Gå til innhold

Schizofren/alvorlig psykisk syk med ansvar for katt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan katter merke, og bli skremt av at eier er psykisk syk?

Eier er glad i katten så jeg tror ikke hen har gjort den vondt med vilje. Men eier er alvorlig psykisk syk (schizofreni /psykose) og opptatt med seg selv. Adferden til katten har endret seg, den er blitt redd for folk.

Er det noen som vet om psykisk syke kan få praktisk hjelp til å følge opp kjæledyret sitt? 

Jeg lurer på om det finnes en lur måte å sørge for at eier får hjelp og støtte til å følge opp katten.  (Jeg har tatt ansvar for katten en periode da eier ble tvangsinnlagt, og nå er jeg litt i tvil om jeg bør sende den tilbake til eier eller ikke. Hvis katten drar tilbake kan jeg ikke følge opp, da eier ikke slipper meg inn i leiligheten.)

Anonymkode: d3e2c...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

har en katt hos meg nå som er helt nervevrak. Den er livredd meg. Lurer på hva den har gjennomgått. Ikke send den tilbake. 

Anonymkode: 0297a...87d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

har en katt hos meg nå som er helt nervevrak. Den er livredd meg. Lurer på hva den har gjennomgått. Ikke send den tilbake. 

Anonymkode: 0297a...87d

Kom den fra en psykisk syk person?

Jeg tror ikke eier har gjort katten noe med vilje, men den er blitt så sky.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lea said:

Kanskje den bare er sky av natur? 

Da jeg besøkte før eier ble syk lå den i sofaen og ble klappet, og virket som en katt med selvtillit. Etter at eier var syk satt den i hjørnet bak sofaen og gjemte seg i flere uker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å spørre eier når han/hun er frisk igjen om det du lurer på?

Anonymkode: 65250...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er alvorlig psykisk og når jeg adoptere min frøken var hun redd,skvatt av alt,menneskesky osv,men etter mye tålmodighet og forståelse(jeg kjente meg igjen i hennes frykt grunnet mine erfaringer) bygde vi opp en tillit og hun er en helt annen katt i dag.😻Så nei psykisk syk betyr ikke uegnet. 

Anonymkode: 2b4b0...d1e

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Da jeg besøkte før eier ble syk lå den i sofaen og ble klappet, og virket som en katt med selvtillit. Etter at eier var syk satt den i hjørnet bak sofaen og gjemte seg i flere uker. 

Tydeligvis er noe galt her. Forhør deg med eieren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det kan jo være at katten er usikker og redd fordi den er på en ny, ukjent plass da?

Hvis jeg forsto det riktig at katten er hjemme hos deg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Polymorph said:

Det kan jo være at katten er usikker og redd fordi den er på en ny, ukjent plass da?

Hvis jeg forsto det riktig at katten er hjemme hos deg nå.

Den fremstod som redd i eieren sin leilighet også, før den ble flyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kan katter merke, og bli skremt av at eier er psykisk syk?

Eier er glad i katten så jeg tror ikke hen har gjort den vondt med vilje. Men eier er alvorlig psykisk syk (schizofreni /psykose) og opptatt med seg selv. Adferden til katten har endret seg, den er blitt redd for folk.

Er det noen som vet om psykisk syke kan få praktisk hjelp til å følge opp kjæledyret sitt? 

Jeg lurer på om det finnes en lur måte å sørge for at eier får hjelp og støtte til å følge opp katten.  (Jeg har tatt ansvar for katten en periode da eier ble tvangsinnlagt, og nå er jeg litt i tvil om jeg bør sende den tilbake til eier eller ikke. Hvis katten drar tilbake kan jeg ikke følge opp, da eier ikke slipper meg inn i leiligheten.)

Ikke lever katten tilbake. Ikke vurder det engang!! 

Anonymkode: e1913...a4c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er psykisk syk og har katt, katten får mat og får gått ut uansett min tilstand. Kos får han også.

Ta vare på et dyr er bra for psykisk syke også. Da helst slike dyr som katt, som ikke krever alt for mye, mat, kos og lykke opp døren for å slippe den ut.

Når jeg har vært så ille at jeg ikke orket gå på do, ja så orker jeg å slippe t katten.

Anonymkode: 1632d...7b4

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Den fremstod som redd i eieren sin leilighet også, før den ble flyttet.

Er ikke det rimelig normalt å føle seg redd når andre kommer inn i sitt hjem?

Min katte stikker av ved besøk, liker absolutt ikke andre mennesker før han har blitt godt kjent.

Du sier du ikke kommer inn i leiligheten til den psyke, så da kan du jo ikke vite noenting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En alvorlig schizofren person skal da selvfølgelig ikke ha ansvar for et dyr !

Du må ikke finne på å levere katten tilbake.

Bra du tar ansvar TS🙂

Anonymkode: 1356d...30a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En alvorlig schizofren person skal da selvfølgelig ikke ha ansvar for et dyr !

Du må ikke finne på å levere katten tilbake.

Bra du tar ansvar TS🙂

Så fordi man tror man  er forfulgt, som er en vanlig ting for schizofrene så kan man ikke ta vare på dyr? Man må nesten vite litt mer enn kun at en person har en psykisk lidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så fordi man tror man  er forfulgt, som er en vanlig ting for schizofrene så kan man ikke ta vare på dyr? Man må nesten vite litt mer enn kun at en person har en psykisk lidelse.

Nei vet du hva  , schizofreni og psykoser er meget alvorlig psykisk sykdom og ikke forenelig med ansvar for barn eller dyr.  Det er noe HELT annet enn å være deprimert, ha spiseforstyrrelser etc .

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Er ikke det rimelig normalt å føle seg redd når andre kommer inn i sitt hjem?

Min katte stikker av ved besøk, liker absolutt ikke andre mennesker før han har blitt godt kjent.

Du sier du ikke kommer inn i leiligheten til den psyke, så da kan du jo ikke vite noenting?

Jeg var på besøk der før  dennd sykdomsperioden. Derfor vet jeg at katten har endret adferd. Andre personer har også lagt merke til det samme. 

Den psyke klarer nok ikke å huske eller forklare hva som kan ha gjort at katten endret adferd. Jeg vet ikke om katter kanskje kan bli skremt av at en person er dårlig (psykotisk, og føle på mye angst og sinne), eller om adferdsendringen betyr at noe har skjedd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei vet du hva  , schizofreni og psykoser er meget alvorlig psykisk sykdom og ikke forenelig med ansvar for barn eller dyr.  Det er noe HELT annet enn å være deprimert, ha spiseforstyrrelser etc .

Nå er det litt forskjell på ett barn en hund og en katt. Katten trenger kos, mat og utetid. Noe som faktisk ikke krever alt for mye når man ikke har det bra.

Og man bør vite litt om psykdommer og hvor forskjellig de er fra person til person før man dømmer alle i en kategori som farlige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg var på besøk der før  dennd sykdomsperioden. Derfor vet jeg at katten har endret adferd. Andre personer har også lagt merke til det samme. 

Den psyke klarer nok ikke å huske eller forklare hva som kan ha gjort at katten endret adferd. Jeg vet ikke om katter kanskje kan bli skremt av at en person er dårlig (psykotisk, og føle på mye angst og sinne), eller om adferdsendringen betyr at noe har skjedd.

Og det var ikke en vesentlig informasjon? Bedre at alle med psykoser skal bli sett på som farlige for dyr? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eh ....dette vet du nok altfor lite om.

Skulle visst for stor prosent av de som setter fyr på eget barn eller dyr som er psykotiske.

Dette betyr IKKE at alle schizofreni er vandrende drapsmaskiner men at det er alvorlig.

Det er ingenting som får meg eller en hviken som helst psykiater fra det faktum. TA ANSVAR.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...