Gjest Adobyen Skrevet 29. august 2023 #61 Del Skrevet 29. august 2023 Kinder skrev (1 minutt siden): Hva mener du er normale mennesker, da? Har overhodet ikke reagert på at den serien er woke. Kan gjøre det med mye annet, men syns ikke at det gjør en serie til woke bare fordi det med noen som er homofile og ett par utlendinger. Det er ikke woke, det er normalt i dagens samfunn. Selv på bygda. Det jeg reagerer på med serien er den elendige slutten. Virker som serieskaperene bare måtte finne på en slutt i all hastverk. Tenkt så mye spennende de heller kunne gjort utav slutten.. Enig med deg, også om slutten. Jeg ble skuffet, men serien var ellers veldig god. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #62 Del Skrevet 29. august 2023 Kinder skrev (5 timer siden): Hva mener du er normale mennesker, da? Har overhodet ikke reagert på at den serien er woke. Kan gjøre det med mye annet, men syns ikke at det gjør en serie til woke bare fordi det med noen som er homofile og ett par utlendinger. Det er ikke woke, det er normalt i dagens samfunn. Selv på bygda. Det jeg reagerer på med serien er den elendige slutten. Virker som serieskaperene bare måtte finne på en slutt i all hastverk. Tenkt så mye spennende de heller kunne gjort utav slutten.. Enig. Er en voksen dame og overhodet ikke i målgruppen, men har kost meg med serien og norrøn mytologi. Skuffet over gørr og lettvint slutt. De slipper jo å forklare noe som helst. Anonymkode: 2472d...f1b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #63 Del Skrevet 29. august 2023 Adobyen skrev (6 timer siden): Enig med deg, også om slutten. Jeg ble skuffet, men serien var ellers veldig god. Skjønner ikke at noen synes at denne serien var god uansett, skuespillet var jo helt eksepsjonelt dårlig. Tvang meg igjennom siste sesong bare for å ha sett den. Alt var jo ræva? Castingen, manus, fortellingen og ikke minst avslutningen. Et tappert forsøk på å lage en sterk og annerledes fortelling på norsk som mislyktes totalt etter min mening. Anonymkode: a47a4...4e4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 29. august 2023 #64 Del Skrevet 29. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skjønner ikke at noen synes at denne serien var god uansett, skuespillet var jo helt eksepsjonelt dårlig. Tvang meg igjennom siste sesong bare for å ha sett den. Alt var jo ræva? Castingen, manus, fortellingen og ikke minst avslutningen. Et tappert forsøk på å lage en sterk og annerledes fortelling på norsk som mislyktes totalt etter min mening. Anonymkode: a47a4...4e4 er ganske labert skuespill ja. Den eneste som spiller bra er hun som spiller saxa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ops2 Skrevet 29. august 2023 #65 Del Skrevet 29. august 2023 (endret) Jeg har ikke sett serien, så da jeg leste hovedinnlegget trodde jeg handlingen foregikk i vikingtiden. Men foregår det i moderne tid, er det ikke noe å klage på at det er innvandrere i bygda. Vi har tross alt hatt innvandring til Norge siden 70-tallet. De fleste innvandrere virker å foretrekke byen, men det betyr ikke at INGEN innvandrere kan bo i en bygd. Ting som en svart kvinnelig jarl er bare moderne tøys. De delene som skal foregå i vikingtiden skal ikke være omskrevet til moderne sensible lesere. Den eneste fargete i Norge på den tiden, ville vært en maurer, araber eller lignende som kom til Norge fra vikingtokt til Konstantinopel. De ville ha vært nærmest ikke-eksisterende. Og de ville ikke ha holdt en jarletittel i Norge. Nei, det som slår meg er hvor lite Hollywood og andre film/serieprodusenter søker nytt materiale. Det er europeisk, amerikansk og nordisk historie som får en moderne "mangfoldighetsvasking" med at man putter en svart dame i en krinolinekjole og kaller henne dronning av England. Eller Kleopatra blir svart - noe som egyptere absolutt ikke likte. Hun hadde greske forfedre. Vi vet jo ingen ting om konger, guder og fortellinger fra andre deler av verden? Hvem vet hvor mange spennende filmer og serier som det kunne blitt? Og da hadde man neppe framstilt Nana-Buku som en transkvinne, eller Takhur som en polsk homofil mann. Eller at innfødte afrikanere på 300-tallet måtte ha med andre hudfarger, for å få med mangfold. Bare for å sette det på spissen. Selvsagt skulle Takhur spilles av en svart mann, og om han hadde interesse i andre menn, så skulle det komme fram fra historiske myter, ikke gjøres til et poeng for at homofile skal bli inkludert. På samme måte skal nordiske guder se nordiske ut. Her er Loke et godt eksempel på at mytene og fortellingene sier at han har skapt seg om og født, altså er det ok å framstille han som mangfoldig i både kjønn og seksualitet. Det hadde vært noe annet å gjøre Frøya lesbisk, jeg har ikke lest noen myter om at hun var interessert i kvinner. Det at hvite fikk roller i filmer om svarte/asiatiske helter før i tiden, er ikke noen grunn for at man skal ta igjen og gi svarte hvite roller i nåtiden. To gale gjør ikke en rett. Endret 29. august 2023 av ops2 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ops2 Skrevet 29. august 2023 #66 Del Skrevet 29. august 2023 (endret) For å prøve å forklare en del av Woke, så kan jeg sitere Ibram X Kendi på at den eneste måten rasisme kan bekjempes, er ved omvendt diskriminering, at hvite skal diskrimineres til fordel for svarte. Vi må være helt klar på at de preker Equity, ikke Equality. Altså "Rettferdig" ikke "Likestilt". Med det tenkesettet er det rettferdig at svarte skal få fordeler nå, siden de var undertrykt før. Å ansette en person på grunn av hudfarge, kjønnsidentitet eller seksuell legning isteden for å ansette personen som er best, men dessverre hvit, er helt riktig og logisk. En likestilt tankegang betyr det Martin Luther King sa; ‘I have a dream that my four little children will one day live in a nation where they will not be judged by the colour of their skin but by the content of their character.’ Woke er å dømme ut ifra hudfargen, men nå i motsatt retning. Hevntanken er helt tydelig. Minoriteten skal ikke bare behandles likt, men majoriteten må straffes. Det går også helt imot det Martin Luther King sa, hvor han ønsket forsoning, ikke hevn; ‘the sons of former slaves and the sons of former slave-owners will be able to sit down together at the table of brotherhood’. Woke har utvidet kravet om rettferdighet til å gjelde alle minoriteter, med mindre noen minoriteter gjør det bra. De blir da en slags super-minoritet som ikke trenger spesialbehandling lenger. Som eksempel kan nevnes asiater i USA. De gjør det så godt, at asiater diskrimineres ved inntak til universiteter. Det er veldig viktig for Woke-bevegelsen at minoritetene hele tiden er oppmerksomme på hvor undertrykte de er, og å være klar over at de aldri har noe håp om å få det bedre. Dette skal de hele tiden være bevisst på, slik at de kan se mikroaggressjoner og undertrykkelse over alt. De må også kreve å være representert over alt, uansett om det er logisk, eller om det ikke stemmer med en original historie. Derfor har vi de påbudte fargete, muslimer og homofile som må være med over alt. Det fungerer på visse områder, men når det ikke faller naturlig, blir det bare kleint. Det er noe krampaktig over at en hver reklame må ha en svart pappa og en hvit mamma som feirer Eid med sin ikke-binære "xir" slektning og de to homofile onklene. Å, jeg glemte dama i hijab. Hijaber må også være synlige. For gud forby at man skal vise muslimske damer uten hijab. Hvordan skal seeren skjønne at hun er muslim ellers? Endret 29. august 2023 av ops2 la til siste avsnitt 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2023 #67 Del Skrevet 29. august 2023 Woke-bevegelsen ser ut til å ikke ha noen problemer med å utradere og radbrekke europeisk kultur og historie. Viktingtiden, Ringenes Herre-universet, Snøhvit, britiske kongelige... man trenger ikke ha respekt for det. Respekten skal visstnok bare gå til minoriteter der de skal dyttes inn på steder hvor det er helt malplassert. Hvorfor kan de ikke heller lage nye, multikulturelle historier i stedet for å omskrive historien? Anonymkode: 8c0cd...0d4 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ufiltrert Skrevet 29. august 2023 #68 Del Skrevet 29. august 2023 Tror jeg så noe trailer for noen år siden, tenkte det var noe b-skuespillsøppel, og hadde rett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2023 #69 Del Skrevet 1. september 2023 AnonymBruker skrev (På 28.8.2023 den 9.10): Bitre homofober og rasister får begynne å lage sine egne serier , siden de ikke tåler at minoriteter er en del av samfunnet og derfor inkluderes i filmer og serier. De klarer jo ikke engang å forstå at minoriteter alltid har eksistert i samfunnet. Anonymkode: 5ae37...93a Javel, og hva vil du kalle oss fra andre etniske minoriter (afrikaner) som er drittlei woke? Er jeg rasist da? Anonymkode: 1a377...006 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoseMaria Skrevet 5. september 2023 #70 Del Skrevet 5. september 2023 Skjønner ikke at det går an å tenke sånn en gang. Om det er mørkhudete, homoer eller jetter med - who cares. Har egentlig aldri satt meg inn i hva "woke" betyr, og takket være alskens nye begreper og båssettinger så slipper man å bli så opptatt av nettopp båssetting og overfladiske greier. Super serie, men hadde han seriøst bare fantasert? 😛 Spennende slutt. :)) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker 42 Skrevet 5. september 2023 #71 Del Skrevet 5. september 2023 (endret) Vet ikke hva "Ragnarok" er engang (ikke hørt om), men sånn mtp. på navnet så regner jeg med at det er noen slags viking-greier Om det er noe sted sånt "woke piss" ikke funker bra, så må det jo isf. være i sånne "historisk" baserte greier... (om vi ser bort ifra "Norsemenn" da - som til tider var hysterisk artig)😅 Endret 5. september 2023 av AnonymBruker 42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #72 Del Skrevet 5. september 2023 navnet skrev (På 28.8.2023 den 11.14): Det har blitt gjort i alle år fram til nå. https://en.wikipedia.org/wiki/Whitewashing_in_film Her har du en oversiktlig liste med roller og filmer hvor det har blitt gjort. Skader jo liksom ikke å google i 2 sekunder før man skriver. I de siste årene så har det blitt ganske mye bråk om en hvit skuespiller spilte noe annet enn en hvit karakter. Ja, selv det å iføre seg en større nese for å ligne mer på en Jødisk komponist er visstnok «jewface». Anonymkode: fb91f...549 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #73 Del Skrevet 5. september 2023 Herregud så mye dere maser om woke. Tror dere er så sykt mye bedre med den anti-woke-greia deres. Dere er så utrolig slitsomme. Anonymkode: 2c5b6...379 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 5. september 2023 #74 Del Skrevet 5. september 2023 ops2 skrev (På 29.8.2023 den 11.40): For å prøve å forklare en del av Woke, så kan jeg sitere Ibram X Kendi på at den eneste måten rasisme kan bekjempes, er ved omvendt diskriminering, at hvite skal diskrimineres til fordel for svarte. Dette er en veldig spesifikk og spisset ide om woke , og vil ikke treffe alle. Det er litt det samme som å peke til Stalin og Pol Pot for å forklare kommunisme. Woke handler om en bevissthet om bakgrunnen av overgrep; det er ikke nødvendigvis spesifikt, men forklarer temaet. Og det skaper litt problemet vi ser nå: mange er valgt fordi de er billigere enn «hvite skuespillere», noen er valgt fordi fargen passer problemet (svart Annie er historie messig korrekt) osv osv og noen er bare inkompetanse… hvilket ikke er et problem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #75 Del Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Herregud så mye dere maser om woke. Tror dere er så sykt mye bedre med den anti-woke-greia deres. Dere er så utrolig slitsomme. Anonymkode: 2c5b6...379 Det eneste som er mer slitsomt enn de som maser om ting de brenner for/mot, er de som maser om hvor uinteressert de er. Anonymkode: fb91f...549 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #76 Del Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det eneste som er mer slitsomt enn de som maser om ting de brenner for/mot, er de som maser om hvor uinteressert de er. Anonymkode: fb91f...549 Det eneste som er mer slitsomt enn de som maser om hvor uinteressant det er med folk som maser om hva de er for/imot, er de som maser og vil ha enda et metanivå. Anonymkode: 2c5b6...379 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipling Skrevet 5. september 2023 #77 Del Skrevet 5. september 2023 On 8/28/2023 at 9:43 AM, AnonymBruker said: Ikke sett serien, så jeg forstår ikke hva som er "woke-piss" her. Det var homofile og svarte karakterer med? Og? Homofile og svarte har eksistert i veldig mange år,tror jaggu de har eksistert like lenge som heterofile og hvite. 🤔 Er det så farlig å se de på TV? Anonymkode: a316f...ca4 Svarte har ikke eksistert i Norge til alle tider, det er det som er problemet. Det er historieforfalskning. Vi har aldri hatt noen svart jarl i vikingtiden, noe mer enn det det nubiske kongeriket noensinne hadde en japansk konge. Det er en historie som tilhører et gitt folk i en gitt historisk tid, og jeg syns ikke det er greit å stjele dette fra dem ved å late som om det var noen helt andre som gjorde disse tingene. Hadde hatt et problem med det om det var en historie om en afrikansk stammehøvding spilt av en hvit mann også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #78 Del Skrevet 5. september 2023 AnonymBruker skrev (På 2.9.2023 den 1.21): Javel, og hva vil du kalle oss fra andre etniske minoriter (afrikaner) som er drittlei woke? Er jeg rasist da? Anonymkode: 1a377...006 Da er du anti-woke 🤣 Anonymkode: c480f...398 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trish Skrevet 5. september 2023 #79 Del Skrevet 5. september 2023 Altså, homofile eksisterer overalt og det har vi alltid gjort. Det hadde vært rart om det ikke var homofile i serier, da gjenspeiler den ihvertfall ikke virkeligheten. (Jeg har ikke sett serien dere snakker om). 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2023 #80 Del Skrevet 5. september 2023 Trish skrev (1 minutt siden): Altså, homofile eksisterer overalt og det har vi alltid gjort. Det hadde vært rart om det ikke var homofile i serier, da gjenspeiler den ihvertfall ikke virkeligheten. (Jeg har ikke sett serien dere snakker om). Jeg er enig, homofile har antagelig eksistert i alle kulturer. Hvor akseptert det har vært å være homofil åpenlyst har nok variert fra kultur til kultur (dvs en homofil karakter i et historisk drama gir kanskje bare mening hvis denne holder det skjult for de fleste andre karakterene). Folk med mørk hud i Norge er en forholdsvis ny ting, og folk med lys hud i Australia er en forholdsvis ny ting. Anonymkode: fb91f...549 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå