Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bulder bank har 4,7 prosent fra 23/10. velg dem istedet. 

Anonymkode: 9fea7...d68

4,07... En viss forskjell 😂

IMG_5574.png

Anonymkode: 88df4...c61

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er jo bare å si at du vil ha 4,1%.

Nei, det er det ikke, gitt. Jeg har faktisk testet ut en del banker på det området, siden man stadig hører fra "ekspertene" at man bør be om bedre rente. Men gjelder nok først og fremst lån, for har aldri fått napp. Nå er boliglånsrenten over 7 enkelte steder, mens den beste sparerenten er i overkant av 4. Forskjellen har økt kraftig under renteoppgangen, sparekunder flås. Men folk er ikke flinke nok til å bytte heller, mange blir jo heller i banker som er langt under den beste renten også, selv om man kan bytte med noen få tastetrykk.

Anonymkode: 9abe4...0c8

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, det er det ikke, gitt. Jeg har faktisk testet ut en del banker på det området, siden man stadig hører fra "ekspertene" at man bør be om bedre rente. Men gjelder nok først og fremst lån, for har aldri fått napp. Nå er boliglånsrenten over 7 enkelte steder, mens den beste sparerenten er i overkant av 4. Forskjellen har økt kraftig under renteoppgangen, sparekunder flås. Men folk er ikke flinke nok til å bytte heller, mange blir jo heller i banker som er langt under den beste renten også, selv om man kan bytte med noen få tastetrykk.

Det er vel ingen normale banker som har rentenivå over 5,5%? Du kan ikke dra inn refinansieringsbanker som Bank2 inn i temaet. De lever jo utelukkende av risikokunder med litt skakkjørt økonomi

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, newman01 said:

Det er vel ingen normale banker som har rentenivå over 5,5%? Du kan ikke dra inn refinansieringsbanker som Bank2 inn i temaet. De lever jo utelukkende av risikokunder med litt skakkjørt økonomi

Både refinansieringsbanker og "normale" banker har fått større gap mellom lånerente og innskuddsrente. Da styringsrenten var i null lå de beste sparerentene ca 1 prosent over, nå er styringsrente og sparerente nesten lik. En av mine banker sendte varsel nylig om at de setter opp sparerenten med 0,02 (!) prosent. Ingen har fulgt opp hele økningen fra den doble rentehevingen, og så langt minimal bevegelse etter den siste kvartingen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om du ser lengre opp i tråden, så gjorde jeg akkurat det. Jeg spurte Morrow om det virkelig var sånn at nye kunder fikk bedre rente enn oss som hadde vært kunder lenge, og de økte sparerenten min til 4,1% umiddelbart.

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er forskjell på folk, jeg har bare 3,5%.

uansett får du 4,25% i Bank 2 og Nordea.

Anonymkode: 47b2d...d5e

De har begge vilkår så Morrow er fremdeles best med 4.1 uten krav

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Om du ser lengre opp i tråden, så gjorde jeg akkurat det. Jeg spurte Morrow om det virkelig var sånn at nye kunder fikk bedre rente enn oss som hadde vært kunder lenge, og de økte sparerenten min til 4,1% umiddelbart.

Eksisterende kunder får 6 ukers varsel opp og ned normalt, men det var jo hyggelig av dem å la det gå til din fordel.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Enda verre, da forskjellsbehandler de faktisk kunder. Jeg hadde et stort innskudd, mulig det hadde noe med saken å gjøre. Men nå har jeg uansett bedre rente i andre banker. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Enda verre, da forskjellsbehandler de faktisk kunder. Jeg hadde et stort innskudd, mulig det hadde noe med saken å gjøre. Men nå har jeg uansett bedre rente i andre banker. 

Bedre enn 4,1 uten vilkår?

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Forskjellsbehandling av kunder er da ellers helt vanlig i all bankvirksomhet og også all annen forretningsvirksomhet.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Bedre enn 4,1 uten vilkår?

Næringsbanken best i øyeblikket med 4,15, deretter Kraft Bank 4,13 og Bluestep 4,12. Ganske marginalt, men det blir jo likevel litt med store summer. Dessverre driver bankene og lirker med 0,01 og 0,02, veldig sjelden noen bare setter opp 0,25 med en gang, for ikke å snakke om 0,5.

Skrevet

4,35 er høyeste nå ifølge Finansportalen. Ja, det er 31 dagers binding, men det er en hindring mange vil kunne leve med. 

Skrevet
15 minutter siden, newman01 said:

4,35 er høyeste nå ifølge Finansportalen. Ja, det er 31 dagers binding, men det er en hindring mange vil kunne leve med. 

Binding hadde jeg ikke tatt nå, selv ikke 31 dager. Men mest sannsynlig vil det nok lønne seg så trege som bankene er for tiden. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Næringsbanken best i øyeblikket med 4,15, deretter Kraft Bank 4,13 og Bluestep 4,12. Ganske marginalt, men det blir jo likevel litt med store summer. Dessverre driver bankene og lirker med 0,01 og 0,02, veldig sjelden noen bare setter opp 0,25 med en gang, for ikke å snakke om 0,5.

Morrow bank satte jo da nå sist opp 0.6%...

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Morrow bank satte jo da nå sist opp 0.6%...

Men da lå de lavt i utgangspunktet. Man ser det samme hver gang Norges Bank hever renten, noen av de med lave renter følger opp, men beste rente blir stående nesten stille.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men da lå de lavt i utgangspunktet. Man ser det samme hver gang Norges Bank hever renten, noen av de med lave renter følger opp, men beste rente blir stående nesten stille.

3,5% rente på sparekonto uten vilkår var da ikke dårlig første halvår i år og 4,1% fikk jeg i juli.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

3,5% rente på sparekonto uten vilkår var da ikke dårlig første halvår i år og 4,1% fikk jeg i juli.

Det er mye lavere enn prisstigningen, og i tillegg skal det betales skatt og eventuell formuesskatt. Så man taper mye mer nå enn da renta var lav på å ha penger i banken. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er mye lavere enn prisstigningen, og i tillegg skal det betales skatt og eventuell formuesskatt. Så man taper mye mer nå enn da renta var lav på å ha penger i banken. 

Men du bestemmer da helt selv om du vil ha pengene dine på konto. Jeg har sparekontoen min kun som en kortvarig mellomlagring for pengene når jeg flytter dem mellom andre investeringer.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Men du bestemmer da helt selv om du vil ha pengene dine på konto. Jeg har sparekontoen min kun som en kortvarig mellomlagring for pengene når jeg flytter dem mellom andre investeringer.

Andre investeringer er mer risikable. Her diskuterer vi erfaringer med Morrow bank, og jeg har lagt inn min som er at de er gode på kredittkort, og dårlige på sparerenter til eksisterende kunder. Og at jeg derfor har valgt å flytte sparepengene til andre banker. 

Skrevet

Svea øker forresten innskuddsrenten til 4,15 fra og med i morgen 31. august.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...