AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #1 Del Skrevet 3. oktober 2023 Til dere der ute som tok førerkortet uten noe ønske om det selv egentlig, hvordan motiverte dere selv til det? Er i den situasjonen hvor jeg verken ser behovet for førerkort selv, og er totalt uinteressert i å begynne på kjøreopplæring grunnet at jeg syns mye i trafikken virker skummelt. Ser jo bare for meg at jeg må være hard mot meg selv og pushe meg, men kunne gjerne tenkt meg noen konkrete råd fra andre som har vært i min situasjon Anonymkode: 1c573...230 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #2 Del Skrevet 3. oktober 2023 Hvis trafikken virker skummelt har du ingen ting bak et ratt å gjøre, anbefaler absolutt ikke å starte. Anonymkode: 12d1b...5cd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #3 Del Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Til dere der ute som tok førerkortet uten noe ønske om det selv egentlig, hvordan motiverte dere selv til det? Er i den situasjonen hvor jeg verken ser behovet for førerkort selv, og er totalt uinteressert i å begynne på kjøreopplæring grunnet at jeg syns mye i trafikken virker skummelt. Ser jo bare for meg at jeg må være hard mot meg selv og pushe meg, men kunne gjerne tenkt meg noen konkrete råd fra andre som har vært i min situasjon Anonymkode: 1c573...230 Trafikken ER skummel! Jeg kjenner flere som rett og slett ikke tørr å ta lappen og det skjønner jeg godt. Hjelper ikke på at ei i omgangskretsen døde i trafikkulykke 2 mnd etter hun tok lappen fordi bil i motgående kjørefelt kom over i hennes kjørefelt og hun var antagelig ikke erfaren nok til å klare å unngå krasjet. Dette kunne imidlertid skjedd den beste. Man kan rett og slett aldri være 100% trygg i trafikken selv om man er en flink bilist selv. Selv er jeg en elendig bilist og har opplevd mange nestenulykker. Etter nesten 10 år er jeg rett og slett engstelig i trafikken og særlig på veier jeg aldri har kjørt før. Hadde feks aldri turt å kjøre i utlandet. Om du er såpass lite motivert for å ta lappen med gode argumentasjoner, så ville jeg droppet det var jeg deg. Jo mindre motivert, jo tregere går det og jo dyrere blir det. Det er dessuten stor strykprosent både på teoridelen og oppkjøringen. Det er skamdyrt. Ikke minst er det skamdyrt med bil. Verdens verste investering. Dvs det er ingen investering i det hele tatt, kun en utgiftspost og bilen taper 15-20% i verdi de første årene. Når du vurderer hvorvidt du skal ta lappen eller ei er det derimot litt greit om du bor sentralt og har gode kollektiv tilbud. Har du det klarer du deg fint uten lappen👍 Anonymkode: ce8ff...51a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #4 Del Skrevet 3. oktober 2023 Hvorfor skal du ta førekort om du ikke ønsker eller trenger det? Bare la det være. Anonymkode: 7ded9...534 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #5 Del Skrevet 4. oktober 2023 Ikke mye støtte å få her, ser det ut som. Men det er et godt poeng at du bør være noe motivert for dette. Det er tross alt veldig dyrt fra A til Å. Bare prisen på lappen gir deg flere år med månedskort. Anonymkode: 7c325...a40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #6 Del Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 3.10.2023 den 3.52): Hvis trafikken virker skummelt har du ingen ting bak et ratt å gjøre, anbefaler absolutt ikke å starte. Anonymkode: 12d1b...5cd Om man ikke har konsekvenstenking nok til å vite at trafikken kan være skummel, har man ingenting bak et ratt å gjøre. Utover det forstår jeg ikke hvorfor du skal ta lappen om du ikke opplever noe behov. Anonymkode: d036f...5f4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #7 Del Skrevet 4. oktober 2023 Jeg ville tatt den. Brått en dag står du der på andregangs intervju også spør de. Du har lappen ikke sant Anonymkode: cd533...524 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juliv Skrevet 4. oktober 2023 #8 Del Skrevet 4. oktober 2023 Uansett hvordan du snur og vender på det, så vil behovet for førekort dukke opp. Får du barn, en jobb som krever at du starter på ugunstige tider, flyttet et sted med dårligere kollektivt tilbud så vil du være svært takknemlig for at du har førekort . Det er sikkert mange ungdommer som ikke helt ser poenget med vgs for eksempel, men de går på skolen fordi det er fornuftig. Å ta førekort er fornuftig, det blir ikke akkurat billigere😊 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grandidosa83 Skrevet 4. oktober 2023 #9 Del Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 3.10.2023 den 3.49): Til dere der ute som tok førerkortet uten noe ønske om det selv egentlig, hvordan motiverte dere selv til det? Er i den situasjonen hvor jeg verken ser behovet for førerkort selv, og er totalt uinteressert i å begynne på kjøreopplæring grunnet at jeg syns mye i trafikken virker skummelt. Ser jo bare for meg at jeg må være hard mot meg selv og pushe meg, men kunne gjerne tenkt meg noen konkrete råd fra andre som har vært i min situasjon Anonymkode: 1c573...230 Jeg opplevde det unødvendig med lappen i sin tid. Det skyldes ikke at det var skummelt osv, men at jeg ikke hadde behov der og da (bra busstilbud til mitt behov) og kostnad. 20 år senere kunne jeg ikke fått hverdagen til å gå rundt uten. Frihetsfølelsen og fleksibiliteten man får ved å ha lappen er en av de tingene man ikke kjenner før man har den. I dag trenger du heller ikke eie egen bil, men kan ha en av bildelingstjenestene. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #10 Del Skrevet 4. oktober 2023 Bare gjør det. Livet blir så mye enklere. Anonymkode: 2c316...d84 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #11 Del Skrevet 4. oktober 2023 Juliv skrev (4 minutter siden): Uansett hvordan du snur og vender på det, så vil behovet for førekort dukke opp. 😊 Det er virkelig ingen selvfølge om man bor urbant. Jeg hadde klart meg fint uten førerkort og har både jobb, barn og et ganske ordinært liv. Eier ikke bil og savner det heller ikke. Anonymkode: d036f...5f4 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #12 Del Skrevet 4. oktober 2023 Jeg mener at førerkortet skulle vært obligatorisk. Gjerne få teorien inn i videregåendeopplæring. Selv om folk ikke trenger bil eller føler de trenger førerkort, så vet en aldri hvilken situasjon man kommer oppi ila livet. Førerkort bør være en selvfølge, akkurat som å kunne lese og skrive. Anonymkode: 67001...451 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #13 Del Skrevet 4. oktober 2023 Du trenger ikke å kjøre bil hver dag/eie bil selv om du tar lappen. Men det kan være mange ganger det er elding praktisk å kunne å kjøre. Det kan gi deg mindre stress og hjelpe omgivelsene rundt deg. eks: -Større frihet til hvor du kan bo -større frihet med tanke på jobb - når foreldrene dine blir eldre kan du følge de på legetime/oppfølging/sykehjem -lettere å besøke familie (foreldre/søsken/barn/barnebarn) og venner. Det er jo ikke sikkert de bosetter seg der det er kollektivtransport. -selvstendighet, du kan kjøre i butikken, hente ungdommen på fest, la være å måtte få hjelp av de rundt deg fordi du ikke har lappen. Anonymkode: ce652...5b0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #14 Del Skrevet 4. oktober 2023 Jeg var livredd, tok ikke lappen før jeg var 23. Brukte veldig veldig lang tid på parkeringsplass, bli trygg på bilen og gass, brems, clutch.. Når det følte komfortabelt ble det korte turer fra parkeringsplass og ut i nærmiljø. Godt planlagt rute så jeg minsket sjansen for uforutsette ting, jeg visse hvor jeg skulle snu f.eks.. Når den ruta føltes trygg utvidet jeg kjøreplasser. Nå ELSKER jeg bilkjøring og har forresten utrykningslappen i forbindelse med jobb 😀 Anonymkode: 211b6...e03 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mt3 Skrevet 4. oktober 2023 #15 Del Skrevet 4. oktober 2023 God motivasjon i å tenke at det vil i hvertfall ikke bli billigere og heller ikke enklere å ta lappen med åra. Også står en mye friere i valg av jobb, bosted og arbeidstider. At trafikken virker skummel er nok bare en fornuftig tanke å ha, så lenge det ikke fører til angstlignende reaksjoner under kjøring. Å kjøre i trafikken krever veldig mye fokus, årvåkenhet og planlegging, så det ligger ikke for alle å bare kunne ta lappen. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spiren Skrevet 4. oktober 2023 #16 Del Skrevet 4. oktober 2023 Jeg tok førerkortet og er i dag en trygg sjåfør som kjører masse. Men da jeg begynte var jeg umotivert, livredd (vært i stygg bilulykke noen år før), og ble presset av daværende samboer. Angsten min ble ikke bedre av å forstå at trafikken i stor trad handler om tillit (du stoler på at bilene bak bremser, holder avstand og at de holder siden sin). Etter mange kjøretimer hvor jeg spydde, skalv og gråt etterpå, ble jeg faktisk trygg. Min familie hadde ikke bil gjennom oppveksten så jeg tok bussen mye - og fulgte ikke med på trafikken før jeg faktisk skulle kjøre selv så det var mye nytt på en gang. Motivasjonen min var å kunne være fleksibel med tanke på boplass. Og helt ærlig ble den etterhvert endret tim målet om å bare gjøre samboer fornøyd med å bestå - for så å legge det hele på hyllen. Slik ble det visst ikke 🤪 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juliv Skrevet 4. oktober 2023 #17 Del Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er virkelig ingen selvfølge om man bor urbant. Jeg hadde klart meg fint uten førerkort og har både jobb, barn og et ganske ordinært liv. Eier ikke bil og savner det heller ikke. Anonymkode: d036f...5f4 Man klarer seg selvsagt helt fint uten bil dersom det er et godt kollektiv tilbud der man bor. Nå vet vi ikke hvor ts bor eller kommer til å bo i fremtiden om h*n har hytte eller ender opp med å jobbe skift…. På et generelt grunnlag så vil jeg anbefale alle til å ta førerkort hvis de har mulighet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #18 Del Skrevet 4. oktober 2023 Hvis man verken har behov eller lyst, er det ikke noe å bruke penger på. Den eneste grunnen da er jo press fra andre. Ser stadig her på kg at man knapt regnes som voksen om man ikke har førerkort. Og så legges det gjerne til at man automatisk er en som snylter på andre hvis en ikke har førerkort. Men man kan kjøre utrolig mye drosje for prisen av førerkort og egen bil. Anonymkode: 895c8...5b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #19 Del Skrevet 4. oktober 2023 Jeg tok ikke lappen før jeg var 25 år. Da hadde jeg fått to barn og innså at hverdagen ville bli mye lettere med lappen. Jeg var livredd i starten og likte ikke å øvelseskjøre med mannen min. Ble ganske dyrt for meg da jeg tok mange kjøretimer bare for å bli trygg. Nå har jeg hatt lappen i 6 år, og er så glad at jeg gjorde det! Å drasse rundt på ungene i allslags vær savner jeg virkelig ikke. Jeg liker fortsatt ikke å kjøre plasser jeg aldri har vært før, men jeg får ikke angst av det lenger og hopper i det. Ville gjort det samme om jeg var deg. Lykke til! Anonymkode: 77eda...18a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #20 Del Skrevet 4. oktober 2023 Jeg tok lappen fordi jeg viste at det var stor sjanse for en jobb i fremtiden hvor jeg ville ha behov for bil. Jeg kjørte opp når jeg var 21-22 år, og hadde planer om å studere innenfor reiseliv, og dermed mulig skiftarbeid. Men ja, det var skikkelig skummelt starte kjøreopplæringen, og jeg syntes trafikken var skremmende, Men det er nettopp det som er poenget med kjøreopplæring, at du skal lære deg trafikkbildet, bli kjent med det og med bil, og dermed bli trygg. AnonymBruker skrev (På 3.10.2023 den 3.52): Hvis trafikken virker skummelt har du ingen ting bak et ratt å gjøre, anbefaler absolutt ikke å starte. Anonymkode: 12d1b...5cd Det er jo fullstendig bakvendt å si at noen skal unngå det de synes er skummelt... Det er absolutt ikke uvanlig å synes noe er skummelt før man har opplæring i det. Jeg vil si det faktisk er verre å føle seg helt trygg på trafikken uten å ha noe opplæring. Hvis man føler seg trygg uten å ha peiling på hva man driver med, så utsetter man andre for stor fare. Anonymkode: 1df45...18f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå