AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #1 Del Skrevet 7. september 2023 Dere som har biler som har gått over 200.000, tar dere inspeksjonsservice på bilen, eller nøyer dere dere med oljeskift, samt EU kontroll (evt service kombinert med EU kontroll)? Min bil er ikke så veldig gammel (6 år) men har likevel kjørt 216.000... Anonymkode: cba35...514 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KnekkeBørre Skrevet 7. september 2023 #2 Del Skrevet 7. september 2023 Oljeskift som du nevner er en selvfølgelighet. Rundt de faste 10000, eller som jeg foretrekker, før vinter og vår.. Ved 200.000 ville jeg sørget for bytte eller inspeksjon av registerreim/kjede.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #3 Del Skrevet 7. september 2023 KnekkeBørre skrev (5 minutter siden): Oljeskift som du nevner er en selvfølgelighet. Rundt de faste 10000, eller som jeg foretrekker, før vinter og vår.. Ved 200.000 ville jeg sørget for bytte eller inspeksjon av registerreim/kjede.. Jeg har registerreim som er kevlarforsterket og altså ikke skal byttes ifølge produsenten. Oljeskiftintervallene er hos meg hver 15.000, har fulgt alt av serviceprogrammer til nå. Vært veldig fornøyd med bilen frem til nå (ikke noe tull), kun vært i mitt eie. Anonymkode: cba35...514 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KnekkeBørre Skrevet 7. september 2023 #4 Del Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg har registerreim som er kevlarforsterket og altså ikke skal byttes ifølge produsenten. Oljeskiftintervallene er hos meg hver 15.000, har fulgt alt av serviceprogrammer til nå. Vært veldig fornøyd med bilen frem til nå (ikke noe tull), kun vært i mitt eie. Anonymkode: cba35...514 Aldri hørt om kevlarforsterkede registerreimer eller fordeler med dette, så det skal jeg ikke uttale meg om. Men jeg har ofte lest i annonser at "denne bilen har registerkjede og derfor fantastisk". Det er tøys. Registerkjeder kan i aller høyeste grad ryke og betyr ikke de er fritatt bytte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #5 Del Skrevet 8. september 2023 olje+oljeskift hvert år, alle filtere hvert 2.år og resten når det oppstår problemer. Anonymkode: ea1ec...6f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #6 Del Skrevet 8. september 2023 Service er den beste måten å forlenge bilens levetid, så min er inne hvert år. Anonymkode: 5b3c8...c96 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 8. september 2023 #7 Del Skrevet 8. september 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Service er den beste måten å forlenge bilens levetid, så min er inne hvert år. Anonymkode: 5b3c8...c96 Det er rett, men på et tidspunkt blir servicene dyre i forhold til bilens verdi. Da tar jeg oljeskift (jeg er "ivrig" med oljeskift) og slikt selv og kjører til den ikke vil mer. Havristyrt vedlikehold... På en så "ny" bil som TS har ville jeg fortsatt med servicer noen år til. Særlig om det er en VAG og det gis mobilitetsgaranti ved service. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #8 Del Skrevet 8. september 2023 Tiuren skrev (3 timer siden): Det er rett, men på et tidspunkt blir servicene dyre i forhold til bilens verdi. Da tar jeg oljeskift (jeg er "ivrig" med oljeskift) og slikt selv og kjører til den ikke vil mer. Havristyrt vedlikehold... På en så "ny" bil som TS har ville jeg fortsatt med servicer noen år til. Særlig om det er en VAG og det gis mobilitetsgaranti ved service. Det er en VAG ja. Jeg tenkte i utgangspunktet å ta oljeskift service ved hver 15.000, og inspeksjonsservice / utvidet service da annenhver gang, altså for hver 30.000 km. Det betyr at det kan gå f.eks 1,5 år mellom hver inspeksjon / utvidet service i stedet for 1 år... TS Anonymkode: cba35...514 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 8. september 2023 #9 Del Skrevet 8. september 2023 40 minutter siden, AnonymBruker said: Det er en VAG ja. Jeg tenkte i utgangspunktet å ta oljeskift service ved hver 15.000, og inspeksjonsservice / utvidet service da annenhver gang, altså for hver 30.000 km. Det betyr at det kan gå f.eks 1,5 år mellom hver inspeksjon / utvidet service i stedet for 1 år... TS Anonymkode: cba35...514 mistenkte VAG, eneste jeg kjenner til som har livstid registerreim. Hva er forhandlers service program på en 6år gammel bil, er det mye ekstra å følge det? Et lite tips... Bytt olje selv oftere en forhandler anbefaler (med en oljesuger fra Jula gjør du det på en halvtime). Om jeg ikke tar feil har en del VAG motorer fått problem med stempelringer som følge av for lange oljeskift intervall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 8. september 2023 #10 Del Skrevet 8. september 2023 Jeg ville ikke tenkt kilometer med tanke på å slutte med service. Men heller bilens alder i kombo med bilens verdi. En nyere bil som har gått langt kan likevel være verdt en del, og slutter du med servicehefte vil bilen falle brått i verdi/etterspørsel. En annen ting er at nyere biler har mobilitetsgaranti ved servicer. Om det er verdt noe for deg, da. Jeg tenker at biler over 12 år og som har bikket under 100 000,- i verdi kan man slutte å ta servicer på. For da har bilen nådd et "annet marked", og treffer de som er ute etter rimeligere alternativt. Da er ikke servicehefte viktig. Tenker jeg da. Du må nesten kjenne på det selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #11 Del Skrevet 8. september 2023 Tiuren skrev (2 minutter siden): mistenkte VAG, eneste jeg kjenner til som har livstid registerreim. Hva er forhandlers service program på en 6år gammel bil, er det mye ekstra å følge det? Et lite tips... Bytt olje selv oftere en forhandler anbefaler (med en oljesuger fra Jula gjør du det på en halvtime). Om jeg ikke tar feil har en del VAG motorer fått problem med stempelringer som følge av for lange oljeskift intervall. Jeg får opp at det skal være oljeskift service hver 15.000 km og inspeksjonsservice hver 30.000 km. Nå er ikke jeg bilkyndig i det hele tatt, men mener at det er bremsevæskeskift også ved de 30.000. (Tennplugger ved hver 60.000?). Anonymkode: cba35...514 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #12 Del Skrevet 8. september 2023 Bombasi skrev (1 minutt siden): Jeg ville ikke tenkt kilometer med tanke på å slutte med service. Men heller bilens alder i kombo med bilens verdi. En nyere bil som har gått langt kan likevel være verdt en del, og slutter du med servicehefte vil bilen falle brått i verdi/etterspørsel. En annen ting er at nyere biler har mobilitetsgaranti ved servicer. Om det er verdt noe for deg, da. Jeg tenker at biler over 12 år og som har bikket under 100 000,- i verdi kan man slutte å ta servicer på. For da har bilen nådd et "annet marked", og treffer de som er ute etter rimeligere alternativt. Da er ikke servicehefte viktig. Tenker jeg da. Du må nesten kjenne på det selv. Jeg har ikke tenkt å slutte med service, bare kanskje ikke ta den inspeksjonsservicen hver 12. måned. Jeg har ingen planer om å selge bilen. Jeg kjøpte den ny og vil bruke den til det er klar for å hente vrakpanten. Sånn sett betyr etterspørselen ikke noe for meg. Bilen er nok allerede under 100.000 i verdi pga den er kjørt så langt. Som sagt, jeg har ikke tenkt å slutte med service, men la det gå etter antall kilometer. (Fram til nå har jeg kjørt over 30.000 i året, så da har ikke dette vært et tema, men nå tipper jeg at jeg ender på å kjøre rundt 20.000 - 25.000 i året). Anonymkode: cba35...514 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #13 Del Skrevet 8. september 2023 Disse "Long Life" intervallene på oljeskift til VW og automatkasser som ikke trenger service er bare løgn, men det har egentlig ikke noe å si siden norske bileiere er så fraværende at de ikke makter å vaske understellet på bilene sine etter at de har kjørt i saltsuppa. Anonymkode: aa488...0b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #14 Del Skrevet 9. september 2023 Bombasi skrev (8 timer siden): Jeg tenker at biler over 12 år og som har bikket under 100 000,- i verdi kan man slutte å ta servicer på. For da har bilen nådd et "annet marked", og treffer de som er ute etter rimeligere alternativt. Da er ikke servicehefte viktig. Bilen min er 15 år og jeg tar service hvert år. Jeg har jo ikke tenkt å selge den så potensielt "marked" driter jeg i, men jeg vil jo ha den i drift så lenge som mulig. Hadde også årlig service på min forrige bil, det var en 99-modell og den gikk over 350.000 km før den ble så skranglete at jeg ikke gadd å reparere på den mer. Anonymkode: 5b3c8...c96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #15 Del Skrevet 10. september 2023 Jeg tar service på bilene mine etter produsentens anbefalinger som et minimum og når bilen begynner å bli noen år/har rullet langt tenker jeg at dette blir enda viktigere for å ha en driftsikker bil. Det er billigere å ta service/forebygge enn å reparere. jeg kjøper stort sett biler som er 1-2 år gamle som har rullet under 50.000 km, også kjører jeg disse i 5 år til de da har rullet en plass mellom 3-400.000 km da jeg kjører ca 60.000 km/år. Har derfor hatt minimalt med påkost utover vanlig service/slitedeler og bre forutsigbarhet på mitt bilhold. Anonymkode: b95e0...673 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #16 Del Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg tar service på bilene mine etter produsentens anbefalinger som et minimum og når bilen begynner å bli noen år/har rullet langt tenker jeg at dette blir enda viktigere for å ha en driftsikker bil. Det er billigere å ta service/forebygge enn å reparere. jeg kjøper stort sett biler som er 1-2 år gamle som har rullet under 50.000 km, også kjører jeg disse i 5 år til de da har rullet en plass mellom 3-400.000 km da jeg kjører ca 60.000 km/år. Har derfor hatt minimalt med påkost utover vanlig service/slitedeler og bre forutsigbarhet på mitt bilhold. Anonymkode: b95e0...673 Jeg har gjort det til nå, etter produsentens anbefalinger. Og jeg har som deg, kjørt langt hvert år ( ca 35.000 - 40.000). Men vil nå framover antageligvis kjøre rundt 20.000 - 25.000 årlig. Det jeg tenker er at jeg ikke gidder å ta det så ofte som hver 12. måned. Kan f.eks ta den i august i stedet for april når jeg tok forrige i april året før. Jeg vil da likevel være innenfor det med å skifte olje hver 15.000 km, så det er den andre servicen, inspeksjonsservice jeg tenker drøye noen måneder ekstra. TS Anonymkode: cba35...514 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå