Gå til innhold

Jobber på demenssvdelingen og traff på en veldig kjent pasient.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Demens er ikke psykisk egentlig, det er jo pga fysisk sykdom, skade og endringer i hjernen. Det gir nesten utelukkende Psykiske plager i tillegg, men er ikke psykisk ene og alene.

Anonymkode: 17a9e...924

Det er psykisk. Endringene skjer i hjernen, hukommelse, adferd osv endrer seg. 

Anonymkode: 00be9...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Du virker ikke helt skikket til å jobbe der. 

Anonymkode: 6aceb...869

Joda, satt foten innforbi først da jeg kun var 16år og er idag 36. Er veldig sikker i min jobb og gjorde det riktige i dette tilfellet!💯 bare rart å se en nabo gjennom 20år. Påminnelse om at det sækanskje hvem som helst. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mange med demens får plass i tidlig stadie, de kan være oppegående på mange måter, men har mistet boevnen, og trenger veiledning.

Anonymkode: 17a9e...924

Nei, ingen får plass i "tidlig stadium". En del bare framstår oppegående.. Det er LANG venteliste overalt.

Anonymkode: e878c...e21

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men lærte dere ikke om dette på studiet? Nå er jeg barnevernspedagog, men vi hadde mye om profesjonalitet, og det å forholde seg til kjente/bekjente som man kan møte på når man jobber som miljøterapeut o.l. 

Anonymkode: 29181...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, ingen får plass i "tidlig stadium". En del bare framstår oppegående.. Det er LANG venteliste overalt.

Anonymkode: e878c...e21

Nei det er det ikke. Her er det ledige plasser. Langt på bygda, av og til er det stappfullt og venteliste. Det kan variere veldig i små kommuner. 

Anonymkode: 17e81...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig kan du gi deg til kjenne overfor pasienten. Det kan faktisk være til hjelp. Det øyeblikket du prater om pasienten til noen utenfor jobb, har du brutt taushetsplikten. Det er ingen lov mot å kjenne en pasient. Da måtte både leger og alle andre i helsevesenet sluttet å jobbe i distriktene.

Anonymkode: ed2a1...765

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Selvfølgelig kan du gi deg til kjenne overfor pasienten. Det kan faktisk være til hjelp. Det øyeblikket du prater om pasienten til noen utenfor jobb, har du brutt taushetsplikten. Det er ingen lov mot å kjenne en pasient. Da måtte både leger og alle andre i helsevesenet sluttet å jobbe i distriktene.

Anonymkode: ed2a1...765

Fint å høre❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal være normal. Ja er ikke lett det der. Jobbet på en skjermet demens avdeling tidligere å har hatt folk jeg kjente der. Noen så at det var noe kjent med meg andre ikke noen mimret jeg med. Demens er trist skjebne. Hadde flere under pensjonistalder tidligere når jeg jobbet med det. 

Anonymkode: dae50...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.9.2023 den 23.12):

Det er så trist ! Jeg sier ingenting til h*n om dette, men dette var min nabo i mange mange år. Jeg oppfører meg som om at jeg ikke kjenner henne, er redd å gi sensitiv info. Utrolig trist at denne pasienten er kommet dit og går meg til å tenke på hvor fort livet snur seg. Kun 72år. Hvordan tenker dere jeg skal være mot denne? Som jeg nå er? 

Jeg har lest igjennom hele tråden nå og det er flere ting jeg reagerer på. Først og fremst lurer jeg på hvorfor du forsøker å anonymisere kjønnet til vedkommende ved å skrive h*n det ene øyeblikket når du skriver henne det neste? Du avslører ingenting ved å skrive hun eller han. Forøvrig tviler jeg på at du har mye erfaring med demens, det viser du tydelig med flere av uttalelsene dine, så jeg lurer også på hvorfor du ønsker å gi inntrykk av det? 

Anonymkode: 4783b...a11

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du misforstår konsepter som «taushetsplikt» og «sensitivt».

Skal du løpe rundt og fortelle «alle andre» at fin tidligere nabo er innlagt? Nei.

Kan du bruke det som en innngangsport for å bygge en relasjon til damen? Absolutt! 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker ikke som du har så mye erfaring, verken med demens, pleie, eller taushetsplikt.

Jeg syns du skal ta denne praten med lederen din og be om veiledning.

Anonymkode: ae804...7bb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.9.2023 den 23.12):

Jeg oppfører meg som om at jeg ikke kjenner henne, er redd å gi sensitiv info. 

Du har da lov til å gi deg til kjenne dersom du kjenner igjen en pasient?

Og hva mener du med at du er redd for å gi sensitiv info - hva tenker du er sensitiv info i dette tilfellet? Vet du i det hele tatt hva «sensitiv info» er?

Anonymkode: 3727a...d5d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det virker ikke som du har så mye erfaring, verken med demens, pleie, eller taushetsplikt.

Jeg syns du skal ta denne praten med lederen din og be om veiledning.

Hvorfor i alle dager skulle jeg være uerfaren i pleien? Hvor i denne tråden finner du ut av at jeg ikke er flink i pleien? Unnskyld meg, men nei. Jeg trenger absolutt ingen veiledning. Har 87% fast jobb her og klarer meg utmerket🙏☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde oppført meg som vanlig, dvs. snakket om det å være kjent fra før og ikke prøve å skjule det. Jeg selv har hatt min tidligere historie lærer som pasient og det var ikke noe problem.

Anonymkode: 705c7...273

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor i alle dager skulle jeg være uerfaren i pleien? Hvor i denne tråden finner du ut av at jeg ikke er flink i pleien? Unnskyld meg, men nei. Jeg trenger absolutt ingen veiledning. Har 87% fast jobb her og klarer meg utmerket🙏☺️

Jeg skjønner.

🎣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mener du med at du er redd for å gi sensitiv info? 

Anonymkode: 7a65e...8ce

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da ikke pasienten du har taushetsplikt overfor.

Hvis du drar til den tredje naboen og sier husker du Kari hun som bodde i nummer 14 ? Hun er blitt dement og er innlagt på haugtunet omsorgssenter! Da har du brutt taushetsplikten din. 

Anonymkode: 09585...7a8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis denne dama derimot gir utrykk for at det er ubehagelig at du skal stelle henne, så ville jeg tatt det opp med leder. Så kan det kanskje unngås at du blir satt opp på henne? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.9.2023 den 23.59):

Det er psykisk. Endringene skjer i hjernen, hukommelse, adferd osv endrer seg. 

Ved Alzheimer demens dannes det plakk i hjernen som ødelegger forbindelsen mellom nervecellene i hjernen. Det er da fysisk? 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...