BB2 Skrevet 21. september 2023 #821 Del Skrevet 21. september 2023 2 hours ago, Frisk Frosk said: Dette kan jeg godt svare på! Hadde jeg fått den enorme tilliten av folket til å ha landets øverste tillitsverv, da hadde det vært noe jeg tok på dypt alvor! Og har man fått stor tillit, da må man handle og være troverdig. Det innebærer at hvis SMK hadde kommet til meg og sagt "Statsminister Frosk, vi ser at din mann, Herr Frosks, aksjehandel kan bli et alvorlig problem for din habilitet som statsminister, og at uten at du har fullstendig oversikt over all aksjehandel, så kan du og vi vanskelig vurdere din habilitet på en god nok måte"... da hadde jeg selvfølgelig tatt det på dypt alvor! Selv om Herr Frosk hadde fått råd fra SMK om hvordan han burde ha forholdt seg, så hadde jeg tatt det som en selvfølge at jeg selv måtte sørge for å ha oversikt og kontroll over mannens aksjehandler til enhver tid. Hvis jeg visste, som Erna Solberg visste på samme tidspunkt, at Herr Frosk hadde opplyst at han handlet aksjer 1-2 ganger i måneden, da hadde jeg tatt det som en selvfølge at jeg skulle hatt utskrifter av fullstendig aksjehandler minst to ganger i måneden. Det ville tatt meg og Herr Frosk ytterst få minutter i måneden å gjøre dette sammen. Siden jeg hadde sørget for å sikre egen habilitet på den måten, da hadde jeg også veldig raskt oppdaget at det ikke bare var 1-2 handler pr. måned, man langt mer. Da ville jeg tatt dette opp med ham først, og så med SMK og bedt om råd videre, og trolig bedt om langt hyppigere oppdateringer av aksjehandlene til Herr Frosk - selvfølgelig ikke bare muntlig over frokosten, men krevd utskrifter av hans VPS-konto og ev. annet nødvendig. Når pressen da i 2013 tok opp spørsmålet om hans aksjehandel, så hadde jeg kunnet vise til at jeg hadde full oversikt... Erna Solberg gjorde ikke dette, hun valgte å ignorere sitt ansvar for å forsikre seg om at egen habilitet ikke var truet. Det mener jeg på ingen måte er grunn nok til at hun skal slippe lett unna i dag, ved å si at hennes habilitet som Statsminister ikke endrer de sakene der hun var inhabil, fordi hun "ikke visste". For Erna Solberg valgte å ikke vite - tross advarsler både fra SMK og media i 2013. Tilbake til Statsminister Frosk. Si at jeg hadde vært litt mer slepphendt, at jeg hadde stolt på Herr Frosk og ikke hadde bedt om mer enn utskrift bare av enkelthandler Herr Frosk gjorde, og derfor trodde jeg hadde oversikten... Når 2014 da kom og media på nytt tok opp saken, Veronica Westhrin hadde gravd opp informasjon OG landets fremste korrupsjonsspesialist advarte meg om at Herr Frosks aksjehandel var en alvorlig trussel mot min habilitet og troverdighet... Tro meg, jeg hadde ikke da bare feid saken under teppet i froskedammen, og stolt på at min kjære Herr Frosk aldri ville gjort noe uten å fortelle meg det! Jeg ville sørget for å ikke bare få utskrift av enkelthandler, men dokumentasjon over absolutt alle handler han hadde gjort - og jeg ville sørget for å ha fått hjelp av fagpersoner slik at jeg kunne vært helt sikker på at den informasjonen jeg fikk faktisk var all informasjon! Tross alt, jeg lytter til fagfolk, jeg er såpass ydmyk at jeg lytter til landets fremste eksperter. Å ikke ta hensyn til slike fagfolks advarsler om at jeg kan ende med å bryte mine forpliktelser til land og folk, det mener jeg ikke en gang er et alternativ! Da snur man hver sten, får oversikt, sikrer seg selv og de demokratiske prosessene. Om Herr Frosk da ikke hadde sluttet med aksjehandel så tror jeg rett og slett at jeg hadde slitt med å føle meg trygg på egen habilitet, da han kunne finne på å handle mens jeg var på Stortinget og tok beslutninger han i mellomtiden satte penger på... Da tror jeg at jeg måtte vurdert enten min stilling eller mitt ekteskap, for jeg kunne ikke lenger ha garantert for egen habilitet. Men Erna Solberg valgte helt bevisst å overse landets fremste ekspert på korrupsjonssaker, valgte å ikke sikre at hun visste hva mannen faktisk holdt på med... og begge to av dem fortsatte å ture frem som de allerede hadde gjort et år. Det hadde jeg ikke gjort, for med så mye oppmerksomhet så kan jo enhver se at uten faktisk kontroll så kan man i en slik sak som har fått så mye oppmerksomhet, og jeg hadde fått så mange advarsler i, det var en potensiell tikkende bombe for både egen troverdighet og habilitet, om jeg ikke sikret å ha oversikt over Herr Frosks aktiviteter med aksjer. Men Erna Solberg stoppet jo ikke der i 2014. Hun valgte å ikke sikre dokumenter i Statsministerboligen - til tross for at hun både visste at mannen handlet aksjer og advarsler fra landets fremste eksperter, samt at hun visste at flere av norske medier nå fulgte med i hennes manns aktiviteter. Det viser en arroganse og kynisme som få har, og det er å sette seg selv over landets lover. Men Erna Solberg gjør det med den største naturlighet... Ikke bare det, 16. juni 2014 pålegger Stortinget Erna Solberg og regjeringen hennes å etablere et offentlig akjonærregister, og at dette skulle gjøres innen utgangen av 2015. Sett i lys av alle advarslene Erna Solberg hadde fått om sin manns aksjehandel, så lukter ikke dette godt, selv om jeg antar det sikkert ikke var årsaken til at Solberg-regjeringen unnlot å følge opp Stortingets pålegg om å opprette et slikt register. Godt lukter det uansett ikke, til det var det litt for praktisk for Erna Solbergs strutsepolitikk når det gjaldt egen habilitet og mannens aksjehandel. Bare den saken i seg, etter de andre advarslene (om Statsminister Frosk skulle vært så uansvarlig å overse alle), så ville Stortingets pålegg om opprettelsen av et offentlig aksjonærregister i det minste fått meg nysgjerrig på... hva vil jeg i et slikt register kunne se av Herr Frosk sine aksjehandler? Men ikke Erna Solberg, nei... for hun og hennes regjering valgte å ikke følge opp Stortingets pålegg, selv om hun hadde makten hun er så glad i - i syv år til... La meg så hypotetisk tenke videre at Statsminister Frosk hadde valgt å overse alt av dette og ikke tenkt mer på Herr Frosk sin aksjehandel (ville vært uforsvarlig sløvt av meg i min stilling, men...). Årene går, og vi kom til 2017 hvor Herr Frosks akskjehandel ENDA en gang ble en stor sak i media. Hadde det vært meg ville jeg blitt rimelig svett om jeg hadde prestert å trosse alle advarsler i fire år som landets øverste leder om hvilket ansvar jeg hadde. Tross alt ville jeg da akkurat også blitt valgt inn til nok en tillitsperiode som landets Statsminister, så jeg hadde virkelig hatt et ønske om å ikke ha en hel rekke ukjente skjeletter i egne skap, for å si det slik. Og antallet råd fra SMK, advarsler fra landets fremste eksperter, media som hadde jobbet med saken i fire år... jeg hadde svettet betydelig og sørget for storrengjøring hjemme for å få ut alle ev. nye og nedstøvede skjeletter i skapene... Men i virkeligheten valgte Erna Solberg atter en gang å bare trekke på skuldrene, tenke at dette ikke var noe som gjaldt henne - selv om det altså kunne påvirke hennes habilitet og de beslutningene hun tok i Stortinget for folket og landet. Og enda så utrolig som det er, selv ikke når mannens aksjehandel på nytt ble en sak i 2019, så valgte Erna Solberg å undersøke og få dokumentert mannens aksjehandling slik at hun kunne skaffet seg nok informasjon til å være trygg på egen habilitet. Istedenfor ignorerte Solberg egen plikt nok en gang til å skaffe seg nok informasjon til at hun kunne vurdere egen habilitet! Da kan ikke Erna Solberg i 2023 - etter å ha ignorert advarslene også før valget i høst - komme med forsvaret "jeg visste ikke" eller at det er mannen som har satt henne i denne situasjonen. Du hadde så uendelig mange muligheter hvor du ble minnet om din plikt, Erna Solberg, gjennom dine år som Statsminister. Da kan du ikke i ettertid komme og si at "jeg visste ikke"! "Jeg visste ikke" er et forsvar som Solberg ikke kan bruke lenger, for det har null troverdighet. Hun fikk advarsler i hele sine statsministerperioder, og valgte å ignorere alle! Erna Solberg fremstiller dette som om disse advarslene ikke var rettet mot henne og hennes lovpålagte plikt, som om det ikke hadde noe med hennes troverdighet å gjøre. Dette kan kun en person som stiller seg over andre gjøre. Og Erna Solberg gjør det med enorm arroganse og kynisme. Hun er blitt en person som har kommet til å ta egen makt for gitt! Så arrogant at hun forrige fredag allerede planla offentlig hvordan hun og mannen skulle flytte inn i statsministerboligen igjen, selv om hun har sviktet sin plikt i åtte år som Statsminister fra før. Ledere som tar makt for gitt og er så arrogante og kalkulerende, det er ledere som skader demokratiet for fremtiden! Slike ledere kan vi ikke ha i Norge! Meg du siterte og du har åpenbart mer kunnskap om hele historikken rundt dette enn meg. Jeg var av den oppfatning at Finnes sin aksjeportefølje i hovedsak hadde stått urørt i denne perioden, i følge han selv. Om hun visste at Finnes faktisk handlet aksjer gjennom perioden stiller saken seg annerledes, men jeg trodde ikke det var tilfelle. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siljes_tanker Skrevet 21. september 2023 #822 Del Skrevet 21. september 2023 Irriterer meg st jeg gir debatten høyere seertall nå, men jeg klarer ikke p slå av i tilfelle intervjuet tar seg opp erna, Anniken har vært mye mer åpen enn deg og din sak er mye mer alvorlig. Hvorfor presset ikke Fredrik mer?? 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkenfryden Skrevet 21. september 2023 #823 Del Skrevet 21. september 2023 Siljes_tanker skrev (Akkurat nå): Irriterer meg st jeg gir debatten høyere seertall nå, men jeg klarer ikke p slå av i tilfelle intervjuet tar seg opp erna, Anniken har vært mye mer åpen enn deg og din sak er mye mer alvorlig. Hvorfor presset ikke Fredrik mer?? Jeg lo da Fredrik spurte om han hadde kjøpt noe fint til henne for pengene😂 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siljes_tanker Skrevet 21. september 2023 #824 Del Skrevet 21. september 2023 Frøkenfryden skrev (1 minutt siden): Jeg lo da Fredrik spurte om han hadde kjøpt noe fint til henne for pengene😂 Jeg blir bare matt 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smos1 Skrevet 21. september 2023 #825 Del Skrevet 21. september 2023 Ser flere kommenterer skuffelse over programmet på instagramprofilen til Fredrik. Anbefaler alle som er skuffet å gjøre det samme . 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siljes_tanker Skrevet 21. september 2023 #826 Del Skrevet 21. september 2023 Endelig!!!9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siljes_tanker Skrevet 21. september 2023 #827 Del Skrevet 21. september 2023 Det er det eneste bra i løpet av hele intervjuet, konsekvensen av brudd på håndboken er at man må GÅ AV 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samfunnsdebatt Skrevet 21. september 2023 #828 Del Skrevet 21. september 2023 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zEj1Ow/elden-deler-turbilde-tid-for-refleksjoner Hyggelig med gutteklubben i dag? 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkenfryden Skrevet 21. september 2023 #829 Del Skrevet 21. september 2023 Siljes_tanker skrev (1 minutt siden): Jeg blir bare matt Ja pinlig seanse, dette blir det nok etterspill av.. vi er 4 som så sammen og er litt i sjokk alle over at NRK gikk med på dette 😮 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siljes_tanker Skrevet 21. september 2023 #830 Del Skrevet 21. september 2023 Både Erna og Fredrik bør trekke seg fra sine stillinger nå altså 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siljes_tanker Skrevet 21. september 2023 #831 Del Skrevet 21. september 2023 Frøkenfryden skrev (Akkurat nå): Ja pinlig seanse, dette blir det nok etterspill av.. vi er 4 som så sammen og er litt i sjokk alle over at NRK gikk med på dette 😮 Dette var så skuffende og sprøtt å se på 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samfunnsdebatt Skrevet 21. september 2023 #832 Del Skrevet 21. september 2023 TV 2: Sindre Finnes har skaffet seg PR-rådgiver Sindre Finnes har knyttet til seg PR- og kommunikasjonsrådgiver Geir Håkonsund i håndtering av aksjesaken, melder TV 2. Håkonsund har tidligere laget et fjernsynsportrett av Erna Solberg, samt skrevet portrettintervjuer med Solberg og Finnes. Han bisto Finnes i jobben med å utforme et samlet svar på spørsmål fra mediene om aksjehandlene hans, mens kona Erna Solberg var statsminister, et svar som ble publisert tirsdag kveld. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samfunnsdebatt Skrevet 21. september 2023 #833 Del Skrevet 21. september 2023 – I 2021 burde jeg reagert, for da hadde hans selvangivelse økt med mer enn jeg hadde en direkte forklaring på. – Da hadde det økt med 1,1 millioner kroner. nrk -Ektemannens inntekt øker med 1,1 millioner? ????????? Og spør ikke? 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gugglo Skrevet 21. september 2023 #834 Del Skrevet 21. september 2023 Samfunnsdebatt skrev (16 minutter siden): – I 2021 burde jeg reagert, for da hadde hans selvangivelse økt med mer enn jeg hadde en direkte forklaring på. – Da hadde det økt med 1,1 millioner kroner. nrk -Ektemannens inntekt øker med 1,1 millioner? ????????? Og spør ikke? Hva skjedde med Ernas forsvarere her inne som hele tiden har hevdet, "1,8 millioner over mer enn 10 år"? Hvor er dere blitt av? Dere som mente at Sindre tjente så lite på aksjene at Erna umulig kunne ha merket noe? Vil dere påstå at Erna sitter og lyver nå? Hvordan bortforklarer dere denne påstanden til Erna? Hvilke hersketeknikker vil dere nå bruke mot Erna for å forsvare henne? At hun ikke skjønner seg på økonomi? 9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Inkognitoher Skrevet 21. september 2023 #835 Del Skrevet 21. september 2023 Dette er Erna på sitt beste - mesterlig utført. Godt hjulpet av Solvang og NRK i beste sendetid. I 2025 er nok Erna & Sindre tilbake for fullt som statsminister og førstemann. Dog etter noen runder i parterapi stolen. Glitteret under øynene var fin symbolikk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gugglo Skrevet 21. september 2023 #836 Del Skrevet 21. september 2023 Knut Magnus Berge er programredaktør i NRK og har redaktøransvar for «Debatten». Han svarer følgende da TV 2 ringer og spør om hva han mener om kritikken. ... – Jeg tror ikke det oppleves som koseintervju. Programmet gikk tett på og det tenker jeg var relevant. Jeg mener det var et intervju som var et stort spenn. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/sterke-reaksjoner-etter-debatten/16067974/ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonio Skrevet 21. september 2023 #837 Del Skrevet 21. september 2023 Her bør man klage til kringkastingsrådet, dette blir så alt for dumt. NRK er blitt en del av Høyres PR-maskin. NRK skal være upartiske, det er nedfelt i vedtekter og lov. https://info.nrk.no/kontakt/kringkastingsradet/kontakt/ 5 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 21. september 2023 #838 Del Skrevet 21. september 2023 Reaksjonene vitner om at Erna ikke vant den runden uansett. Hun må jo gjerne snakke om Sindre, men når det er uinteressant så vinner hun ikke på det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonio Skrevet 21. september 2023 #839 Del Skrevet 21. september 2023 Solvang har jo tapt seg enormt siden han var på cruise med gjengen. Han bør anses som inhabil når det kommer til høyre. 5 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy_B Skrevet 21. september 2023 #840 Del Skrevet 21. september 2023 Jeg får gå mot strømmen, da. Jeg synes denne tråden bærer preg av heksejakt, der man poster bilder og godter seg over ansiktsuttrykk, og leter etter alle mulige tegn på at Erna er kynisk og grusom. Min mening er at hun har gjort en god figur i dag. Hun fremstår ærlig. Hun svarer greit for seg, og de tingene hun ikke vil svare på kan jeg forstå at hun vil mannen skal svare for selv. Fredrik har for øvrig forklart intervjuets vinkling, ingenting å sette fingeren på ved det, heller. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå