AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #1 Del Skrevet 30. august 2023 Dette er noe som er litt merkelig, jeg syntes iallfall det. Så jeg lurer på om det er noe andre er enige i eller om det bare er meg som reagerer. Jeg mistet ei venninne for ett år siden og har litt kontakt med en av søstrene hennes. Det er en ting jeg syntes er litt rart og det er at jeg ofte får melding om det er jeg som har vært på grava nå og f.eks tent lys, lagt blomster der osv. Hun har fortalt at det er moren som vil vite dette, fordi hun vil vite hvem som er på grava. Jeg føler ikke dette er av nysgjerrighet, men mer litt sånn kontroll på en måte. Er det en form for sorg? Jeg svarer bare ja og nei når jeg får spørsmålet, men syntes det er litt merkelig. Anonymkode: 125e5...188 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #2 Del Skrevet 30. august 2023 De vil vel bare vite hvem som bryr seg så mye om jenta hennes. Ikke noe du skal legge deg opp i. Anonymkode: 880a8...8e4 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #3 Del Skrevet 30. august 2023 Noen kan reagere slik ved sorg, bli litt kontrollerende og kanskje nysgjerrige på hvem som brydde seg om avdøde. Men det virker ekstremt travelt å hele tiden få meldinger hver gang noen har vært der... jeg hadde nok etterhvert sluttet å svare på dette, de må ta litt hensyn de også, selv om det er en stor sorg. Anonymkode: 76110...caa 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #4 Del Skrevet 30. august 2023 Det er merkelig. Jeg regner med at dette er en relativt ung person og da skal det veldig godt gjøres for hennes nærmeste familie å ha full kontroll rundt hvem som besøker graven. Det vil komme kollegaer, venner, bekjente osv osv. De får sette opp kamera eller flytte gravstedet privat hvis det er så innmari plagsomt at andre også ønsker å besøke/sørge. Anonymkode: 99e22...624 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #5 Del Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette er noe som er litt merkelig, jeg syntes iallfall det. Så jeg lurer på om det er noe andre er enige i eller om det bare er meg som reagerer. Jeg mistet ei venninne for ett år siden og har litt kontakt med en av søstrene hennes. Det er en ting jeg syntes er litt rart og det er at jeg ofte får melding om det er jeg som har vært på grava nå og f.eks tent lys, lagt blomster der osv. Hun har fortalt at det er moren som vil vite dette, fordi hun vil vite hvem som er på grava. Jeg føler ikke dette er av nysgjerrighet, men mer litt sånn kontroll på en måte. Er det en form for sorg? Jeg svarer bare ja og nei når jeg får spørsmålet, men syntes det er litt merkelig. Anonymkode: 125e5...188 Jeg tror en del føler det litt invaderende om folk utenfor nærmeste familie , pynter og tenner lys på ei grav. Man har kanskje en ide selv om hvordan man vil ha det eller hvordan avdøde ønsket det. Spesielt om dødsfallet fremdeles er veldig nært. Så om du vil pynte ville jeg i alle fall gjort en avtale med de først. Anonymkode: c823d...34e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mt3 Skrevet 30. august 2023 #6 Del Skrevet 30. august 2023 For deg så kan det virke kontrollerende. Men fra morens ståsted så vil hun helt sikkert bare vite det fordi det gleder henne at andre utenfor familien også husker og minnes datteren. Har selv hørt fra nærmeste pårørende at de synes det er vanskelig i tiden etter begravelsen, fordi det ofte kan føles som at alle andre rundt de mener at alt bare skal tilbake til sånn det var før, uten tanke for at savnet og sorgen fortsatt er voldsomt stor og inngripende for dem. Hva med å bare sende et bilde av graven når du har tent lys/lagt på blomster. Da vet de at det er du, også kan de selv med god samvittighet vente noen dager før de kjøper med ny blomster og legger på ❤ 6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 30. august 2023 #7 Del Skrevet 30. august 2023 (endret) Mt3 skrev (1 time siden): For deg så kan det virke kontrollerende. Men fra morens ståsted så vil hun helt sikkert bare vite det fordi det gleder henne at andre utenfor familien også husker og minnes datteren. Har selv hørt fra nærmeste pårørende at de synes det er vanskelig i tiden etter begravelsen, fordi det ofte kan føles som at alle andre rundt de mener at alt bare skal tilbake til sånn det var før, uten tanke for at savnet og sorgen fortsatt er voldsomt stor og inngripende for dem. Hva med å bare sende et bilde av graven når du har tent lys/lagt på blomster. Da vet de at det er du, også kan de selv med god samvittighet vente noen dager før de kjøper med ny blomster og legger på ❤ Jeg kan godt forstå de pårørende og i utgangspunktet høres det ut som god ide, men hva med ts? Hvis hun venner dem til å sende melding hver gang vil hun jo føle på at hun nesten må gå innen en viss tid og 'ofte nok' - og det er venninnen hun besøker og gjør det jo for sin og venninnens del. Hvis det skal dokumenteres så legges det jo et slags usynlig press på henne, eller på henne selv om å gå dit fordi ellers reageres det hvis det skulle gå noe tid før hun får anledning noen ganger. Jeg ville ikke gjort det hver gang hvertfall. Endret 30. august 2023 av Lawyam 4 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #8 Del Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er merkelig. Jeg regner med at dette er en relativt ung person og da skal det veldig godt gjøres for hennes nærmeste familie å ha full kontroll rundt hvem som besøker graven. Det vil komme kollegaer, venner, bekjente osv osv. De får sette opp kamera eller flytte gravstedet privat hvis det er så innmari plagsomt at andre også ønsker å besøke/sørge. Anonymkode: 99e22...624 Hun er ikke ung, hun er nærmere 70 år. Ts Anonymkode: 125e5...188 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2023 #9 Del Skrevet 30. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er merkelig. Jeg regner med at dette er en relativt ung person og da skal det veldig godt gjøres for hennes nærmeste familie å ha full kontroll rundt hvem som besøker graven. Det vil komme kollegaer, venner, bekjente osv osv. De får sette opp kamera eller flytte gravstedet privat hvis det er så innmari plagsomt at andre også ønsker å besøke/sørge. Anonymkode: 99e22...624 Det er dette hun sier, at graven er veldig privat. Den ligger på en «vanlig» kirkegård hvor alle kan ferdes. Ts Anonymkode: 125e5...188 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 2. september 2023 #10 Del Skrevet 2. september 2023 AnonymBruker skrev (På 30.8.2023 den 20.20): Dette er noe som er litt merkelig, jeg syntes iallfall det. Så jeg lurer på om det er noe andre er enige i eller om det bare er meg som reagerer. Jeg mistet ei venninne for ett år siden og har litt kontakt med en av søstrene hennes. Det er en ting jeg syntes er litt rart og det er at jeg ofte får melding om det er jeg som har vært på grava nå og f.eks tent lys, lagt blomster der osv. Hun har fortalt at det er moren som vil vite dette, fordi hun vil vite hvem som er på grava. Jeg føler ikke dette er av nysgjerrighet, men mer litt sånn kontroll på en måte. Er det en form for sorg? Jeg svarer bare ja og nei når jeg får spørsmålet, men syntes det er litt merkelig. Anonymkode: 125e5...188 Her vil jeg si at det har ikke hun/de noe med. Jeg bor i umiddelbar nærhet til en kirkegård. Jeg har alltid funnet en indre ro på kirkegårder, og kan fint ta med meg en bok bort dit og sette meg på en benk. Om jeg ikke leser, så kan jeg fint bare sitte der å tenke og filosofere. Det er mange "kjente" som ligger gravlagt der. En middelaldrende nabo som døde av kreft, en venninnes mamma som døde av akutt sykdom, venninne av en av mine søstre døde av kreft. Jeg kan ramse opp flere, men stopper der. Det er også andre unge og gamle gravlagt på kirkegården, den yngste jeg har sett er 2 år gammel. Jeg er ikke redd for å gå rundt der, stoppe ved en tilfeldig grav, før jeg går videre til neste. Det er sjelden jeg tenner lys, men en og annen gang kan jeg sette fra meg en blomst jeg har fått. Rett og slett fordi jeg ikke er noe blomster-menneske. Da setter jeg den alltid ved graven til en av dem jeg har visst hvem var. Jeg luker ugress hvis jeg "kan", og kan vanne hvis ikke det skaper for mye oppmerksomhet. Registrerer jeg en eller flere som kommer i retning graven jeg står ved, trekker jeg meg eventuelt forsiktig vekk. Man kan ikke forvente at det er bare venner og bekjente av den avdøde som blir stående ved graven. 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #11 Del Skrevet 3. september 2023 Det er sorgen som gjør det. Så lurer hun nok fælt på hvem som har vært der. Neste gang kan du skrive et kort og legge ved blomstene. Tenker på deg hilsen Kari f eks. Så ser de du har vært der. Anonymkode: bdaf3...c56 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2023 #12 Del Skrevet 3. september 2023 AnonymBruker skrev (På 30.8.2023 den 22.22): Hun er ikke ung, hun er nærmere 70 år. Ts Anonymkode: 125e5...188 Hun var 70 når hun døde og moren lever enda? Anonymkode: 2e689...b07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
°Rozárka° Skrevet 3. september 2023 #13 Del Skrevet 3. september 2023 Det har nok med sorgen å gjøre,ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2023 #14 Del Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hun var 70 når hun døde og moren lever enda? Anonymkode: 2e689...b07 Jeg tolker dette som at moren er 70 år. Anonymkode: c16b2...937 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 4. september 2023 #15 Del Skrevet 4. september 2023 AnonymBruker skrev (På 30.8.2023 den 22.22): Hun er ikke ung, hun er nærmere 70 år. Ts Anonymkode: 125e5...188 Er det moren som er nær 70 år, eller er det venninnen din? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #16 Del Skrevet 8. september 2023 Jeg har ikke lest alle svarene, men som mamma til en liten gutt som jeg måtte gravlegge i sommer kan jeg bare svare fra en mammas side: Jeg spør gjerne de nærmeste (våre søsken og foreldre) om det er de som har lagt igjen gjenstand x eller y. Det er utelukkende fordi jeg er så glad for at noen er der, og ikke minst at de legger igjen blomster/gjenstander. Det varmer at han huskes. Og jeg tenker kanskje at de som har lagt igjen noe setter pris på at jeg legger merke til det? Det er ikke ment å være kontrollerende eller ufin. Tvert imot. Anonymkode: 0127f...0dc 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #17 Del Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (På 4.9.2023 den 8.15): Jeg tolker dette som at moren er 70 år. Anonymkode: c16b2...937 Ut fra spørsmålet og svaret, tolker jeg det som at det er venninnen som døde som var 70 år. Moren må jo da være i 90-åra eller noe Anonymkode: 84a87...c74 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #18 Del Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ut fra spørsmålet og svaret, tolker jeg det som at det er venninnen som døde som var 70 år. Moren må jo da være i 90-åra eller noe Anonymkode: 84a87...c74 Er vel fullt mulig det ja. Er vel en god del som faktisk kan bli over hundre år gamle i Norge, i dagens samfunn... Anonymkode: b37bc...18e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #19 Del Skrevet 8. september 2023 Det har jo vært et par tråder her inne de siste ukene der noen har klikka fordi det har vært noen å vist respekt og omsorg ved å f.eks. sette blomster og tenne et lys ved en grav. Den ene tråden het vel noe sånt som: "Det er noen som tar seg til rette på graven" el.l. Dette må være forstyrrede personer. For hva er galt med at noen bryr seg og legger blomster og/eller tenner et lys? Om slikt ikke er ønskelig, burde de jo kremert personen og hatt asken i en urne på peishylla eller spredd asken et egnet sted. Anonymkode: 84a87...c74 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #20 Del Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (På 8.9.2023 den 20.35): Ut fra spørsmålet og svaret, tolker jeg det som at det er venninnen som døde som var 70 år. Moren må jo da være i 90-åra eller noe Anonymkode: 84a87...c74 Dette er selvfølgelig mulig, men hun skriver er i 70-årene - det tolker jeg som hun henviser til et levende menneske, altså den gjenlevende moren. Anonymkode: c16b2...937 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå