Gå til innhold

En tråd for oss som går på Wegovy - uten klikk 😉

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Starta 5. februar 2024 og satt siste stikket 21. oktober 2024 etter 55kg vektnedgang. Hadde umiddelbar virkning og endte opp med å kun øke dose når jeg kjente mindre effekt. Så endte opp på doseøkning nr 3. 

Har fortsatt nøyaktig samme vekt i dag som i oktober 😊

Anonymkode: 499b6...45d

Har du ikke vært plaget med økt matlyst, eller har du måttet jobbe hardt med nytt kosthold for å holde vekta nede?

Anonymkode: 47fff...64e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte med wegovy i nov.-23 og da hadde jeg en KMI på 41,3. Hadde før dette startet med turer og intervalltrening i September uten at det hjalp på vekta. Med wegovy begynte vekta å gå nedover, sakte men sikkert. Har tatt økning i dose etter hvert som virkninga ble dårligere (stillstand i vekt, men ikke opp) og kom opp i nest høyeste når jeg nådde målet mitt om å "kun være overvektig", altså KMI under 30.

Jeg startet da å trappe ned med å ta dose annen hver uke og skal nå på neste dose trappe ned til midterste dose annen hver uke. Går fortsatt ned, noe som for så vidt ikke gjør så mye.

Har i grunn ikke jobbet veldig mye med kosthold, men kuttet ut snacking av usunne greier og store porsjoner. Jeg tror det kan være mer utfordrende om en har spiseforstyrrelse i bunn (slik som overspising), ettersom wegovy har en "matstøydempende" funksjon for mange, men det er jo en gylden anledning å jobbe med problemene i "fredstid".

Det er lettere å trene når kroppen kjennes lett ut og det er lettere å velge "rett" mat når en trener. Ser mange bagatelliserer trening; "kosthold er kg, trening er gram" og at f.eks. gåturer nesten er bortkastet; "bedre å fokusere på kosthold", men det er jo helheten som teller og hjertepumpa (som jo er den viktigste muskelen vi har) trenger trening den óg🙏 Gåturer var det som fikk meg i gang, og man har jo en voldsom progresjon når man er utrent, noe som er utrolig motiverende💪 

-Maggabente

Anonymkode: 45e26...c3b

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er ganske ny på wegovy og er på tredje måneden nå. Har gått fire uker på hver dose og går altså på 1mg for tiden, og skal ha oppfølging hos legen før vi bestemmer videre forløp. I hodet mitt tok jeg hele tiden som en selvfølge at jeg skulle trappe opp hele veien, men jeg lurer på det kanskje holder med den dosen jeg har nå. Er det "vanlig" å ikke gå videre fra f.eks 1mg, eller er det sånn at man ikke øker før effekten evnt avtar?

Jeg hadde effekt fra dag 1, og egentlig synes jeg effekten er litt for god nå. Jeg klarer knapt å spise halve porsjoner av noe og blir fort dårlig hvis jeg tar et par biter for mye. Restaurantbesøk er helt unødvendig for tiden, kan ikke fullføre en forrett engang 😅 

Kanskje jeg burde be legen om å gå tilbake til 0.5 for en periode? Men jeg orker ikke gå til oppfølging nesten månedlig for å vurdere doser, hun holder litt kronglete til, hvordan gjør dere det med kommunikasjon om resepter? 

AnonymBruker
Skrevet
Ab_naturals skrev (15 minutter siden):

Jeg er ganske ny på wegovy og er på tredje måneden nå. Har gått fire uker på hver dose og går altså på 1mg for tiden, og skal ha oppfølging hos legen før vi bestemmer videre forløp. I hodet mitt tok jeg hele tiden som en selvfølge at jeg skulle trappe opp hele veien, men jeg lurer på det kanskje holder med den dosen jeg har nå. Er det "vanlig" å ikke gå videre fra f.eks 1mg, eller er det sånn at man ikke øker før effekten evnt avtar?

Jeg hadde effekt fra dag 1, og egentlig synes jeg effekten er litt for god nå. Jeg klarer knapt å spise halve porsjoner av noe og blir fort dårlig hvis jeg tar et par biter for mye. Restaurantbesøk er helt unødvendig for tiden, kan ikke fullføre en forrett engang 😅 

Kanskje jeg burde be legen om å gå tilbake til 0.5 for en periode? Men jeg orker ikke gå til oppfølging nesten månedlig for å vurdere doser, hun holder litt kronglete til, hvordan gjør dere det med kommunikasjon om resepter? 

Kan du be om oppføring via e konsultasjon eller telefon? Får du kun uttak av en penn per mnd?

Jeg har fått bestemme dose selv, og går ikke på Max. Jeg har også fått bestemme opptrappingen selv. Vet resepten min inneholder flere penner, så trenger ikke å fornye den. 

Anonymkode: 309e0...75e

Skrevet
Ab_naturals skrev (2 timer siden):

Ikke vits å øke hvis effekten er god. Jeg får også styre dosene selv og sender evt en melding på helsenorge om jeg lurer på noe. Er hos legen for faste prøver 2 ganger i året og tar opp alt på de møtene. :)

Skrevet
Ab_naturals skrev (3 timer siden):

Er det "vanlig" å ikke gå videre fra f.eks 1mg, eller er det sånn at man ikke øker før effekten evnt avtar?

Jeg begynte i august i fjor, og trodde også planen var å trappe etter en viss mal. Men forsto jo raskt at det ikke var en hovedregel. Jeg fikk effekt fra dag èn i form av manglende matlyst og cravings, og vekten tikket sakte men sikkert nedover. Raste ikke ned, men det var heller ikke et mål i seg selv. Jeg sto på 0,25 i et halvt år, og har nå siste halvåret vært på 0,5. Trives veldig godt med dette! Er litt redd for bivirkninger og økonomien, så jo lenger jeg kan stå på lav dose jo bedre syns jeg. Men er jo viktig at man har effekt da. Hvis jeg føler av det avtar, så blir jeg å øke et hakk igjen.

Skrevet
Amatariel skrev (35 minutter siden):

Jeg begynte i august i fjor, og trodde også planen var å trappe etter en viss mal. Men forsto jo raskt at det ikke var en hovedregel. Jeg fikk effekt fra dag èn i form av manglende matlyst og cravings, og vekten tikket sakte men sikkert nedover. Raste ikke ned, men det var heller ikke et mål i seg selv. Jeg sto på 0,25 i et halvt år, og har nå siste halvåret vært på 0,5. Trives veldig godt med dette! Er litt redd for bivirkninger og økonomien, så jo lenger jeg kan stå på lav dose jo bedre syns jeg. Men er jo viktig at man har effekt da. Hvis jeg føler av det avtar, så blir jeg å øke et hakk igjen.

Det høres helt ut som meg, effekten altså, med unntak av at jeg bare har stått fire uker per dose inntil nå. Vekten raser ikke men går helt jevnt ned, og lite matlyst og, halleluja, ingen cravings for første gang i mitt liv 🤩 
Det blir jo dyrere med høyere dose så jeg skjønner nå at jeg ikke skal strebe mot å øke så lenge jeg har effekt der jeg er. Tror jeg skal be om en sprøyte til på 1mg, bare for å teste det skikkelig ut når jeg først er her, men hvis jeg fortsatt har så lav matlyst kanskje vurdere om det er nok med 0.5 etterpå 😄

Skrevet
Ab_naturals skrev (5 timer siden):

Tror jeg skal be om en sprøyte til på 1mg,

Det er uansett lurt å be om det, så kan du dosere selv. Å bruke 0,25 eller 0,5 ut av en 1mg sprøyte er billigere :nikke:

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei 😊

Hvordan gjorde dere det når dere nærmet dere ønsket vekt? Jeg har gått ned over 20kg, bare 9 kg igjen. Startet i februar. Har legetime i morgen for videre plan. Det kan jo hende at de siste 9kg blir mer vanskeligere å ta av, synes vekten har stagnert litt i det siste. Økte derfor dosen for en mnd siden. Er det vanlig å gå ned over i dose igjen når man skal slutte, eller bare sluttet man brått? Er det noen som har gått på en lav dose for å holde vekten? Veldig redd for å gå opp igjen i vekt..

Anonymkode: 94f5e...a2f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei 😊

Hvordan gjorde dere det når dere nærmet dere ønsket vekt?

Jeg har nådd ønsket vekt og har startet på nedtrapping. Jeg var på nest høyeste dose og tok den annen hver uke i 6 uker og har nå trappet ned til midterste dose som jeg skal ta annen hver uke fremover. Så får jeg se da, om jeg har fått innarbeidet gode nok kostholds- og treningsvaner🙏

-Maggabente

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg har nådd ønsket vekt og har startet på nedtrapping. Jeg var på nest høyeste dose og tok den annen hver uke i 6 uker og har nå trappet ned til midterste dose som jeg skal ta annen hver uke fremover. Så får jeg se da, om jeg har fått innarbeidet gode nok kostholds- og treningsvaner🙏

-Maggabente

Hvordan synes du det har gått med å trappe ned på den måten? Spist du mer/ har du fått tilbake noen cravings?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hvordan synes du det har gått med å trappe ned på den måten? Spist du mer/ har du fått tilbake noen cravings?

Det har gått fint så langt, tok første dose med midterste dose nå på fredag, så er spent å se om jeg merker forskjell på å gå ned et hakk. Men jeg har ikke spiseforstyrrelse i bunn (ble overvektig pga 2 tette barn som gjorde meg energiløs som førte til mer sofasitting som førte til usunne spisevaner), så det kan nok utarte seg helt annerledes for andre.

-Maggabente

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har opplevd bedring av psoriasis mens de går på Wegovy? Hadde utslett på knær og albuer, men la merke til i sommer at utslettet er helt borte! Begynte på Wegovy i april. 

Anonymkode: 4f276...05d

AnonymBruker
Skrevet

Hva er slags bmi er målet deres, og tidspunktet dere begynner å trappe ned?

Anonymkode: 3a385...265

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er slags bmi er målet deres, og tidspunktet dere begynner å trappe ned?

Anonymkode: 3a385...265

Jeg hadde ikke noe KMI mål, bare å bli "som jeg var før". Dette betyr at jeg fremdeles er "overvektig" (som er under KMI 30 fra da jeg hadde KMI 41) Jeg har endret på aktivitet og kost, så det kan jo være jeg går mer ned uten å gå inn for det og det er jo greit.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.8.2025 den 19.40):

Noen som har opplevd bedring av psoriasis mens de går på Wegovy? Hadde utslett på knær og albuer, men la merke til i sommer at utslettet er helt borte! Begynte på Wegovy i april. 

Anonymkode: 4f276...05d

Der et jeg litt usikker,men vektnedgang generelt gir mindre hudplager. Fruen gikk ned rundt 30 Kg.på 1.5 år. Men måtte slutte med Wego.Pga hu fikk psoriasis av en eller snodig grunn.  Cellegift og andre medisiner gjorde at hun måtte slutte.  Huden er bra og 50+ Kg.er på plass igjen.  Heller ha ei god og rund sprudlende kone,var så sur og trøll da hun gikk på sprøyta. 

Anonymkode: 1581e...f72

AnonymBruker
Skrevet

Wegovy og slappe pupper (og annen løs hud…!)

Jeg har gått på Wegovy siden i fjor sommer, har gått ned ca 25 kilo fra 95 til 70, og har endelig en BMI innenfor normalområdet. Så superfornøyd med det! Har jo da gått ned mange kilo, men ikke ekstremt. Men:

Sliter med noe løs hud på armer, lår og mage, dog ikke altfor ille. Men puppene!!! Hjelpe og trøste. Har alltid hatt store pupper, men nå har de krympa masse. Veldig kjekt å kunne bruke skjorter etc, men puppene ser jo ut som oppvridde skurefiller. Skrukkete, henger og slenger, må stappes ned i (de nyinnkjøpte) BHene. Andre som har tilsvarende erfaringer? Tips? Dette plager meg masse mtp å være naken foran andre. Er det bare kirurgi som kan hjelpe?

Anonymkode: 1447b...4d2

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Wegovy og slappe pupper (og annen løs hud…!)

Jeg har gått på Wegovy siden i fjor sommer, har gått ned ca 25 kilo fra 95 til 70, og har endelig en BMI innenfor normalområdet. Så superfornøyd med det! Har jo da gått ned mange kilo, men ikke ekstremt. Men:

Sliter med noe løs hud på armer, lår og mage, dog ikke altfor ille. Men puppene!!! Hjelpe og trøste. Har alltid hatt store pupper, men nå har de krympa masse. Veldig kjekt å kunne bruke skjorter etc, men puppene ser jo ut som oppvridde skurefiller. Skrukkete, henger og slenger, må stappes ned i (de nyinnkjøpte) BHene. Andre som har tilsvarende erfaringer? Tips? Dette plager meg masse mtp å være naken foran andre. Er det bare kirurgi som kan hjelpe?

Du må jo trene sammen med vektnedgang for å unngå løs hud!

Anonymkode: 974a8...556

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du må jo trene sammen med vektnedgang for å unngå løs hud!

Anonymkode: 974a8...556

Selvfølgelig trener jeg. Men det har altså ikke mye effekt på huden…

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...