Gå til innhold

Erfaring med å velge kjønn på baby i utlandet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har noen erfaring med dette eller kjenner noen som har gjort det? 😦

Jeg og mannen min har brukt opp våre 3 offentlige forsøk. Vi gikk privat og ble gravide på tredje og siste forsøk, men mistet. Vi planlegger en lang sommerferie i utlandet og har sett på mulighetene for IVF i Kypros da det vil bli billigere enn i Norge. Vi er også interessert i å prøve andre metoder / medisiner enn i Norge når vi uansett må ut med en stor sum penger igjen. På klinikken i Kypros har vi fått tilbud om å kunne velge kjønn på babyen. Er dette vanlig? Vet at det er ulovlig i de fleste land. Noen med litt info? ❤️

Anonymkode: 34365...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis ikke dere har fått beskjed om at det er større sjangs for at du kan bære frem det ene kjønnet fremfor det andre så er det vel ikke noe grunn til å velge kjønn..?

Anonymkode: 5fa98...9eb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet burde du bare være glad for å få et barn. PGD er ikke uten risiko for et embryo..

Anonymkode: 4a3ef...2dd

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er kjønn så viktig når du sliter med å bli gravid?

Anonymkode: 5093a...791

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi, dere var en hyggelig gjeng 😅 Jeg spør bare om noen har erfaring med dette da vi har fått tilbud om det og jeg vet at det ikke er lovlig å gjøre i mange land og heller ikke vet noe særlig om det. 

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvilke klinikk er det snakk om ? :)

Anonymkode: 34ada...088

NC IVF Centre 🌷

• Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk også tilbud om det, men ønsket ikke å vite. Fikk bare ut to embryo og ville at det skulle bli en overraskelse. :) 

(Viste seg å være gutt det som ble satt inn først, og etterpå dro vi tilbake og hentet embryoet som ble en jente, men det fikk vi altså ikke bekreftet før ul i Norge).

Anonymkode: f588a...19c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at grunnen til at vi ikke ville vite var for å ikke bli enda mer lei oss hvis vi mistet. Er trist nok å miste et embryo/et foster fra før. Ville vært hjerteskjærende om vi visste kjønn i tillegg, uansett gutt eller jente så hadde tapet blitt enda mer virkelig. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi fikk også tilbud om det, men ønsket ikke å vite. Fikk bare ut to embryo og ville at det skulle bli en overraskelse. :) 

(Viste seg å være gutt det som ble satt inn først, og etterpå dro vi tilbake og hentet embryoet som ble en jente, men det fikk vi altså ikke bekreftet før ul i Norge).

Tusen takk for svar ☺️🌷 Var dere på Kypros? Var prosessen mye annerledes enn i Norge? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vurderte det, men fikk dårlige vibes av den aktuelle klinikken. 

Om man ser bort fra evt etiske betenkeligheter med kjønnseleksjon som sådan,  så er problemet med å velge kjønn at dette skjer etter at eggene har blitt befruktet. Da kan de finne ut hvilke embryo som vil bli jente og hvilke som vil bli gutt. Så velger de ut embryo med pasientenes foretrukne kjønn. Vårt dilemma ble da, hva vil skje med eventuelle andre embyoer? La oss si dere ønsker gutt, og får 3 egg som blir befruktet, der 1 er gutt og 2 er jenter. Dere setter inn " gutte-embryoet" og får gutten dere ønsket dere. Men hvilken garanti har dere egentlig for at de andre embyoene blir kastet. Eller for at kjønnene som blir oppgitt er korrekte.  Tenk om de blir spart og brukt til noen andre, hvis klinikken også tilbyr embryo-adopsjon. Dette kan jo i teorien også skje ved tradisjonell ivf men vi kjente bare så ekstra på det i denne sammenhengen. For ved kjønnseleksjon har man jo på en måte sagt at disse embyoene "ønsker" vi ikke. Og da kanskje det senker terskelen til klinikken for å ta seg noen friheter... Spes når vi som sagt oppfattet klinikken som delvis useriøs. Både pga  anmeldelser ('testimonials') på nettsidene, som var så overdrevent positive at det var åpenbart at de var fake. Men også pga at de gjentatte ganger etter vår første henvendelse ringte oss og spurte om vi fortsatt var interessert i behandling hos dem. Ble veldig tydelig at dette var ren business. Vi endte til slutt opp med en annen klinikk uten kjønn-seleksjon. Jeg kan jo ikke si med sikkerhet at de er useriøse, mye mulig vi er overparanoide, men hadde ikke fått fred med å tenke på hvor det hadde blitt av 'overskytende'. 

Anonymkode: 8b279...684

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Om man ser bort fra evt etiske betenkeligheter med kjønnseleksjon som sådan,  så er problemet med å velge kjønn at dette skjer etter at eggene har blitt befruktet. Da kan de finne ut hvilke embryo som vil bli jente og hvilke som vil bli gutt. Så velger de ut embryo med pasientenes foretrukne kjønn. Vårt dilemma ble da, hva vil skje med eventuelle andre embyoer? La oss si dere ønsker gutt, og får 3 egg som blir befruktet, der 1 er gutt og 2 er jenter. Dere setter inn " gutte-embryoet" og får gutten dere ønsket dere. Men hvilken garanti har dere egentlig for at de andre embyoene blir kastet. Eller for at kjønnene som blir oppgitt er korrekte.  Tenk om de blir spart og brukt til noen andre, hvis klinikken også tilbyr embryo-adopsjon. Dette kan jo i teorien også skje ved tradisjonell ivf men vi kjente bare så ekstra på det i denne sammenhengen. For ved kjønnseleksjon har man jo på en måte sagt at disse embyoene "ønsker" vi ikke. Og da kanskje det senker terskelen til klinikken for å ta seg noen friheter... Spes når vi som sagt oppfattet klinikken som delvis useriøs. Både pga  anmeldelser ('testimonials') på nettsidene, som var så overdrevent positive at det var åpenbart at de var fake. Men også pga at de gjentatte ganger etter vår første henvendelse ringte oss og spurte om vi fortsatt var interessert i behandling hos dem. Ble veldig tydelig at dette var ren business. Vi endte til slutt opp med en annen klinikk uten kjønn-seleksjon. Jeg kan jo ikke si med sikkerhet at de er useriøse, mye mulig vi er overparanoide, men hadde ikke fått fred med å tenke på hvor det hadde blitt av 'overskytende'. 

Shit, det er litt skremmende om embryoene man selv ikke bruker blir til barn hos andre par via embryoadopsjon uten at man vet det. 😵 Det man ikke vet har man ikke vondt av, men likevel litt av en risiko å ta. Nå som mange har testet DNA sin og sendt inn til disse nettsidene. Plutselig finner man ut at man har biologisk avkom. 😬

Anonymkode: f06e7...075

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Veldig interessant problemstilling, og godt poeng. Takk for svar :) TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Har noen erfaring med dette eller kjenner noen som har gjort det? 😦

Jeg og mannen min har brukt opp våre 3 offentlige forsøk. Vi gikk privat og ble gravide på tredje og siste forsøk, men mistet. Vi planlegger en lang sommerferie i utlandet og har sett på mulighetene for IVF i Kypros da det vil bli billigere enn i Norge. Vi er også interessert i å prøve andre metoder / medisiner enn i Norge når vi uansett må ut med en stor sum penger igjen. På klinikken i Kypros har vi fått tilbud om å kunne velge kjønn på babyen. Er dette vanlig? Vet at det er ulovlig i de fleste land. Noen med litt info? ❤️

Men hvorfor Kypros? Det er et av få land hvor kjønnsseleksjon er et alternativ. Så hvis dere ønsker et spesielt kjønn forstår jeg det, men hvis det ikke har noe å si hadde jeg kanskje sett på flere land. Det er utallige land med mye bedre tilbud og klinikker dere kan velge mellom. De som reiser til Kypros reiser dit i hovedsak for å velge kjønn. 

Så nei det er ikke vanlig med kjønnsseleksjon. Noen få land tilbyr det. Kypros og USA som jeg vet om. Muligens saudi arabia. Men ellers er det ulovlig. 

Anonymkode: a14aa...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men hvorfor Kypros? Det er et av få land hvor kjønnsseleksjon er et alternativ. Så hvis dere ønsker et spesielt kjønn forstår jeg det, men hvis det ikke har noe å si hadde jeg kanskje sett på flere land. Det er utallige land med mye bedre tilbud og klinikker dere kan velge mellom. De som reiser til Kypros reiser dit i hovedsak for å velge kjønn. 

Så nei det er ikke vanlig med kjønnsseleksjon. Noen få land tilbyr det. Kypros og USA som jeg vet om. Muligens saudi arabia. Men ellers er det ulovlig. 

Anonymkode: a14aa...7db

Vi har sett på andre land, men både Hellas og Krypros er mer aktuelt pga pris, men også at vi da kan kombinere det med sommerferie 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så nærtakende folk er når det kommer til å snakke om kjønn… TS kommer med et åpent spørsmål om erfaringer, de drar jo ikke dit bare fordi at de kan velge kjønn. Jeg er sikker på at de blir overlykkelige om de kan få barn uavhengig av hva de skulle fått. 

Anonymkode: 05b42...202

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...