Gå til innhold

Da klarte man å ødelegge en god serie med woke-piss.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Nettopp. De kan spare seg fra å påstå at de ikke er homofober og rasister , selvfølgelig er handler det om det. Av den grunn at det er absolutt ingen som engang tenker over at kvinner ofte blir fremstilt helt feil historisk sett i filmer og serier , og har blitt det i mange år allerede. For da er det snakk om å være hvit og heterofil , så lenge den kvinnelige karakteren er det, så er det tydeligvis greit. 

Anonymkode: 5ae37...93a

Lol, jeg er halvt svart, og jeg liker heller ikke «black-washingen» av hver eneste nye disney film, er jeg rasist? Jeg satte ikke pris på den nye castingen av Lille Havfruen selv om jeg er ganske lik i utseende til Halle Bailey. Kommer ikke til å se den, fordi Disney bruker for mye tid på woke-poeng enn å lage en god film og respektere grunnmaterialet.

Når jeg ser en live action film så vil jeg at den skal være lik orginal materialet, visuelt også. På samme måte som når de lagde Avatar: Last airbender og Waterbenderne var helt hvite istedet for brune så syntes jeg det var drit teit. Særlig da i historiske filmer så er det så sinnsykt unødvendig å skvise inn folk som åpenbart ikke eksisterte i det landet på den tiden. 

I 13 reasons why endre hver eneste gutt (som var en love interest til hovedjebte i første sesong) opp som homofil til slutt når de fortsatte historien etter boken. Hvordan gir det mening, de var jo ikke det i det heletatt i første sesongen? Allerede en dårlig serie men herregud så ræva det ble for hver sesong. 

Som minoritet selv vil jeg ikke ha left-overs servert mens filmskaperen vil ha brownie-points for det. Lag originale filmer om minoriteter istedet for å ødelegge gamle klassikere. Istedet for den Lille Havfruen så kunne de kalt det den Lille Havfruen: «noe ekstra her», også laget en hel film om en svart havfrue som bor i Caribbean og hadde et helt eget unikt eventyr. De kan lage 100vis av nye Disney klassikere basert på folkehistorier i Afrika og Asia. Osv. Det hadde jeg applaudert. Men denne shoehorningen av minioriteter liker jeg ikke. Det er både dårlig for filmen og nedverdigende for oss minoriteter. 

Anonymkode: 72758...eb1

• Liker 4
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

navnet skrev (29 minutter siden):

For å være ærlig, så ser jeg ikke problemet med å inkludere minoriteter og skeivhet i media. 

Jeg klarer like fint å se på historiefortellingen i en helhet, og har ikke behov for at en hvit heterofil mann er skuespilleren. Jeg har nok fantasi og innlevelsesteknikk til at så lenge skuespilleren er bra, og historien er godt skrevet så trenger jeg ikke at "alle skal ligne på meg". 

Det er så mange grupper som har vært underrepresentert i så mange år i media, og om argumentet til "anti-woke" er: man trenger det ikke for historiens del, så ser jeg ikke problemet med å bare inkludere det heller. Om det ikke er så viktig for deg, så kan du vel være generøs nok til å la det gå, for det er viktig for noen andre. 

Virkelig? Men hvorfor går det ikke motsatt vei? Hvis historiske hvite personligheter på død og liv i alle sammenhenger skal spilles av minoriteter, hvorfor caster de ikke hvite i rollen som svarte? Jeg kunne tenkt meg å se Brad Pitt i rollen som Martin Luther King, eller Tom Cruise i rollen som Obama. De er jo dyktige skuespillere, og DET er argumentet for all denne rare castingen.

Og ja, i en film om Island på 1200-tallet forventer jeg å se en overrepresentasjon av hvite, på samme måte som jeg forventer å se en overrepresentasjon av indere i en film hvor plottet er lagt til New Delhi.

Hvorfor skal de absolutt vrenge på vikingsamfunnet? Dette er vår arv. Vikingene holdt til i Skandinavia. Skandinavene var hvite på den tiden og å se en annen hudfarge var en eksotisk sjeldenhet - IKKE annethvert menneske.

Dette handler ikke om å være rasist, det handler om hva som er historisk korrekt. Dersom min sønn og hans generasjon skal forholde seg til alt skvipet som blir produsert i dag, vil de jo vokse opp med å tro at Harald Hårfarge hadde stor afro 🙄

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser konsekvent ikke på denslags søppel. Er det woke, er det ikke min serie.

Anonymkode: 13d6d...519

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er altså en serie som omhandler norrønsk mytologi, i en by/distriktsby i Norge som skal fremstå å skje i dagens tid, og flere reagerer altså på at minoriteter er deltagende?

Da lurer jeg for det første på om folk faktisk har lest noe norrønsk mytologi og skjønt hva som er greia med Loke? https://snl.no/Loke

Han er mora til Sleipner, en åttebeina hest, og hvordan fikk han til det, tro? Jo, han forvandla seg til en hoppe og ble bedekt av en hingst.

Og bare se på de tre barna han skal ha hatt med Angerboda: Fenris er en ulv, Jormungand er en eiterspyende orm, og Hel en fæl kvinne. En ulv og en orm. Og Hel. Så der har du altså Fenrisulven og Midgardsormen. Hel var, etter beskrivelsene, ikke en vakker kvinne, hun var visst halvt blåsvart(som et lik) og halvt hudfarget, skremmende og morsk. Og hun er herskerinne i dødsriket. https://snl.no/Hel

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anononyma skrev (13 minutter siden):

Virkelig? Men hvorfor går det ikke motsatt vei? Hvis historiske hvite personligheter på død og liv i alle sammenhenger skal spilles av minoriteter, hvorfor caster de ikke hvite i rollen som svarte? Jeg kunne tenkt meg å se Brad Pitt i rollen som Martin Luther King, eller Tom Cruise i rollen som Obama. De er jo dyktige skuespillere, og DET er argumentet for all denne rare castingen.

Og ja, i en film om Island på 1200-tallet forventer jeg å se en overrepresentasjon av hvite, på samme måte som jeg forventer å se en overrepresentasjon av indere i en film hvor plottet er lagt til New Delhi.

Hvorfor skal de absolutt vrenge på vikingsamfunnet? Dette er vår arv. Vikingene holdt til i Skandinavia. Skandinavene var hvite på den tiden og å se en annen hudfarge var en eksotisk sjeldenhet - IKKE annethvert menneske.

Dette handler ikke om å være rasist, det handler om hva som er historisk korrekt. Dersom min sønn og hans generasjon skal forholde seg til alt skvipet som blir produsert i dag, vil de jo vokse opp med å tro at Harald Hårfarge hadde stor afro 🙄

Sammenligner du gudinnen Frøya, guden Loke, Den lille havfruen, Snevit og de syv (ikke) dvergene med Martin Luther King og Barack Obama? 😳

Anonymkode: 22121...205

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men folkens, før dere går helt fra konseptene her, dette er ikke en historisk serie, det er en fantasyserie, satt i nåtiden. 

Anonymkode: 27046...128

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anononyma skrev (26 minutter siden):

Virkelig? Men hvorfor går det ikke motsatt vei? Hvis historiske hvite personligheter på død og liv i alle sammenhenger skal spilles av minoriteter, hvorfor caster de ikke hvite i rollen som svarte?

Det har blitt gjort i alle år fram til nå.

https://en.wikipedia.org/wiki/Whitewashing_in_film

Her har du en oversiktlig liste med roller og filmer hvor det har blitt gjort. 

Skader jo liksom ikke å google i 2 sekunder før man skriver. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Sammenligner du gudinnen Frøya, guden Loke, Den lille havfruen, Snevit og de syv (ikke) dvergene med Martin Luther King og Barack Obama? 😳

Du kan jo sjekke den nye filmen om Anne Boleyn, eller som jeg nevnte tidligere i tråden, tror jeg ikke jarl Håkon var hverken svart eller kvinne (ja, jarl Håkon har eksistert).

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Snakker om Ragnarok, en god serie som er ødelagt av woke. Jeg begriper det ikke. At ikke skaperene ser det selv. Det er liksom ikke grenser for hvor mye woke de klarer å presse inn. Er liksom ingen i den serien som er "normal". Det skal være noe med alle. Mye homser, lesber, utlendinger og unormale mennesker det liksom skal være en liten norsk bygd. Er så lei av woke. 

Anonymkode: 20dd8...d18

Ragnarok er faktisk en serie dette fungerer ganske så bra i etter min mening. Det eneste jeg har å si på sesong 3 er at avslutningen er forferdelig irriterende.

Anonymkode: c480f...398

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

navnet skrev (4 minutter siden):

Jepp. Til og med Jesus har blitt omgjort til en hvit mann som av en eller annen grunn skulle se ut som en "viking".

Anonymkode: 5ae37...93a

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kulturfolk er jo ofte venstrevridde halvraddisser som har levd på statstøtte og stønad halve livet/karrieren. De stemmer gjerne SV, Mdg og Rødt og bryr seg om både klima og LGBTQ+. Ikke fordi de gir blanke i hverken regnskogen eller skeives rettigheter sånn egentlig så lenge de får holde på med hobbyene sine, men fordi de ønsker å holde til ideologisk sett på venstresiden. Fordi det de egentlig ikke liker er kapital og mennesker med evner. Og da hører det med at man maskerer det bak klima og kjønnskamp. Det merkelige er jo at de mest gjerrige og griske, og minst gavmilde folka når det gjelder penger og å dele er akkurat disse folka. 

Anonymkode: 7960b...958

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Kulturfolk er jo ofte venstrevridde halvraddisser som har levd på statstøtte og stønad halve livet/karrieren. De stemmer gjerne SV, Mdg og Rødt og bryr seg om både klima og LGBTQ+. Ikke fordi de gir blanke i hverken regnskogen eller skeives rettigheter sånn egentlig så lenge de får holde på med hobbyene sine, men fordi de ønsker å holde til ideologisk sett på venstresiden. Fordi det de egentlig ikke liker er kapital og mennesker med evner. Og da hører det med at man maskerer det bak klima og kjønnskamp. Det merkelige er jo at de mest gjerrige og griske, og minst gavmilde folka når det gjelder penger og å dele er akkurat disse folka. 

Anonymkode: 7960b...958

Går det bra med deg?

Det er snakk om en fantasi netfix serie for ungdom.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, navnet said:

Til forsvar så er det normalt å tilpasse et produkt (filmen) til målgruppen (geografisk og etnisk) - som gjør både filmen mer relater-bar, minneverdig og til syvende og sist mer penger i kassa. Det er hverken rasistisk eller gjort med rasistiske intensjoner - det er bare slik vi fungerer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

umAxa skrev (11 minutter siden):

Til forsvar så er det normalt å tilpasse et produkt (filmen) til målgruppen (geografisk og etnisk) - som gjør både filmen mer relater-bar, minneverdig og til syvende og sist mer penger i kassa. Det er hverken rasistisk eller gjort med rasistiske intensjoner - det er bare slik vi fungerer. 

Ikke forsvar bruken av blackface og yellowface. Det er rasistisk. Ikke noe å diskutere en gang. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anononyma skrev (3 timer siden):

Boikott, boikott, boikott. Eneste som funker for forhåpentligvis å få skaperne til å innse at folk IKKE vil ha en kvinnelig svart skuespiller i rollen som Jarl HÅKON (ref Vikings 🙄) uansett hvor dyktig hun enn måtte være.

enig. og litt spesielt i ragnarok at en norrøn gudinne spilles av en svart jente. Rimelig sikker på at vikingene ikke tenkte at frøya var mørkhudet

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke forsvar bruken av blackface og yellowface. Det er rasistisk. Ikke noe å diskutere en gang. 

Så det er rasistisk å tilpasse en film, og mediumer generelt,  til sin målgruppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Go woke, go broke.

Jeg betaler i hvert fall ikke frivillig for dette. Kan ikke gjøre noe med nrk men Netflix og andre støtter jeg ikke.

Anonymkode: 213c5...606

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo være nedverdigende for skuespillere nå de får en rolle p.ga. hudfarge eller andre former for kvotering og ikke fordi de er den beste skuespilleren til den rollen.

Jodie Turner-Smith fikk mye kritikk fra andre svarte skuespillere fordi hun tok på seg rollen som Anne Boleyn, når det gjelder historiske personer og fakta så bør skuespillerne være mest mulig lik den historiske personen.

Men for noen så er sikkert historiske fakta ikke politisk korrekt og sårende, det faktum at det ikke var personer med afrikanske aner i den engelske adelen på 1500 og 1600 tallet faller ikke i god jord. Da må historien forfalskes slik at den passer inn i dagens samfunn...

Tenk så krenkende det må være for innvandrere å bo i dagens England og samtidig vite at verken du eller dine forfedre var en del av den viktige historien som formet England, store deler av Europa og som la grunnlaget for de vestlige verdiene vi har i dag.

Anonymkode: ce8b6...236

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Det må jo være nedverdigende for skuespillere nå de får en rolle p.ga. hudfarge eller andre former for kvotering og ikke fordi de er den beste skuespilleren til den rollen.

Anonymkode: ce8b6...236

Om man føler det er nedverdigende å få roller pga utseendet(pen, ung, osv)  sitt så hadde man neppe blitt filmskuespiller. Alle de beste betalte skuespillerne får jo roller pga utseendet sitt og pga navnet sitt. I tillegg får mange jobber gjennom nettverket sitt, ved å kjenne eller være i familie med de rette folkene. 

Er enig i at det er en uting å sette inn svarte skuespillere til å spille hvite roller. Men det er neppe mer nedverdigende å få en rolle fordi man er svart enn fordi man er pen. Det er jo samme greia, man får rollen pga utseendet og ikke pga skuespillerferdighetene. 

Anonymkode: 27127...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du er normale mennesker, da? 

Har overhodet ikke reagert på at den serien er woke. Kan gjøre det med mye annet, men syns ikke at det gjør en serie til woke bare fordi det med noen som er homofile og ett par utlendinger. Det er ikke woke, det er normalt i dagens samfunn. Selv på bygda. 

Det jeg reagerer på med serien er den elendige slutten. Virker som serieskaperene bare måtte finne på en slutt i all hastverk. Tenkt så mye spennende de heller kunne gjort utav slutten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...