Gå til innhold

Nervøse katter

Anbefalte innlegg

Gjest Mamseboms
Skrevet

Vi har fått låne to katter, som har vært alene i en leilighet en periode. De har sett folk kun i forbindelse med mat, og rengjøring av kattekasse. Nå skal vi passe dem, og her bor tre barn - og det er liv i leiligheten hele tiden :)

De første dagene gjemte de seg hele tiden, og kom bare fram når det ble stille her. Nå er de mer rundt oss, men er veldig skvetne, og jeg synes det er så synd...

Det jeg lurer på er om det i det hele tatt går an at disse kattene blir trygge igjen? Den ene er knapt året, og den andre er tre år. Heldigvis er de ikke aggresive, bare veldig redde for bevegelser og høye lyder.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor lenge du har hatt dem, men det er jo ikke rart de er skvetne i et nytt hjem med nye mennesker og lyder! Husk at de har forlatt sitt vante territorium (og katter flest hater det) og trenger nok tid til å bli trygg hos dere. La kattene utforsk i sitt eget tempo, og pass på at ungene ikke herjer for mye med dem. La kattene gjerne få sitt eget gjemmested der de skal få lov til å være i fred.

lykke til! :)

Gjest Mamseboms
Skrevet

Hei, og tusen takk for svar. Kattene har vært her i 2 uker nå, og vi merker jo allerede framgang. Barna lar dem stort sett få være i fred, da de skjønner at tvangskosing er mot sin hensikt. Vi håper jo bare at de til slutt vil komme av seg selv. De legger seg gjerne i sengene til barna om kvelden nå - og kommer noen ganger bort for å lukte på oss, på hendene og stryker seg inntil.

Jeg har ikke mye peiling på katt, men ser jo at det er vanskelig for dem. Jeg prater med dem hele tiden, og forteller dem at de har det mye bedre her... hehe. Så får håpe det går inn en dag ;-)

Skrevet

Å aktivt leke med kattene er ofte en fin måte å få kontakt på! Sammenrullet papir i hysing eller en lang pinne med fjær i ene enden (fås på dyrebutikk) kan være vanskelig for en pus å motstå. ;)

Skrevet
Vi har fått låne to katter, som har vært alene i en leilighet en periode. De har sett folk kun i forbindelse med mat, og rengjøring av kattekasse. Nå skal vi passe dem, og her bor tre barn - og det er liv i leiligheten hele tiden :)

De første dagene gjemte de seg hele tiden, og kom bare fram når det ble stille her. Nå er de mer rundt oss, men er veldig skvetne, og jeg synes det er så synd...

Det jeg lurer på er om det i det hele tatt går an at disse kattene blir trygge igjen? Den ene er knapt året, og den andre er tre år. Heldigvis er de ikke aggresive, bare veldig redde for bevegelser og høye lyder.

Viktig att de har ett sted de liker seg på og aldri under noen omstendighet blir mast på! slike favorittsteder har katten vår både hjemme og på de to hyttene han er nå og da. Der vet han att ingen maser på han. Dette tror jeg er viktig for tryggheten deres :)

Skrevet
Hei, og tusen takk for svar. Kattene har vært her i 2 uker nå, og vi merker jo allerede framgang. Barna lar dem stort sett få være i fred, da de skjønner at tvangskosing er mot sin hensikt. Vi håper jo bare at de til slutt vil komme av seg selv. De legger seg gjerne i sengene til barna om kvelden nå - og kommer noen ganger bort for å lukte på oss, på hendene og stryker seg inntil.

Jeg har ikke mye peiling på katt, men ser jo at det er vanskelig for dem. Jeg prater med dem hele tiden, og forteller dem at de har det mye bedre her... hehe. Så får håpe det går inn en dag ;-)

Høres bra ut!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...