Gå til innhold

En tråd for oss som går på Wegovy - uten klikk 😉

Anbefalte innlegg

Skrevet
Amatariel skrev (18 timer siden):

For meg har det hjulpet å øke dosen et hakk. Jeg har også gått sakte (men jevnt og trutt!) nedover i vekt siden jeg startet på wegovy i august i fjor. Lav dose. Så har jeg økt hver gang jeg har følt det slik som du beskriver det nå. Plutselig sto vekta BOM stille (opp ned 100-400 gram hele tiden liksom), og jeg begynte også å kjenne på litt matstøy/sultfølelse igjen. Da økte jeg dosen et hakk, og det løsnet.

Takk for svar. Ja, kan jo hende jeg må øke dosen litt etterhvert, selv om jeg ikke ønsker det pga økonomi… Jeg føler ikke noe særlig matstøy og håper dette er et platå og at det henger sammen med at jeg er dønn forstoppa og nesten aldri kommer meg på do. Veide meg i dag og det var 0,5 ned - satser på at det går seg til! 😃

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

GLP-1 stress fra slike sprøyter kan føre til beinproblemer når kroppen begynner å forsyne seg av mineraler fra beina. Sikkert ikke alle som vet dette. 

Anonymkode: b89a6...386

Jeg er ikke sikker på at det har direkte med GLP-1 eller slankemedisinen å gjøre. Det er noen bivirkninger og plager som mange raskt tenker at har med innholdet i sprøyta å gjøre og at sprøyta dermed er farlig. Mye av dette kan imidlertid skyldes selve vektnedgangen og at man spiser for lite. Det er en del plager man kan få av rask vektnedgang uten at det har direkte med selve sprøyta å gjøre. Det er plager som man også ville få om man spiste like lite og gikk like raskt ned i vekt uten slankemedisin.

Eventuell mineralmangel kan derfor rett og slett skyldes at man spiser for lite og dermed får i seg for lite vitaminer og mineraler og at kroppen da begynner å tappe egne lagre. Dette skjer i så fall fordi man nettopp spiser for lite eller feil, og er ikke en skade som inneholdet i sprøyta kan lastes for. Skal man laste slankemdisinen for noe, så må det være at den for noen er så effektiv at de rett og slett spiser farlig lite og rett og slett får helseplager av underernæring.

Anonymkode: 150ee...ebc

• Nyttig 2
Skrevet
Gikkus skrev (På 24.10.2025 den 15.06):

Jeg har gått på Wegovy siden mai -25. Har gått ned ca 14 kg. Det har gått rimelig greit hele tiden og jeg har gått sakte, men jevnt og trutt nedover - noe jeg har vært veldig fornøyd med. Jeg spiser forholdsvis sunt og som regel maks 3 måltider om dagen. Hvis jeg spiser frokost spiser jeg som regel litt yoghurt med korn og evt noen rosiner/blåbær. Evt en bolle med havregrøt. Til lunsj er det stort sett 2 knekkebrød med diverse pålegg og evt et egg i tillegg.  Middager varierer naturlig nok mye, men spiser nok aldri store mengder da jeg ikke orker å spise så mye, plutselig er det stopp og jeg orker ikke en bit til. 

Jeg trener som regel 2 ggr i uka, da trener jeg bådde kondisjon og styrke. I tillegg blir det turer med hunden. Har en stillesittende jobb.

De siste 3 ukene har jeg stått helt stille på vekta, den går opp og ned mellom 89,7 og  90,3. Jeg blir snart gal og klarer ikke la vær å gå på vekta hver morgen. Like håpefull hver morgen og blir like skuffet hver eneste dag... Er klar over at det finnes såkalte platåer og at jeg mest sannsynlig har nådd et sånt, men det er så demotiverende altså! Kan jo også nevne at jeg sliter skikkelig med å komme på do så har vel spart opp endel, haha..Jeg spiser fiber, er flink til å drikke vann og  drikker urtete (salzburger) som skal være bra for fordøyelsen. 

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, må bare få ut frustrasjonen over å stå bom stille.. Har også begynt å skrive opp alt jeg spiser for å være sikker på at jeg ikke spiser mer enn jeg tror. 

Mange som har hatt det som dette? Noen kloke ord om hvordan jeg skal "holde ut" og hva som evt hjalp dere med å fortsette nedgangen?  

Jeg har brukt Wegovy siden februar-24. Jeg har også hatt flere slike perioder hvor lite skjer. Siste halvåret nå synes jeg nesten ikke noe har skjedd i lange perioder, men når jeg ser tilbake på loggen, har jeg gått ned 10 kg siden påske allikevel. Har gått ned 46 kilo hittil.

Du har jo virkelig tatt grep ved å be legen om hjelp og ved å begynne på Wegovy. Nå gjelder det å ikke gi opp. 14 kg ned på et snautt halvår, det er jo veldig bra! Mye bedre enn om du ikke hadde tatt grep. At det er perioder hvor lite skjer tror jeg alle opplever. Det er bare å fortsette som du gjør og så skjer nok noe etter hvert. Hvis du ikke er på maks dose ennå, og du har stått minst 4 uker på nåværende dose, bør du sjekke med legen din om du skal gå opp et hakk. Ofte hjelper det.

AnonymBruker
Skrevet

Startet m Wegovy for 6 uker siden, og gikk opp til dose 2 etter 4 uker.

Aller første to ukene var jeg veldig kvalm, og tilsvarende nå når jeg har økt. Greier ingenting, bare ligger, fordi jeg nesten ikke får i meg mat. Bare gått ned 2,5 kg på disse ukene, men det er vel fordi jeg knapt forbruker noe iom jeg bare sitter og ligger.

Føler det er uaktuelt å øke videre om 2 uker. Bør jeg rett og slett trappe litt ned igjen...?

Eller fortsette med dose 2 og håpe det roer seg med kvalmen?

Håper dere med lenger erfaring kan gi meg et råd her. Det er uholdbart å ikke orke å være m på noe som helst.

Anonymkode: 4fcf6...6e9

Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg angående dosering og svar til disse.

veronica<3, mod.

Skrevet
Gikkus skrev (15 timer siden):

Takk for svar. Ja, kan jo hende jeg må øke dosen litt etterhvert, selv om jeg ikke ønsker det pga økonomi… Jeg føler ikke noe særlig matstøy og håper dette er et platå og at det henger sammen med at jeg er dønn forstoppa og nesten aldri kommer meg på do. Veide meg i dag og det var 0,5 ned - satser på at det går seg til! 😃

Men husk at det er dyrere å gå på lav dose som ikke gir effekt enn å faktisk øke. Altså gå for versjonen som faktisk gir deg noe for pengene :nikke: Men joda, skjønner hva du mener. Det er egentlig akkurat samme årsak som gjorde at jeg drøyde det lengst mulig. Så lenge jeg gikk NED i vekt (selv om det i manges øyne er saakte) så var jeg fornøyd på lav dose jeg. Men måtte jo øke selv når jeg merket at det ble platå/stillstans.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.10.2025 den 16.52):

Startet m Wegovy for 6 uker siden, og gikk opp til dose 2 etter 4 uker.

Aller første to ukene var jeg veldig kvalm, og tilsvarende nå når jeg har økt. Greier ingenting, bare ligger, fordi jeg nesten ikke får i meg mat. Bare gått ned 2,5 kg på disse ukene, men det er vel fordi jeg knapt forbruker noe iom jeg bare sitter og ligger.

Føler det er uaktuelt å øke videre om 2 uker. Bør jeg rett og slett trappe litt ned igjen...?

Eller fortsette med dose 2 og håpe det roer seg med kvalmen?

Håper dere med lenger erfaring kan gi meg et råd her. Det er uholdbart å ikke orke å være m på noe som helst.

Anonymkode: 4fcf6...6e9

Det er ikke noe poeng å øke dose hvis du er kvalm og ikke kjenner noen sultfølelse. Jeg økte aldri konsekvent hver 4. uke, men heller når effekten forsvant og jeg kjente på sult.

Er det 2,5 kg på 6 uker, eller de ukene du har stått på ny dose?

Ha tålmodighet. Hvis du ikke spiser mye mat så vil vekten slippe til slutt.

Anonymkode: 3b6c9...1d2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Gikkus skrev (På 24.10.2025 den 15.06):

Jeg har gått på Wegovy siden mai -25. Har gått ned ca 14 kg. Det har gått rimelig greit hele tiden og jeg har gått sakte, men jevnt og trutt nedover - noe jeg har vært veldig fornøyd med. Jeg spiser forholdsvis sunt og som regel maks 3 måltider om dagen. Hvis jeg spiser frokost spiser jeg som regel litt yoghurt med korn og evt noen rosiner/blåbær. Evt en bolle med havregrøt. Til lunsj er det stort sett 2 knekkebrød med diverse pålegg og evt et egg i tillegg.  Middager varierer naturlig nok mye, men spiser nok aldri store mengder da jeg ikke orker å spise så mye, plutselig er det stopp og jeg orker ikke en bit til. 

Jeg trener som regel 2 ggr i uka, da trener jeg bådde kondisjon og styrke. I tillegg blir det turer med hunden. Har en stillesittende jobb.

De siste 3 ukene har jeg stått helt stille på vekta, den går opp og ned mellom 89,7 og  90,3. Jeg blir snart gal og klarer ikke la vær å gå på vekta hver morgen. Like håpefull hver morgen og blir like skuffet hver eneste dag... Er klar over at det finnes såkalte platåer og at jeg mest sannsynlig har nådd et sånt, men det er så demotiverende altså! Kan jo også nevne at jeg sliter skikkelig med å komme på do så har vel spart opp endel, haha..Jeg spiser fiber, er flink til å drikke vann og  drikker urtete (salzburger) som skal være bra for fordøyelsen. 

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, må bare få ut frustrasjonen over å stå bom stille.. Har også begynt å skrive opp alt jeg spiser for å være sikker på at jeg ikke spiser mer enn jeg tror. 

Mange som har hatt det som dette? Noen kloke ord om hvordan jeg skal "holde ut" og hva som evt hjalp dere med å fortsette nedgangen?  

Jeg er på helt samme stadie som deg. Starta i mai, har gått ned 15 kg, og nå er det nesten helt stopp. Jeg har to tanker nå. A- kroppen stritter i mot, det er et platå. B-jeg må på en høyere dose. 
Jeg har bestemt meg for å gi det en sjans til. Endre litt på vanene, drikke mer vann og bytte ut litt brød med proteiner og grønnsaker. Hvis det ikke har effekt vil jeg be om å få øke dosen. 

Anonymkode: ffe8e...387

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er på helt samme stadie som deg. Starta i mai, har gått ned 15 kg, og nå er det nesten helt stopp. Jeg har to tanker nå. A- kroppen stritter i mot, det er et platå. B-jeg må på en høyere dose. 
Jeg har bestemt meg for å gi det en sjans til. Endre litt på vanene, drikke mer vann og bytte ut litt brød med proteiner og grønnsaker. Hvis det ikke har effekt vil jeg be om å få øke dosen. 

Hva med å prøve å spise noe mindre en uke å se om det hjelper?

Anonymkode: 1699b...49f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva med å prøve å spise noe mindre en uke å se om det hjelper?

Anonymkode: 1699b...49f

Ja, eller mer, det kan være kroppen går i sparebluse også. Jeg tenker jeg skal være mer streng på kaloritelling. Samtidig gjøre litt endringer, være tålmodig, og krysse fingrene for at det løsner. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.10.2025 den 23.49):

Så spennende! Fikk du henvisning av fastlege? Tok det lang tid før du fikk time? Hvor mye har du gått ned totalt? :)

Anonymkode: 53f35...991

Jeg fikk henvisning fra lege ja, tok nesten et år å få time og vil jo ta yttligere 1-2 år å få operasjonen. Jeg gikk med fra 80 til 57 kg, men har gått opp igjen gradvis. Jeg har derfor starter på wegovy igjen, i håp om å komme litt ned i fettprosent, men øke muskelmassen. Jeg sliter med matstøy og lyst på søtsaker igjen. 

AnonymBruker
Skrevet

Da har jeg startet igjen, etter fire måneder uten. Gikk opp 5 kg på disse fire mnd, mye muskelmasse, men også fett. 

Har noen starter igjen raskt etter de slutter? Kommer man ned igjen eller er kroppen mer rustet mot medisinen?

Anonymkode: 10e80...4ca

Skrevet

Jeg tror jeg har funnet et mønster når det gjelder kramp i magen.

Av og til får jeg så syke mageknip at jeg nesten tror jeg skal dø.. Oftest under natten eller på morgonen, men det kan også komme under dagen.
Det gjør så vondt at jeg nesten kaster opp.

Setter meg alltid på do og gjør nr 2, til det slutter med veldig løst bæsj og så går det over. Det starter altså ikke med løst men ender alltid med at det renner.. Sorry for to much info..

Tror jeg har funnet et mønster da dette skjer etter at jeg ikke har gått på do på mange dager, sikkert grunnet at jeg drukket for lite vann. 

Som at det er kroppens måte og kvitte seg det på.. Jeg får alltid ”tømt” meg når jeg har disse mageknipene.

Smerten er over når jeg er klar på do og gjerne har drukket litt vann.

Noen som føler/opplever det samme og som ser samme mønster?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Nea414 skrev (10 timer siden):

Jeg tror jeg har funnet et mønster når det gjelder kramp i magen.

Av og til får jeg så syke mageknip at jeg nesten tror jeg skal dø.. Oftest under natten eller på morgonen, men det kan også komme under dagen.
Det gjør så vondt at jeg nesten kaster opp.

Setter meg alltid på do og gjør nr 2, til det slutter med veldig løst bæsj og så går det over. Det starter altså ikke med løst men ender alltid med at det renner.. Sorry for to much info..

Tror jeg har funnet et mønster da dette skjer etter at jeg ikke har gått på do på mange dager, sikkert grunnet at jeg drukket for lite vann. 

Som at det er kroppens måte og kvitte seg det på.. Jeg får alltid ”tømt” meg når jeg har disse mageknipene.

Smerten er over når jeg er klar på do og gjerne har drukket litt vann.

Noen som føler/opplever det samme og som ser samme mønster?

Ja, jeg kjenner igjen dette. Et par ganger har kroppen måttet tømme seg begge veier samtidig. Jeg beklager også too much information🙈 Heldigvis kommer ikke disse krampetakene ofte. Jeg har valgt å heller gå ned i dose eller ta sprøytene litt sjeldnere, så det kan gå halvannen til to uker mellom hver gang nå. 

Anonymkode: eb23f...79e

• Hjerte 1
Skrevet

Er det noen andre som blir kvalme ved den minste anstrengelse, slik at man tilogmed kan kaste opp tilslutt? Jeg har gått på sprøyten siden juni og gått ned ca tyve kilo kun ved å spise mindre. Jeg trener ikke og går ikke så mye i hverdagen heller. Men særlig de siste ukene har jeg begynt å kjenne på en brå kvalme og kan brekke meg hvis jeg plutselig må løpe til bussen, bære tungt et lite stykke e.l. Vi snakker altså veldig små "anstrengelser" 😣

Jeg er ikke helt stillesittende til vanlig altså, og tålte mye mer anstrengelser FØR sprøytene enn dette her. Samtidig kjenner jeg på lite energi for tiden og frykter at jeg spiser litt for lite, kanskje det er en sammenheng. Er det noen som har opplevd lignende?

• Liker 1
Skrevet
Ab_naturals skrev (2 timer siden):

Er det noen andre som blir kvalme ved den minste anstrengelse, slik at man tilogmed kan kaste opp tilslutt? Jeg har gått på sprøyten siden juni og gått ned ca tyve kilo kun ved å spise mindre. Jeg trener ikke og går ikke så mye i hverdagen heller. Men særlig de siste ukene har jeg begynt å kjenne på en brå kvalme og kan brekke meg hvis jeg plutselig må løpe til bussen, bære tungt et lite stykke e.l. Vi snakker altså veldig små "anstrengelser" 😣

Jeg er ikke helt stillesittende til vanlig altså, og tålte mye mer anstrengelser FØR sprøytene enn dette her. Samtidig kjenner jeg på lite energi for tiden og frykter at jeg spiser litt for lite, kanskje det er en sammenheng. Er det noen som har opplevd lignende?

Jeg har opplevd noe lignende. Om jeg løfter tungt bli jeg kvalm. F.eks da jeg skulle skifte dekk, og løftet på tunge dekk, ble jeg skikkelig uggen.

Jeg blir også småkvalm om jeg sover dårlig og stresser. Men ikke like ille som de gangene jeg har løftet tungt. Føler også at jeg er mer sliten enn før. Spesielt dagen etter ny dose. I tillegg har jeg vært kronisk forstoppet siden jeg startet med sprøyta. Det siste er min største utfordring. Nå tar jeg laxoberal dråper, som jeg ble anbefalt på apoteket. Ikke merket noen forbedring enda 😔

Anonymkode: 81eea...b79

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har opplevd noe lignende. Om jeg løfter tungt bli jeg kvalm. F.eks da jeg skulle skifte dekk, og løftet på tunge dekk, ble jeg skikkelig uggen.

Jeg blir også småkvalm om jeg sover dårlig og stresser. Men ikke like ille som de gangene jeg har løftet tungt. Føler også at jeg er mer sliten enn før. Spesielt dagen etter ny dose. I tillegg har jeg vært kronisk forstoppet siden jeg startet med sprøyta. Det siste er min største utfordring. Nå tar jeg laxoberal dråper, som jeg ble anbefalt på apoteket. Ikke merket noen forbedring enda 😔

Anonymkode: 81eea...b79

Ja, det er spesielt når jeg løfter tungt! Veldig rart 🤔

Jeg sliter også mye med forstoppelse. Det går litt bedre når jeg drikker lactulose jevnlig, men det er litt kvalmende så jeg dropper det ofte. Jeg har også tatt dulcolax-tabletter noen få ganger men kun når det har vært krise, siden det er avhengigskapende... Max en gang i måneden. Men jeg kunne nok blitt flinkere til å spise mer fiber og drikke mer vann også.

Laxoberal har jeg ikke hørt om, skal sjekke det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...