Gå til innhold

Hund som bæsjer inne hver eneste natt/morgen.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Vi sliter litt med hunden vår. Han er en Cane corso på 17 måneder. Han er egentlig renslig, men han har en uvane med at han bæsjer hver eneste natt/morgen. 

en normal dag ser slik ut: jeg lufter han i ca 15 minutter kl 07. En times tid etter frokost får hans seg en tur på ca 30 min.
Jeg jobber litt, så driver vi med litt hjernetrening, så sover han litt til mens jeg jobber videre. 

klokken 15-16 går vi en lengre tur. Ca to timer. Så får han middag/kvelds i 18-18.30 tiden. 
så får han seg en rusletur igjen i 20 tiden. 

Jeg lufter han så ca klokken 23 før jeg legger meg. Har også klokken på, så jeg lufter han igjen kl 03. Men allikevel så har han alltid bæsjet når jeg står opp kl 07? 🤔 avføringen er helt normal. Han sover i bur, med døren åpen. Han legger seg der frivillig. Og han bæsjer i buret. Jeg har prøvd å fjerne buret, men da bæsjer han bare et annet sted. 

jeg kan forstå at man må opp flere ganger med en liten valp, men en 14 mnd gammel unghund burde vel kunne klare å holde seg å såpass få timer? 
han både bæsjer og tisser på tur. Har aldri fått kjeft når han har gjort fra seg inne. Er i fin fysisk og psykisk form. Han får 50/50 med tørrfôr og vom. 

noen forslag på hva vi gjør galt? Jeg føler ikke at jeg kan gi han siste måltid tidligere, da går han jo sulten i lang tid. 

Anonymkode: b629b...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

*17 mnd gammel unghund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengre tut etter kveldsmat? Slik sat magen er tømt før han legger seg

Anonymkode: 68a5b...2f9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med å mate en gang for dag, fortrinnsvis tidligere enn nå? 

Anonymkode: 141d9...154

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om noen med ganske samme rase som hadde det problemet. Det viste seg at den hadde orm/makk. Da får de trang til å bæsje og tisse visst nok. Kanskje prøve å gi den en ormekur?

Anonymkode: e834b...9a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som separasjonsangst av noe slag, eller et slags «opprør». Tror ikke det handler om at han absolutt MÅ.

Er du en tydelig leder? Dersom han tror han har sjans til å klatre i hierarkiet kan det være nok til å bedrive slike rariteter.

Ville uansett, som første bud forsøkt å f.eks putte en t-skjorte du har hatt på deg hele dagen i buret når dere skal legge dere så han har din lukt med seg :) 

Anonymkode: fbdd4...0d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakket med veterinær?

Kan være noe han ikke kan noe for.

Ellers er Cane Corso veldig bestemte raser som lett lager uvaner hvis de kjeder seg.

Anonymkode: f7cea...121

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 23 tiden får han en tur på 30-40 min. Han både bæsjer og tisser da. Tror ikke det har noe med separasjonsangst å gjøre, da han aldri gjør det når han er hjemme alene. KUN på natt/morgen en gang. Og døren til buret står som sagt åpent, så han kan gå hvor han vil i huset. 

å gi et måltid per dag synes jeg er for lite. Veterinær er sjekket ut, ingenting feil med han. Fått vaksiner og ormkur. Litt merkelig om han kun har den uvanene mellom kl 03-07, om det er nark eller annen fysisk sykdom også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor kommer han fra?

Anonymkode: 399fc...275

Han er importert fra Danmark. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes det høres ut som separasjonsangst av noe slag, eller et slags «opprør». Tror ikke det handler om at han absolutt MÅ.

Er du en tydelig leder? Dersom han tror han har sjans til å klatre i hierarkiet kan det være nok til å bedrive slike rariteter.

Ville uansett, som første bud forsøkt å f.eks putte en t-skjorte du har hatt på deg hele dagen i buret når dere skal legge dere så han har din lukt med seg :) 

Anonymkode: fbdd4...0d2

En hund bæsjer da ikke for å opponere, alvorlig talt. Det er heller ikke noe hierarki mellom hunder og mennesker, de er av to forskjellige arter.

TS - hva om du forsøker å gi siste måltidet etter siste kveldstur?

• Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

I 23 tiden får han en tur på 30-40 min. Han både bæsjer og tisser da. Tror ikke det har noe med separasjonsangst å gjøre, da han aldri gjør det når han er hjemme alene. KUN på natt/morgen en gang. Og døren til buret står som sagt åpent, så han kan gå hvor han vil i huset. 

å gi et måltid per dag synes jeg er for lite. Veterinær er sjekket ut, ingenting feil med han. Fått vaksiner og ormkur. Litt merkelig om han kun har den uvanene mellom kl 03-07, om det er nark eller annen fysisk sykdom også. 

Når fikk han siste ormekur da?

Anonymkode: e834b...9a1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å endre en rutine så må en vane brytes.  Sjekk om det blir bedre med mat f.eks senere på kvelden. Endre plass den ligger, flytt den inn f.eks inn på soverommet en periode.

Anonymkode: ac760...fc1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da alvor å gå 6 turer/4 timer hver dag. 

Jeg ville endret på rutinene for å se om det hjelper. Endre tidspunkt på måltider. 

Anonymkode: 4cf8f...363

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La hunden sove på rommet ditt.  Da hører du om han begynner å romstere......iallfall hadde jeg gjort det. Ta han på fersken og følg han ut. Trenger ikke ta en hund på fersken mange ganger før en vane vendes. 

Hvis soverommet er uaktuelt hadde jeg sovet på sofaen hos den noen netter.

Anonymkode: f7cea...121

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

hvor ofte bæsjer hunden på tur da? 
Jeg har en mindre molosser type som har denne rutinen. (Jeg har hjemmekontor)

Morgen mellom kl06-08 ut på tur i 15-30min. Bæsjer som regel alltid. Får mat når vi kommer hjem. Ut på luftetur 15-30 min rundt kl12 bæsjer som regel da eller neste tur som er kl. Ca 16 og siste tur er kl. 19-20. bæsjer noen ganger. Får mat når vi kommer hjem og legger seg for å sove for natten.
Så 4 turer hver dag blir det her. Rundt 2,5-timer til sammen tror jeg pr dag. 
Min har aldri gjort fra seg inne og aldri ute på natta utenom når det er dårlig mage.

Har du forsøkt bæsje og tissekommando? Roste min veldig overdrevet i starten, siden han hadde tendens til å glemme seg litt og bli distrahert av alt mulig. 
Bytte for? 

Anonymkode: 92c4c...718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars1009 skrev (1 time siden):

Saklig at dere går så mye tur...

Ja? Jeg jobber hjemmefra. Elsker å gå tur i all slags vær. Hvor står det at vi går 6 timer hver dag? I gjennomsnitt blir det ca 4 timer, men noen dager er det også 2 timer. Har ingen fasit på det, men de fleste dager er det ca 4 timers tur til sammen. 
har prøvd å la han sove på rommet vårt, men han sniker seg til å bæsje der også. Har til og med hatt et bånd rundt håndleddet, så jeg skulle våkne om han beveget seg, men han var så stille at det var ikke merkbart - før lukten kom. 

Kan alltids prøve å gi kveldsmat etter kveldsturen, men jeg vil jo tro at han trenger å gå på do etter mat? I gjennomsnitt bæsjer han 2-3 ganger (med nattbæsjen.) 

Han fikk forrige ormkur for ca 2 mnd siden. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

hvor ofte bæsjer hunden på tur da? 
Jeg har en mindre molosser type som har denne rutinen. (Jeg har hjemmekontor)

Morgen mellom kl06-08 ut på tur i 15-30min. Bæsjer som regel alltid. Får mat når vi kommer hjem. Ut på luftetur 15-30 min rundt kl12 bæsjer som regel da eller neste tur som er kl. Ca 16 og siste tur er kl. 19-20. bæsjer noen ganger. Får mat når vi kommer hjem og legger seg for å sove for natten.
Så 4 turer hver dag blir det her. Rundt 2,5-timer til sammen tror jeg pr dag. 
Min har aldri gjort fra seg inne og aldri ute på natta utenom når det er dårlig mage.

Har du forsøkt bæsje og tissekommando? Roste min veldig overdrevet i starten, siden han hadde tendens til å glemme seg litt og bli distrahert av alt mulig. 
Bytte for? 

Anonymkode: 92c4c...718

Har også prøvd å bytte fór en gang, men det hjalp ingenting. Han fungerer veldig fint på det foret han får nå, med unntak av denne bæsjingen på natten, men det gjør han uansett. Det har nok ikke noe med maten å gjøre, jeg tror det er en uvane, men jeg aner ikke hvordan vi skal få han til å slutte, for han gjør det, uansett hvilket rom han er i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...