quantas er i One World), så dekningen i den delen av verden er dårlig. 
Ellers vet jeg ikke hvem av de tre amerikanske som er størst. 
Totalt tenker jeg at SA er den beste alliansen, men KLM/AF er ikke nødvendigvis dårligere enn Lufthansa alene. 

Ja, KLM og AF sammen trenger ikke være dårligere enn Lufthansa alene. Sist jeg sjekket Lufthansa er det blitt uhyre mye dyrere enn da jeg reiste sist med dem for 4 år siden. 

Jeg tenker at siden KLM og AF vil satse på Scandinavia, kan det bety flere avganger? Scandinavia er jo et stort market, så kanskje ser vi flere ruter fra og til Oslo? Jeg føler at Oslo er litt avsides i forhold til Køben for eksempel. 

SA er jo den største med flest selskaper, One World er nr.2 hvis jeg husker riktig og ST er tredje. Vi får se hvordan det utvikler seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...