Gå til innhold

Noen her som liker Roald Dahl?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

La meg da få ødelegge det for deg.

As well as literally declaring himself an anti-Semite in an interview with the Independent, Dahl told the New Statesman, “There is a trait in the Jewish character that does provoke animosity, maybe it’s a kind of lack of generosity towards non-Jews. I mean, there’s always a reason why anti-anything crops up anywhere; even a stinker like Hitler didn’t just pick on them for no reason.”
https://www.newstatesman.com/politics/2018/11/read-roald-dahl-books-anti-semite

“It’s the same old thing: we all know about Jews and the rest of it. There aren’t any non-Jewish publishers anywhere, they control the media – jolly clever thing to do – that’s why the president of the United States has to sell all this stuff to Israel.”
https://www.theguardian.com/books/2020/dec/06/roald-dahl-family-apologises-for-his-antisemitism

Anonymkode: 9c157...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker ikke Roald Dahl, men jeg liker bøkene til Roald Dahl.

Jeg blir ikke med på noen kulturell vask hvor man rydder bort forfattere og musikere som var fæle personer.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi kansellere alle kunstnere og artister som har sagt eller gjort noe vi ikke liker, vil vi til slutt ikke ha noen bøker, teaterstykker, filmer, musikk, bilder, eller annet å lese, se, og høre på.

Vi må skille mellom person og produkt.

Jeg liker flere av bøkene Roald Dahl har skrevet.

Anonymkode: cdff2...a2b

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også bøkene til Roald Dahl, selv om han sikkert hadde sine svin på skogen som menneske. På samme måte som jeg liker bøkene til Hamsun. Skiller mellom verk og person. 

Anonymkode: 780a0...5bb

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker bøkene til Roald Dahl, men han var også et produkt av sin tid. Han ville neppe skrevet slik om feks tjukke barn i dag. Eller uttalt seg slik. 

Forøvrig nokså spesielt at familien må beklage på vegne av en død person. Snakk om arvesynd

Anonymkode: b06a7...4c7

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neehh, sorry, det ødelegger det ikke for meg. 

Han skrev ekstremt gode bøker, han var en kunstner. Hvordan han var som person ellers, påvirker ikke meg eller sønnen min når vi leser bøkene hans på kvelden. 

Og han er død, så kan vi ikke bare la det ligge nå? Kunsten hans er allerede ødelagt av woke-faenskapet, holder ikke det?

Ta også med i betraktning at han er av en tideligere generasjon - hans tanker og formuleringer var ikke fullt så ekstreme den gangen.

I tillegg, så har vi nok alle noe grums hvis hele livshistorien vår og alt vi har sagt skulle blitt analysert på internett.

Endret av MariaIsabel
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har jo null betydning for hvordan bøkene hans er.

At han var en merkelig skrue er ikke noe nytt. Hans barnebarn Sophie Dahl har jo fortalt en del historier på talk shows om hvordan han dukket opp midt på natta med en trompet som han begynte å blåse i full pinne utenfor barnebarnas soverom i annen etasje mens han sto på en stige. Til hans egne barns fortvilelse 🤣

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

As well as literally declaring himself an anti-Semite in an interview with the Independent, Dahl told the New Statesman, “There is a trait in the Jewish character that does provoke animosity, maybe it’s a kind of lack of generosity towards non-Jews. I mean, there’s always a reason why anti-anything crops up anywhere; even a stinker like Hitler didn’t just pick on them for no reason.”

“It’s the same old thing: we all know about Jews and the rest of it. There aren’t any non-Jewish publishers anywhere, they control the media – jolly clever thing to do – that’s why the president of the United States has to sell all this stuff to Israel.”
https://www.theguardian.com/books/2020/dec/06/roald-dahl-family-apologises-for-his-antisemitism

Han har jo helt rett da.

Anonymkode: d2482...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når skal vi egentlig slutte å dra opp ting som gjort og sagt for lenge siden av folk som forlengst er borte? 

Konsentrer deg om ting som skjer i dag, du, der er det mye å ta tak i. 

Endret av Harlekin
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Harlekin said:

Når skal vi egentlig slutte å dra opp ting som gjort og sagt for lenge siden av folk som forlengst er borte? 

Konsentrer deg om ting som skjer i dag, du, der er det mye å ta tak i. 

Er jo mye enklere å angripe daue folk. 

UK har jo en fenomenal historikk på dette de senere årene. Kampanjer for å døpe om Penny Lane i Liverpool (og i sangen til Beatles) fordi den kanskje, ingen vet egentlig, er oppkalt etter slaveskipseier William Penny fra over 200 år siden. Men at svært nylig ex-statsminister Johnson kaller en forsamling glade afrikanere "watermelon smiles" er greit.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomas77 skrev (16 minutter siden):

Men at svært nylig ex-statsminister Johnson kaller en forsamling glade afrikanere "watermelon smiles" er greit.  

Hva betyr uttrykket og hvordan er det nedsettende?

Anonymkode: 81dfa...97d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette forandrer på ingen måte hvordan jeg forholder meg til bøkene. 

Anonymkode: 3b9b7...2b5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker bøkene til Roald Dahl! De er helt fantastiske og tidløse ❤️

Anonymkode: 5a824...3ba

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle familetrær har svin på skogen. Kunsten hans vil leve i mange mange år til. At fyren var en skrue, er det ikke tvil om, men om vi skal begynne å grave opp alle skjelettene til folk, så sliter vi alle... 

Anonymkode: 2d2e0...412

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva betyr uttrykket og hvordan er det nedsettende?

Det er et nedsettende begrep som brukes om hvordan svarte ler der det røde i vannmelonen er tannkjøttet og frøene tennene, eller det som er igjen av dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han har jo helt rett da.

Anonymkode: d2482...cd2

Nei, ikke på noen måte. 

Men vi glemmer at antisemittisme ikke var en unik tysk ide, den var ganske universell over hele Europa. Og forståelsen HVORFOR den var så viktig for myndigheter, var lite forstått, så det var en ide som var lett å selge. 

Det som ER bekymringsfullt, er at de samme ideene er på vei tilbake  : vi ser fasistiske angrep på NGO og demokratiske  mekanismer og liberale ideer.

Det er ikke en sykdom som har fått seriøst fotfeste enda, men med svekkelse av de globalistiske mekanismene, får vi naturlig nok nasjonal økonomiske tilbakegang, og vi kjenner historien.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 hours ago, AnonymBruker said:

Hva ødelegger dette?

Anonymkode: 2d214...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (12 timer siden):

Nei, ikke på noen måte. 

Men vi glemmer at antisemittisme ikke var en unik tysk ide, den var ganske universell over hele Europa. Og forståelsen HVORFOR den var så viktig for myndigheter, var lite forstått, så det var en ide som var lett å selge. 

Det som ER bekymringsfullt, er at de samme ideene er på vei tilbake  : vi ser fasistiske angrep på NGO og demokratiske  mekanismer og liberale ideer.

Det er ikke en sykdom som har fått seriøst fotfeste enda, men med svekkelse av de globalistiske mekanismene, får vi naturlig nok nasjonal økonomiske tilbakegang, og vi kjenner historien.  

Fokuset på rase og gruppetilhørighet er forøvrig noe som forener ytre høyre og ytre venstre (eller i alle fall deler av de to) om dagen, så jeg føler at det er oss liberale på midten mot de illiberale på fløyene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...