Gå til innhold

Er dette noe du ville ansett som gjerrig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samboeren min liker ikke å bruke penger på meg, han har alltid vært sånn, men blitt verre med årene. Jeg får sjeldent noe av han, og han spanderer lite, greit nok det.

- Men i går hentet han ut en antibiotikakur for meg fordi jeg var på jobben og hadde fått heftig infeksjon i en tann jeg har vært plaget av før også, tannlegen hadde ringt inn respekten mens jeg var på kveldsvakt og jeg måtte starte i går med den. Denne kuren kostet litt over 200 kr. 

I en god stund nå har jeg hatt veldig dårlig råd, mens han har veldig god råd. Jeg får bedre råd fra neste måned pga lønning i ny jobb. Men nå har jeg nesten ikke penger på konto og dette vet min samboer. Likevel krevde han disse pengene tilbake på vipps. Jeg vippset såklart, men synes det var litt smålig. Vi har barn sammen og er jo en familie, og en antibiotikakur er jo en viktig ting. 

Er dette noe dere ville ansett som gjerrig, eller er det vanlig å kreve tilbake? Jeg er åpen for at det er det. 

Anonymkode: 88596...fe7

• Liker 2
  • Hjerte 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja. Jeg hadde nok vippset mannen tilbake for noe som var bare til meg. Men han hadde aldri funnet på å kreve pengene tilbake, han hadde ikke sagt noe hvis jeg ikke hadde vippset av fri vilje. 
I ditt tilfelle, når du har lite penger og han mye, så syns jeg det er gjerrig og dårlig gjort av ham. 

Anonymkode: 19fed...a67

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg er veldig gjerrig av han når han faktisk far god råd. Om det hadde betydd at han ikke hadde fått råd til å dekke egne nødvendige utgifter, ville det vært en annen sak.

Personlig bryr jeg meg ikke så mye om gaver og slikt, men dette synes jeg sier mye om en person.

• Liker 34
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere har delt økonomi? Og hvordan fordeles utgifter ellers?

Anonymkode: 76847...e69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde revurdert hele forholdet om fyren er så gjerrig, spesielt når han har råd til det...og dere har barn sammen...han er en gjerrig mann ja. Det var snakk om 200 kroner, det er jo ingenting og det var sååå viktig å få pengene tilbake nærmest på minuttet.

• Liker 19
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men dere har delt økonomi? Og hvordan fordeles utgifter ellers?

Vi deler alle utgifter 50/50 og har resterende til eget bruk. Han han myye mer enn meg til eget bruk.  

Ts

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som samboere har vi separat økonomi, noe jeg synes er naturlig og jeg synes også det er naturlig at man selv dekker private utgifter, som en antibiotikakur definitivt er. Ikke på noen måte gjerrig at samboeren din sender deg vippskrav for dette.

Du kunne jo spurt han om det var greit om han lånte deg de pengene til du får lønn i neste måned. Men det er jo også litt merkelig om du ikke selv har råd til en nødvendig utgift på litt over 200 kr. Har du Ikke buffer?

Anonymkode: edbcf...0bc

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi deler alle utgifter 50/50 og har resterende til eget bruk. Han han myye mer enn meg til eget bruk.  

Ts

Men hadde du hatt bedre råd alene da?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Som samboere har vi separat økonomi, noe jeg synes er naturlig og jeg synes også det er naturlig at man selv dekker private utgifter, som en antibiotikakur definitivt er. Ikke på noen måte gjerrig at samboeren din sender deg vippskrav for dette.

Du kunne jo spurt han om det var greit om han lånte deg de pengene til du får lønn i neste måned. Men det er jo også litt merkelig om du ikke selv har råd til en nødvendig utgift på litt over 200 kr. Har du Ikke buffer?

Jo, jeg har en liten buffer og jeg hadde penger til kuren selv selvom jeg ikke har mye på brukskonto, har vippset han pengene. Egentlig hadde jeg uansett tenkt å betale de pengene tilbake, men når det ble det første som skjedde at jeg fikk vippskrav på dem når jeg kom hjem fra kveldsvakt så følte jeg litt på det likevel. 

• Liker 5
  • Hjerte 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hadde du hatt bedre råd alene da?

Ja, faktisk. Ikke mye bedre, men noen tusenlapper ekstra. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Deler dere alt av husarbeid og arbeid med ungene likt? Dekte han sin del av utgifter du hadde med graviditeten ? Var jo også hans barn der inne? Tipper han spiser mer enn deg, da skal han betale mer mat. Osv osv

høres ut som en smålig mann.

• Liker 19
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi praktiserte slik at vi satt igjen med likt til eget forbruk etter at alt regninger var betalt. Dvs om jeg fikk inn 10 000 og mannen 20 000, og utgiftene var 15 000, så hadde begge 7500 til egen disposisjon etterpå.  Det var stor forskjell i inntekten vår, men den som tjener mindre bidrar kanskje med en del andre ting også. Uansett, man har valgt å leve sammen og ha barn sammen. 

Anonymkode: 4c4f6...c78

• Liker 14
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Isolert sett er det vel ikke gjerrig å forvente at man skal betale sine egne medisiner, men hele opplegget her lyser jo usjarmerende og egoistisk mann som ser penger som viktigere enn det meste annet. Et utlegg på 200 ville jeg knapt tenkt på å kreve tilbake av noen, og særlig ikke når det handlet om medisiner til en av mine nærmeste med trangt økonomi.

Er man i et langvarig og stabilt samboerskap med felles barn og samtidig kan snakke om at den ene har god råd og den andre dårlig i hverdagen, er det på tide å revurdere et og annet - det være seg fordelingen av utgifter eller forholdet.

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipaa skrev (4 minutter siden):

Deler dere alt av husarbeid og arbeid med ungene likt? Dekte han sin del av utgifter du hadde med graviditeten ? Var jo også hans barn der inne? Tipper han spiser mer enn deg, da skal han betale mer mat. Osv osv

høres ut som en smålig mann.

Han tar som regel sin del av husarbeidet, men unger faller mye på meg, logistikken, oppfølging, planlegging, aktiviteter og generelt være med barna. I graviditeten tok jeg alle utgifter vedrørende det selv. Han spiser mer enn meg selvom ikke han er ekstremt storspist, jeg er småspist. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ts

Men da er det jo bare en del av avtalen dere har laget og du har vært enig i. Og han holder seg til den. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

theTitanic skrev (9 minutter siden):

Det er ikke riktig. Utgifter skal ikke deles 50/50 men % av inntekt. Et samliv er en enhet. Man skal ikke være en fattig og en rik. 

Hadde aldri giddet en slik mann. Og ja han er gjerrig. 

Jeg er enig med deg, det føles litt sånn nå, at en er fattig og en er rik. 

Jeg har ønsket en fordeling på utgifter prosentmessig, sånn at jeg også har mulighet til å spare mer, men han vil ikke ha det sånn. Ting med han har blitt litt kjipt de siste årene, det føles ut som han ikke unner meg noe lenger. Heldigvis har jeg fått en jobb med bedre betalt nå. 

• Liker 6
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...