Gå til innhold

Erna Solberg gift med daytrader

keops

Anbefalte innlegg

Lawyam skrev (56 minutter siden):

Stor applaus til Dagbladets lederavdeling i dag!

Nå må flere komme etter, ikke minst innad i Høyre - for det Solberg og Høyres toppledelse gjør i denne saken er så gjennomført og bevisst for å trenere saken at de gjør narr av demokratiet i Norge! Slike politikere kan vi ikke ha i Norge!

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

To professorer i rettsvitenskap ved UiO mener at saken til Trettebergstuen skulle vært sendt til Riksrett istendenfor sivil påtalerett, som ble gjort.

De mener at også de andre habilitetssakene fra i sommer burde vært vurdert for Riksrett.

https://www.dagbladet.no/nyheter/krever-riksrett/80260534

Carl I. Hagen - som sitter i Stortingets Kontroll- og konstitusjonskomité, er enig.

"Etter NAV-sakene vet vi at praksisen er streng for å dømme antatte trygdemisbrukere. Å si «jeg kjente ikke reglene», har ikke fungert for dem. Da vil dommeren si «du har plikt til å undersøke». At det aldri skjer noe med de øverste i landet, selv om vi har en lov og et system de kan straffes etter, det er galt, sier Hagen.

- Når vi nå er opptatt av habilitet, er det viktig å se på at ikke bare mister du jobben, det parlamentariske, men også det konstitusjonelle. Jeg synes vi skal ta den delen på alvor også ikke som en helt akademisk og teoretisk del, men også en reell del, sier Hagen."

Skal tro om han er like enig når saken til Solberg skal behandles?

• Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skumle her er at et helt sentralstyre lar Erna Solberg dra dem med i dragsuget uten at en av dem klarer å inrømme at de er på vei ned en veldig glatt bakke hvor man lar en person ødelegge demokratiske prosesser. Selv etter at man finner ut at SMK under Ernas ledelse har både makulert papirer, blitt advart flere ganger av embetet og media og brutt diverse regler om habilitet og arkivlovverk. 

At høyres velgere ikke gir mer uttrykk for at de føler at dette har gått for langt viser vel bare at mange høyre-velgere hadde foretrukket et enevelde hvor Erna var diktator.

Om du er høyre-velger råder jeg deg til å skrive til din representant - dette har gått alt for langt.

Endret av Anonio
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid likt Erna, men slik som det fremstår nå er det på tide at hun går. Og jeg synes Norge burde bli flinkere til å sparke folk ut av tillitsverv når de ikke er verdig tilliten, uavhengig av parti 

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.nrk.no/norge/venstreprofil-vil-vrake-erna-solberg-som-statsministerkandidat-1.16579315

Applaus til Venstre. Endelig er det noen som tør si hva de fleste velgerne i landet mener.

Breivik mener sommerens mange habilitetsskandaler har vist at det er nødvendig med et åpenhetsløft. Hun har tre forslag:

Et lobbyregister på Stortinget, slik at befolkningen får tilgang til informasjon om hvilke ulike interesser politikerne eksponeres for og påvirkes av.
Et register over ektefellers og partneres aksjer som er tilgjengelig for offentligheten.
Et forbud mot daytrading, altså å kjøpe og selge aksjer samme dag.
– Frykten er at summen av disse sakene medfører at tilliten til demokratiet og til avgjørelser svekkes. Da lever det norske demokratiet farlig, sier Breivik.

Alle tre forslag er noe som både Sverige, Danmark og Finland allerede har hatt i en årrekke forresten. Det er bare lille nepotistiske Norge som ikke har det.

Endret av Anonio
  • Liker 9
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Avispapir skrev (30 minutter siden):

Jeg har alltid likt Erna, men slik som det fremstår nå er det på tide at hun går. Og jeg synes Norge burde bli flinkere til å sparke folk ut av tillitsverv når de ikke er verdig tilliten, uavhengig av parti 

Ser også for meg at det kun er mulig å sitte 2 perioder som statsminister, da må partiet finne ny statsminister kandidat og partileder. 

Endret av Apis
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.nettavisen.no/nyheter/dn-smk-har-svart-kontroll-og-konstitusjonskomiteen/s/5-95-1369095

E24;  "Ut fra det skriftlige materialet framstår det som om Høyres statsminister har holdt eget embetsverk på en armlengdes avstand og at dette “vi-et” hun hevder har vurdert hennes habilitet, i realiteten kun er henne selv, sier Aydar."

Endret av Lawyam
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (3 timer siden):

Ser også for meg at det kun er mulig å sitte 2 perioder som statsminister, da må partiet finne ny statsminister kandidat og partileder. 

Det hadde ikke vært så dumt. At noen kan holde på et tillitsbasert verv med så mye makt i 20 år er egentlig litt sinnsykt når jeg tenker meg om. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om SMK i dag skyver alt ansvar over på ES, er det fortsatt kritisk stille fra Høyre. 

Stikk hodet i sanden Erna, det er nok bra for deg. Om du vil beholde noen form for ettermæle er det på tide å gi seg nå. Legg kortene på bordet og pensjoner deg, så kan kanskje noen innbitte tilhengere fortsatt skryte av hvor flink du er.

Jeg forventer meg bare et eller annet utsagn fra Asheim nå som viser hvor lite kontakt han har med bakken.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om denne artikkelen dreier seg om Høyre så har jeg dessverre ingen illusjoner om at Høyre er noe unntak. Dessverre ja, jeg skulle virkelig ønske jeg trodde de var frekke og at det var helt utenkelig at noen andre kunne oppføre seg slik.

Problemet er at de som sitter ved maktens bord ønsker å bli sittende der, koste hva det koste vil for folket. Det er ikke en holdning om at dette er et ansvar, det er en holdning om at det er noe en kan karre til seg. Det er feil holdning.

Å være tillitsvalgt er et ansvar.

Sitat:

Men løy Høyre? Ja, vi vet nå at dette var en blank løgn.

For senere kommer det frem en intern mail med de avslørende setningene: «Vi er ikke tjent med at de får dette i en oppjaget valgkampinnspurt. E-postene sendes derfor ikke før fristen. Jeg tenker sent torsdag.» Dette ble omtalt i VG.

Denne saken handler ikke om Sindre Finnes’ aksjehandler. Det var daværende finansminister Jan Tore Sanner (H) som skrev de avslørende setningene i september 2021.
https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/bgvr53/hoeyre-har-holdt-tilbake-informasjon-tidligere-og-loeyet-om-det

Endret av Gugglo
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat:

Erna Solberg: Godt å være i gang med den politiske høsten
Tirsdag åpnet Stortinget – midt i stormen av habilitetssaker og politiske skandaler. – Det er godt å være i gang, sier Høyre-leder Erna Solberg etter trontalen.
https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/i/zEJK3r/erna-solberg-godt-aa-vaere-i-gang-med-den-politiske-hoesten

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foreldelsesfristen for Finnes sin handel med Nordic Mining-aksjer går ut ved mednatt.

Nordic Mining har ikke hørt fra Økokrim...

https://www.nrk.no/norge/nordic-mining-om-finnes-handel_-okokrim-har-ikke-ringt-oss-1.16580312

Økokrim vil ikke svare Nrk om de har mulighet til å i hemmelighet sikte Finnes for mulig innsidehandel i NM-aksjen.

Nordic Mining gir ikke Nrk innsyn i aksjeeierboken fra høsten 2013, da de tolker loven slik at de ikke må gi noen innsyn på saker tilbake i tid.

Økokrimsjef Pål Lønseth skriver i en e-post at de "selvfølgelig er oppmerksomme på foreldelsesfrister", uten å si noe mer om saken, eller om de kan sikte Finnes uten at det gjøres offentlig.

En ting er sikkert, hvis Økokrim velger å ikke gjøre noe med saken, uten å ha etterforsket nok, og foreldelsesfristen går ut, da bør noen se på bindinger mellom Økokrim og deres tidligere nestsjef, Elden-advokat Thomas Skjelbred, som nå er Sindre Finnes' advokat.

Jeg kan ikke forstå annet enn at Økokrim må sørge for at foreldelsesfristen i denne saken ikke går ut. Gjør de ikke det vil de selv komme i et dårlig lys hvor folk ikke lenger vil ha tillit til det arbeidet Økokrim gjør.

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (8 timer siden):

https://www.nrk.no/norge/venstreprofil-vil-vrake-erna-solberg-som-statsministerkandidat-1.16579315

Applaus til Venstre. Endelig er det noen som tør si hva de fleste velgerne i landet mener.

Alle tre forslag er noe som både Sverige, Danmark og Finland allerede har hatt i en årrekke forresten. Det er bare lille nepotistiske Norge som ikke har det.

Flott av Ane Breivik å være så tydelig.

Det som slår meg mest med denne artikkelen, det er hvordan de mannlige lederne av KrfU og Unge Høyre svarer.

* Leder i KrfU, Rasmus Bjuland:

"Jeg har likevel tillit til Erna, håper hun fortsetter i rollen. Vi trenger henne tilbake i statsministerstolen i 2025, sier til NRK."

Til tross for at Erna Solberg har innrømmet å ha vært inhabil flere ganger mens hun var statsminister fordi hun valgte å ikke sjekke det hun måtte sjekke for å kunne vurdere egen habilitet - så har altså leder av KrfU full tillit til "Erna". Krf sliter så mye at det er eneste mulighet de har til å komme i posisjon, så dette utsagnet dreier seg åpenbart om makt, ikke demokrati.

* Leder i Unge Høyre, Ola Svenneby er ikke bedre:

"Det fremstår litt som om interessen til Ane Breivik ikke er å få til et borgerlig samarbeid, men medieoppslag. Det syns jeg er litt synd, for å være helt ærlig."

Dette er hersketeknikk og et forsøk på å devaluere både Ane Breivik og et forsøk på å få fokuset bort fra det saken handler om - nemlig at Erna Solberg, leder av Høyre, har sviktet og brutt forvaltningsloven, tilsynelatende på en rekke punkter, mens hun var landets øverste leder, statsminister i åtte år. Landet kan ikke ha en statsminister som tar så lett på egen habilitet. Men Høyre - og nå tydeligvis også Unge Høyre - velger å rakke ned på en annen ung politiker, fremfor å ta ansvar for eget partis handlinger og Høyres leders uakseptable - og ulovlige - handlinger som har ført til både inhabilitet for Solberg og bevisst tåkelegging fra Høyres side, samt påvirkning av valgresultat.

Det disse to unge KrfU og Unge Høyre-lederne lover dessverre IKKE godt for Norges fremtid og demokrati. De viser at de allerede er "hjernevasket" inn i partipolitikken, og viser at parti og makt går foran landets beste, velgernes tillit til politikere og landets demokrati.

Disse to, Bjuland og Svenneby, viser tydelig hvor viktig det er at vi får en omlegging av lovverket slik at partibroilere ikke kan komme på Stortinget. Kanskje burde det settes en aldersgrense for når unge kan delta i partipolitikken? Og ikke minst, det må på plass at Stortingspolitikere må ha 10 års yrkeserfaring utenfor politikk og organisasjonsarbeid!

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gugglo skrev (2 timer siden):

Sitat:

Erna Solberg: Godt å være i gang med den politiske høsten
Tirsdag åpnet Stortinget – midt i stormen av habilitetssaker og politiske skandaler. – Det er godt å være i gang, sier Høyre-leder Erna Solberg etter trontalen.
https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/i/zEJK3r/erna-solberg-godt-aa-vaere-i-gang-med-den-politiske-hoesten

Det er en skam at hun kan fortsette som om ingenting har skjedd.

Men senere i dag skal hun svare for Kontroll- og konstitusjonskomiteen. Har dessverre liten tro på at alt kommer frem der heller. Erna Solberg har jo flere ganger sagt at det å sjekke mannens aksjehandel opp mot hennes habilitet i alle saker vil være en "umulig" oppgave.

Nei, Erna Solberg - ikke umulig, men tidkrevende.

Det at hun har gjentatt at det er umulig så mange ganger til media, og hun i praksis har vist at hun ikke er villig til å gjøre alt for å få ut all nødvendig informasjon, det gjør at det er lite grunn til å tro at hun og apparatet rundt henne har tatt seg tid til å gå gjennom alt til i dag. Det er også grunnen til at Solberg bør etterforskes, da det nok er eneste måte det kan sikres at alt kommer på bordet.

Tilliten til Stortinget, til politikerne, til de politiske partiene - til demokratiet! - krever det.

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kampanjejournalistikken fortsetter..Med noen dagers mellomrom så representeres  innledningen til saken som noe nytt i saken.. i mellomtiden så ringer de ned dørene til folk for å høre om propagandaen virker og velgernes mistillit til Erna.. Agendaen med kampanjejournalistikken er å få velgerne til å miste tilliten til Erna og at hun trekker seg som statsministerkandidat, dette fordi at hennes høye tillit er den største trusselen til de rødgrønne i 2025 valget.

Når en og annen nevnet Tadjik-saken, Metoo-saken, Brenna-saken, Trettebergstuen-saken og Hvidtfeldt-saken..ja da er det bare litt mumling fra journalistene før det ebber helt ut.. 

Det har vært undersøkelser , flere ganger , de siste 20 årene , om hva journalister i Norge stemmer på ved valg..2/3 av dem stemmer på venstresidens partier.

Dette er viktig at velgerne skjønner når de hører på disse som har rangert seg fra å være den fjerde statsmakt til den første..

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baktus skrev (57 minutter siden):

Kampanjejournalistikken fortsetter..Med noen dagers mellomrom så representeres  innledningen til saken som noe nytt i saken.. i mellomtiden så ringer de ned dørene til folk for å høre om propagandaen virker og velgernes mistillit til Erna.. Agendaen med kampanjejournalistikken er å få velgerne til å miste tilliten til Erna og at hun trekker seg som statsministerkandidat, dette fordi at hennes høye tillit er den største trusselen til de rødgrønne i 2025 valget.

Når en og annen nevnet Tadjik-saken, Metoo-saken, Brenna-saken, Trettebergstuen-saken og Hvidtfeldt-saken..ja da er det bare litt mumling fra journalistene før det ebber helt ut.. 

Det har vært undersøkelser , flere ganger , de siste 20 årene , om hva journalister i Norge stemmer på ved valg..2/3 av dem stemmer på venstresidens partier.

Dette er viktig at velgerne skjønner når de hører på disse som har rangert seg fra å være den fjerde statsmakt til den første..

Ser du for deg at Solvang ville ha dullet med Støre, dersom kona til Støre drev med daytrading og Støre innrømmet at han var inhabil? 

Det er ingen andre politikere som har sluppet billigere unna i media enn det Solberg har gjort. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så skuffet over

- Partiet Høyre som er de ansvarlige for hvordan saken utvikler seg med ikke både total ansvarsfraskrivelse, men også bevisst kalkulert lureri av oss befolkningen. De er primus motor bak «la oss lure Norges befolkning». Jeg er sjokkert! 

- «Den liksom rederlige» Erna Solberg, som har så lite respekt for folket at hun smiler, smatter, retter på kroppen og føler seg godt der hun er i gang med ett apparat for å løgnaktig drive et harselas med folket.

De undergraver demokratiet. Hvordan føle glede ved å stemme på partiene, når store Høyre kan drive et slikt gjøn for å bedrive lureri på folket. Spinn-doktorer, høytstående kontakter, planlagt harselas av folket med å lure hele media med intime 1-1 intervjuer mens de holder tilbake informasjon og lar tiden ebbe ut.

Team Solberg, Elden, selveste Høyres ledelse og Økokrims (tidligere) ledere. Hvem vet hvor mange fler? 

Fy! 

• Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Baktus said:

Hva er det du mener egentlig?

Erna Solberg, i likhet med AT, AH og et drøss andre politikere har brutt loven. At Høyres velgere nå sier at det er media sin skyld blir bare hyperbole påstander som er i ligaen med det Erna driver med om dagen. Tåkelegging og propaganda.

Jeg vet ikke om du husker medie-trykket rundt AP når Giske ble tatt, eller når Tadjik ble tatt, eller Trettebergstuen som ble plastret utover mediene til hun trakk seg, men det gjør jeg. Vi oppfatter helt klart tingene forskjellig, men det er nok fordi Høyre virker mer og mer som et anti-demokratisk parti som spiller på populisme og tilsløring av demokratiet, og at Ernas velgere er tilbøyelige til å tilbe "Stjerna" Erna enn hele partiet høyre. Derfor har Høyre et stort problem, de har malt seg inn i et propagandahjørne som det er vanskelig å komme ut av.

Ingen andre saker står i stil til det Erna har gjort, og fortsetter å gjøre, hun har vært inhabil det meste av sin regjeringstid, det er grovt og helt uakseptabelt, selv om flere høyre-broilere mener at det ikke er det.

Endret av Anonio
  • Liker 9
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...