Gå til innhold

Graviditet etter MA

lotte123

Anbefalte innlegg

Hei. 

Hadde en missed abortion i slutten av mai etter noen måneder med prøving. Var 12 uker på vei, så dette var selvfølgelig trist. Trodde jeg kom til å bli gravid ganske raskt etterpå, men det har jeg jo ikke blitt. Fikk nettopp negativ graviditetstest igjen... 

Jeg har bestilt time til privat gynekolog bare for å sjekke. Slet litt med å finne EL sist prøverunde, men lærte at jeg burde heller teste på kvelden. 

Kan jeg slappe litt av med at jeg har blitt gravid før? Hvis noe er gale - hva kan det være? Har noen noe tips? Hva bør gynekologen se etter? Hvor lang tid bør det tar før jeg uvf? 

Da jeg faktisk ble gravid i mars var det på en tid der vi ikke fulgte med på EL. Resten av tiden har vi testet EL  slavisk.. 

Er skuffet og litt stresset, så vær så snill ta litt hensyn når dere skriver 😊 jeg trenger ikke høre om skrekkeksemplene kanskje 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde MA i uke 12 selv i 2021☺️ ble gravid da uten at det var planlagt, hadde tenkt å starte prøvingen neste mnd. Gikk 6 uker etter medisinsk abort før jeg fikk mensen tilbake. Ble gravid på 2 prøveperiode, da testet jeg etter EL og tempet begge de syklusene ☺️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistet i uke 11 i april, endte i utskraping. Fikk positiv test nå i august😊 Hadde egentlig gitt opp prøvingen noen uker før jeg testet positivt, og til og med bestilt time hos gynekolog for å be om tips/privat utredning, men så klaffet det. 

Jeg stresset ekstra pga. alder og lav AMH-verdi (ble målt pga. gynekologen oppdaget lavt egglager ved ultralyd på rutinesjekk/celleprøve).

Anonymkode: 6dbc0...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perioden det klaffet hadde vi forresten bare sex annenhver dag rundt eggløsning (testet ikke, men visste sånn ca når jeg skulle ha i forhold til syklus). Mulig kroppen min ikke var klar før etter utskrapingen, men de andre prøveperiodene hadde vi sex hver dag rundt el.

Meg over

Anonymkode: 6dbc0...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Så trist å høre at du har opplevd MA, jeg skjønnet godt at du blir stresset og engstelig. Jeg hadde selv MAi november og ble ikke gravid igjen før i juli og det var selvfølgelig en tøff og sårbar periode å stå i!

På spørsmålet ditt om du kan slappe litt av med at du har blitt gravid før, så tror jeg nok folk opplever dette litt forskjellig.  Noen opplever dette som betryggende, andre gjør ikke det. Jeg opplevde selv å kunne slappe av litt i det. En abort i seg selv, MA eller spontan, er ikke indikasjon i seg selv på at det er noe galt med din evne til å få barn. De aller fleste aborter skyldes en feil som har oppstått i embryo, og barnet ville aldri kunne vært levedyktig uansett. Jeg valgte å tenke at kroppen min har klart å bli gravid før, og den vil derfor høyst sannsynlig klare å bli det igjen! (Jeg vet at ikke alle tenker sånn). Aborten i seg selv er hvertfall ingen grunn for å tenke at det er noe galt med din evne til å kunne få barn, snarere tvert imot! 😊

Men det kan jo selvfølgelig være andre grunner til at du er bekymret for dette? Har du regelmessig mens? Lange eller korte sykluser? Eller har du andre symptomer som gjør at du er bekymret for at ting ikke er som de skal? Har dere prøvd i 12 prøveperioder? Hvis du opplever noen symptomer er det selvfølgelig viktig å få undersøkt dette 😊

Når man har mistet en gang så er et naturlig at man ønsker at det skal sitte raskt igjen, men det er også naturlig at det kan ta litt tid uten at det er noe i veien (spesielt hvis det kan hende dere ikke har truffet på alle eggløsningene).

Kjære deg, ikke mist håpet. Det kan ta tid, for meg tok det 8 måneder etter aborten. Det var mange måneder med skuffelse (faktisk et helt år med prøving), men det gikk til slutt. De aller fleste som opplever en abort, vil oppleve å få barn på et senere tidspunkt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange fine og gode svar her! Takk! ❤️

Skal prøve å slappe litt av. Det skjer nok snart! 

Anonymkode: 1ee2b...e31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så mange fine og gode svar her! Takk! ❤️

Skal prøve å slappe litt av. Det skjer nok snart! 

Oi, ts her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt to MA, begge ganger tok det fire måneder før jeg var gravid igjen. Dette går nok snart❤️🙏🏼

Anonymkode: 71ff5...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har hatt to MA, begge ganger tok det fire måneder før jeg var gravid igjen. Dette går nok snart❤️🙏🏼

Anonymkode: 71ff5...eee

Fikk positiv test i går! Ikke forventet.. Trodde toget hadde gått, 😬 så gøy❤️

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...