Gå til innhold

Kan du tenke deg å kjøpe en kinesisk bil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er nå ganske opplest og vedtatt at de kinesiske elbilene er konkurransedyktige. Likevel vil min SO ikke ha kinesisk bil. Og jeg ser at mange kjøpe de dårlige elbilene til f.eks. Polestar, Volvo og Volkswagen fremfor de mye bedre tilbudene fra Korea, for ikke å snakke om de enda billigere alternativene fra Kina. Så det er jo ikke et rasjonelt marked. Men ville du ha kjøpt kinesisk eller er du skeptisk, du også? Slik er stemningen i markedet:

Anonymkode: a3fb8...7af

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det kunne jeg. Grunnen til at jeg ikke gjør det enda er ikke fordi jeg er redd for kvaliteten på bilen. Men kvaliteten på selskapet. Kinesiske bilprodusenter er nye aktører. Man vet ikke om de klarer å etablere seg eller om de er konkurs i morgen. Og hva skjer da med garanti, oppdateringer og reservedeler? 

Når selskapene er mer etablert og man ikke er redd for at de skal forsvinne over natten tror jeg mange hiver seg på en kinesisk bil. 

Anonymkode: a4c92...39b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/7/2023 at 8:57 AM, AnonymBruker said:

Likevel vil min SO ikke ha kinesisk bil. Og jeg ser at mange kjøpe de dårlige elbilene til f.eks. Polestar, Volvo og Volkswagen fremfor de mye bedre tilbudene fra Korea, for ikke å snakke om de enda billigere alternativene fra Kina.

Nå er vel både Polestar og Volvo eid av Geely, et kinesisk selskap...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (2 timer siden):

Nå er vel både Polestar og Volvo eid av Geely, et kinesisk selskap...

Det er helt riktig, men de er i hovedsak designet i Sverige. Skikkelig skuffende også, mtp. at jeg har eid seks forskjellige Volvo og testa disse her med høye forventninger. Så må de se seg slått av noe så usselt som en Kia. Herregud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Kona, Hatt en del biler oppigjennom, aldri hatt bedre bil. Min første elbil, så at det er så behagelig å kjøre gjør nok mye.

Anonymkode: 3159b...da2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er helt riktig, men de er i hovedsak designet i Sverige. Skikkelig skuffende også, mtp. at jeg har eid seks forskjellige Volvo og testa disse her med høye forventninger. Så må de se seg slått av noe så usselt som en Kia. Herregud.

Hva er galt med Kia? At Volvo ikke fulgte med i timen og kom sent igang med elbiler er ikke Kia sin skyld. EV6 er ganske ok, og trenger man større bil er EV9 en solid suv. Soul ser kanskje ikke ut som en Maybach, men fungerer utmerket som familiebil med god rekkevidde og komfort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (8 timer siden):

Hva er galt med Kia? At Volvo ikke fulgte med i timen og kom sent igang med elbiler er ikke Kia sin skyld. EV6 er ganske ok, og trenger man større bil er EV9 en solid suv. Soul ser kanskje ikke ut som en Maybach, men fungerer utmerket som familiebil med god rekkevidde og komfort.

Det er akkurat det, fantastisk gode biler. Mens de som pleide å kunne dette med bil....bomma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (9 timer siden):

Hadde en svært lunefull Kia som det var 50/50 sjans for å få start på, og selv etter allverdens reparasjoner ble den ikke noe bedre. Stoler rett og slett ikke på merket etter det.

Anonymkode: 3b695...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hadde en svært lunefull Kia som det var 50/50 sjans for å få start på, og selv etter allverdens reparasjoner ble den ikke noe bedre. Stoler rett og slett ikke på merket etter det.

Man kan normalt sett ikke dømme en bilprodusent basert på èn hendelse. Isåfall hadde det vært over for VAG, med tanke på at minst èn person har hatt tekniske problemer med DSG-kassa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (2 timer siden):

Man kan normalt sett ikke dømme en bilprodusent basert på èn hendelse. Isåfall hadde det vært over for VAG, med tanke på at minst èn person har hatt tekniske problemer med DSG-kassa

Hehe, godt poeng, bare at lista med Volkswagen-problemer er så uendelig lang, at den opplyste bilkjøperen er nødt til å forkaste merket likevel. Fra DSG til pumpe/düse til alt av sensorer til å rote til tom. elbilene i oppstarten...ser ikke så bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kinesisk Tesla, modellene fra Beijing har mindre feil og tettere toleranser enn de som er produsert i Amerika 

Anonymkode: 48d45...f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 7.9.2023 den 8.57):

Det er nå ganske opplest og vedtatt at de kinesiske elbilene er konkurransedyktige. Likevel vil min SO ikke ha kinesisk bil. Og jeg ser at mange kjøpe de dårlige elbilene til f.eks. Polestar, Volvo og Volkswagen fremfor de mye bedre tilbudene fra Korea, for ikke å snakke om de enda billigere alternativene fra Kina. Så det er jo ikke et rasjonelt marked. Men ville du ha kjøpt kinesisk eller er du skeptisk, du også? Slik er stemningen i markedet:

Selvsagt ville jeg kjøpt kinesisk..hvem leder an i utviklingen om ikke akkurat Kina?..

Tyskerne har omtrent gitt opp konkurransen så VW har kjøpt seg inn i kinesiske Xpeng og skal bruke deres plattform for neste gen. elbil..

Mecedes skal bruke Byd's batterier , som er de desidert beste på markedet sammen med batteriene fra et annnet kinaselskap, Catl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (13 timer siden):

🙈..DSG-kasse???😂..Brukt tidsmaskinen bakover du da?..Det er med overveiende sannsynlighet over for VAG..De er teknologisk akterutseilt og har allerede 200 milliarder usd i gjeld før de må over på ren elbilproduksjon ...Hvem vil låne de nye 200 mia. usd tror du?...Ingen!

AnonymBruker skrev (På 7.9.2023 den 21.13):

Ja det kunne jeg. Grunnen til at jeg ikke gjør det enda er ikke fordi jeg er redd for kvaliteten på bilen. Men kvaliteten på selskapet. Kinesiske bilprodusenter er nye aktører. Man vet ikke om de klarer å etablere seg eller om de er konkurs i morgen. Og hva skjer da med garanti, oppdateringer og reservedeler? 

Når selskapene er mer etablert og man ikke er redd for at de skal forsvinne over natten tror jeg mange hiver seg på en kinesisk bil. 

Anonymkode: a4c92...39b

De du burde være redd for at blir borte i morgen er tyskerne og ikke minst japsene...VW, Mercedes, BMW, Toyota, Nissan, Mazda, Subaru, Suzuki, Mitsubishi, Honda....

Jeg vedder mot hvem som helst om at minst 8 av disse er konkurs eller oppkjøpt av et kinesisk selskap eller Tesla før 2030.

Endret av BMA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ville jeg så absolutt! Og jeg har gjort det også..

Har en Hongqi. Den er desidert den beste bilen jeg har hatt! Ikke noen feil eller mangler så langt (1.5 år/26.000km), kvaliteten fremstår som veldig god, og komforten er uslåelig! Hyppige oppdateringer og rask utvikling.  Rett og slett en skikkelig gjennomtenkt bil!
Jeg forholder meg til den norske

forhandleren om det skulle være noe, så at den er kinesisk tenker jeg ikke et sekund over i hverdagen..

Anonymkode: 7fae4...d6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
BMA skrev (7 timer siden):

Jeg vedder mot hvem som helst om at minst 8 av disse er konkurs eller oppkjøpt av et kinesisk selskap eller Tesla før 2030.

Vedder lett imot. Jeg tror derimot at salget av lekebiler - unnskyld, elbiler - kommer til å synke som en stein de neste ti årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vedder lett imot. Jeg tror derimot at salget av lekebiler - unnskyld, elbiler - kommer til å synke som en stein de neste ti årene.

Blir nok som i forrige 10år da...da folk kastet smarttelefonene og gikk tilbake til Nokias knapptelefoner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMA skrev (5 minutter siden):

Blir nok som i forrige 10år da...da folk kastet smarttelefonene og gikk tilbake til Nokias knapptelefoner..

Ja, mobiltelefoner er som kjent avhengig av mer strøm enn det man evner å produsere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ja, mobiltelefoner er som kjent avhengig av mer strøm enn det man evner å produsere.

Ja for ikke å snakke om Kobolt gravd ut av hardt fjell av små barnehender i Kongo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...