Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nylig fått mitt andre barn. Første fikk flaske pga komplikasjoner under fødsel. Har hatt et håp om å kunne amme eller delamme denne gangen, men sliter med å få opp produksjonen. Er brystredusert, så vil nok aldri kunne fullamme, men vil gjerne prøve alt for å øke produksjonen mest mulig. Noen tips? 

Power-pumper 2-3 ganger for dag, spiser havregryn, drikker havremelk, spiser vannmelon og tar tilskudd+ 1ts kokosolje hver dag. Noen andre ting jeg bør gjøre? 

• Hjerte 1
Skrevet
LilleJordbær skrev (1 minutt siden):

Har nylig fått mitt andre barn. Første fikk flaske pga komplikasjoner under fødsel. Har hatt et håp om å kunne amme eller delamme denne gangen, men sliter med å få opp produksjonen. Er brystredusert, så vil nok aldri kunne fullamme, men vil gjerne prøve alt for å øke produksjonen mest mulig. Noen tips? 

Power-pumper 2-3 ganger for dag, spiser havregryn, drikker havremelk, spiser vannmelon og tar tilskudd+ 1ts kokosolje hver dag. Noen andre ting jeg bør gjøre? 

Amme så mye som mulig? Kanskje ammehjelpen har noen råd?

Anonymkode: d3b68...a4c

• Nyttig 1
Skrevet

Hjelpebryst kan eventuelt være noe for deg, har du testet det? 

Selv fikk jeg aldri fullammet pga. tubebryst, og det var en veldig lang og vanskelig prosess for meg å akseptere det, men når jeg ser tilbake på det nå, men to friske og fine unger, så tenker jeg at jeg brukte litt for mye krefter på amming på bekostning av min egen psykiske helse. Mamming før amming! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Amme så mye som mulig? Kanskje ammehjelpen har noen råd?

Anonymkode: d3b68...a4c

Ja, jeg prøver på det, men babyen vil stort sett ikke etter at vi begynte med flaske. Men prøver å amme først, deretter tilby flaske. 

Skrevet
Kelsier skrev (1 time siden):

Hjelpebryst kan eventuelt være noe for deg, har du testet det? 

Selv fikk jeg aldri fullammet pga. tubebryst, og det var en veldig lang og vanskelig prosess for meg å akseptere det, men når jeg ser tilbake på det nå, men to friske og fine unger, så tenker jeg at jeg brukte litt for mye krefter på amming på bekostning av min egen psykiske helse. Mamming før amming! 

Hjelpebryst har vi prøvd/prøver, det har dessverre ikke vært en stor suksess siden babyen stort sett ikke er så fornøyd med pupp.

Takk for oppmuntrende ord. Vi fortsetter ikke med amming for enhver pris. Men med første barnet var det ikke mitt valg å gi flaske, så denne gangen har jeg et behov for å vite at jeg har gjort alt jeg kan. Vi slutter den dagen det påvirker familielivet og/eller min psyke negativt. Kommer uansett til å ta en vurdering av om det er verd det når baby er ca 6 uker. 

Skrevet

Øl skal være bra for produksjonen, om du liker øl så kan du prøve å drikke alkoholfri 😊 jeg har fortsatt melk selv år etter ammeslutt. I perioder jeg drikker 1-2øl på kveldstid så får jeg mer melk.

Skrevet
Anjatapinjata skrev (6 timer siden):

Øl skal være bra for produksjonen, om du liker øl så kan du prøve å drikke alkoholfri 😊 jeg har fortsatt melk selv år etter ammeslutt. I perioder jeg drikker 1-2øl på kveldstid så får jeg mer melk.

Takk for tips, det skal jeg teste! 

Skrevet

Nattamming øker produksjonen. Hvis babyen sover mye om natta og dermed ikke dier, kan du vurdere å pumpe om natta. Men da begynner man å nærme seg grensa for om det er verdt det. (Eller for min del er det over grensa. Hadde for lite melk, fikk ikke til å pumpe og hadde en baby som sov 7-8 timer om natta, men føltes helt uaktuelt å vekke både henne og meg for å amme, så for oss gikk det over til delamming.)

Anonymkode: c7ba2...81a

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde prøvd timevis med hud mot hud. Se serier, les bøker, scroll på mobilen og ha et lager av mat og drikke. Lite klær på overkroppen og på baby, og ha baby tett på brystet. Om han begynner å søke etter brystet er jo det en bonus. Man må jo på badet/hente flasker/litt annet, men hadde prøvd med noen dager (i hvert fall når eldste er i barnehagen) uten annet program. Ellers hjelper nattamming som hun over skriver. Synes å ha lest at prolaktinnivået er høyest mellom 2-5, men ikke sikker på det. 

Har du lest på ammehjelpen om det er noe info om å øke produksjonen?

Lykke til😊

Anonymkode: 5daca...1ed

Skrevet

Drikke mye vann og pumpe/amme så ofte som mulig. Og vær stolt over de dråpene du får ut og kan gi barnet, litt er mye bedre enn ingenting! Finn en balanse som funker for dere, det er ikke verdt det å bruke hele døgnet på å amme og pumpe seg, du skal kose deg med baby også. 

Hilsen en som pumpet og ga 1-2 flasker med morsmelk og 3-4 flasker med MME til babyen min per døgn. 

Anonymkode: 51879...b24

Skrevet

Pass på at du gir flaske riktig, sjekk ammehjelpen (altså riktig i forhold til amming). Det finnes også hjelpebryst. 

Anonymkode: 26059...121

Skrevet

Spise/drikke energirikt og hvile mye. Legg han ofte til bryst, og la han ligge lenge.

Anonymkode: 26f2e...b8f

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nattamming øker produksjonen. Hvis babyen sover mye om natta og dermed ikke dier, kan du vurdere å pumpe om natta. Men da begynner man å nærme seg grensa for om det er verdt det. (Eller for min del er det over grensa. Hadde for lite melk, fikk ikke til å pumpe og hadde en baby som sov 7-8 timer om natta, men føltes helt uaktuelt å vekke både henne og meg for å amme, så for oss gikk det over til delamming.)

Anonymkode: c7ba2...81a

Takk for tips! Har også en baby som sover igjennom natten stort sett, og er litt enig med deg, det blir litt over grensen å vekke for å amme. Sover ikke så mye i denne fasen av livet, men baby våkner stort sett i 4-5 tiden, så hvis det stemmer det som hun under deg skriver, så har vi jo et godt utgangspunkt. 

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg hadde prøvd timevis med hud mot hud. Se serier, les bøker, scroll på mobilen og ha et lager av mat og drikke. Lite klær på overkroppen og på baby, og ha baby tett på brystet. Om han begynner å søke etter brystet er jo det en bonus. Man må jo på badet/hente flasker/litt annet, men hadde prøvd med noen dager (i hvert fall når eldste er i barnehagen) uten annet program. Ellers hjelper nattamming som hun over skriver. Synes å ha lest at prolaktinnivået er høyest mellom 2-5, men ikke sikker på det. 

Har du lest på ammehjelpen om det er noe info om å øke produksjonen?

Lykke til😊

Anonymkode: 5daca...1ed

Har lest en del, ja, men kanskje jeg bør lese mer… skal teste ut mer hud mot hud, takk for tips! 

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Drikke mye vann og pumpe/amme så ofte som mulig. Og vær stolt over de dråpene du får ut og kan gi barnet, litt er mye bedre enn ingenting! Finn en balanse som funker for dere, det er ikke verdt det å bruke hele døgnet på å amme og pumpe seg, du skal kose deg med baby også. 

Hilsen en som pumpet og ga 1-2 flasker med morsmelk og 3-4 flasker med MME til babyen min per døgn. 

Anonymkode: 51879...b24

Enig i det! Skal ha tid til babykos, men også kos til første barnet, så vi fortsetter ikke for enhver pris. Hvis mengden melk minker mer og mer, så stopper vi. Takk for svar! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...