Gå til innhold

Erna Solberg gift med daytrader

keops

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

15 minutter siden, Svava said:

Så viser det seg at Sindre Finnes har hatt en ganske miserabel aksjeutvikling sammenlignet med globale og norske indeksfond:
https://www.nrk.no/norge/finnes-ville-tjent-1_1-million-mer-i-vanlige-aksjefond-1.16567894

Ja, men det er ikke det som er problemet her.

Problemet er Høyres håndtering, Ernas klare inhabilitet og hennes lefling med demokratiet.

At Høyre tør. Det er tydeligvis ingen skam i broilerfabrikkene AP og Høyre, politisk åremål og lobbyregister - nå!

• Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos det å holde tilbake avgjørende informasjon, så har Erna Solberg en historie med å gjøre det.

Diskuteres her:

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/frykter-erna-grep/80240798

Erna Solberg kan nekte å gi informasjon til Kontrollkommiteen og komme unna med det, iflg. jussekspert. Om hun forsøker seg på å gjøre det, så er det i så fall kun et samlet Storting som kan kreve av henne at hun likevel legger frem all relevant informasjon.

Også ang. Nav-skandalen nektet Erna Solberg å legge frem informasjon i saken om hva myndighetene visste:

https://www.dagbladet.no/nyheter/krever-innsyn-na-kommer-svaret/75660041?articleToken=4fbc7c0fb2b773c87f5b7df5840334b0b121361a403eb9d77a5500aca04bbe94

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høstsemester skrev (På 15.9.2023 den 16.31):

Både min mann og jeg handler aksjer, noe vi begge to er klar over at den andre gjør. Invitasjoner ol kommer i posten fra de ulike selskapene vi eier aksjer i. Meget merkelig at hun i løpet av alle årene ikke har fått med seg noe som helst.. 

Ikke troverdig i det hele tatt. Tror hun vi er dumme eller?

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyre dras med i dekkoperasjonen. Og potensielt med i dragsuget

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/hoyre-dras-med-i-dekkoperasjonen-og-potensielt-med-i-dragsuget/o/5-95-1351558

Kommentaren kort oppsummert, punkt for punkt:

Sitat

1. Solberg hadde et entydig ansvar

2. Solberg visste fra 2017 at Finnes ikke var helt til å stole på

3. Statsministerens husstand har beriket seg på lyssky børshandel

4. Påvirker med skjult agenda

5. Solberg så en annen vei

6. Solberg skjuler sine spor

Endret av - Brian
  • Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnsengasjert skrev (6 minutter siden):

Ikke troverdig i det hele tatt. Tror hun vi er dumme eller?

Det er vel det hun håper på. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sweetheaven skrev (På 16.9.2023 den 0.40):

Hva med Tadjik og Mehl? Denne lista begynner å bli lang. 

Egentlig burde Økokrim hatt det som mandat at de ransaker alle på Stortinget jevnlig med stikkprøver. Utroskap som politiker = rett på rævva ut uten nåde og med de konsekvenser det innebærer å bryte loven. 

Tenker også at når politikere tjener så store summer at de kan spekulere i aksjer for mange millioner, så sier det litt om fordelingen i landet her. Hvor mange tårer ofret Erna når familier ropte ut om vanskelige dager med å snu om på hver eneste krone? Vi har et samfunn som forfølger de svakeste og syke i samfunnet.

Et system som ransaker menneskers uføre til minste detalj og en tidligere statsminister (og andre politikere) som gjentatte ganger sitter på sine høye hester og fnyser av folket. Vi har blitt så naive, og til de grader så indoktrinert til å tro at de er redelige mennesker og bare vil oss alle det beste. Prisene øker mens politikerne bare stapper skattepengene våre rett i lomma på seg selv. Motbydelig.

Jepp.

Jeg vil påstå at grunnen til at så mange offentlige etater, herunder barnevern, helsevesen, rettsvesen og NAV, ikke fungerer er fordi folk er for naive til å få opp øynene og protestere.

Jeg er rasende over at Høyre over tid har bygget ned helsevesenet i den grad at folk dør i helsekø. 18.000 sengeplasser i psykiatrien har blitt redusert til 4000. Pakkeforløp har blitt innført, og mange overlatt (uansvarlig) til kommunen som ikke har kompetanse på alvorlige psykiske lidelser.

Vi må erkjenne at noen mennesker ikke blir friske, sies det. Det vil si at noen trenger livslang behandling, og det vil si at noen trenger en institusjonsplass - kanskje livet ut. De trenger også uføretrygd. Det skal "lønne seg å jobbe" er typisk privilegerte menneskers "motto". Vi som har opplevd livets skyggesider, hatt grusomme barndomsopplevelser og opplevd at både helsevesenet og rettsvesenet har sviktet oss, skjønner at personer ikke skal straffes for å være syke, OG at det ikke nytter å kutte i velferdsordninger for å presse folk ut i jobb. En slik politikk tar liv.

Men som vanlig er de fleste nordmenn naive sauer som ikke er klar over de alvorlige problemene samfunnet står overfor.

• Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (På 18.9.2023 den 15.11):

Og det er ikke bare den. Noen eksempler «de var vel fattige før og?», «Jeg klarer å betale tannlegeregningen, og det klarer mange andre også», «Jeg har alltid gått på jobb og jeg har hatt mange menstruasjonsperioder»… m.f. Og ikke minst «vi har verdens beste fødetilbud» til hun som mistet sønnen sin pga kapasitet på UNN. 

Dette er jo problemet med politikerne. De håver inn million etter million, samtidig som de bygger ned det offentlige helsevesenet "fordi de selv har så mye penger at de kan betale for private tjenester at de ikke trenger et opprustet offentlig helsetilbud".. 🤐

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Samfunnsengasjert said:

[...] Jeg er rasende over at Høyre over tid har bygget ned helsevesenet i den grad at folk dør i helsekø. 18.000 sengeplasser i psykiatrien har blitt redusert til 4000. [...]

Helt enig, det er til å bli rasende av, skjønt den store nedbyggingen av psykiatrien var allerede i gang mot slutten av 90-tallet. Men det bare fortsatte under Solberg-regjeringen, absolutt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig møkklei hele Finnes-gate nå, og jeg kan ikke fatte og begripe at Erna enda sitter i partilederstolen. Og trygt, til og med! 

Hva er det som skjer i Norge?! Hva er det som må til for å kaste Erna på hodet og ræva ut av partilederstolen?! For tidenes største politikerskandale var visst ikke nok.

Jeg klarer ikke å ta innover meg at høyrevelgerne og ikke minst partiet Høyre oppriktig mener at Erna skal stille som statsministerkandidat i 2025. Og da få ta med seg Finnes (med barnevakt!) inn i hjertet av Norge igjen, hvor de koser og mesker seg i Norges o'flotte statsministerbolig på Norges regning. 

For meg høres dette ut som fullstendig galskap. Det er en illustrasjon av tidenes norske dystopi. 

En praksis i offentlig arbeidsliv innenfor HR og personal er at det skal ikke være forskjellsbehandling der det skal statueres et eksempel utover minimumskrav. Denne praksisen er det noe ansatte på gulvet kjenner smertelig godt til, mens administrasjonen går helt fri for dette. Hele denne særpraksisen i det offentlige Norge om at de svakeste skal legges under press og bli hardt straffet, mens de maktfulle og sterke skal bli dikket med og belønnet, er en stygg ukultur som har grodd fast i systemene. 

Erna og Høyre er et prakteksempel på dette.

Så her sitter vi som velgere og er sanntidsvitner til en slik utilgivelig ukultur. Likevel skjer ingenting. Et par dager med avanserte PR-strategier, bortforklaringer og personlige historier så ble likegreit det meste glemt. Det norske folket er så naive, tillitsfulle og lettlurte at vi knapt vet attfram på oss selv. Så hun har ingen grunner for å stoppe nå. For både folk og media vil gå trette og tause av saken bare tiden dras nok lang ut.

Erna latteliggjør både folket, demokratiet og politikken hver dag med å sitte i partilederstolen. Hun holder Norge for narr. Og det verste av alt, jeg tror hun er fullstendig klar over det. Hun må jo le av dette hver kveld. 

Jeg er snart revet av meg håret i frustrasjon av saken.

Endret av Bombasi
  • Liker 13
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Brian skrev (2 timer siden):

Høyre dras med i dekkoperasjonen. Og potensielt med i dragsuget

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/hoyre-dras-med-i-dekkoperasjonen-og-potensielt-med-i-dragsuget/o/5-95-1351558

Kommentaren kort oppsummert, punkt for punkt:

Hva hadde vi tenkt om at husstanden til regjeringssjefen gjennom åtte år beriket seg på skjult og ureglementert aksjehandel, hvis dette ble avslørt i Italia?

Da tror jeg alle nordmenn ville sett dette for hva det er. Men det gjør ikke alle. Særlig ikke i Høyre.

- Godt sagt.
Både dette og resten av artikkelen. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Erna Solberg forteller til Dagbladet at hun «ikke tror» Sindre Finnes vil fortsette med aksjehandler bak hennes rygg dersom de to flytter inn i Statsministerboligen på nytt.

- Slik situasjonen er nå, tror jeg ikke han vil risikere å komme i den situasjonen en gang til, sier Solberg.
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/tror-ikke-sindre-tor-fortsette/80246455

Hvor er det Erna tar ansvar?

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gugglo skrev (3 minutter siden):

Erna Solberg forteller til Dagbladet at hun «ikke tror» Sindre Finnes vil fortsette med aksjehandler bak hennes rygg dersom de to flytter inn i Statsministerboligen på nytt.

- Slik situasjonen er nå, tror jeg ikke han vil risikere å komme i den situasjonen en gang til, sier Solberg.
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/tror-ikke-sindre-tor-fortsette/80246455

Hvor er det Erna tar ansvar?

Og enda verre fra samme link:

"Solberg vedgår at hun ikke er sikker på at mannen har lært av sine feil, men hun «tror» det er tilfellet.

- Jeg tror at det vil være helt åpenbart at Sindre ikke kommer til å fortsette med aksjehandler nå, sier hun."

Hun er ikke sikker på at mannen har lært av sine feil, men likevel tror hun det vil være "helt åpenbart" at Sindre ikke kommer til å fortsette med aksjehandler nå, sier hun.

Vel, Erna Solberg var før valget i 2013 helt sikker på at hvis hun fikk makt så skulle landets beredskap styrkes betraktelig. Åtte år med makt senere og Solberg hadde sørget for å svekke landets beredskap på mange felt.

Erna Solberg kan ikke tros på noe hun sier lenger, noe saken hun nå står i viser helt åpenbart...!

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en internasjonal undersøkelse om korrupsjon og rangering av land i den sammenhengen, fikk Norge 0 av 100 poeng på ett av parameterne. Det gikk på at vi ikke har et register for lobbyvirksomhet. Hvem har kontakt med hvem på Stortinget og i toppen av forvaltningen og i politikken. Etablering av et slikt register har blitt stemt ned sju-åtte ganger i Stortinget. Er dere forbauset over at de to styringspartiene Ap og Høyre stemte imot sist det var oppe? Sp og Frp stemte også imot. Hva er motivet for å stemme imot åpenhet?

https://www.adressa.no/midtnorskdebatt/i/dw91oJ/de-som-verken-kan-eller-skal-roeres

Refleksjoner rundt Erna

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bombasi skrev (2 timer siden):

Jeg er egentlig møkklei hele Finnes-gate nå, og jeg kan ikke fatte og begripe at Erna enda sitter i partilederstolen. Og trygt, til og med! 

Hva er det som skjer i Norge?! Hva er det som må til for å kaste Erna på hodet og ræva ut av partilederstolen?! For tidenes største politikerskandale var visst ikke nok.

Jeg klarer ikke å ta innover meg at høyrevelgerne og ikke minst partiet Høyre oppriktig mener at Erna skal stille som statsministerkandidat i 2025. Og da få ta med seg Finnes (med barnevakt!) inn i hjertet av Norge igjen, hvor de koser og mesker seg i Norges o'flotte statsministerbolig på Norges regning. 

For meg høres dette ut som fullstendig galskap. Det er en illustrasjon av tidenes norske dystopi. 

En praksis i offentlig arbeidsliv innenfor HR og personal er at det skal ikke være forskjellsbehandling der det skal statueres et eksempel utover minimumskrav. Denne praksisen er det noe ansatte på gulvet kjenner smertelig godt til, mens administrasjonen går helt fri for dette. Hele denne særpraksisen i det offentlige Norge om at de svakeste skal legges under press og bli hardt straffet, mens de maktfulle og sterke skal bli dikket med og belønnet, er en stygg ukultur som har grodd fast i systemene. 

Erna og Høyre er et prakteksempel på dette.

Så her sitter vi som velgere og er sanntidsvitner til en slik utilgivelig ukultur. Likevel skjer ingenting. Et par dager med avanserte PR-strategier, bortforklaringer og personlige historier så ble likegreit det meste glemt. Det norske folket er så naive, tillitsfulle og lettlurte at vi knapt vet attfram på oss selv. Så hun har ingen grunner for å stoppe nå. For både folk og media vil gå trette og tause av saken bare tiden dras nok lang ut.

Erna latteliggjør både folket, demokratiet og politikken hver dag med å sitte i partilederstolen. Hun holder Norge for narr. Og det verste av alt, jeg tror hun er fullstendig klar over det. Hun må jo le av dette hver kveld. 

Jeg er snart revet av meg håret i frustrasjon av saken.

Jeg tror det er akkurat det du skriver i din første setning, Bombasi, som Erna Solberg og Høyre satser alt på... at folk skal bli møkk lei av hele saken... for om folk bli lei, da vil Solberg fortsette, og mest trolig slippe unna med alt.

Du skriver at det er fullstendig galskap at dette kan skje.

Jeg tror mye av det du skriver her peker på ulike samfunnsproblemer og samtidsproblemer som tilsammen utgjør alvorlige risikoer når det kommer til fremtiden til det norske demokratiet.

Du skriver at det norske folket er så naive, tillitsfulle og lettlurte at vi knapt vet attfram på oss selv. Det tror jeg det ligger en god del i. Den siste uken har jeg snakket med flere personer om denne saken. Dette er oppegående og intelligente personer. Den ene mente at nå hadde Erna fått nok kritikk. Dette er en person som jeg vet noenlunde hvor står politisk og det er også en person som normalt er samfunnsengasjert. For meg ble dette vanskelig å forstå, så jeg lurte på hvor mye personen hadde satt seg inn i saken. Viste seg at det i all hovedsak var å ha fått med seg nyhetene på tv, og ikke minst mye den dagen Solberg hadde sin maraton-intervju-dag, og personen hadde kjøpt Solbergs historie om at hun er sviktet av ektemannen og ikke kunne vite, med hud og hår. Jeg brukte få minutter på å fortelle personen kort om advarslene fra SMK, sakene i 2014, 2017, 2019, hvilket lovfestet ansvar Solberg personlig hadde for å sikre egen habilitet, hva loven sier om det å ha et slepphendt forhold til taushetsbelagt informasjon - og det at Solberg trenerte å gi informasjon før valget som kunne påvirket valgresultatet, og alle feilene i Høyres egen tidslinje, informasjon som er bevisst fjernet. Personen jeg snakket med var dypt sjokkert over at det var mulig å ikke ha fått med seg dette.

En annen fortalte omtrent samme historie, men der var gjengangeren at "alle politikere lyver, så Solberg er ikke noe verre enn de andre og hun kunne jo ikke vite at mannen løy til henne". Samme der, jeg forklarte hvorfor denne saken er så ille og følgene for tilliten til demokratiet av det Solberg og Høyre og Høyres toppledelse/stab nå helt bevisst gjør. Også denne personen var sjokkert, for de hadde ikke trodd det var så alvorlig. Personen har begynt å følge med.

Så har jeg snakket med en som "er for travel til å følge med". To til som har blitt sjokkerte år de har fått med seg detaljene i saken. Og også et par som "ikke har overskudd til å følge med". Og flere som har fått med seg, men som føler seg maktesløse, at det uansett ikke hjelper å engasjere seg.

Dette viser på ene siden at Solberg og Høyres strategi har vært ganske vellykket, dessverre. For det Solberg og Høyre gjør er å føre det norske folk bak lyset og å vise totalt respektløshet mot det norske demokratiet.

På den andre siden så tror jeg det er mange som reagerer som de jeg har snakket med.

Folk flest i Norge har lenge hatt det altfor godt. Det blir færre og færre som husker gjenoppbyggingen av landet etter andre verdenskrig, færre som husker hvordan samfunnet var da, holdningene, fellesskapet, og det at det da var vanlig å greie seg med lite. Selv på 70-tallet hadde de fleste det forholdsvis sparsommelig materielt.

Nå er det veldig mange som tar mye penger og god økonomi for gitt. Med god økonomi ønsker man å holde på sitt og få enda mer. Så tiden har ligget godt tilrette for Høyres politikk. Så har tiden begynt å endre seg gradvis, forskjellene i verden - og i Norge - øker. De som har mest ønsker ingen endring eller gi fra seg noe, og da begynner politikere innenlands med polariserende politikk. Høyre og Frp har vært verstingene her. De har satt folk opp mot hverandre, slik at fokuset blir på de som har minst som gjøres til syndebukker, for å ta fokuset bort fra dårlig politikk, uansvarlige politikere. Og politikerne gjør det fordi folket ikke følger bevisst med. Det er bare i et samfunn hvor folk flest har det altfor godt at så store deler av befolkningen blir så tilsynelatende bevisstløse i sitt forhold til egne politikere. Frp har drevet sin retorikk så langt at de har greid det helt uforståelige å få mange av de som har det verst i landet til å stemme på seg - selv om Frp (og Høyre) har en partipolitikk som vil gjøre tilværelsen til disse gruppene verre. Dette er gjort med Frps fokus på populistiske saker og en mer overfladisk retorikk som i årevis har vært spinndoktorers våte drømmer. Frp har fulgt godt opp det de lærte av Steve Bannon.

Men de fleste har det så godt at de egentlig ikke bryr seg så voldsomt om politikken, fordi det ikke har hatt så mye å si for dem siste par tiårene hvem som har styrt landet. Så kommer endringene, flere faller utenfor, press utenfra - og det passer folk å gjøre svakere grupper til syndebukker, fordi det fratar de som har det godt ansvar selv.

Internett har på mange måter ødelagt folk. Det er som på så mange andre områder i samfunnet i dag "øyeblikkelig tilfredsstillelse" som gjelder, enten det er å scrolle på nett, få eller gi et klikk på sosiale medier, bli underholdt. Medier er blitt klikkhorer og har sluppet til så mye elendig stoff at ingen av de samme mediehusene ville tatt i slike saker for 20-30 år siden, fordi de da visste at dette ødelegger for seriøs journalistikk og den rollen media skal ha som den fjerde statsmakt. Nå er det krigstype-overskrifter på saker som knapt Se og Hør vil ta i - hva som helst, bare media får klikk. På tv er det det samme, zappe fra kanal til kanal, lett underholdning, drama, fråtse i "virkelighets-tv" (reality-tv) som ikke har noe med virkeligheten å gjøre. Men hva gjør det når folket er dopet på å stadig scrolle videre, klikke inn, ut, hit, dit.

Når folk klikker seg inn på slikt stoff, da stimulerer det media til å tilby mer av det, noe som igjen gjør at vi får færre virkelig gode journalister. Det hjelper heller ikke at mediehusene er blitt så store nå at eierskap ikke lenger har lokal tilknytning og i flere tilfeller bare delvis har norsk tilknytning pga. store utenlandske investeringer i norsk media.

Folkets konsentrasjonsevne faller. Og kunnskap om demokratiet stuper. Da er blir det også færre som tar seg tid til å sette seg godt inn i viktige saker. Har de lest overskrift og ingress, så har de satt seg godt inn i noe, tror de. Og mens de ser på en nyhetssending som går litt i dybden så sitter de gjerne og scroller på mobilen på sosiale medier.

Og nå er vi i den absurde situasjonen med Erna Solberg og Høyre som fjerner informasjon, trenerer publisering av informasjon for å påvirke valget, gir ufullstendig informasjon. Solberg og Høyre har jobbet i verste influencer-stil med å  skape falske narrativer i håp om å lure folket, og når første narrativ ikke fungerte bra nok, da dras både andre og tredje og fjerde narrativ opp av hatten, helt skamløst, men hensikten deres - få mer makt! - helliger at alle uetiske og mulig ulovlige midler tas i bruk. Skamløst, kynisk, iskaldt kalkulerende. Arrogansen til Erna Solberg og Høyre er så enorm at det er vanskelig å forstå.

Nesten like vanskelig å forstå er det at så mange andre politikere fra andre partier er så taus i denne saken. Vi står som du sier, Bombasi, i den største politiske krisen landet kanskje har opplevd (sett bort fra invasjonen av Norge i 1940). Ikke bare en krise, men vi er, som du sier, tidsvitner til at landets største parti og tidligere statsminister helt bevisst og åpenlyst forsøker å ødelegge noen av de viktigste prinsippene for et fungerende demokrati. Åpenhet, ærlighet, tillit, troverdighet, respekt for folket, for norske lover. Nå synes ingenting å være viktig lenger for Erna Solberg og Høyre - makt! Noe Erna Solberg viste dagen etter valgdagen, vel vitende om at hun ikke hadde levert ut avgjørende informasjon før valget. Men det å få makten trumfer alt annet, inkl. lovfestede plikter.

image.png.78afb488d863b0406c8e620865e75794.png

image.png.dea9b1726b7050ac8f9930690fcd9a18.png

Stillbilder/screenshot av video på nrk.no: https://www.nrk.no/norge/dette-er-detaljene-i-aksjesaken-til-sindre-finnes-og-erna-solberg-1.16562098

Erna Solberg har allerede vist at hun ikke er til å stole på fordi hun tar for lett på egne plikter. Hun tror hun kan stole på Sindre om hun blir statsminister igjen, men hun kan ikke garantere det, likevel tror hun det er helt åpenbart at Sindre ikke vil handle med aksjer om hun bare blir statsminister igjen. Og en Sindre-barnevakt skal altså passe på. Med andre ord, hun planlegger bevisst å overlate egen habilitet i hendene på andre igjen. For Erna Solberg, hun skal være hevet over å ta ansvar for egen habilitet.

At en person som har brukt hele sitt liv i politikken kan synke så dypt som det Erna Solberg nå gjør, at hun gjør narr av demokratiet, det norske folk og norske lover, det er nesten ikke til å tro. Hun har vært priveligert, altfor priveligert, tydeligvis, Når hun nå, med full støtte fra Høyre, opphøyer seg selv over norsk lov, over norsk demokrati.

Jeg synes tafattheten i de som skulle tatt ansvar nå - bl.a. Økokrim, andre politikere, kanskje Riksrevisjonen også... de er mer eller mindre fraværende. Og i mellomtiden bruker Høyre og Erna Solberg alt de har av nettverk og spinndoktorer for å skape et narrativ om Solberg og Høyre som ikke stemmer med sannheten. Selv når antall feilaktige påstander fra både Høyre og Solberg blir avslørt i hopetall, så synes ingen å ta ansvar for å komme til bunns i saken.

Selv om Solberg i begynnelsen i sitt første narrativ gjorde mannen til syndebukk i nesten grotesk grad i et forsøk på å skjule egen ansvarsfraskrivelse siste åtte-ti år, så fremstår det nå mer og mer som et avtalt spill også mellom de to - når man ser at de var sammen i Høyres Hus 13. september og endret hans lister, fjernet informasjon... alt for å presentere enda en nytt feilaktig narrativ.

Norge har tronet øverst på EIUs demokrati-index både i 2020 og 2021. Etter siste tids politiske skandaler kommer vi til å falle på den listen. Spesielt hvis landet ikke greier å rydde opp i en tidligere statsministers inhabilitet, tillate å la inhabile toppolitikere fortsette i regjeringen og i toppolitikken. Tilliten til demokratiet og til rettsvesenet vil falle. Og dette er ofte første tegn på demokratier som smuldrer opp.

Men enn noensinne tror jeg det er viktig at folket ikke går lei i denne saken, men krever at disse sakene blir etterforsket, at vi ikke kan ha toppolitikere som viser så stor forakt for det folket de tjener, det demokratiet de har fått i oppgave å beskytte.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnsdebatt skrev (1 time siden):

I en internasjonal undersøkelse om korrupsjon og rangering av land i den sammenhengen, fikk Norge 0 av 100 poeng på ett av parameterne. Det gikk på at vi ikke har et register for lobbyvirksomhet. Hvem har kontakt med hvem på Stortinget og i toppen av forvaltningen og i politikken. Etablering av et slikt register har blitt stemt ned sju-åtte ganger i Stortinget. Er dere forbauset over at de to styringspartiene Ap og Høyre stemte imot sist det var oppe? Sp og Frp stemte også imot. Hva er motivet for å stemme imot åpenhet?

https://www.adressa.no/midtnorskdebatt/i/dw91oJ/de-som-verken-kan-eller-skal-roeres

Refleksjoner rundt Erna

Akkurat dette er en av grunnene til at korrupsjon i Norge har fått utvikle seg ukritisk og uten at folk flest ser den eller tror den eksisterer.

Se bare på First House. De har i dag 41 rådgivere. Av disse har 21-22 enten vært politikere eller jobbet som rådgivere til toppolitikere eller jobbet i div. departementer.

Tre av disse har jobbet direkte med Høyre og Erna Solberg:

" Sigbjørn Aanes har erfaring som kommunikasjonssjef i Høyre, statssekretær og en av Erna Solbergs nærmeste rådgivere. Han hadde ansvar for posisjoneringen av Solberg og hennes mediehåndtering, og var sentral i utviklingen av Høyres valgstrategier i perioden 2011 til 2017. Sigbjørn har tidligere også arbeidet som informasjonssjef i Norsk Olje og Gass. " https://www.firsthouse.no/team/sigbjorn-aanes

"Odd (Hoen-Sevje) har mange års politisk kommunikasjonserfaring som rådgiver for Erna Solberg, både ved statsministerens kontor og på Stortinget. Han har også vært pressesjef i Høyres stortingsgruppe og rådgiver i kommunikasjonsbransjen."

"Cecilie (Victoria Jensen) har flere års erfaring som rådgiver på Stortinget, og hadde i flere år en sentral rolle i posisjonering av Erna Solberg og Høyre i digitale kanaler. Hun var blant annet ansvarlig for partiets digitale valgkommunikasjon."

I tillegg er det enda en som har bakgrunn i Høyre: "Harald (Victor Hove) har omfattende politisk erfaring, blant annet som byråd i Bergen, med ansvar for henholdsvis finans- og eierskap, kultur, og barnehage- og skole. Han har tidligere hatt ansvar for kommunikasjon, valgkampstrategi og lederstøtte for Høyre i Bergen."https://www.firsthouse.no/team/harald-victor-hove

Omtrent 50 % (+) av rådgiverne i First House har altså politisk erfaring. Mange partier er representert, ikke bare Høyre; Ap, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, både Ap og Rødt var det en som hadde erfaring fra. Tror det var minst et parti til som var representert blant rådgiverne. I tillegg hadde noen også erfaring fra statlige selskap.

Dette er en demokratisk problem, for båndene blir altfor tette til politikerne og styrende organer - samtidig som at slike firma i tillegg har store norske og internasjonale kunder som de driver en form for lobbyvirksomhet.

Jeg forsøkte å finne link, men fant ikke - men en annen tidligere i tråden nevnte at da VG gikk inn på Høyres Hus til intervjuet de skulle ha med Erna Solberg sist torsdag, så møtte de to rådgivere fra First House.

Det er ikke overraskende når man ser hvilke stillinger f.eks. Aanes og Hoen-Sevje har hatt i Høyre og med Erna Solberg i regjering.

I dette intervjuet med Aanes, da han sluttet i Høyre og gikk til First House viser det Aanes kaller for sine strategier, og noe av det er nesten ordrett hva Erna Solberg enten har sagt eller gjort siste tiden: https://m24.no/hoyre-regjeringen-sigbjorn-aanes/sigbjorn-aanes-levde-av-a-spinne-journalister-na-snakker-ernas-tidligere-statssekretaer-ut-om-livet-som-regjeringas-vapendrager/183695

"Der mange tror at «spinn» handler om raske og smarte triks, så mener Aanes at det heller handler om å sørge for at den offentlige samtalen går ut fra dine ord og dine perspektiver.

- Utgangspunktet for en diskusjon er så avgjørende for hvordan man lander en konklusjon. Også handler det om å få bort oppmerksomheten fra en sak som du vil ha oppmerksomheten bort fra. Det kan enten være en dårlig sak, eller en dårlig håndtering."

"Aanes ble utfordret på om det ofte var hans ord som ble presentert av Erna Solberg, noe han avviste. Hun formulerte seg på sin egen måte, men fikk hjelp til selve budskapet.

...Når jeg likevel skal si et triks, så handler det om å tenke langsiktig - også i det som kjennes kortsiktig ut.

...- Hvis du har dummet deg ut, så bør du gå live, for da har du kontrollen og slipper den klippinga. Det du sier, det kommer rett ut."

Og hva har Erna Solberg gjort i det siste?

Sørget for at den offentlige samtalen går ut fra hennes ord og hennes perspektiver (alt etter som hennes perspektiver i denne saken endrer seg med nye narrativ...). Hun har forsøkt, med ulike narrativ og ulike strategier (den personlige, offerrollen, kjærlighet, bagatellisering) å få oppmerksomheten bort fra en sak hun vil ha oppmerksomheten bort fra. Hun har gjentatt og gjentatt at hun tenker langsiktig, at hun ikke tar beslutninger i en krise. Og hun gikk live. Live i en hel dag, hvor Erna Solberg hadde den hele og fulle regien og kontrollen, slapp klipping."

forts.

• Liker 6
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndene er som nevnt for tette, politikerne og de tidligere politikerne vil ikke kutte båndene.

Dette gir f.eks. tidligere stortingsrepresentanter fri tilgang til Stortinget - resten av deres liv!

Moxnes og Sneve Martinussen forsøkte å få stoppet denne ordningen, bl.a. pga. at ordningen kan være en fare for demokratiet og mtp. lobbyvirksomhet - men i mars 2023, så avslo presidentskapet på Stortinget forslaget.

Det er utstedt rundt 250 slike adgangskort til Stortinget, til tidligere stortingsrepresentanter...

Noen av Presidentskapets merknader er... vel, merkelig ubegrunnet:https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Innstillinger/Stortinget/2022-2023/inns-202223-257s/?all=true

"Ordningen med at tidligere representanter har adgang til Stortingets bygninger, har lange tradisjoner, og presidentskapets flertall, stortingspresident Masud Gharahkhani, første visepresident Svein Harberg, andre visepresident Nils T. Bjørke, tredje visepresident Morten Wold og fjerde visepresident Kari Henriksen, anser det derfor ikke som formålstjenlig å avvikle denne ordningen helt. Ordningen gjør det mulig for tidligere stortingsrepresentanter å kunne holde kontakt med både nåværende og andre tidligere stortingsrepresentanter, noe som anses som positivt. Dagens ordning med adgangskort legger dermed til rette for kontinuitet og erfaringsutveksling. På denne bakgrunn mener flertallet at representantforslaget ikke bør vedtas."

Altså, presidenskapet sier at fordi det har lange tradisjoner å gi tidligere representanter adgang til Stortingets bygninger, så anser presidentskapet det derfor ikke formålstjenelig å avvikle denne ordningen helt.

Presidenskapet vil imidlertid i fremtiden stramme inn reglene noe, skriver de, bl.a. skal disse tidligere representantene ikke lenger kunne ta med seg fem gjester hver til Stortingets bygninger, men én.

Og neste punkt presidentskapet vil endre er i denne sammenhengen - lobbyisme - så naiv at man nesten ikke kan tro det man leser:

"Flertallet vil imidlertid endre adgangsreglementet slik at tidligere representanter må undertegne en erklæring for å få utstedt adgangskort til Stortinget. Det vil her framgå at adgangskortet ikke skal benyttes til politisk påvirkningsarbeid. Dersom formålet med besøket er politisk påvirkningsarbeid, skal den tidligere stortingsrepresentanten registrere seg i Stortingets besøkssystem i resepsjonen – på lik linje med andre besøkende."

De kan da ikke seriøst tro at lobbyister vil være åpne om lobbyingen alltid??

Bare Stortingets presidentskaps femte visepresident, Ingrid Fiskaa, synes å ha forstått alvoret i dette, da hun var den eneste som var for å stoppe tidligere representanters frie tilgang til Stortinget, og begrunnet det slik:

"Det har vært og er flere tilfeller der tidligere representanter går over til å bli lobbyister for mektige kommersielle interesser. Tette nettverk og interessekonflikter er en reell, korrupsjonsrelatert utfordring i Norge og bør tas på alvor. Så lenge forslaget om et lobbyregister ikke har fått flertall, blir det desto viktigere å motvirke disse utfordringene på andre måter. Dette medlem fremmer derfor følgende forslag:

«Stortinget ber presidentskapet avvikle ordningen hvor tidligere stortingsrepresentanter har adgangskort til Stortingets bygninger.» "

Men flertallet i presidentskapet stemte mot... og dette var altså 23. mars 2023.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.aftenbladet.no/meninger/kommentar/i/5BpOE6/lakselobby-og-annen-lobby

" VG kartla i 2020 148 personer som da enten hadde vært politikere og gått til PR-bransjen, som var aktive politikere med bakgrunn fra PR-bransjen eller som hadde gått mellom politikk og PR siden høsten 2009. Dette kalte de svingdøren."

Nesten 150 tidligere stortingsrepresentanter som nå har fri tilgang til Stortingets bygninger og som - inntil det faktisk blir endret - kan ta med seg fem "gjester" hver. Og disse nesten 150 tidligere stortingsrepresentantene med fri tilgang til Stortinget, de har gått til PR-bransjen og lobbyvirksomhet.

Også fra linken: (som er fra 2022)

"Næringspolitisk sjef Peder Egseth i Sjømat Norge advarte denne uken mot en normpris på laks. Samtidig er Høyre-leder Erna Solberg svært kritisk til regjeringens forslag til normpris.

Hvorfor er dette viktig?

Fordi Egseth ikke er noen hvemsomhelst. Han var nemlig Solbergs statssekretær da hun var statsminister. Nå jobber han altså for Sjømat Norge.

Hans hovedoppgaver er, ifølge organisasjonens pressemelding, å drive «arbeid opp mot Stortinget, myndigheter, politiske partier, NGOer og andre sentrale aktører». En litt fancy beskrivelse for lobbyvirksomhet."

Nettverket mellom toppolitikerne og lobbyistene synes å være langt mer usynlig og sammenbundet enn et spindelvev...

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...