AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #1 Del Skrevet 28. september 2023 Det er forsinkelser på levering av deler, kan ta kanskje 3 måneder å få satt opp ladestasjonen. Jeg har funnet en bra bil til god pris å kjøpe nå, og er redd for å miste den. Hvordan få ladet i mellomtiden? Kan mye hurtiglading skade batteriet? (Kapasiteten) Anonymkode: fcc27...b74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #2 Del Skrevet 28. september 2023 Daglig hurtiglading er hardt for batteriet, men går nok fint en periode. Men hardest er det for lommeboken din da det er dyrt, med mindre det er en Tesla med dette inkludert. Er det bare ladestasjonen som mangler, men har utekontakt kan du fint bruke denne til lading innimellom. Det er ikke lov å bruke det som fast lading, men unntaksvis er det greit. lade på vanlig stikkontakt må de fleste med elbil gjøre innimellom. Anonymkode: fd84c...49a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #3 Del Skrevet 28. september 2023 Np fåe man med wn laser mwd stikkontakt. Sett opp kursen til laderen og sett stikkontakt der først? Anonymkode: 40f7c...aaf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #4 Del Skrevet 28. september 2023 Vi har en gammel Leaf og en ladbar hybrid. Begge står lovlig på 10A montert stikkontakt i garasjen. Eltilsyn og forsikring har sett og sjekket anlegget uten anmerkninger. Tut og kjør! Anonymkode: cac14...de9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #5 Del Skrevet 28. september 2023 Tusen takk for flere nyttige svar, skal sjekke opp litt. Det gjelder ikke Tesla. Anonymkode: fcc27...b74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #6 Del Skrevet 29. september 2023 Hvorfor trenger man ladestasjon, kan man ikke koble rett i en vanlig stikkontakt? Anonymkode: a995d...a78 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #7 Del Skrevet 29. september 2023 Jeg har klart meg fint med å ikke ha ladestasjon hjemme. Hatt el-bil i 1,5 år nå. Blir nok ikke satt opp lader her før jeg selger leiligheten heller. Anonymkode: 0c0a6...bdd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #8 Del Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor trenger man ladestasjon, kan man ikke koble rett i en vanlig stikkontakt? Anonymkode: a995d...a78 Tar alt for lang tid. En grunn til den kalles nødlander. Anonymkode: 40f7c...aaf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #9 Del Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor trenger man ladestasjon, kan man ikke koble rett i en vanlig stikkontakt? Anonymkode: a995d...a78 Nja, som nødstilfelle kan man fint gjøre det. Men det er en grunn til at det ikke er tillatt sette opp vanlig stikk for å lade el-biler lengre. Det er ikke forbudt bruke allerede oppsatt stikk, men det er strekt frarådet. Det bør lades på egen kurs, og det bør være overspenningsvern. Og det tar MYE lengre tid lade via vanlig stikk. Anonymkode: 0c0a6...bdd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 29. september 2023 #10 Del Skrevet 29. september 2023 (endret) Vanlig stikk kontakt er lovlig dog tregt, men det er visse krav til det. Nei man kan ikke bare trekke kabel ut vinduet fra kontoret. Det er ulovlig De eneste kravene har vært at man legger opp ladepunktet på en egen kurs som ikke brukes til annet, og at det er installert en jordfeilbryter type B. Hurtig ladning av elbil skader batterier mer over tid pga varmeutviklingen som 50 Kw+ har i forhold til 10A (Maks 2.3 kwT) eller 16A (3.7 KwT) hjemme har, men for noen måneder tror jeg ikke det gjør noe som helst spesielt på den kalde delen av året. Mye av skadene via hurtigladning er i områder med betydelig høyere snitt tempraturer en Norge. Endret 29. september 2023 av NakenPanda 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 29. september 2023 #11 Del Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvorfor trenger man ladestasjon, kan man ikke koble rett i en vanlig stikkontakt? Anonymkode: a995d...a78 Det er lov å lade fra vanlig stikk av og til, men hvis du etablerer et nytt fast ladested for bilen din hjemme, er det påbudt å sette opp en ladeboks for el-bil. Dette må det også søkes nettselskapet om, fordi de må sjekke om strømnettet fram til huset ditt har tilstrekkelig kapasitet til å lade el-bil så raskt som du kan gjennom en ladeboks. Årsaken til dette er at vanlige stikk ikke er dimensjonert for å trekke ut maks kapasitet i mange timer av gangen, og det kan føre til varmgang og brann. Jeg ville satt opp en ladeboks uansett, fordi det gir tryggere og raskere lading. Du kan selvsagt også lade bilen på ladestasjoner andre steder, men der betaler du mye mer for strømmen enn du gjør hjemme, så det kan fort være penger å spare på å sette opp en ladeboks hjemme. https://www.nettavisen.no/okonomi/na-blir-det-forbudt-a-installere-vanlig-ladekontakt-til-elbilen/s/5-95-510351 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #12 Del Skrevet 29. september 2023 57 minutter siden, aksase said: Årsaken til dette er at vanlige stikk ikke er dimensjonert for å trekke ut maks kapasitet i mange timer av gangen, og det kan føre til varmgang og brann. Er vel få som har garasje-kurs på mer enn 16A enfas? Da holder denne 32A kontakten fint til kontinuerlig bruk. Anonymkode: a995d...a78 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 29. september 2023 #13 Del Skrevet 29. september 2023 (endret) AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Er vel få som har garasje-kurs på mer enn 16A enfas? Da holder denne 32A kontakten fint til kontinuerlig bruk. Anonymkode: a995d...a78 Regelverket skiller ikke på typen kontakt. Det er heller ikke bare kontakten som er greia, men også ledningsnett i hus/garasje og kobling i sikringsskap. Det er flere mulige punkter for varmgang når man kobler til en elbil som trekker maksimalt ut av strømkursen i 10 timer og mer. Har man fast ladepunkt hjemme, skal man ha en ladeboks for å redusere brannfaren. Det hjelper ikke om ladekontakten du bruker er 128A 3-fas på en 10A sikring. En ladeboks er programmerbar og blir konfigurert av elektriker til å begrense hva bilen får levert av strøm slik at ledningsnettet fram til ladeboksen ikke blir overbelastet og i verste fall tar fyr. Endret 29. september 2023 av aksase Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #14 Del Skrevet 29. september 2023 Jeg har garasjeplass i sameie, så jeg kan ikke gjøre som jeg vil heller. Ladestasjon er bestilt, det er bare hva jeg gjør i mellomtiden. Det er visst forsinkelser på levering av deler som henger igjen pga Covid 19. Hurtiglading koster vel uansett mindre enn å fylle diesel gjør det ikke? TS Anonymkode: fcc27...b74 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #15 Del Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har garasjeplass i sameie, så jeg kan ikke gjøre som jeg vil heller. Ladestasjon er bestilt, det er bare hva jeg gjør i mellomtiden. Det er visst forsinkelser på levering av deler som henger igjen pga Covid 19. Hurtiglading koster vel uansett mindre enn å fylle diesel gjør det ikke? TS Anonymkode: fcc27...b74 Jeg hurtigladet en periode i vinter på 6 uker, kun hurtiglading, og brukte vel rundt 50% mer i ladekostnad, enn hva jeg gjorde på tilsvarende strekning/tid da jeg hadde bensinbil (da kostet bensin rundt 20kr litern, og jeg hadde bensinbil på tilsvarende størrelse som elbilen min) Anonymkode: 0c0a6...bdd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå