AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #1 Del Skrevet 31. august 2023 Har en gammel skoda fabia bensinbil (2003) med litt over 150k kilometer løp. Den har fått EU uten anmerkninger i sommer. Kjøpte bilen i 2018 for 13.000kr. Den har fått ny kjetting, nye bremser, ny batteri, ny kløtsj, ny toppakning, oljeskifte, ny dekk og ny styring siden, som er samlet sett på rundt 50k. Bilen er rustfri og parkeres i garasjen. I skrivende stund snakker vi 2023, 5 år senere. Har brukt rundt 12k per år på bilens vedlikehold som tilsvarer 1k per måned. Bilen varer muligens relativ vedlikeholdsfri i 4 år til, muøig eksos og smått blir en sak om 2år på neste EU. Nå er saken den, at bilen med kun 68hk er veldig undermotorisert i forhold til el bilene. Jeg vurderer en ny bil da. Ikke minst gå litt opp i luksus med tanke på assistansesystem. Men å finansiere en ny bil koster jo gjerne mange flere tusen per måned. Og så kommer jo vedlikehold og dyrere forsikring på toppen. Hadde du skiftet ut bilen og betalt så mye mer per måned for bilhold, eller hadde du kjørt ut bilen de neste 4år til EU skiller, og spart opp til ny bil i cash? Anonymkode: 32835...cf1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #2 Del Skrevet 31. august 2023 En ny bil vil koste deg vesentlig pr.mnd, om du ikke har penger til å betale kontant. For da kan du se bort fra lånekostnader. Anonymkode: f401c...520 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #3 Del Skrevet 31. august 2023 Jeg var i nesten samme situasjon tidligere i år, men vi hadde en dyr gammel bil som begynte å koste mye i vedlikehold. Vi kjøpte ny bil og de siste 8 månedene har vi hatt vesentlig lavere utgifter til bil, for oss var det en god løsning på kort sikt. Men vi hadde lån på den gamle og vi fikk noen hundre tusen for den når vi solgte den så lånekostnaden gikk bare opp med 800kr i mnd. I ditt tilfelle tror jeg ikke det er mulig å gjøre det billigere, det er en forholdsvis høy vedlikeholdskostnad men om du må låne for å kjøpe en nyere bil vil den utgiften bli høyere dersom du kjøper tilsvarende bil. Om du har mulighet for å kjøpe elbil og ha lader hjemme kan du trekke fra drivstoffkosnader og heller putte de pengene inn i å betjene et lån så de månedlige utgiftene blir det samme, men du får en finere bil å kjøre rundt i. Anonymkode: 80f67...8fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #4 Del Skrevet 31. august 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Om du har mulighet for å kjøpe elbil og ha lader hjemme kan du trekke fra drivstoffkosnader og heller putte de pengene inn i å betjene et lån så de månedlige utgiftene blir det samme, men du får en finere bil å kjøre rundt i Dette var jo spennende. Har lader hjemme. Finnes det gode, brukte el biler med god rekkevidde som kanskje bikker 3år eller noko. Er vel best å kjøpe bil omtrent der? Anonymkode: 32835...cf1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #5 Del Skrevet 31. august 2023 Nei, jeg hadde ikke kjøpt en ny bil med de forutsetningene. Jeg 'bruker opp' bilene mine. Hvilke behov er det nåværende bil ikke dekker? MÅ du ha assistansesystem? Det virker som bilen er i god stand. Om du kjøper en ny bil, vil nok også bilforsikringen din gå opp. Du kan jo sjekke hos forsikringsselskapene hva omtrentlig pris blir. Anonymkode: bb5c2...9bc 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 31. august 2023 #6 Del Skrevet 31. august 2023 (endret) Kommer veldig an på hva du vil ,bruke i penger Etter at Tesla satte ned prisene sine på model 3 og Y er vel en brukt 2019 modell 3 (2019) nok det beste alternativet du kan ha. De ligger på 225 000 og oppover, men tror det er mange desperate selgere der som kan gå med på enda mer rabatt for kjapt salg. Billigere en det er Nissan Leaf 2.0 som ligger fra 140 000 (2018) Billigere en dette blir det mye kjipe elbiler med lav rekkevidde og dårlig plass. Billigste er vel gammel leaf som du kan plukke opp grisebillig, men rekkevidde er neppe mer en 125-150km Nå som strømmen har kommet ned i pris er jo hjemmelading ca 90 øre per Kwt så er en brøkdel av diesel/Bensin Endret 31. august 2023 av NakenPanda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym11223344 Skrevet 31. august 2023 #7 Del Skrevet 31. august 2023 Jeg ville kjørt bilen i to år til, eventuelt til neste store reparasjon, for da å kassere den. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2023 #8 Del Skrevet 31. august 2023 50k på 5 år er ikke vanvittig mye. Da har bilen kostet deg 63 000 etter 5 år. 13 000 i kjøp og 50 000 i vedlikehold og reprasjoner. En ny bil vil ha veldig lav service kostnader, men verdifallet vil være mye større. Her snakker vi muligen 100-200 000 på 5 år. Funker bilen fint, og det er lite rust ville jeg kjørt den en stund til Anonymkode: 421a7...f5e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #9 Del Skrevet 7. september 2023 Takk for alle svarene! Får kjøre min gamlas litt til. Virker som et godt økonomisk valg. Tror ikke at besparelsen av bom og parkering holder mot verdifall, dyrere forsikring og lånekostnad. Skal spare til neste bil i cash så er hvertfall lånekostnaden vekke som en kostnadsfaktor. Anonymkode: 32835...cf1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå